Icom R7100 FM filter (IF)

Hoi, Voor mijn icom r7100 ontvanger wil ik de narrow fm of de wide fm keramisch filter vervangen omdat voor het ontvangen van de weersattellieten op 137 mhz een filter nodig is van ongeveer 30 tot 35 khz. De aanwezige filters zijn electronisch te smal of te breed. Wie weet weke type ik zou moeten kopen / aanbrengen?

bvd groet Adrie

joopv

Golden Member

Ik heb wel een ic-r7000 maar hier geen persoonlijke ervaring mee.

effe googlen levert b.v. op:
http://www.lrg.lv/~janis/ICOM_7100/Mods/4538_R7100_new_filters_for_WFM…

wat zijn de exacte specs van het satelliet signaal? En zitten er zoveel langs elkaar, dat je een smaller filter nodig hebt?

elmowww

Golden Member

Iets zegt mij dat je ook -als de IC7100 zelf te breed is- je een smaller filter er achter kan zetten. Hoef je je machine niet te modificeren.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

dank,....elmar hoe zet je dan dat smallere filter erachter zoals je zegt zonder de machine aan te passen? Groet ADRIE

elmowww

Golden Member

Hangt er een beetje vanaf. Ik ken jou radio totaal niet.

Handleiding
Service manual

Mijn idee zou zeggen: jou FM filter is te breed, waardoor je na demodulatie ook een te groot bereik krijgt. Als je hetgeen uit jou radio komt door een (laagdoorlaat) filter voert, zou je het overtollige signaal kwijt zijn. Het hangt er wel van af waarom je smaller wilt filteren (te sterke signalen in de buurt: dan moet je eerder filteren).

Daarnaast zou het kunnen dat jou modulatie index niet klopt, ik kan me zo voorstellen dat die afhankelijk gekozen wordt van de breedte.

Dit is zo uit mijn gedachten gegrepen en ik ben op dit gebied geen expert. Iemand anders goede ideëen?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Bert jan

Special Member

Het beste zou zijn beide 10.7 filters te vervangen door een SFE10.7MT of SFE10.7MV. Deze hebben de juiste bandbreedte, zo'n 30 a 50 khz. Vroeger heb ik die ooit bij Barend Hendriksen gekocht, maar die is gestopt, helaas. Incidenteel zijn ze op Ebay nog te koop.

De R7100 heeft een 10,7 mhz uitgang voor een tv convertor. Die uitgang is te gebruiken. Maar dan moet je weer een fm detector enz erachter zetten. Dus handiger in de ontvanger de filters vervangen.

heren, allen bedankt. Ik ga op zoek naar die filters. Als eea gelukt is zal ik weer wat laten horen. Groet Adrie

Bapaktus

Special Member

Beste Adrie,
buiten mijn zelfbouw weersatelliet ontvangers heb ik ook voor iemand zijn R7100 geschikt gemaakt.
Aan de 10,7 MHz uitgang een bandfilter gezet.
Inderdaad eerst met wat filters uit de SFE10,7 serie.
Maar daarna dit signaal omlaag gebracht naar 455 kHz.
En toen weer een 455 kHz keramisch filter.
Voor een tweede ontvanger heb ik gebruik gemaakt van 10,7 Xtal filters. 4 of 8 kristallen in een huisje.
Kwamen uit moblifoons, wel een stuk groter dan de keramische uitvoering.
Overigens kwam ik nog een protype van mijn Kecil 137 wxsat ontvanger tegen.
Netjes op een print geplaatst. Dit ontwerp staat in Electron november 1999. Ook zo een compleet ontvangertje heb ik nog liggen.
Ter groote van een pakje cigaretten!
Heb ik gebruikt tijdens vakanties o.a. in China en Brasil.
Groet, ruud
http://www.jendela.nl/Weersat's.html

joopv

Golden Member

Het NOAA APT signaal is een AM gemoduleerde toon van 2400Hz, die weer met een max zwaai van 17kHz FM gemoduleerd wordt op de 137.x MHz RF carrier.

De bandbreedte wordt dan ongeveer 2*17 + 2*2.4 = ca 40kHz, misschien iets meer als je geen zin hebt om de ontvanger de hele tijd te corrigeren voor dopplershift.

Wederom dank allen.
Ruud: ik ken jouw website. Echt bijzonder informatief. Inmiddels heb ik via een bevriende zendamateur een 50 khz filter weten te scoren. Ga eens kijken of dat wat wordt. Je hebt het over je zelfbouw ontvanger. Wat ik jammer vindt is dat minikits (geloof ik) hun kit voor 137 mhz niet meer heeft. Zoiets zou ik nog wel eens willen tegenkomen. Tot zover dank en groet Adrie