Problemen met condensator in voeding.

Hallo,

Mijn equalizer van uit de jaren 80 doet het niet meer.
In het voedingsgedeelte heb ik ondertussen alle condensatoren vervangen maar de equalizer blijft buiten werking met uitzondering als ik condensator C503 (47µ/35) weg haal.
Zonder condensator C503 werkt alles weer als tevoren maar er is dan wel een lichte brom hoorbaar.
Over Q503 en Q504 heb ik de juiste spanning van + en - 22V tov massa en over Q505 heb ik 15V, wat goed is.

Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe de schakeling rond de transistoren Q501 en Q502 werkt. En net dat gedeelte zorgt voor het probleem vermoed ik waardoor de gate's van de FET's Q109, Q110 en Q401 niet gevoed worden met alle gevolgen vandien.

In bijlage is het volledige schema gepost van de equalizer net als een detail van de voeding.

Kan iemand mij verder helpen bij het zoeken van het probleem?

Bedankt alvast.

Ha tsjolder,

Heb je ook de C503 vervangen of gemeten :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Dag Henk,

Ik heb de C503 gemeten (was nog oké) maar ook door twee andere condensatoren ter controle getest.
Het probleem was hetzelfde. Van zodra ik een condensator monteer valt alles uit.

Groeten

Ik doorzie die expander schakeling niet, waar komt het stuursignaal vandaan ?

Wat is de spanning over C503 ? Is D501 nog heel ?

Op 14 november 2019 09:03:11 schreef tsjolder:
Het probleem was hetzelfde. Van zodra ik een condensator monteer valt alles uit.

De + van de elco moet hier aan de GND liggen, dat ben je toch niet vergeten hoop ik.

LDmicro user.

Bedankt voor de al binnen komende reacties.

Ik haal de equalizer morgen terug uit elkaar voor wat bijkomende metingen.
Ik kan wel al antwoorden op de vraag van MGP; de condensator is juist gepolariseerd aangesloten.

Op 14 november 2019 09:03:11 schreef tsjolder:
Dag Henk,

Ik heb de C503 gemeten (was nog oké) maar ook door twee andere condensatoren ter controle getest.
Het probleem was hetzelfde. Van zodra ik een condensator monteer valt alles uit.

Groeten

Je kunt beter meten of de instellingen van de transistor veranderen als je de nieuwe elco plaatst. Voor DC mag een elco niets veranderen aan de spanningen. Zit de elco niet verkeerd om gemonteerd?
Ook hier blijkt dat het lukraak vervangen van onderdelen, geen werkend apparaat oplevert. Vaak worden nog meer fouten geïntroduceerd.
Tja, met vervangen kun je meteen beginnnen en dat geeft vaak een goed gevel, om iets te repareren moet je weten hoe het werkt....... Daarna heb je een goed gevoel en het toestel werkt weer.

De schakeling waar de elco deel van uitmaakt is een inschakel en uitschakelvertraging.
De fout zal verderop zitten.

LDmicro user.

Wat is de collectorspanning van Q502 met condensator C503?
En wat is de collectorspanning van Q502 zonder condensator C503?
Wel meten met een hoogohmige meter, want de collectorweerstand van Q502 is R501 (1,5 MΩ).
Volgens mij is de correcte spanning ca 18V.

Ha tsjolder,

Ik ben even druk met een ander draadje, maar ik begrijp dat je de condensator ook vervangen heb mooi.
Maar ik ben het met @buzzy eens beter is het om zo min mogelijk aan de print te rommelen.

Wat heb je in je toolbox een scope ? voltmeter heb je wel begreep ik.
Er zitten drie FET's in die worden allemaal door je probleem tor getuurd.
Deze FET's dienen als mute tijdens het inschakelen met andere woorden de transistor werkt als een timer inschakel vertraging voor het audio kanaal en display i.v.m. inschakel plop 8)7
Er zit nog een elco bij die transistor heb je die ook gecontroleerd ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ik dacht dat het sowieso beter was de elco's te vervangen door nieuwe omdat het al zo'n oud toestel is.
Ik begrijp met andere woorden dat het beter is de originele terug te plaatsen?...
Tijdens het weekend zal ik verder zoeken naar de oorzaak maar ik ben al blij iets bijgeleerd te hebben, met name dat het om een inschakelvertraging gaat.
Ik zal dezelfde metingen uitvoeren met en zonder condensator C503 als start.

Ha tsjolder,

Duidelijk maar ik zou de nieuwe condensatoren laten zitten anders weer een keer solderen.
Het punt is dat je zelf al aangeef dat het apparaat op leeftijd is nieuwe condensatoren is prima.
Doe inderdaad een vergelijkende meting en kom daar mee terug ik kijk nog wel even naar die schakeling.
Het zou nog kunnen dat je toch teveel brom op de voeding heb staan waardoor de schakeling (die condensator) geladen blijft komt later.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Ik begrijp met andere woorden dat het beter is de originele terug te plaatsen?...

Welke hebben het meeste kans dat ze in orde zijn. De nieuwe of de oude... O-)
.
Q501 antiplop bij inschakelen
Q502 antiplop bij uitschakelen
Verwijderen van C503 zet de schakeling rond Q502 gewoon buiten dienst
.
Ik vermoed dat de rimpel van de ongestabiliseerde negatieve spanning (C512) te groot is. Getuige is ook je brom.
Hierdoor gaat C503 ontladen waardoor Q502 in geleiding gaat.
Dit geeft een negatieve spanning op de gate van de fets die hierdoor het audiosignaal sperren

Ha anoniem015,

Ik geloof dat ik dat al verteld heb maar ik wacht even op @TS ik zelf denk.... zoals ik al vermelde aan een rimpel (brom) ik heb dan ook gevraagd wat @TS zoal in zijn toolbox heeft ;)

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:23:51 (3%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ronald45

Golden Member

Het zal de eerste print niet zijn waarop de polariteit verkeerd staat aangegeven. Dus toch goed controleren of de elco juist zit.

