zekeringen trekken

mel

Golden Member

Ik haalde vroeger de afgaande bedrading van de automaten los. Daarna moest de automaat weer worden ingeschakeld, anders lag de halve lijn in storing..
Wel een label plaatsen natuurlijk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@mel, op zich is er niks mis mee om zo een stuk van de installatie uit te schakelen en veilig te stellen. Alleen vergt dit wel wat ervaring, kennis, inschattingsvermogen... Niet alle werkzaamheden aan een machine worden uitgevoerd door een geschoold technicus.
Eenvoudige onderhoudstaken worden door een operator of technisch medewerker uitgevoerd. (Bvb smeren van een aandrijving, riemen vervangen...)
Om deze mensen op een veilige manier hun werk te laten doen is het belangrijk om een gedocumenteerde, afgetoetste, procedure te hebben.

Om die reden hebben alle "afsluiters" bij ons een unieke benaming. Op de taakbeschrijving staat dan bvb, schakelaar E14 uitschakelen en vergrendelen, ontluchtingskraan P10 sluiten en vergrendelen...
Het lijkt mss wat omslachtig maar in de praktijk kost dit maar enkele minuten en het helpt om ongevallen te vermijden.
Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

ik kan me bij dergelijke vermogens ook wel voorstellen dan men geen werkschakelaar plaatst, 900kW is nogal..

dan schakel je het voedende veld van zo'n toestel uit, maar dat zit dan geheid verder als handbereik en dus dien je dan een slotje op de lastscheider, of mespatroon houders te plaatsen.

ik ken ook wel voorbeelden van werken aan voedingen/machines en dat dan vervolgens de voeding weer erop was gezet door een ander. mee de reden dat netbeheerders een sluiting op de hoogspanning zetten bij werken aan een trafo oid. zet men voeding erop is het knetter aan de andere kant..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Bij 900kW word er geen werkschakelaar geplaatst die ook de hoofdstroom schakelt, dat is gekkenwerk. Eigenlijk is een werkschakelaar bij deze vermogens sowieso een beetje goed voor discussie. Als er aan dergelijke pompen en ventilatoren gewerkt word moet gewoon de voeding er af vind ik. Zekeringen trekken dus en maatregelen nemen dat niet de eerste de beste ze terug kan zetten.

Op 14 november 2019 14:57:04 schreef GJ_:
Bij 900kW word er geen werkschakelaar geplaatst die ook de hoofdstroom schakelt, dat is gekkenwerk.

Die zijn er wel hoor en ik heb ze ook in bedrijf genomen.
Off-shore bij 800 KW gelijkstroommotoren die dan middels een handbediende, ouderwetse "knife switch" kunnen worden geïsoleerd. Er zijn ook nog wel modernere versies van, zoals in onderstaande link.
Maar op een bepaald punt worden die vermogens zo groot dat men van het plaatsen van zo'n schakelaar afziet en bijv. de (kolossale) voedingsschakelaar "eruit gaat rijden" plus vergrendelen in die stand.

https://www.directindustry.com/prod/fritz-driescher-soehne-gmbh/produc…