Voeding voor een outdoor projectje

Hoi,

Heb voor een outdoor projectje iets leuks bedacht en zonder enig hinder van technische kennis vraag ik mij af of dit haalbaar en en hoe ik het ga voeden.

Het idee is om een kastje te maken waarin het volgende apparatuur komt.

Powersupply
Link: Klik hier

RFID Keypad Toetsenbord Toegangscontrole
Link: Klik hier

Magneet lock
Link: Klik hier

En heel misschien een mp3 deurbel zodat er een eigen deuntje afgespeeld gaat worden.

Mijn grote vraag. Hoe ga ik dit op een handige én uiteraard veilige manier voeden?
Heb accu's gevonden, (Outdoor) UPS opties en heel veel andere dingen + informatie en ik begin sterk te twijfelen of daar iets tussen zit dat geschikt is.

De bedoeling is dat kastje met de techniek het hele jaar door beschikbaar is en dat ik 3 á 4x per jaar de voeding kom opladen/vervangen. Gezien de linkjes zoek ik iets met een 'Aliexpress' budget. Hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar een oplossing van 50 á 75 euro is niet wat ik zoek.

Concreet de vraag. Is mijn bedacht projectje haalbaar, hoe kan ik dit dan voeden of is het leuk bedacht maar voor dit budget niet uitvoerbaar?

Waarom begin je met een power supply die wisselspanning nodig heeft?
Als je 12V gelijkspanning nodig hebt kun je toch beter beginnen met een 12V accu? Of eventueel alkalinebatterijen als die het lang genoeg uithouden.

Ik kan me vergissen, maar zo te zien heeft dat slot continu stroom nodig om de deur vast te houden. Met een continu verbruik van 6 watt heb je flinke batterijen nodig om meerdere maanden te blijven werken.

Als de spanning afvalt, is de deur open.
Die magneten zijn voor brandbeveiliging van deuren.

Je bent beter met een electrische deurvanger, die moet spanning krijgen om open te gaan.

https://nl.aliexpress.com/item/32795713932.html?spm=a2g0o.detail.10000…

[Bericht gewijzigd door Arlina op maandag 11 november 2019 00:24:03 (41%)

Dat kump er noe van....

Het lijkt me het handigste om te beginnen met een lijstje op te stellen met wat je nu eigenlijk wil maken.

Je wilt ergens een deur of poort voorzien van een elektrisch slot. Dat elektrische slot moet geopend en gesloten kunnen worden met een pincode van hoeveel cijfers? Of met een RFID druppel.
Het systeem moet meerdere maanden kunnen werken zonder vaste aanwezige stroomvoorziening.
Maximaal vier keer per jaar mag er een accu worden opgeladen.

Er is geen budget voor. 75 euro is veel te veel.

Aan de TS? Klopt dit?

Resumé van de door de Ts gevonden artikelen:

De door de TS gevonden powersupply is ongeschikt omdat die gevoed moet worden door 230 volt. Er daar is geen netspanning aanwezig.

Het door de TS RFID Keypad Toetsenbord Toegangscontrole ding is misschien geschikt. Wil je het echt met RFID doen of een pincode. Het ding heeft 100mA nodig. Dat is veel voor een systeem dat maanden standalone op een dikke accu moet draaien. Voor drie maanden kom ik al op een accu van 250 AH. En dan heb je alleen spanning voor dat toetsenbord ding. RFID gebruikt nu eenmaal veel stroom. Dus is RFID echt nodig. Een gewone loodaccu van 250 Ah gaat al aardig richting de 200 euro kosten en is eigenlijk ongeschikt. Een zonne of huishoudaccu is een veelvoud van dit bedrag. In elk geval ver boven je 75 euro budget.

Die magneet lock die je gevonden hebt heeft hetzelfde probleem als je keypad. Volgens de specs bij ali gebruikt zo'n magneet 300 mA. Drie keer zoveel als je keypad. Dan kom je op een accu van 750 Ah.

Totaal zul je een accu nodig hebben van zo'n 1000 AH hetgeen een zeer kostbaar verhaal gaat worden. En dan heb je ook nog elke drie maanden een sjouwpartij om de accu op te halen en thuis gedurende een etmaal op te laden.

Ik denk dat je je systeem (idee) even opnieuw moet bekijken. Misschien hier vertellen wat je nu eigenlijk precies wilt. Er is technisch heel veel mogelijk. En met de kennis hier aanwezig is er echt wel een oplossing voor te vinden. Alleen moeten we dan wel heel precies weten wat je bedoeling is.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 11 november 2019 07:41:16 (61%)

mel

Golden Member

Dit lijkt me niet echt failsafe..Als de spanning weg valt, door welke reden dan ook, krijg je de poort nooit meer open...
Beter is een netvoeding met noodaccu, zeker bij toegangscontrole.
Die toegangscontrole dingen zijn misschien wel op Marktplaats te verkrijgen.

