Luchtcilinder gebruiken voor Carnaval

Hallo allen,

Voor de carnaval willen wij een grote raket van ongeveer 4 meter, op en neer laten bewegen.
Een luchtcilinder leek ons de beste oplossing echter hebben wij helaas niemand in nabije omgeving die hier ook maar iets van weet. Ben afgelopen weken erg druk geweest met inlezen maar word er helaas niet wijzer van.
Op marktplaats heb ik inmiddels een cilinder gevonden met een slag van 30cm, prima wat ons betreft. Nu willen we deze cilinder dus automatisch in en uit laten schuiven. Hoe we dit voor elkaar moeten krijgen is ons een groot raadsel.

Heeft iemand een jip en Janneke uitleg voor het aansluiten van deze (dubbelwerkende) cilinder?

Alvast bedankt

Roym

Sine

Moderator

Als je een vloeiende (langzame) beweging wilt hebben is pneumatisch niet je oplossing.
Omdat zonder stoten en stuiteren te doen is erg lastig, zelfs met de geschikte smoorventielen.

Om het ding in/uit te bewegen heb je overigens een 5/2 ventiel nodig (ik neem even aan dat je een dubbelwerkende cilinder hebt)

Dat het niet helemaal vloeiend is, dat is geen probleem. 5/2 ventiel had ik inderdaad ook gevonden maar begreep dat je deze altijd handmatig moest omzetten?

Sorry Sine, ik moet je wat tegenspreken.
In dergelijke gevallen zou ik een 5/3 ventiel gebruiken. Zo is de beweging van de cilinder te stoppen in een noodsituatie.
Ik heb vroeger wat projectjes met pneumatische cilinders gebouwd en als je de smoorkleppen correct plaatst (uitgaande poort) en je voldoende druk en debiet op de ingaande poort hebt is een vloeiende beweging geen probleem.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Sine

Moderator

Die heb je ook met spoel(en)

Maar met 'niet helemaal vloeiend' bedoel ik eigenlijk 'helemaal niet vloeiend'

Voor vloeiende bewegingen gebruik je in de regel hydraulica, of tegenwoordig ook steeds meer elektrische aandrijvingen.

Hier zit wat nuttige info in:
https://www.youtube.com/watch?v=cYBIq74IikE

@60204
Met nog wat gewicht er aan, op een carnavalswagen?

Ik wil het je zien doen.

Één en ander hangt af van het formaat van je cilinder. Kleine cilinders (inhoud en diameter) zijn moeilijker te smoren.
Een 5/2 ventiel kan geen beweging onderbreken. Enkel omkeren. Met een 5/3 stopt de beweging bij stroomstoring of noodstop.

Mvg
Bart

[Bericht gewijzigd door 60204 op donderdag 14 november 2019 23:26:34 (20%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Het gaat om een Festo cilinder type: DN-63-300-ppv

Sine

Moderator

Ik zou zelf iets doen met een tandwielvertraagde motor en een excenter.

Het is een ding wat recht omhoog moet in/ uit schuiven begrijp ik, dan is een noodstop ook niet nodig.
Het makkelijkst is een 5/2 ventiel, twee smoorventielen, en twee eindschakelaars waarmee je het ventiel heen en weer schopt.

Wil je wel een stop hebben dan wordt het een 5/3 en moet er iets van een relais bij als omhoog/omlaag geheugen.

Het is een lineaire beweging dus veiligheid is niet van belang? Ook niet bij een cilinder met ruim 1800N?
Het spijt me maar hier volg ik je redenering niet.
Zelf heb ik in ons bedrijf installaties staan waar pneumatische cilinders vloeiend 4kN kracht uitoefenen (wat waarschijnlijk nog relatief klein is). Mss een kwestie van dimensionering?
TS heeft de cilinder wss reeds gekocht en vraagt nu hoe deze correct te gebruiken.
Eindschakelaars zijn bij een 5/2 ook nodig dus zo veel complexer wordt het ook niet voor een 5/3.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Kan op zich prima met perslucht, ik denk alleen wel dat je een te kleine cilinder hebt genomen waardoor er eerst een hele tijd niets gebeurd en daarna je beweging ineens als een raket gaat, tenzij hij echt heel licht kwa gewicht wordt.

