Philips CD740/00B speler lade probleem

Beste CO-ers,

Mijn overigens goed werkende Philips CD 740/00B speler heeft al enige tijd een probleem met de aandrijving van de lade. Bij het openen en sluiten zijn er bijgeluiden - ja, hoe moet ik het beschrijven? gierend en/of piepend - en is een beetje hulp van mijn hand nodig. Bovendien, toen ik gisteren het apparaat moest verplaatsen - het was niet met het lichtnet verbonden - schoof de lade mèt CD, onder invloed van de zwaartekracht, vanzelf naar buiten.

Wat kan het probleem zijn? Zou de aandrijfmotor van de lade versleten zijn? Als het de motor is, kan die worden vervangen, en hoe? Ik heb nu enkel de kap opengemaakt, de smering van de geleidingen is op het eerste gezicht nog goed, en het tandwiel van de motor mist geen tanden.

Met vriendelijke groeten,

Pieter

Arco

Special Member

Ik weet niet of deze er ook last van heeft, maar meestal is het toch een 'verrot' tandwiel voor de lade aandrijving.
(meestal groen uitgeslagen. Verliest ook tanden en/of loopt veel te zwaar)

De 900 serie had er ook last van. Als je de speler voorover houdt, komt de lade naar buiten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Beste Arco,

Gelukkig is er niets verkleurd. Bij nog eens goed kijken zie ik een snaartje - alle kunststof is af fabriek zwart - en dat voelt nogal slap. Zou het dat zijn?

Arco

Special Member

Dat korte snaartje kan ook uitgerekt zijn. Maar dat dan de lade spontaan opengaat heb ik nog niet meegemaakt.
(kun je niet zien wat er dan slipt?)

Is zo te zien een CDM12 loopwerk, zijn complete setjes voor: https://www.ebay.co.uk/itm/Black-Gear-Belt-Set-Replacement-for-Philips…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Snaartje vervangen en probleem opgelost.
Dat de lade open gaat komt door het feit dat het snaartje slipt en niet voldoende kracht kan leveren om de lade in de vergrendeling te trekken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 15 november 2019 schreef Arco:
(1) Als je de speler voorover houdt, komt de lade naar buiten...

en

(2) Dat korte snaartje kan ook uitgerekt zijn. Maar dat dan de lade spontaan opengaat heb ik nog niet meegemaakt.
(kun je niet zien wat er dan slipt?)

Is zo te zien een CDM12 loopwerk, zijn complete setjes voor: https://www.ebay.co.uk/itm/Black-Gear-Belt-Set-Replacement-for-Philips…

Hartelijk bedankt Arco.
(1) 't Is precies wat er gebeurde.
En (2) zien wat er slipt: de motoras kunnen tegenhouden, de lade bewogen en 't piept net zo als in de startpost beschreven is. Dus bingo!
Ik vroeg me al af waar ik onderdelen kon vinden, maar dat is nu opgelost. Alleen lijkt het onmogelijk zonder het loopwerk uit te bouwen het snaartje te vervangen, en het loopwerk zit vast aan de print.

Even uit het hoofd: lade openmaken, dan kun je van binnen uit de hele lade verwijderen door 2 lipjes naar beneden te drukken en de lade naar voren te trekken. Dan kun je bij het snaartje zonder het hele loopwerk te hoeven uitbouwen.

Groeten, Ron.

pa3gws

Golden Member

De voorkant van de lade kan je er waarschijnlijk naar boven toe afschuiven.
En als de lade dan een stukje open staat kan je met een pincet meestal wel het snaartje vervangen.
Het is wel even pielen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dank aan allen. Ga het proberen, en houd jullie op de hoogte. Kan overigens nog wel even duren, want ik moet eerst het materiaal in huis hebben.

Arco

Special Member

Als de lade open is, kun je sowieso het ladefront eraf trekken naar boven toe, heb je wat meer 'toegang'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

cd speler waar de lade zo van uitschuift heb ik toch vaker gezien, pas nog een cd70 gehad die dat ook had. helaas was de laser gaar, dus weggedaan.. die had ook een lade welke je moest helpen, snaar was niet strak meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste testman,

De laatste CD die ik heb gespeeld klonk nog prima :)

ik gaf er maar mee aan dat er meer spelers zijn die de lade nogal los hebben zitten. al diverse spelers in handen gehad waar de lade eruit kwam bij scheef houden. hangt sterk van de loading mechaniek af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is bij een Philips bijna altijd het snaartje wat het probleem is. Bij sommige modellen ook een probleem met het tandwiel. Soms moet je het CD mechanisme wel uitbouwen om er bij te kunnen bv. bij een CD 104/204.

Beste CO-ers,

De reparatie is gelukt. Niet eens zo moeilijk blijkt achteraf, ik moest eerst goed kijken en dan doen, zonder te forceren.

Begin vorige week had ik mijn zending uit China in de bus - een vierkant snaartje en twee tandwieltjes. Die laatsten heb ik niet gebruikt omdat de originele niet versleten zijn.

De kap openen was het moeilijkste - hij scharniert aan het front, en omdat die al jááren dichtzat ging dat moeizaam; ik had schrik iets (van kunststof) te breken maar dat is niet gebeurd.
Van de volgende stappen heb ik foto's gemaakt, hopelijk komen die anderen nog van pas.

De lade heb ik volledig opengetrokken. Linksboven verscheen een opening, en ik zag iets dat op een pal leek (foto 1), voorzichtig naar rechts drukken met een kleine schroevendraaier en de lade kon ik eruit halen.

Over de tandwieltjes zit een kapje. In het midden zit een gat (foto 2, 180° gedraaid) en ik vermoedde een pal die ergens eronder vast moest zitten (foto 3). Bingo! Met dezelfde schroevendraaier de pal wederom voorzichtig naar links gedrukt en het kapje kon ik optillen (foto 4).

Onder het kapje lag de slappe snaar (foto 5). Ik de originele en nieuwe bijeen gelegd (foto 6) en u mag raden wat wat is ;)

De snaar vervangen, alles in omgekeerde weer gemonteerd, kap erop, en spelen maar.

Allen hartelijk dank voor uw zeer gewaardeerde hulp!