Fluke 187 Banaanbus Connectorblok

vergeten

Golden Member

De meest rechtse bus (Ω Diode V) is intern net boven de PCB gebroken.
Zijn die bussen los te verkrijgen of moet het hele blok van 4 banaanbussen vervangen worden?

Wie?

Edit: Heb het blok gedemonteerd het is een geheel.
Komt niet voor in de partlist van het servicemanual. :(

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 13 november 2019 13:04:47 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
elmowww

Golden Member

Heb je Fluke al gecontacteerd?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
vergeten

Golden Member

Heb Fluke gemaild, wacht met "spanning" af.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Fluke levert dacht ik geen 187 onderdelen meer. Als dat wel zo is dan hoor ik het graag, ik zoek de knoppen. Op aliexpress hebben ze gestaan, dat weet ik zeker. Op ebay kan je ze ook zo vinden. Is helaas wel een bekend probleem bij deze meters.
edit even verder gezocht:
bij farnell: https://www.newark.com/fluke/fluke-89-4-8002/input-receptacle-assembly…

is voor de 89 IV, 99% zeker dezelfde als voor de 187

[Bericht gewijzigd door Titatommeke op woensdag 13 november 2019 13:18:06 (27%)

pamwikkeling

Special Member

Ik heb in het verleden een gelijkaardig probleem gehad.

Een (niet Fluke) banaan stekker (4 mm) in een van de aansluitbussen (4 mm) gestoken en vanaf toen haperde het meettoestel.

Gewoon de soldeerverbinding opnieuw solderen (effe warm maken) heeft bij mij het euvel verholpen.

Hier staat het hele verhaal : https://www.circuitsonline.net/forum/view/121813#highlight=fluke

Het was wel een fluke 189, maar de aansluitbussen zijn gelijk.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op woensdag 13 november 2019 18:28:27 (23%)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Ik kan zo snel het topic niet meer terugvinden maar ik heb een soort gelijk probleem gehad met een Fluke 87. Ik heb uiteindelijk via Lasaulec (vestiging Hengelo) vervangende bussen besteld. Dat was behoorlijk prijzig, iets van €45,00 maar alsnog goedkoper dan uit Amerika.

RAAF12

Golden Member

(Fluke 87) Er is ook een goedkopere oplossing, van een chinees multimeter snoertje met isolerende schacht een vervanging fabriceren.

https://www.eevblog.com/forum/chat/fluke-jack-receptacle-replacement-w…
http://mrmodemhead.com/blog/fluke-80-series-jack-assembly-rebuild/

Op eigen risico!!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 13 november 2019 19:31:30 (13%)

vergeten

Golden Member

@Raaf
Je wilt toch niet "knoeien" aan zo'n meter, bovendien ziet het er niet uit met een snoertje eraan :)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zojuist een reaktie gehad van Fluke, zie hieronder.
De tussenhandel moet er ook weer aan verdienen dus het zal wel veel duurder worden. :(

Goedemorgen,

659059 FLUKE 89-4-8002 ,INPUT RECEPTACLE ASSEMBLY
Prijs: € 26,20

Wij leveren niet rechtstreeks, enkel via distributeurs bv:
• Technische Unie
• Have Digitap
• Euro Index
Meer distributeurs kunt u vinden op onze website: www.fluke.nl

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 13 november 2019 18:23:25 schreef pamwikkeling:
Ik heb in het verleden een gelijkaardig probleem gehad.

Een (niet Fluke) banaan stekker (4 mm) in een van de aansluitbussen (4 mm) gestoken en vanaf toen haperde het meettoestel.

Gewoon de soldeerverbinding opnieuw solderen (effe warm maken) heeft bij mij het euvel verholpen.

