Tempolec SAM2001 stuurt niets meer aan

Dag allen,

De pomp van onze vloerverwarming schakelt al enkele weken niet meer. De hoofdverdachte was uiteraard de pomp zelf, en meer bepaald de aanloopcondensator. Maar helaas... deze bleek in orde.
Uiteindelijk ontdekte ik dat er helemaal geen spanning op de pomp komt te staan, en de pomp dus niet de schuldige is. Een service-technicus bevestigde mijn vermoeden dat er een fout zat in de regelaar. Deze is een Tempolec SAM2001. Deze vervangen zou een 700 euro kosten, wat natuurlijk een hele hoop geld is voor een doosje met een eenvoudige regelaar in...

Ik heb hem eens opengehaald om de meest voor de hand liggende zaken te bekijken zoals de condensatoren en de relais, maar deze zien er allen nog perfect uit (heb de relais ook geactiveerd en doorgemeten, werkt allemaal perfect). Het defect zit dus ergens anders.

Dus... 2 vraagjes:
1) Wat zou ik nog kunnen controleren om de fout op te sporen? Zijn er zaken die vaak stuk gaan?
Hier een paar fotootjes van de pcb's:
https://photos.app.goo.gl/qbtP9k2HitosCjAZ6

2) Stel dat het niet herstelbaar is... op het eerste gedacht lijkt me dit een heel eenvoudig iets om in een microcontroller te programmeren. Gewoon een relais laten schakelen die spanning op de pomp zet. De service-technicus zei wel dat het belangrijk is dat de temperatuur van het retourwater niet boven een bepaald niveau komt, omdat anders de leidingen van de vloerverwarming zouden kunnen springen. Maar ook dit lijkt me relatief eenvoudig om te verwerken aangezien de temperatuursensor al aanwezig is. Maar misschien zie ik het te simplistisch... Anders zouden die dingen toch niet zo verschrikkelijk duur zijn? Waar moet ik nog rekening mee houden bij het maken van een vervanging voor deze regelaar? (mijn vervanging is uiteraard een sterk vereenvoudigde versie. De sensoren van buitentemperatuur breng ik niet in rekening. Enkel binnenhuistemperatuur)

Alvast bedankt voor het meedenken!

dit is geen simpele tijdsturing, maar een weersafhankelijke regelaar. die zijn best prijzig, deze is ook al een jaar of 18 oud.

dit soort dingen heeft een insteek klokje met een nicd backup accucel, die willen weleens gaar worden en zo niet meer schakelen.

schakelt het relais voor de pomp nog wel ooit? als je handmatig de pomp inschakelt op dat ding bijv? als de klok niet goed is, dan loopt de klok vast, reset vanzelf en dergelijke ongein.

elco's of het relais van de pomp kan ook gaar zijn, kwestie van meten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2019 22:17:19 schreef testman:
dit is geen simpele tijdsturing, maar een weersafhankelijke regelaar. die zijn best prijzig, deze is ook al een jaar of 18 oud.

Ja, dat besef ik wel hoor. Het is een regelaar die met veel omgevingsvariabelen rekening houdt, alsook tijdsgestuurd is. Wat ik ermee bedoelde was, dat de fundamentele functie iets vrij eenvoudigs is (een relais aan of uit schakelen), en dat een basic-versie wel op een paar uurtjes gemaakt is met een AVR. Of heb ik het hier mis?

dit soort dingen heeft een insteek klokje met een nicd backup accucel, die willen weleens gaar worden en zo niet meer schakelen.

Een backup accu kan ik niet meteen vinden. Waar zou deze moeten zitten? Bovendien is het wel zo dat alle lampjes en het display werken als de spanning aangezet wordt.

schakelt het relais voor de pomp nog wel ooit? als je handmatig de pomp inschakelt op dat ding bijv? als de klok niet goed is, dan loopt de klok vast, reset vanzelf en dergelijke ongein.

Voor zover ik weet is het met deze regelaar niet mogelijk om het relais manueel te laten schakelen. Er is geen "aan" knop. Enkel draaiknoppen om de parameters te tunen. De klok lijkt zich ook niet te resetten. display is constant.

elco's of het relais van de pomp kan ook gaar zijn, kwestie van meten.

Elco's in regelaar zien er nog goed uit. Niet nagemeten omdat ze nog op de pcb zitten, maar ze staan niet bol o.i.d.
De condensator in de pomp zelf daarentegen heb ik nagemeten en was nog in orde. Voor de zekerheid toch even vervangen, maar bracht geen soelaas.

als je de voeding van de klok haalt, zitten na een paar uur liggen dan nog de instellingen en kloktijd erin? of moet die opnieuw ingesteld worden? zo ja, accu gaar.

die accu zit in het klokje waar het display opzit. elco's in dergelijke apparaten zie je zelden bol, dat is bij trafo voedingen niet/zelden. dat is meer een smps voeding iets..

als het ding niet werkt, kan er ook een sensor stuk zijn, er zit een buitensensor op en aanvoersensor, die meten ongeveer hetzelfde, minus het verschil in temperatuur natuurlijk. als er 1 stuk is kan daar ook de reden liggen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 15 november 2019 23:15:44 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die cv monteurs zetten er ook wel wat bovenop, en die prijs zal ook wel incl hangen en instellen zijn. evengoed nog behoorlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 november 2019 23:14:00 schreef testman:
als je de voeding van de klok haalt, zitten na een paar uur liggen dan nog de instellingen en kloktijd erin? of moet die opnieuw ingesteld worden? zo ja, accu gaar.

Volgens mijn vader blijven de instellingen er altijd (voor enige tijd) nog inzitten.

die accu zit in het klokje waar het display opzit.

Op het eerste zicht leek het dat dit niet open te maken was (geen schroefjes oid.), maar nu blijkt dat het dichtgelijmd was. I.i.g. heb het nu opengemaakt. Geen batterijtje te bespeuren... Wel vreemd? Zou de condensator die er in zit voldoende lading kunnen bewaren om het geheugen te voeden?

als het ding niet werkt, kan er ook een sensor stuk zijn, er zit een buitensensor op en aanvoersensor, die meten ongeveer hetzelfde, minus het verschil in temperatuur natuurlijk. als er 1 stuk is kan daar ook de reden liggen.

Naar wat ik gehoord heb zijn deze gecontroleerd door de CV monteur en waren deze in orde.

Op 16 november 2019 06:18:48 schreef Appel:
https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf-en-bouw/chauffageketels-en-boil…

Of als je een nieuwer model wil, 1 op 1 te wisselen:
https://www.qelvin.com/winkel/regelingen/weersafhankelijke-regelaar-te…

Maar toch geen 700€ hoor.

Mhmmm... die prijzen zijn wel doenbaar inderdaad. Dat nieuwer model, kan die gewoon in dezelfde socket geduwd worden waarin de huidige stak? (het is een bakje waar deze inschuift, waar 2 connectoren de regelaar verbinden met alle bekabeling). Als dit het geval is zou dit een betaalbare oplossing zijn!
Want inderdaad, zoals testman reeds zei was die 700 euro voor een nieuw model, inclusief plaatsing.