Als je geen plc hebt en geen reed contacten denk ik dat het met 2 tijdrelais kan, uiteraard heb je dan wel een elektrisch bediend ventiel nodig.

GJ_

Moderator

Op 14 november 2019 23:22:00 schreef 60204:
Een 5/2 ventiel kan geen beweging onderbreken. Enkel omkeren. Met een 5/3 stopt de beweging bij stroomstoring of noodstop.

Of met een normale stop. Want een 5/2 kan ook de energietoevoer niet afsluiten zoals verplicht bij een gewone stop. Dat betekend dat een 5/2 alleen is toegestaan als er bij een normale stop nog een ander ventiel is dat de toevoer stopt.

fred101

Golden Member

Ik dacht zo ooit de overdrive in mijn Landrover FC101 te schakelen. 10bar pomp uit een Rangerover, oude zuurstof fles, ventiel, druksensor en slang. Dat heeft er maar heel kort op gezeten. Het werkte niet echt subtiel. Het effect is vergelijkbaar met schakelen mbv een sloophamer.

Ik dacht dat op te lossen met een regelkraan/ventiel (geen idee hoe dat heet) maar het enige wat gebeurde is dat er eerst niks gebeurde en daarna de knal. En dan moest ik ook nog al die tijd met de koppeling ingetrapt wachten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Lucht is inderdaad lastig netjes te regelen. Ik dacht trouwens dat een 101 schakelen sowieso een sloophamer vereiste.

Op 15 november 2019 08:16:05 schreef GJ_:
[...]Of met een normale stop. Want een 5/2 kan ook de energietoevoer niet afsluiten zoals verplicht bij een gewone stop. Dat betekend dat een 5/2 alleen is toegestaan als er bij een normale stop nog een ander ventiel is dat de toevoer stopt.

Ik ben idd vergeten om de normale stop te vermelden.

De aversie tov perslucht cilinders begrijp ik niet echt. De assemblage automaten op ons bedrijf bestaan voor zowat de helft uit pneumatische aandrijvingen.
Ik vraag me af hoe merken als Festo en SMC kunnen overleven als hun producten zo erbarmelijk werken?
Correcte dimensionering en wat kennis betreffende afstelling helpen je wss heel wat verder.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 15 november 2019 09:26:58 schreef GJ_:
Lucht is inderdaad lastig netjes te regelen. Ik dacht trouwens dat een 101 schakelen sowieso een sloophamer vereiste.

Schakelen nochtans heel goed. Je moet gewoon de techniek van dubbel koppelen en tussen gas beheersen. Zelfs met een FN 62C, MAN 630 polycarburant, Magirus Jupiter of Minerva kon je zo rijden zonder kraken.

Hydraulisch is inderdaad gemakkelijker te regelen. Een kleine hydraulische pomp gaat ook minder lawaai maken als een kleine compressor. Nadeel aan hydraulisch is dat je minder gemakkelijk met de leidingen overweg kan. Lucht dat een beetje fit is meestal geen ramp. Hydraulisch wil je dat niet.

@TS: Eens conatct opnemen met de lichtstoet in mol ginderbuiten. Die werken zeer veel met perslucht op hun wagens. Meestal hebben ze een bouwcompressor mee als luchtvoorziening en een generator op aanhangwagen om alles te sturen. (foto's) (noot: deze wagens worden met mankracht voortgeduwd) filmpje Ongeveer vanaf minuut 3 zie je het effect van een lucht gestuurde beweging. De vliegtuigjes die volgen kunnen een leidraad zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Op 15 november 2019 10:06:13 schreef 60204:
[...]
De aversie tov perslucht cilinders begrijp ik niet echt.

Alles heeft zijn toepassingsgebied, lucht is dat in dit geval naar mijn bescheiden mening absoluut niet.

En dan kom ik uit een omgeving waar vanalles met lucht geschakeld, gestuurd en geregeld wordt.

Dingen die je een beetje gecontroleerd wilt kunnen bewegen zijn voor het gros hydraulisch en elektrisch. Pneumatisch is eigenlijk altijd problematisch, simpelweg omdat je lucht kunt komprimeren.