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 11 november 2019 07:39:06 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als de spanning weg valt, door welke reden dan ook, krijg je de poort nooit meer open...

Niet waar. Met de door de TS gekozen deurmagneet is de deur van het slot als de spanning wegvalt. DeKees en Arlina hebben gelijk dat het een magneet is voor een branddeur achtige toepassing.

Ik denk dat een gewoon mechanisch slot en sleutel het makkelijkst en het meest betaalbaar is voor de TS. Je hebt dan een mechanische sleutel in plaats van een RFID druppel.

Een pincode lezer zoals op eenvoudige kluisjes zit is anders misschien een idee. Je hebt dan geen druppels of sleutels nodig en die kluisjes dingen werken heel lang op een heel kleine batterij. Je moet wel een pincode onthouden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 11 november 2019 07:52:17 (41%)

KGE

Golden Member

Op 10 november 2019 20:20:18 schreef Hink:
Hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar een oplossing van 50 á 75 euro is niet wat ik zoek.

Concreet de vraag. Is mijn bedacht projectje haalbaar, hoe kan ik dit dan voeden of is het leuk bedacht maar voor dit budget niet uitvoerbaar?

Simpel antwoord: Nee. Niet haalbaar.

Dat magneet slot heeft stroom nodig om gesloten te blijven. De kleinste 300mA bij 12V. Dat is 3.6W, 86Wh per dag, in drie maanden dus een kleine 8kWh. Een goedkope accu kost $200 per kWh, dus je zit vast aan zo'n 1600 dollar aan accus.

Zo'n slot heeft EVEN 12V nodig om open te clicken. Dan zit je meteen een stuk zuiniger.

Vervolgens is de vraag of je de rest zuinig kan krijgen zodat je met een relatief kleine accu toe kan. Volgens mij als je de RFID continue laat scannen, dan is dat ook een stroomvreter. 50mA bij 5V 0.25W zou me niets verbazen. Ruwweg 10x minder dan daarnet maar nog steeds een factor tien boven je budget. Je zult dus kreatief moeten worden met een zuinigere detectie dat iemand z'n kaart gescand wil hebben enzovoort.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor jullie reactie's!

De gevonden materialen zijn eerder op creativiteit gekozen dan op werking. Qua voeding, wisselspanning etc ben ik een leek en daarom heb ik dit forum gevonden om gebruik te mogen maken van jullie kennis.

In mijn verhaal mist inderdaad het doel waarvoor ik dit wil gebruiken. Het liefst hou ik dit ook een beetje 'geheim' omdat het voor een spel is en spelers mogelijk meelezen al wil ik het ook niet spannender maken dan nodig is.

Het idee is het maken van een houtenkastje (formaat iets groter dan een gemiddelde vogelhuisje) waarop je een handeling moet uitvoeren (code intypen, RFID is niet nodig) waarna de bodem er uitvalt (Aan een kettingkje zodat hij niet op je voeten valt :) )
Deze komt ergens in de natuur te hangen en middels coördianten vind een speler dit kastje. De mechanische sloten had ik hiervoor ook bekeken en zo kwam ik terecht op de onderdelen uit mijn linkjes. De speler moet het object ook weer terug brengen in originele staat en daarom vind ik de magneten opties zeer ideaal. Niet beseffende dat dit betekend dat er veel voeding nodig is.

Een optie was ik ook tegen kwam is deze die middels batterijen wordt gevoed: Linkje

Deze is echter niet weerbestendig en zou dan weggewerkt moeten worden terwijl ik de optie juist leuk vind dat je de keypad meteen ziet. En zo kwam ik dus op de andere keypad. uit mijn eerste post.

Gezien het budget en het feit dat dit object in de natuur komt te hangen vervalt sowieso de zonnepaneel optie. Dit lijkt mij moeilijk veilig te maken. Nu jullie bovenstaande weten is het geen groot probleem dat het slot open gaat als de 'voeding op' is. Het gaat immers niet om een toegangspoort.

Het totale budget is tussen de 75 en 100 euro.

Nu jullie bovenstaande weten, veranderd dit nog iets in jullie adviezen of blijft het nog steeds een te grote uitdaging?

Geocaching dus.

Ik zou gewoon een simpele solenoid nemen die in rust dicht is, en die mechanisch (net als een deur) een schuine aanslag geven zodat het deurtje door de speler gewoon weer dichtgeduwd kan worden, zelfs bij onbekrachtigde solenoid.

If you want to succeed, double your failure rate.

:) Wou het niet met zoveel worden zeggen maar dat spel inderdaad.

Zal eens kijken in de richting van een solenoid.

Arduino, keypad, servo en omgebouwd batterijpack van laptop bv.
Arduino heeft al spanningsregelaar aan boord. Servo werkt evengoed op 5V.

En zoals Jochem zegt, slot maken met schuine aanslag.

Kosten: vrij laag

ASPA-tech.be
pa3gws

Golden Member

Moet het perse elektronisch?
Ik ben al de nodige caches tegen gekomen met dit soort code sloten.
https://www.slotenspeciaalzaak.nl/vinz-sleutelkluis-met-cijfercombinat…
En met wat handigheid is dat wel in het vogelhuisje te maken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@Bordje, thnx! Interessant al gebruik ik liever een bestaande batterijpack. Voor een ander object gebruik ik een 3,7v accu waarin ik af en toe 's ochtends een powerbank hang en deze er 's middags weer uit haal. Dit werkt perfect, omdat ik hier kennelijk niet veel voeding nodig ben :)

@Pa3gws, het hoeft niet perse elektronisch maar dat heeft wel mijn voorkeur mits het haalbaar is natuurlijk. Genoemd sloten kastje vind ik minder geschikt. Als het mechanisch wordt dan denk ik eerder aan zoiets: link

Op 13 november 2019 09:33:07 schreef Hink:
[...] Als het mechanisch wordt dan denk ik eerder aan zoiets: link

Mijn ervaring als eigenaar van dit soort geocaches is dat je de kans loopt dat zo'n mooi, niet goedkoop, mechanisch slot op een dag volledig weg is, met cache-behuizing en al.....
Je merkt dit aan de aantallen DNF op je cache. Geocachers zijn blijkbaar net mensen.
YMMV natuurlijk.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Een idee om stroom te sparen:
Houd het deurtje dicht met een permanente magneet. Plaats om die magneet een spoel die stroom krijgt als de juiste code is ingetoetst. De spoel is zo gewikkeld dat die het magneetveld van de permanente magneet tegenwerkt zodat het luikje openvalt. De spoelstroom hoeft maar 1 seconde te blijven.
Zelfde principe wordt in veel bistabiele relais toegepast.

Dank voor je reactie FastFolkert. Om te voorkomen dat we offtopic gaan ga ik hier nu niet op in.

@KlaasZ, dat klinkt als een goede oplossing. In hoeverre is dat voor een 'leek' realiseerbaar?

[Bericht gewijzigd door Hink op woensdag 13 november 2019 10:54:46 (34%)

Of kan ook zo, 9 drukknoppen, 2x IC CD4013 en transistor voor magneet te sturen.

Hang daar dan je accupack aan en kan maanden in de boom blijven hangen.
Voordeel, niks te programmeren, kan je op gaatjesprint maken

Nadeel, code is niet te wijzigen (kan wel door drukknoppen te wijzigen van input op de CD4013

ASPA-tech.be

Op 13 november 2019 10:53:13 schreef Hink:
@KlaasZ, dat klinkt als een goede oplossing. In hoeverre is dat voor een 'leek' realiseerbaar?

Je zult een spoel moeten wikkelen of vinden die past en die voldoende tegenveld geeft om het veld van de magneet op te heffen. Zal wat experimenteren worden.

Doe het met een dynamo en klein NiCd accuutje. Een mooie slinger mag maar de spelers zelf iets laten verzinnen om een wieltje aan te slingeren kan ook.

Lijkt toch lastiger dan ik hoopte. Ik ga eens wat alternatieven bekijken.

pa3gws

Golden Member

In de cache omschrijving staat vaak dat men extra attributen nodig heeft om de cache te kunnen vinden cq te openen.
Dus als je in de omschrijving aangeeft dan er een 9 Volt batterij nodig is.
Dan kan je het misschien wel af met een backup batterij om de eventuele data te onthouden.
De batterij aansluiting kan je eenvoudig in het kastje maken door middel van twee schroeven op de juiste afstand en uiteraard een ompool beveiliging met een diode.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Thnx, wil het liefst een complete cache hebben en spelers niet opzadelen dat ze een 9 v batterij nodig zijn. Heb deze zelf wel mee in mijn toolbox maar niet elke speler neemt tools mee of leest überhaupt de listing goed door en dan zijn er nog spontane bezoekers die toevallig in de buurt zijn maar de cache niet kunnen doen. Voor mij genoeg redenen om het liefst te kiezen voor een oplossing waarbij de speler het minste werk heeft. Qua puzzelen mogen ze best wat moeite doen ;)

pa3gws

Golden Member

Op 13 november 2019 08:52:41 schreef Hink:
Een optie was ik ook tegen kwam is deze die middels batterijen wordt gevoed: Linkje

Het toetsenbordje in dat apparaatje is misschien wel te vervangen voor een folie exemplaar en dat is meestal goed weer bestendig.
https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB_2019…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.