Hallo, ik ben er weer.

Zonet de brom gemeten op de condensatoren C511 en C512 met m'n scoop en ik kom aan een 200mV. Is dat niet wat veel? ...
IK heb echter goed nieuws; de equalyzer werkt terug met de geplaatste C503 condensator. Ik snap het niet zo goed meer.
De originele C503 condensator zat zeker juist volgens het merkteken op de printplaat toen ik deze los soldeerde want ik had nog een fijn potloodstreepje gezet op de printplaat omdat het merkteken op de print door de condensator niet zichtbaar was. De vervanger heb ik ook zo gemonteerd en ja... alles werkt nu, wat maandag zeker het geval niet was.
Electron 920 en anoniem015 zullen het bij het rechte eind hebben dat de oorzaak te wijten is aan de 200mV brom zeker?
Ik zou voorstellen de capaciteit te verhogen naar 1000µF. Een goed idee?

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:24:02 (1%)

Nog wat bijkomende info:
Als ik mijn muziek op mute zet, dan hoor ik dat de brom verdwenen is sinds ik condensator C503 terug plaatste.
Een bijkomende opmerking: Q503 heeft een temperatuur van ± 95°C en Q504 heeft een temperatuur van ± 110°C. Beide zijn gemonteerd zonder koelvin. Ik denk dat ik er beter eentje op plaats.
De condensatoren C511, C512, C520, C521, C508, C509, C505 en C506 hebben rond de 40 à 45°C.
Ik zou hem graag zolang als mogelijk laten meegaan. Heb hem gekocht in 1986 met mijn eerste centjes en kan er moeilijk afscheid van nemen.
Hij werkt nu al jaren als regelaar tussen mijn MP3 speler en audio installatie.

Ha tsjolder,

Je gaat de goede kant op maar.... meet eens de brom op C505 en C506.
Die temperatuur hoe heb je dit gemeten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo,

De temperatuur heb ik gemeten met de draadtemperatuursensor van mijn multimeter. (Is gemeten puur ter indicatie).
Q503 en Q504 zal ik sowieso voorzien van een koelvinnetje.
Ik heb de brom gemeten over diverse condensatoren:
C511 = 2.4V
C512 = 2V
C520 = 200mV
C521 = 200mV
C508, C509, C505, C506 = zonder muziek 4mV met muziek 10mV (fluctueert met muziek)
Op de basis van Q501 meet ik 2V brom
Op de basis van Q502 meet ik 750mV brom
Op de collector van Q501 meet ik 58mV brom zonder muziek en dan heb ik een zuivere sinus.
Op de collector van Q501 meet ik 200mV met muziek. Dan heb ik ook geen sinusvormig signaal meer.

Ik hoop dat alles nu iets duidelijker is. Zo niet, ik laat het hier nog wat open liggen.
Ik begrijp nog altijd niet waarom het vorige week niet werkte met de geplaatste condensator C503 (maar wel zonder, weliswaar met een beetje brom) en sinds gisteren wel met de geplaatste condensator...

Anoniem

Er is niks fout met de meetwaarden. Daarom dat je toestel nu ook normaal werkt :)
Vorige week werkte je toestel enkel met brom als je C503 eruit haalde zodat Q502 niet meer open gestuurd kon worden om het audiosignaal te sperren.
Q502 wordt enkel opengestuurd als je het toestel uitschakelt waardoor de ongestabiliseerde negatieve spanning wegvalt (of als de rimpel te groot wordt)
Ik blijf van mening dat je rimpel te groot was maar waarom ...
Daarom is foutanalyse aan de hand van metingen ipv natte vinger zo plezant :X
Als je de echte fout niet onbewust hebt hersteld (slechte soldering?) komt ze vroeg of laat terug boven water.

Je kunt voor Q503 en Q504 eens meten welk vermogen ze staan te verstoken.
Datasheets zijn nog beschikbaar dus kun je eens gaan rekenen voor een koelvin

Koelvinnetjes liggen al klaar. Baat het niet, dan schaad het niet zegt men.
Dan zal ik alles terug ineen schroeven en hopelijk kan ik nog lang genieten van mijn equalizer.

Ik wil jullie allen bedanken die reageerden om mij uit de nood te helpen. :)

Je kunt altijd met de rug van je schroevendraaier op de printplaat in de buurt van Q502 en C512 voorzichtig tikken. De printplaat moet storingsvrij blijven werken.

Op 16 november 2019 15:57:59 schreef tsjolder:
Nog wat bijkomende info:
Een bijkomende opmerking: Q503 heeft een temperatuur van ± 95°C en Q504 heeft een temperatuur van ± 110°C. Beide zijn gemonteerd zonder koelvin.

Volgens mij veel te warm, geen enkele fabrikant zal dat door de kwaliteitscontrole laten gaan ;)

Maar ik vermoed dat de spanning van de trafo te hoog is, dat is nl. een toestel op 220V.
Ik zou toch eens de spanning meten op de condensatoren na de gelijkrichting en na de Q503 en Q504.

LDmicro user.