Op 15 november 2019 13:47:00 schreef GJ_:
[...]Lucht kan leuk werken, maar het is voornamelijk handig als je heel goedkoop een machine wil bouwen en aanbieden. Vanaf het moment van ingebruikname is het de duurst mogelijke aandrijving met vaak matige prestaties. Op sommige plekken is het prima, andere niet. In dit geval lijkt het me een beetje een recept voor problemen.
Op 15 november 2019 13:41:05 schreef Sine:
[...]
Alles heeft zijn toepassingsgebied, lucht is dat in dit geval naar mijn bescheiden mening absoluut niet.
En dan kom ik uit een omgeving waar vanalles met lucht geschakeld, gestuurd en geregeld wordt.
Dingen die je een beetje gecontroleerd wilt kunnen bewegen zijn voor het gros hydraulisch en elektrisch. Pneumatisch is eigenlijk altijd problematisch, simpelweg omdat je lucht kunt komprimeren.
Ik ga hier zeker niet ontkennen dat een elektrische aandrijving de meest precieze beweging heeft. Alles heeft zijn toepassing, en geloof me, de automaatjes waar ik het over heb zijn niet zo goedkoop.
TS wil op de praalwagen van z'n carnavalsvereniging iets van beweging als show effect. Lijkt me toch prima uit te voeren met perslucht.
De keuze van het ventiel zal voor de werking niets uitmaken maar als het even wat veiliger kan...
Los daarvan, ik wil hier als newbie niet tegen de schenen blijven trappen dus ga het er verder bij laten.
Mvg
Bart