Testen tv aansluiting

Ik heb net een renovatie van een leegstand huis in NL achter de rug. De tv- aansluiting is verplaatst. Momenteel is er geen abonnement van een provider afgesloten.

Kan ik de aansluiting testen om te kijken of de kabel goed is aangesloten want de kabel was vrij stug om hem aan te sluiten.

De jacht is mooier dan de vangst....
vergeten

Golden Member

Nee.
Als er geen signaal op staat kan je niets testen.
Vanuit huis geredeneerd, komt die kabel ergens uit in een kastje en is hoogstwaarschijnlijk daar nergens (meer) op aangesloten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Ja, mits.

Het is natuurlijk niet zeker of er een signaal op staat, dus een 100% kans op antwoord heb je niet, maar de beste test is om er een TV aan te hangen.

Let op dat die TV wel op het juiste digitale netwerk moet zijn of worden ingesteld.

Speelt hij, dan weet je zeker dat de bekabeling goed genoeg is. Speelt hij niet dan heb je helaas geen uitsluitsel want dan kan het ook zijn dat de kabel ooit door de provider is losgekoppeld (doen ze vaak niet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het Ziggo kabel is kan je proberen of er FM signalen doorkomen, dus FM receiver op aansluiten. De analoge signalen willen er wel eens op blijven staan ook zonder abonnement.

Ziggo? Afsluiten?
Om niet te "vergeten" waar "dit huis" op aangesloten dient te worden gaat de kabel terug op de versterker, maar dan met een afsluitdopje er tussen. Mogelijk is dat de oorzaak van wat pararuud zegt dat er nog wat FM doorkomt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja - Als er nog signaal op staat is het een kwestie van TV aansluiten. Als je de beschikking over een meter hebt: Nog beter

Als er geen signaal op staat heb je meetapparatuur nodig. Met een TDR (TimeDomainReflector) meter kun je de lengte van de kabel meten. Als het goed is meet je dan de afstand tot de straatkast. (Het zgn 'pulsen' van een kabel)

Mogelijk werkt FM nog wel zoals gezegd. Ik weet niet in hoeverre er verschil zit tussen de manieren van afsluiten: Dom kabel loskoppelen en een afsluitweerstand op de afgaande poort, of dat men een filter plaatst. (Dat laatste heeft het voordeel dat de connectoren vocht- en vuildicht blijven, itt tot een loshangende kabel)

De groene kabel komt gewoon uit de muur, geen bakje of kastje oid.

Hoe weet ik of het een ziggo kabel is?

Ik ga de FM band eens proberen.

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op maandag 14 oktober 2019 12:12:07 (17%)

De jacht is mooier dan de vangst....
maartenbakker

Golden Member

Het is een Ziggokabel omdat hij groen is en uit de muur komt ;)

Kabel terugplaatsen met een dopje ertussen heb ik nog nooit gezien. Wel van die dingetjes met het huisnummer erop om de kabels heen en mogelijk labeltjes op de multitap. Kabels gaan er hier doorgaans alleen uit als iemand bij regulier onderhoud met een lijst in de hand de actuele status van de aansluitingen naloopt. Dat kan zomaar een jaar of meer duren. Afsluiten gebeurt meestal vanachter het toetsenbord, wat natuurlijk prima werkt voor internet en extra pakketten.

Een filter plaatsen is zelfs extreem onlogisch. Het kost geld en dient geen traceerbaar doel. Als een kabel eruit gaat, gaat hij eruit en mogelijk op beide kanten een afsluitweerstand respectievelijk een dopje tegen het vocht.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als het goed is zou er nog signaal op moeten staan, tegenwoordig word alles digitaal afgekoppeld. Dus analoog is er nog...

Op 14 oktober 2019 09:43:54 schreef DJSmiley:
Dom kabel loskoppelen en een afsluitweerstand op de afgaande poort, of dat men een filter plaatst. (Dat laatste heeft het voordeel dat de connectoren vocht- en vuildicht blijven, itt tot een loshangende kabel)

Dat is ook een voordeel, maar zoals ik al schreef: ze bedenken bij het bouwen van de wijk-installatie welk huis op welke poort van de versterker gaat. En om gedoe met "hoe zat het ook al weer?" te voorkomen (als er twee afgesloten zijn geweest en er 1 weer aangesloten moet worden, houden ze het dus altijd aangesloten, maar met een "airgap" plug er tussen. En die afsluiting voor de "upstream" poort kan er dan ook inzitten natuurlijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Blue Sky

Cableguy

Op 14 oktober 2019 18:38:07 schreef smd:
Als het goed is zou er nog signaal op moeten staan, tegenwoordig word alles digitaal afgekoppeld. Dus analoog is er nog...

