Wisselende resultaten op 137mhz

Hallo iedereen,

hier ben ik terug met wat vraagjes.
Ik ben nu al tijdje bezig met ontvangen van weersattelieten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140204

Ondertussen heb ik mn materiaal al een beetje kunnen updaten.

Vorig jaar heb ik een dubbel turnstile antenne gebouwd, volgens deze link.https://officinahf.jimdo.com/antenne-satelliti/ant-meteo-sat-turnstile…

Ook heb ik de kabel vervangen door ecoflex 10,
en heb ik nu een Icom PCR 1500 als ontvanger.

Maar ik ben nog altijd niet tevreden over de resultaten.
Gisteren had ik redelijk mooie kaarten, maar vandaag trekt het weer op niet veel.

En regelmatig heb ik verticale golven.

Gistern heb es een andere antenne gebouwd, een V-dipole,
maar die moet ik nog buiten plaatsen (zal nog effe moeten wachten, linkerarm wil niet meer meewerken...)

Dus in afwachting tot beterschap, kijk ik wat ik binnen kan oplossen.

http://www.jendela.nl/diversen/PADAT137_final_D.pdf

Nu ben ik me aan het verdiepen in deze link. En wil deze antenne dan ook wel es graag bouwen en testen.
Heb al het nodige materiaal liggen, welliswaar om de loops uit te voeren in koperleiding van 12mm. Nu lees ik dat deze antenne moeilijk goed te krijgen is? Ik beschik dan ook niet over enige HF meetapparatuur om te testen.

Ook kan ik nu een echte antennemast verkrijgen, maar eerst moet er nog een putje gegraven worden en beton gestort worden, ook hierover is raad welkom.

Dus voor ik onbezonnen te werk ga, vraag ik graag jullie raad en tips.

ASPA-tech.be
joopv

Golden Member

Ik zou wel foto's willen zien van de manier waarop je alles afgewerkt hebt.

Een signaal van een 5 W zender van een satelliet in een lage baan zou behoorlijk hard moeten zijn - mits je geen fouten gemaakt hebt met de antenne + kabel en de ontvanger een normale gevoeligheid heeft.

Heb je al een preamp in gebruik genomen zoals in het vorige topic het advies was?

Dit zijn fotos van antenne.
Is eerste keer dat ik antenne zelf gemaakt heb.

Coax gebruikt voor antenne is precies zoals op de site.
Coax tot aan reciever is Ecoflex 10

Preamp heb ik nog niet in gebruik

ASPA-tech.be

Dit is nu de vervanger.
https://www.rtl-sdr.com/simple-noaameteor-weather-satellite-antenna-13…

Deze staat nu buiten, moet wel al zeggen dat van 120mhz tot aan 425 mhz al een merkbaar verschil hoor.

De kustwacht komt heel goed door.
Ursel op 135.125 is ook heel goed.
Binnen 55min passeert er weer een sat.

Wat ik raar vind is dat ik deze morgen om 8u08 (middelste kaart onderaan) heel slecht was,
en een dik uur later een goede kaart had, van zelfde sat.

ASPA-tech.be

Op 15 november 2019 16:01:48 schreef bordje:Preamp heb ik nog niet in gebruik

Zoals altijd, is het misschien een kwestie van interferentie en niet van signaalsterkte. Heb je al een 137MHz filter geprobeerd? Het is mogelijk dat een preamp werkt, maar ik verwacht van niet.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Nee nog niet geprobeerd...

Heb eigenlijk ook nul kennis van HF :+ maar leer graag bij.

Nu al 2 kaarten binnen, en resultaat is bedroevend.

Er staat hier wel een antenne mast achter ons huis. in vogelvlucht mss 100m. Kan deze dan voor interferentie zorgen?

Kan eigenlijk ergens opzoeken wat die mast uitzend?

Zal eerst es zoeken naar een filter en hoe te bouwen. Of beter kopen?

