Electrolux TF 1040 (vrieskast van 1978) kan niet doorstarten.

Al de externe snoer methode geprobeerd??

Op 11 november 2019 21:37:31 schreef electrolux 1978:
Op dat printje zit een dode weerstand:

Je hebt 'm verkeerd ingevuld. De vierde is de vermenigvuldiger en de tolerantie is de vijfde ring (zie de tooltips). Laat de eerste leeg en vul dan bruin, groen, groen, zilver in. Dan zie je ook meteen dat de daarbij behorende reeks E12 is en dat dit inderdaad een waarde uit die reeks is, want anders had onder de reeks de dichts bijzijnde waarde uit de reeks gestaan.

Nu pas zie ik de tooltips. :-(
De correcte waarde zag ik gelijk. De kleuren van de E12 reeks ken ik net als vele anderen op deze site uit mijn hoofd

dit startrelais is dus een model met ptc erin, als je wel hoort dat ie aanloopt, maar niet klikt, lijkt het erop dat de hoofdwikkeling overleden is. motor start dus even, maar dan schakelt de startwikkeling af en niks meer.

wordt meten dus, je hebt 2x een lage weerstand vanuit 1 pen op de compressor.. heb je maar 1 lage weerstand, dan is er een wikkeling dood..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas, ik krijg de vriezer niet meer aan de praat. Ik zal toch een vervanger moeten zoeken. Dankzij de hulp hier op het forum heb ik toch wat meer begrip van de onderdelen die een vriezer laten werken. Iedereen bedankt.

En toch ben ik benieuwd is IDD hoofdwikkeling defect, heb je de snoer methode al gebruikt?? Ik vind weinig terugkoppeling...

Op 18 november 2019 18:57:20 schreef smd:
En toch ben ik benieuwd is IDD hoofdwikkeling defect, heb je de snoer methode al gebruikt?? Ik vind weinig terugkoppeling...

Ik weet niet waar ik de hoofdwikkeling moet zoeken, dus niet getest.

maartenbakker

Golden Member

Een van de mogelijke tests is genoemd: starter omzeilen door hem met een snoertje een paar tellen door te verbinden om de compressor te proberen te starten.

Anders is het een kwestie van de weerstand meten tussen de 3 aansluitingen die de compressor ingaan. Testman beschreef het hierboven maar kan me voorstellen dat het je even duizelt qua terminologie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 november 2019 14:12:51 schreef maartenbakker:
Een van de mogelijke tests is genoemd: starter omzeilen door hem met een snoertje een paar tellen door te verbinden om de compressor te proberen te starten.

Anders is het een kwestie van de weerstand meten tussen de 3 aansluitingen die de compressor ingaan. Testman beschreef het hierboven maar kan me voorstellen dat het je even duizelt qua terminologie.

Dus de "harde start" met een snoer direct aan de compessor is ook een test van de hoofdwikkeling?

En ook de weerstand meting van de 3 pennen van de compressor is een test van de hoofdwikkeling?

Dan heb ik de hoofdwikkeling getest. - Zonder te weten waar die zat :) - Maar helaas is die dan dood. O-)

Ander compressortje dan toch?? Wil het best doen, kan het gas terugwinnen...

Op 20 november 2019 18:58:36 schreef smd:
Ander compressortje dan toch??

Dat hou ik in beraad. Ik heb begrepen dat de kosten daarvan hoog zijn. Vandaar dat ik twijfel.

Op 20 november 2019 18:58:36 schreef smd:
Wil het best doen, kan het gas terugwinnen...

Hoe kan ik hierover contact met je opnemen?

[Bericht gewijzigd door electrolux 1978 op donderdag 21 november 2019 11:43:26 (52%)

Ronald45

Golden Member

Op zijn naam klikken, linksboven zijn post :)

Hoi electrolux 1978,

Met alle moeite die je ervoor gedaan hebt gun ik het je van harte
dat de vrieskist terug werkt :)

Laat je weten hoe het afloopt? ;)