Led schijnwerper defect. Zelf driver maken?

Ik heb hier een 4 tal 30 Watt LED schijnwerpers waarvan er bij 2 de drivers kapot zijn.

Even opengemaakt en uiteraard zit de hele boel ingegoten maar geen hars dus ik kon het meeste nog wegpeuteren om te zien wat erin zit.

Voor zover ik zien kan, komt de 230 Volt ingangsspanning aan de print, gaat door een zekering en word dan gelijkgericht. Daarna zit er nog een trafo die de spanning zal terugbrengen naar de 24-36 Volt. Er zit waarschijnlijk nog een spanningsregelaar op (Q1) maar dat kan ik niet meer lezen.
Na de trafo zitten er nog 2 diodes en 2 elcotjes en dat was het wel.

Op de onderkant zitten nog een aantal SMD weerstanden, diodes en een "IC1" waar naar mijn mening 7933CFJ op staat.

Nu is mijn vraag, kan ik makkelijk een driver bouwen van 24-36 Volt 870 mA om deze lampen aan te sturen? Is daar een bestaand schematje voor wat aan te passen is naar deze spanning/stroom?

Mvg R-Tronic

IC1:

Onderkant print:

Print:

Info:

Info:

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aangezien je de afmetingen hebt zou je misschien ook iets kunnen retrofitten? Of zelfs extern kunnen plaatsen.
Er is zoveel verkrijgbaar in die wereld. Tuurlijk, alles is zelf te maken en als je zin hebt in een hobby project kan je het doen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

zou er weinig aan herstellen, die 13 in dozijn grijze 30W led flood dingen zijn nogal ellende. al veel in handen gehad en richting container geschoven. veelal led gaar en driver is van dezelfde brakke kwaliteit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

gewoon een andere driver erin duwen, heb ik al zoveel gedaan.
en dan weet je dat je een goeie hebt. meestal ga ik 1 stap omlaag in stroom om de leds te sparen. veel vermindering in licht zie je niet dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik weet niet of je zo'n vierkante led erin hebt zitten, maar ik bij die van mij de driver eruit gehaald en de led vervangen door een led met driver geïntegreerd. Die kosten tegenwoordige bijna niks meer en vindt dat ze het best goed doen. Een 30watt led verbruikt dan ook echt 30watt terwijl die leds met drivers soms net de helft van het aangegeven vermogen verbruiken.

https://www.ebay.com/itm/230V-20W-30W-50W-70W-100W-LED-Floodlight-COB-…

Ik denk dat ik maar eens ga kijken of mijn Paypal het nog doet. Voor de prijs van die LED met geïntegreerde driver kun je het haast niet laten.

Maar ook omdat testman al zegt dat de LED's zelf ook snel gaar zijn, zodat ik straks na een driver ook de LED kan gaan vervangen... Dan kan ik net zo goed direct een compleet setje erin zetten...

Nog tips voor iemand die nog nooit iets uit China besteld heeft?

Die LED modules met geïntegreede driver flikkeren wel als de pest. Logisch, want er zit geen element op wat energie kan opslaan (elco).

Velen schijnen er geen last van te hebben maar bij mij is dat flikkeren dus instant hoofdpijn :-)

klopt, die dingen zie ik dus ook knipperen. tijd terug nog een schakelpaneel gebouwd met eao paneel leds erin die op AC en DC konden werken. op AC kreeg je er wat van, zoveel knipperen, dus maar met een brugcel en elco op de AC afgetakt voor de leds.

waar rook was, werkt nu iets niet meer