een klein probleempje waar ik mee worstel.
ik heb een zelfbouw ligfiets ebike met een brushed DC motor in het achterwiel (makkelijker te vinden en bouwen).
deze rijd op 20" wielen en dat maakt het moeilijker om bv een gewone hubmotor te gebruiken aangezien de snelheid serieus terugvalt dan.
ik gebruik hiervoor een 250W 36V motor met interne tandwielen komende van een chinese riksha.
als controller gebruikte ik diverse YK31C controllers (350W 36V, 800W 36V en 500W 48V), nu rijd ik rond met een 350W 36V controller op 2 RC batterijen van hobbyking (2x 18.5V 3Ah in serie).
nu is er wettelijk een probleem:
destijds is iemand gepakt met zo een fiets die te snel ging. is daarvoor wel vrijgesproken maar toch een boete gekregen voor 1 detail.
voor wie het wil nalezen, ander skip je maar tot onderaan voor mijn vraag
bron: http://www.fietser.be/diensten/wetgeving
Gent, 29 januari 2016
Volgens PV voorlopig nummer H.V.86LI417337/15 van 17 september 2015 is het betrokken voertuig
onderworpen aan:
- een aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen
- de verplichting tot inschrijving en nummerplaat volgens KB 20.07.2001
- technische eisen motorfiets KB 10.10.1974
In de conclusies (PV, pagina 8) die resulteren uit de bijkomende vaststellingen wordt het voertuig
gecategoriseerd als motorfiets op basis van:
- zijn snelheid
- zijn aandrijfmodi
- zijn batterij
Echter, de bovenstaande eigenschappen vormen geen wettelijke basis voor het categoriseren van
het voertuig. De wettelijke basis voor een dergelijke categorisering is Verordening 168/2013 van 15
januari betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en
vierwielers: zie http://www.wegcode.be/pdf/eu/CELEX_32013R0168_NL_TXT.pdf.
Artikel 2.2.k van deze Verordening stipuleert: “Deze Verordening is niet van toepassing op voertuigen
uitgerust met een bestuurderszitplaats waarvan de hoogte van een R-punt ≤ 540 mm voor de
categorieën L1e, L3e en L4e of ≤ 400 mm voor de categorieën L2e, L5e, L6e en L7e.”
De hoogte van het R-punt van dit voertuig is minder dan ≤ 540 mm, bijgevolg is de Verordening niet
van toepassing op dit voertuig en kan het niet worden gecategoriseerd als bromfiets of als
motorfiets.
Artikel 2.2.h. van deze Verordening stipuleert de uitsluiting van: “Deze Verordening is niet van
toepassing op fietsen met trapondersteuning, voorzien van een elektrische hulpmotor met een
nominaal continu vermogen van ten hoogste 250 W waarvan de aandrijfkracht wordt onderbroken
wanneer de bestuurder ophoudt met trappen en anders geleidelijk vermindert en ten slotte wordt
onderbroken voordat het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt;”
Bovenvermelde voertuigen zijn in België als fietsen gecategoriseerd. Niettemin kan het betrokken
voertuig evenmin in deze categorie worden ondergebracht omdat het niet voldoet aan de
uitsluitingsvoorwaarden van de Verordening. Bovendien zijn de bovenvermelde fietsen met
trapondersteuning het voorwerp van twee Europese technische normen NBN-EN 14764 en NBN-EN
15196. Echter deze normen gelden enkel voor voertuigen met een zadelhoogte vanaf 635 mm.
DE VRAAG NU:
bovenstaande is dus veroordeelt omdat de fiets zelfstandig kon rijden door aan de gashendel te draaien (gashendel.... gas... electrisch... nogal absurde benaming).
...Ben immers veroordeeld omdat ik via een gashendel de fiets autonoom zonder trappen kon laten rijden ...
mijn controller werkt OOK met zo een gashendel, en ik ben dus ook pakbaar.
nu wil ik het legaal krijgen maar het volgende probleem stelt zich:
ik heb nog GEEN universele ebike fietscontrollers gezien die een brushed motor kunnen aansturen. alles wat ik vind is voor BLDC motoren.
dit wil ik dus maar waarbij de motor slechts 2 draden heeft (zwart rood)
.
ik heb een YK31C controller. zijn er mensen die WEET hebben van zulke display's die ik op mijn controller zou kunnen aansluiten ipv de gashendel?
schema:
de gashendel is 3draads en werkt als potentio meter. de 3 kabels zijn +5V - DATA - GROUND.
zou ik zo een zeldstandig fiets lcd controller vinden die via een 5V signaal de controller aanstuur, is het ideaal.
zelf als het pwm zou zijn, zou ik met een RC netwerk de boel werkende krijgen.
mijn 2de optie zou zijn om alles zelf te gaan schrijven met een arduino.
cadans sensor eraan om te zien dat je trapt, snelheidssensor eraan om de snelheid van de fiets te zien, display en knoppen eraan om de ondersteuning te regelen (eventueel mijn huidige gashendel op de arduino zetten als aansturing. maar dan enkel als de fietser reeds trapt. probleem is dus de veiligheid. als die arduino vastloop in de 'full throttle kan mijn motor vlot 600-700W produceren bij volle accu. die hou je niet direct meer tegen. en vind het absurd om het wiel opnieuw uit te vinden