Het is alles of niets. Als je bent afgesloten wordt er een afsluitweerstand op de tap gezet met een plastic dopje erop met schroefdraad, daar wordt de coax weer opgeschroefd.

Waar rook is, is stroom
maartenbakker

Golden Member

Op 15 oktober 2019 18:08:57 schreef Blue Sky:
[...]

Het is alles of niets. Als je bent afgesloten wordt er een afsluitweerstand op de tap gezet met een plastic dopje erop met schroefdraad, daar wordt de coax weer opgeschroefd.

Dat klopt niet. Althans niet voor de regio's die ik ken. Voormalig UPC in Noord-Holland en voormalig Kaashema in Zuid-Holland.

Het is ook niet meer dan logisch dat ze dat hooguit tijdens regulier onderhoud doen (dat heb ik inderdaad meegemaakt bij een klant die niet wist dat hij "overgestapt" was), het brengt veel meer op om monteurswerk op nieuwe aansluitingen prioriteit te geven. De meeste mensen die kabel hebben, nemen grotere pakketten af waarbij digitaal afsluiten de aansluiting voldoende onbruikbaar maakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 14 oktober 2019 18:38:07 schreef smd:
Als het goed is zou er nog signaal op moeten staan, tegenwoordig word alles digitaal afgekoppeld. Dus analoog is er nog...

Precies, analoog afschakelen kost geld, want dan moet er een monteur naar de verdeelkast om lost te koppelen, de moeite niet waard.

PS, ik hoorde een verhaal van mensen die jarenlang gratis analoge Ziggo TV keken nadat ze hun abo hadden opgezegd. Maar analoge TV is nu geheel afgeschakeld.
Er is zelfs een kans dat je digitaal, ook HD, naar een paar zenders kan kijken omdat die "vrij" zijn, Dus NL 1 t/m 3.
Dat digitaal afschakelen gebeurd met je smart-card, maar zonder card is er dus ook wat digi ontvangst.

[Bericht gewijzigd door pararuud op dinsdag 15 oktober 2019 22:13:13 (35%)

ik ken meerdere mensen die ooit kabel tv hadden, maar allang een andere provider hebben, toch werkt de cai nog steeds, soms al 10 jaar. in ziggo gebied kun je digitaal kijken zonder kaart, er zit SD standaard op de kabel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Meestal bleven de Nl analoge zenders 1;2;3 regionale (calamiteiten zender op de kabel staan, maar die zijn er niet meer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Dat is wel een erg klein analoog pakketje, het enige scenario dat ik me daarbij kan voorstellen gebruikt filters en zou dan zijn om een wettelijke plicht te voldoen. Anders gaan ze dat er niet aan uitgeven. Ik denk niet dat kabelbedrijven in Nederland aan zo'n plicht gebonden waren, in elk geval niet recent.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 16 oktober 2019 13:16:25 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Blue Sky

Cableguy

Op 15 oktober 2019 18:26:10 schreef maartenbakker:

Dat klopt niet.

Als je bent afgesloten van de kabel zit er een afsluitweerstand op. Dat digi tv wordt uitgeschakeld is een ander verhaal maar je kan een tv zonder smartcard (basis pakket Ziggo) niet uitschakelen.

Dat ze niet meer bij de kasten langsgaan zou kunnen maar dat zou betekenen dat iedereen dus gratis kabel (zonder internet uiteraard) zou kunnen hebben en dat lijkt me een beetje stug eerlijk gezegd maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

Ik heb in verschillende regio's van Ziggo de kasten omgebouwd en daar werden afsluitweerstanden geplaatst bij woningen waarvan de bewoners geen abo hadden.

Waar rook is, is stroom
maartenbakker

Golden Member

Dat is in elk geval bewijs dat ze ooit wel afsluitweerstanden plaatsten, niet dat ze dat altijd en overal doen.