Nou dat gaat hier niet op helaas.
Inmiddels het gehele "banaanblok" gedemonteerd.
De beide lipjes van een bus zijn afgebroken en zitten in de doorgemetaliseerde print.
Bij aandrukken is er wel contact maar dat is geen oplossing.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Ik heb bij een Agilent een kale metalen banaanbus erin gesoldeerd. Ik heb in de printplaat een gaatje geboord waar het soldeerpuntje van de bus invalt. Dat zit nu alweer jaren probleemloos. Ik heb wel het plastic hulsje wat moeten aanpassen.

De prijzen die Fluke noemt zijn de prijzen die de tussenhandel jouw berekent.

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 15 november 2019 10:34:13 (14%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hier komt nog boven op de btw+handelingskosten+verzending gok ik zo :+

vergeten

Golden Member

Inmiddels besteld bij

• Have Digitap

Hun prijs blijft nog onder de € 30 ex btw!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Op 15 november 2019 10:21:10 schreef vergeten:
@Raaf
Je wilt toch niet "knoeien" aan zo'n meter, bovendien ziet het er niet uit met een snoertje eraan :)

Lees de beschrijving. De schacht wordt afgezaagd het is een workaround en een tip, iedereen moet zelf weten wat ie ermee doet. Het plastic verouderd, wordt bros en breekt af. Het is te voorkomen door de bananenstekkers met penisolatie voorzichtig in en uit te duwen. Er wordt nogal eens ruig mee omgesprongen (kabels rond het apparaat wikkelen tijdens transport) daar kan het niet tegen. Bij ging na +/- 15 jaar gebruik het plastic kapot. Duidelijk te zien aan de barsten in het rode gedeelte. Dit is een van mijn Fluke meters, nieuw gekocht in 1989, de eerste serie 87 TRMS.

(çlicque)

RAAF12

Golden Member

is voor de 89 IV, 99% zeker dezelfde als voor de 187

100% :-) 4 modellen Fluke gebruiken hetzelfde input aansluitblok https://www.ebay.com/c/1564390154

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 15 november 2019 16:48:29 (16%)

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 13 november 2019 13:15:17 schreef Titatommeke:

is voor de 89 IV, 99% zeker dezelfde als voor de 187

De 87IV en de 89IV zijn identiek aan de 187 en de 189. De namen zijn later aangepast omdat de meters niet in de lijn met de 87 serie vallen.

Als je hem toch open hebt controleer dan meteen even de backup batterij, deze wil nog wel eens gaan lekken met schade aan de pcb tot gevolg.

RAAF12

Golden Member

Op 15 november 2019 10:35:14 schreef Titatommeke:
Hier komt nog boven op de btw+handelingskosten+verzending gok ik zo :+

Dat is niet mijn ervaring, ophalen bij de plaatselijke groothandel die een deal met Fluke heeft. Er komen geen extra kosten bij. Op de Fluke site staan de firma's in de buurt, daar loop je naar binnen en bestel je met het Fluke partnummer.

klopt, fluke handelt niet met partaculieren, via een leverancier kan dat wel. heb ook al weleens onderdelen besteld van fluke.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 15 november 2019 18:30:39 schreef Ruben_Lichtenvoorde:
Als je hem toch open hebt controleer dan meteen even de backup batterij, deze wil nog wel eens gaan lekken met schade aan de pcb tot gevolg.

Als je me wilt vertellen waar die zit :) je bent vast in de war met de 287(?)/289 daar zit er wel een in.
----------------------------------------------------------------

Input receptacle (banaanbussenblok) is inmiddels vervangen, meter is weer 100% OK.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 18 november 2019 12:38:08 schreef vergeten:
[...]
Als je me wilt vertellen waar die zit :) je bent vast in de war met de 287(?)/289 daar zit er wel een in.
----------------------------------------------------------------

Input receptacle (banaanbussenblok) is inmiddels vervangen, meter is weer 100% OK.

Blijkbaar zit die enkel in de 89IV/189. Heeft de 187 geen logging functies? In m’n 189 heb ik hem ooit preventief vervangen.

https://www.eevblog.com/forum/testgear/fluke-189-with-leaking-surface-…