GJ_

Moderator

Op 15 november 2019 10:06:13 schreef 60204:
De aversie tov perslucht cilinders begrijp ik niet echt. De assemblage automaten op ons bedrijf bestaan voor zowat de helft uit pneumatische aandrijvingen.

Lucht kan leuk werken, maar het is voornamelijk handig als je heel goedkoop een machine wil bouwen en aanbieden. Vanaf het moment van ingebruikname is het de duurst mogelijke aandrijving met vaak matige prestaties. Op sommige plekken is het prima, andere niet. In dit geval lijkt het me een beetje een recept voor problemen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Uiteindelijk hoeft die carnavalswagen geen 24/24 7/7 365/365 te werken. Voor dit doel vaak de goedkoopste oplossing. Kijk naar de wagens van de lichtstoet. Deze mensen werken daar al heel veel jaren mee. En daar zijn echt wel techneuten bij. Momenteel gebruiken ze bijna uitsluitend leds. Op bijna iedere wagen vind je een PLC.

Hydraulisch moet je passende leidingen hebben. Deze op maat maken kan niet iedereen. Bij perslucht is dat een stuk simpeler. Darm op juiste lengte, mooi recht afsnijden, snelkoppeling er op en je bent al een stuk verder. Volgend jaar maak je van dezelfde leiding een korter stuk of een snelkoppeling er tussen en verder bouwen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op vrijdag 15 november 2019 14:46:36 (34%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het rechtse eenrichtingsventiel moet volgens mij worden omdedraaid.

Jacques van Montfort
GJ_

Moderator

Nee, die smoorventielen kloppen. De uitgaande lucht moet geknepen worden.

Op 15 november 2019 13:47:00 schreef GJ_:
[...]Lucht kan leuk werken, maar het is voornamelijk handig als je heel goedkoop een machine wil bouwen en aanbieden. Vanaf het moment van ingebruikname is het de duurst mogelijke aandrijving met vaak matige prestaties. Op sommige plekken is het prima, andere niet. In dit geval lijkt het me een beetje een recept voor problemen.

Op 15 november 2019 13:41:05 schreef Sine:
[...]

Alles heeft zijn toepassingsgebied, lucht is dat in dit geval naar mijn bescheiden mening absoluut niet.

En dan kom ik uit een omgeving waar vanalles met lucht geschakeld, gestuurd en geregeld wordt.

Dingen die je een beetje gecontroleerd wilt kunnen bewegen zijn voor het gros hydraulisch en elektrisch. Pneumatisch is eigenlijk altijd problematisch, simpelweg omdat je lucht kunt komprimeren.

Ik ga hier zeker niet ontkennen dat een elektrische aandrijving de meest precieze beweging heeft. Alles heeft zijn toepassing, en geloof me, de automaatjes waar ik het over heb zijn niet zo goedkoop. ;)

TS wil op de praalwagen van z'n carnavalsvereniging iets van beweging als show effect. Lijkt me toch prima uit te voeren met perslucht.
De keuze van het ventiel zal voor de werking niets uitmaken maar als het even wat veiliger kan...

Los daarvan, ik wil hier als newbie niet tegen de schenen blijven trappen dus ga het er verder bij laten.

Mvg
Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
GJ_

Moderator

Op 15 november 2019 16:43:39 schreef 60204:..ik wil hier als newbie niet tegen de schenen blijven trappen dus ga het er verder bij laten...

Welnee, iedereen heeft evenveel recht om zijn mening te delen.
Ik ken supersnelle pick en place units volledig op lucht. Bijgevoegde tekening haalt geloof ik meer dan 100 slagen per minuut, die gaat als een dolle. Er kan dus wel degelijk heel veel maar als je een groepje vrijwilligers wat willekeurig materiaal geeft zal het wel werkend te krijgen zijn, maar of het ook de mooie beweging word die ze voor ogen hadden is even de vraag natuurlijk.

Op 15 november 2019 16:41:34 schreef GJ_:
Nee, die smoorventielen kloppen. De uitgaande lucht moet geknepen worden.

Je hebt gelijk

Jacques van Montfort