Ik heb trouwens inderdaad bewijs dat ze dat nog steeds doen, maar niet overal/meteen/altijd... In dit geval op een aansluiting die al meer dan een jaar onbedoeld was afgesloten geweest. De oudere klant die dacht dat ze gewoon automatisch betaalde trok pas aan de bel toen het signaal opeens weg was. Toen bleek dus dat ze meer dan een jaar geleden een overstapverzoek gekregen hadden en haar hadden "afgesloten". Ik ken meer voorbeelden waar ze gewoon het basissignaal er voor onbepaalde tijd op laten staan.

Economisch gezien is dat allemaal logisch, als je in dit tijdperk van regelmatig overstappen, voor elke beëindiging onmiddelijk een monteur moet sturen, dan mag je de prijs wel meteen verhogen. De meeste mensen blieven ook wel internet en/of een extra TV-pakket, dus zwartkijken zal relatief weinig voorkomen (en als het voorkomt dan vaker van mensen die het niet eens doorhebben dan van mensen die het bewust doen).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er is blijkbaar een tv-signaal aanwezig. Kwaliteit is wel pover.

Ik weet dat mijn aansluitingen werken, opdracht volbracht..

De jacht is mooier dan de vangst....

Op 16 oktober 2019 17:39:50 schreef Blue Sky:
[...]

Als je bent afgesloten van de kabel zit er een afsluitweerstand op. Dat digi tv wordt uitgeschakeld is een ander verhaal maar je kan een tv zonder smartcard (basis pakket Ziggo) niet uitschakelen.

Dat ze niet meer bij de kasten langsgaan zou kunnen maar dat zou betekenen dat iedereen dus gratis kabel (zonder internet uiteraard) zou kunnen hebben en dat lijkt me een beetje stug eerlijk gezegd maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit :)

.

je ziet echter nog geregeld zo'n cai kast in krom gereden toestand in de berm staan, dan kan men ook zo de kabels weer aansluiten op de multitap, de kap ligt er dan toch af. niet zelden wordt er door de cai provider nog maandenlang niets aan gedaan, afgezien van een 7 wikkelingen tape eromheen gedraaid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jullie vergeten nog een reden om een klant fysiek af te sluiten...
Ex klanten die nog zijn aangesloten kunnen hmdoor een brakke huisaansluiting gemakkelijk stoorproducten het kabelnet opsturen.
Een reden dus om deze klanten af te sluiten.

Vroeger kon dat digitaal op afstand. Maar door de storingsgevoeligheid en de kosten van deze mulititaps zijn deze uitgefaseerd. Zeker nu alles vervangen gaat worden door een ruimer frequentie spectrum zodat er meer bandbreedte komt.

Tot slot stuurt Ziggo momenteel nog altijd een groot deel van zijn signalen digitaal unscrambled door. Dus kun je zonder kaartje nog altijd een redelijk aantal kanalen gratis zien.
En er moet natuurlijk wel worden verdiend. :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2019 14:41:04 schreef Vovpvi:
Er is blijkbaar een tv-signaal aanwezig. Kwaliteit is wel pover.

Ik weet dat mijn aansluitingen werken, opdracht volbracht..

Het probleem van die povere kwaliteit is natuurlijk wel dat je dus niet weet of je aansluitingen naar behoren werken...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij gaat het om een analog signaal en een slechte kwaliteit TV-scherm, vandaar de kwaliteit denk ik.

De jacht is mooier dan de vangst....
Schimanski

Golden Member

Ziggo is al een tijdje druk bezig Analoog uit te schakelen. Of dit in jouw regio al gedaan is weet ik niet.

Of Ziggo jouw provider is kun je controleren op kanaal 14. Dit is een digitaal kanaal, heb je dat ook meteen getest.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

ziggo maakt al een tijdje reclame dat ze 1Gbit internet aan bieden in heel t land straks, het is al getest in utrecht. ik vermoed dat als de analoge tv eraf is dat ze die ruimte dan hebben, zeker als de bandbreedte dan naar 2Ghz gaat. dat laatste gaat nog problemen opleveren, gezien er flink delen zijn waar al 35 jaar oude coax inligt. ook slechte lassen en dergelijke kunnen bij die dubbele frequenties problemen gaan geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer