Powerbank defect.

Hey,

Ik heb dus een defecte powerbank. Dat komt omdat deze niet zo blij was met de zwaartekracht...

Maar goed, printplaatje krijg ik niet hersteld, dus ik wil deze vervangen.

Ik zit alleen vast bij de schakeling van de batterijen.

Er zitten 2x4 batterijen in (per batterij: 3,7v en 2.5Ah)
Per 4 zitten ze parallel.
(Om het makkelijk te kunnen uitleggen nemen we cel1 en cel2)
Maar,
Van uit het printplaatje vertrekt aan "BAT-" een zwarte kabel naar de - van cel1.
De + van cel1 is enerzijds verbonden met de - van cel2 EN anderzijds verbonden met een rode kabel (vermoedelijk dus +) naar de printplaat op 4V2 (lijkt mij 4v spanning?)
Vervolgens is de + van cel2 verbonden met rood naar 8V4 (dubbele batterij dubbele spanning?)
zie foto's voor visuele steun.

Wat is hier het nut van?
Maar ook: ik wil het printplaatje vervangen, maar ik kan niet direct eentje vinden met een dubbele "+" aansluiting. Heeft dit een speciale benaming naar waar ik kan proberen te zoeken?

Alvast bedankt!
Blackov

Arco

Special Member

Zoeken op iets als '2S powerbank pcb'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb ik nog niet eerder gezien, een 8,4V powerbank. Maar is op zich logisch: dan kun je iets dunnere draadjes gebruiken :P en of je 4V omhoog transformeert naar 5V of 8,4V omlaag naar 5V maakt niet zo heel veel uit. (Idem met 5V laadspanning naar 8,4V of naar 4,2V voor het opladen).

Heeft het nog een extra functie wat de extra spanning logischer zou maken? Aparte laad-aansluiting met een hogere spanning?

Want dat ding kost bijna een dag om op te laden nadat ie leeg is geweest (bij standaard 5V 1A ingangsspanning en stroom).

Eventueel naam en type van de powerbank?

Op 13 november 2019 23:05:53 schreef Blackov:
Er zitten 2x4 batterijen in (per batterij: 3,7v en 2.5Ah)
Per 4 zitten ze parallel.
(Om het makkelijk te kunnen uitleggen nemen we cel1 en cel2)
Maar,
Van uit het printplaatje vertrekt aan "BAT-" een zwarte kabel naar de - van cel1.
De + van cel1 is enerzijds verbonden met de - van cel2 EN anderzijds verbonden met een rode kabel (vermoedelijk dus +) naar de printplaat op 4V2 (lijkt mij 4v spanning?)
Vervolgens is de + van cel2 verbonden met rood naar 8V4 (dubbele batterij dubbele spanning?)
zie foto's voor visuele steun.

Het gaat dus om 2x4 parallel geschakelde cellen in serie met een zwarte draad aan de min, en een rode aan de plus, en de middenaftakking?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Hensz

Golden Member

Die zit tussen de beide banken. Ik zie bovenaan een lip die van de linkse bank naar de rechtse loopt, daar lijkt het iig het meest op. De rode draad lijkt ook aan de onderzijde van de rechtse bank gesoldeerd.
De middenaftakking zit dan aan de 4,2V-aansluiting van de print. Klinkt best logisch ook. :9

Don't Panic!

Is dit niet gedaan om 'cel' 1 en 2 gebalanceerd te laden?

Je kunt 2 sets cellen laden met elk 5v, om tot 4,2v per set cellen te komen.
Zet je ze vervolgens in serie om te voeden, heb je tot iets boven de 6v beschikbaar tijdens gebruik, bij lege accu's. Dit is makkelijk weer 5v te maken voor de uitgang.

Op 13 november 2019 23:33:02 schreef r-p:
Heb ik nog niet eerder gezien, een 8,4V powerbank. Maar is op zich logisch: dan kun je iets dunnere draadjes gebruiken :P en of je 4V omhoog transformeert naar 5V of 8,4V omlaag naar 5V maakt niet zo heel veel uit. (Idem met 5V laadspanning naar 8,4V of naar 4,2V voor het opladen).

Heeft het nog een extra functie wat de extra spanning logischer zou maken? Aparte laad-aansluiting met een hogere spanning?

Want dat ding kost bijna een dag om op te laden nadat ie leeg is geweest (bij standaard 5V 1A ingangsspanning en stroom).

Eventueel naam en type van de powerbank?

De enige 'extra' functie is misschien de output, deze is 2x 5v@2.4A (dus totaal 4.8)

Merk: Trust
Type: 21795

@ Hunter
Het gaat dus om 2x4 parallel geschakelde cellen in serie met een zwarte draad aan de min, en een rode aan de plus, en de middenaftakking?

Zo iets ja.

@Hensz
Die zit tussen de beide banken. Ik zie bovenaan een lip die van de linkse bank naar de rechtse loopt, daar lijkt het iig het meest op. De rode draad lijkt ook aan de onderzijde van de rechtse bank gesoldeerd.
De middenaftakking zit dan aan de 4,2V-aansluiting van de print. Klinkt best logisch ook. :9

Klopt.

@maus0611
Is dit niet gedaan om 'cel' 1 en 2 gebalanceerd te laden?

Je kunt 2 sets cellen laden met elk 5v, om tot 4,2v per set cellen te komen.
Zet je ze vervolgens in serie om te voeden, heb je tot iets boven de 6v beschikbaar tijdens gebruik, bij lege accu's. Dit is makkelijk weer 5v te maken voor de uitgang.

Zou best kunnen, ik heb er geen idee van.

schoon, wist niet dat dit al bestond. zoek al jaren achter 3S printen van een powerbank op 12V li-ion

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 november 2019 07:25:26 schreef fcapri:
schoon, wist niet dat dit al bestond. zoek al jaren achter 3S printen van een powerbank op 12V li-ion

en wat is een 3S print?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 november 2019 18:10:38 schreef Arco:
Drie cellen in serie...

Ok.
Maar dat is dus, in mijn geval, niet het geval. Ik heb er maar 2.

En zoals Arco al voorstelde moest ik zoeken naar een 2S pcb. Hoewel ik er verschillende kan vinden. Kan ik er geen vinden die kunnen dienen als powerbank pcb.

Ik heb gisteren ook op Aiiexpress gezocht, maar niets kunnen vinden.

Een beveiligings print voor 2S (*) is makkelijk te vinden, maar eentje die van 5V laad zal al flink moeilijker worden. (Link naar dingen die het kunnen maar veelal ingebouwd zijn in een USB-stekker)

Printjes die 5V van 8,4V kunnen maken zijn er zat. Wellicht zal een sigaretten-aanstekerprint al werken (zo'n ding van ~82ct op Ali...)

Maar een print die het allemaal kan wordt denk ik moeilijk. Misschien is het makkelijker de lader om te bouwen naar 3,7V (of 4,2V, is hetzelfde, 3,7V is nominale spanning waarmee vaak gerekend wordt, 4,2V is maximale spanning, waarmee OOK vaak gerekend wordt, en om het helemaal logisch te maken: 12V en 20V accu's van bv. Lidl boormachines rekenen met 4V per cel, dus 3S en 5S packs). Dus de twee packs van 4 cellen parallel zetten zodat je geen 8,4V 10Ah hebt, maar 4,2V 20Ah. Dan is een printje makkelijker te vinden. Link met complete behuizing + print. Is voor losse cellen, maar misschien zou je je packs per 4 er zo in kunnen duwen nadat je ze los hebt geknipt.

Overigens is nergens uit de specs te halen dat het 8,4V 10.000mAh is. Gecopieerd van de Trust site:
Power
Battery composition (Alkaline, Li-ion, etc.) Li-ion
Battery capacity (V) 3.7 V
Watt-hour rating 74 Wh
Extra usage time - tablets 30 hours
Extra usage time - phones 80 hours
Safe & certified battery yes
Battery capacity (mAh) 20000 mAh

En de laadstroom met de juiste lader is 2A bij 5V, dus 10W per uur. Dus theoretisch in dik 7 uur laden vol. Onze 10.000mAh powerbanks kunnen dat volgens mij ook maar zitten toch vaak maar op ~1A (8 poorts 50W lader).

* (zoals je inmiddels doorhad is 2S twee cellen in serie, en bv. 7S zeven cellen in serie. Een "p" betekent parallel. Dus jouw pack is een 2S4P pack. Per 4 parallel en twee van die pakketten in serie.

Op 14 november 2019 21:13:29 schreef r-p:
Ik heb gisteren ook op Aiiexpress gezocht, maar niets kunnen vinden.

Een beveiligings print voor 2S (*) is makkelijk te vinden, maar eentje die van 5V laad zal al flink moeilijker worden. (Link naar dingen die het kunnen maar veelal ingebouwd zijn in een USB-stekker)

Printjes die 5V van 8,4V kunnen maken zijn er zat. Wellicht zal een sigaretten-aanstekerprint al werken (zo'n ding van ~82ct op Ali...)

Maar een print die het allemaal kan wordt denk ik moeilijk. Misschien is het makkelijker de lader om te bouwen naar 3,7V (of 4,2V, is hetzelfde, 3,7V is nominale spanning waarmee vaak gerekend wordt, 4,2V is maximale spanning, waarmee OOK vaak gerekend wordt, en om het helemaal logisch te maken: 12V en 20V accu's van bv. Lidl boormachines rekenen met 4V per cel, dus 3S en 5S packs). Dus de twee packs van 4 cellen parallel zetten zodat je geen 8,4V 10Ah hebt, maar 4,2V 20Ah. Dan is een printje makkelijker te vinden. Link met complete behuizing + print. Is voor losse cellen, maar misschien zou je je packs per 4 er zo in kunnen duwen nadat je ze los hebt geknipt.

Overigens is nergens uit de specs te halen dat het 8,4V 10.000mAh is. Gecopieerd van de Trust site:
Power
Battery composition (Alkaline, Li-ion, etc.) Li-ion
Battery capacity (V) 3.7 V
Watt-hour rating 74 Wh
Extra usage time - tablets 30 hours
Extra usage time - phones 80 hours
Safe & certified battery yes
Battery capacity (mAh) 20000 mAh

En de laadstroom met de juiste lader is 2A bij 5V, dus 10W per uur. Dus theoretisch in dik 7 uur laden vol. Onze 10.000mAh powerbanks kunnen dat volgens mij ook maar zitten toch vaak maar op ~1A (8 poorts 50W lader).

* (zoals je inmiddels doorhad is 2S twee cellen in serie, en bv. 7S zeven cellen in serie. Een "p" betekent parallel. Dus jouw pack is een 2S4P pack. Per 4 parallel en twee van die pakketten in serie.

Hey,

Merci voor de info.
Ik was inderdaad ook al aan het kijken naar een lege behuizing.
(maar inloggen op ali lukt ineens niet meer...)

Op 14 november 2019 21:39:54 schreef Blackov:
[...]
Ik was inderdaad ook al aan het kijken naar een lege behuizing.
(maar inloggen op ali lukt ineens niet meer...)

[offtopic]Dat had ik in China... daar blokken ze Google, dus inloggen met mijn gmail account was er niet bij... (en laat de halve economie daar nu draaien op ali-pay, wat ik dus niet kon activeren want ik kon niet in mijn account).[/offtopic]

Misschien zijn ze aan het bijkomen van singles sale van 11-11?

zoals ik al dacht, die printplaat vind je dus niet voor 8,4V (net zoals ik die voor 12V niet vind.

heb je 2 mogelijkheden:
-deze print toch weer aan de praat krijgen, als die is gevallen is de kans groot dat de print een barst heeft (=verbindingen verbroken) of solderingen los gekomen van een IC
-2de optie is idd een lege behuizing zoeken. ik heb er verschillende al in gebruik.

ik heb er nu zo eentje in gebruik. die heeft ook een aparte uitgang waar je dan 3,7V - 6V - 9V of 12V output kan van nemen

zoals al gezegd, ik zocht er eentje die op 12V werkte, en in de beschrijving zei die verkoper ook dat er minstens 3 batterijen moesten in zitten (ik dacht dus 3 in serie = 12V). helaas, ze zitten allemaal parallel en er zit een 12V uitgang op.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/2617/5186/products/New-DIY-8-18650-Case-Power-Bank-Shell-Portable-LCD-Display-External-Box-Without-Battery_large.jpg?v=1528395582

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 14 november 2019 21:54:45 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 november 2019 21:44:30 schreef r-p:
[...]

[offtopic]Dat had ik in China... daar blokken ze Google, dus inloggen met mijn gmail account was er niet bij... (en laat de halve economie daar nu draaien op ali-pay, wat ik dus niet kon activeren want ik kon niet in mijn account).[/offtopic]

Nog even door off-topic: via VPN verbinding op telefoon of computer geen probleem, is mijn ervaring in China.

Heb je iets gevonden en besteld?

Op 15 november 2019 17:26:12 schreef Roland11:
[...]
Nog even door off-topic: via VPN verbinding op telefoon of computer geen probleem, is mijn ervaring in China.

[offtopic](1) ik wist niet van ali-pay, anders had ik het thuis geregeld en (2) Nederlandse gids die daar vaak kwam had diverse VPN aanbieders geprobeerd en resultaat was heel erg wisselend.
Moraal van het verhaal (1): vraag rond voor VPN aanbieders welke het beste werken als je die kant op gaat.
Moraal van het verhaal (2): probeer ali-pay hier te regelen, scheelt je vele duizenden Yuans opnemen en vooral ook de bijbehorende opneemkosten (opnamelimiet wisselt per (Chinese) bank maar is altijd vrij laag... wij bleven geregeld in gebreke met betalingen aan de gids omdat we simpelweg niet genoeg op konden nemen per dag voor het excursiepakket voor 5 personen met 2 pinpassen)[/offtopic]

voor je probleem met ali. er zijn nog handels in china: dx.com , banggood.com.
je kan eens een andere browser installeren of je eigen browser eens opkuisen. op mijn werk heb ik er ook ellende mee. ik kan niks meer zoeken daar als ik niet ingelogt ben, en als ik inlog hangt die of kom ik terug op de inlogpagina.

als je toch nog zelf iets wil bouwen, DC converters om van accu naar 5V usb te gaan vind je er genoeg.
2S laadprintjes vind je ook genoeg. je kan misschien iets knutselen om 2 zulke printen aan elkaar te knopen? heeft als voordeel dat je erna kunt opladen terwijl die stroom geeft (1 oplaadkabel, 2 GSM die tegelijk opladen met de powerbank er tussen). zijn de gsm's vol, kan de powerbank zelf nog de hele nacht doorladen ook.

nog meer off topic
meeste commerciele VPN services worden al snel geblokkeerd in china.
voor wie een beetje PC kennis heeft, is het handig als je thuis een pc (of raspberry zoals ik) op je internet aansluit en daar je eigen VPN of dergelijke op draait. ik ga normaal jaarlijks een maand naar china en heb altijd al op internet gezeten van op hier.
google maps, google play store...
heeft ook als voordeel dat je in het hotel ook gewoon naar je tv in belgie kan kijken (proximus tv overal app, telenet yello tv...)

extra tip: als je een gsm koopt in china met android erop, is er ook GEEN SPOOR meer van google te vinden op dat toestel. dan moet je al veel kennis hebben om losse apk's te gaan installeren (framework en playstore) vooralleer je zijn auto update weer aan de praat krijgt en vanaf dan apps uit google kan installeren.
want op die 'oppo store' dat die telefoon had, kan je NIKS maar dan ook NIKS van vpn software vinden ginder.

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 18 november 2019 04:22:24 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 november 2019 04:20:57 schreef fcapri:
(1 oplaadkabel, 2 GSM die tegelijk opladen met de powerbank er tussen). zijn de gsm's vol, kan de powerbank zelf nog de hele nacht doorladen ook.

We hebben welgeteld één powerbank (van de 10 of zo) die dit af-fabriek kan en het is inderdaad heel fijn!