ASPA-tech.be

Ha bordje,

Is je antenne die op de foto dat is eigenlijk niet optimaal :(
Het is net wat @Bert_mc schrijft als je in de stad woont heb je snel last van interferentie.
Maar ook zonder dat moet je het signaal op de juiste manier oppakken.
De meest geschikt is de quadrifilar helix antenna dat is een hele mond vol maar is redelijk gemakkelijk te maken kost niet veel en werkt als een tierelier ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bapaktus

Special Member

Beste bordje.
Ik heb de afgelopen 45 jaar honderden antennes ontworpen.gebouwd voor het ontvangen van weersatellieten.
Eerst aan de hand van diverse publicaties.
Dat lukte de ene keer beter dan de andere keer, maar ik begreep niet waarom. Had ik een werkend model, ging een ander deze antenne nabouwen maar die gaf dan zeer slecht resultaat.
Na het lezen van de publicaties van Kilguss en het boek "Reflection.Transmission Lines and Antennes" van Walter Maxwell, W2DU begon ik de theorie van de Quadrifilair Helix Antenne te begrijpen.
Ook inmiddels de benodigde meetapparatuur aangeschaft en het werken met Smith kaarten onder de knie gekregen.
Op vakanties in het begin dit type van coax antennes gebouwd en meegenomen.
Makkelijk te vervoeren maar ruisbandjes etc.
Vervolgens een antenne PITA137 gebouwd die ook makkelijk te vervoeren was (oprolbaar meetlint etc) maar toch reproduceerbaar was.
Meer dan honderd weer-opnamen gemaakt op lokaties over de hele wereld.
Daarna een solide quadrifilaire antenne ontwikkeld, de PADAT137.
Bij de werkgroep Kunstmanen.net (waarvan ik de oprichter ben!) zijn er velen in gebruik. Mits goed nagebouwd is dit (type) de optimale antenne voor weersatelliet ontvangst. Overigens hebben de weersatellieten voor de uitzending van deze signalen het zelfde antenne ontwerp.
Ál die andere ontwerpen heb ik al lang geleden terzijde geschoven als zijnde niet optimaal.
Echter een slecht nagebouwde RQHA werkt soms slechter dan een los in de boom gehangen coaxkabeldipool.
Een Belg ON??? (Coppens?) heeft een ontwerp gepubliceerd op zijn website waarin je de maten koperpijp, afmetingen van bochten etc kan vinden. Deze werkt óók goed.
Voor de rest kan ik je verwijzen naar de Werkgroep Kunstmanen.net
waar je ook veel documentatie en meetresultaten over de RQH-antennes kan vinden.
Lees ook de beide verslagen over mijn PADAT137 en PITA137 antennes. Daarin veel meetresultaten, theorie en praktijk voorbeelden.
Ruud Jansen exPA0ROJ
http://kunstmanen.net/images/documenten/RQHA2003-1.pdf
http://www.jendela.nl/Weersat's.html en volgende pagina's

Bapaktus

Special Member

@bordje, Hier de website van die Belg om zelf een RQHA te maken.
Succes, ruud
https://www.jcoppens.com/ant/qfh/calc.en.php

Henk,

Die turnstile was antenne die hier een dik jaar in gebruik is geweest.

Nu test ik met V dipool.
De antenne staat een 6 meter hoog, met de punt van de V naar het noorden.
Kheb de indruk dat ik betere ontvangst heb, maar niet van de sat.

Kheb hier alles van materiaal om de quad helix te maken, maar omdat mn arm niet mee wil werken, was het gemaklijker om nu de dipool te bouwen en testen.

Radio Exterior de Espana op 6.055 en andere rond die freq ontvang ik heel goed, ook 135.125 en zelfs 425.000

Mag ik er dan vanuit gaan dat antenne goed is? En het signaal overstuurd is? Of zie ik het te simpel?

Kheb bij de persoon waarvan ik de Icom gekocht heb kaarten gezien van de meteor2 en dat wil ik natuurlijk ook es graag zelf ontvangen. Maar volgens ik begrepen heb heb je dan wel goeie kwaliteit opnames nodig. En dat nu nog niet aan de orde.

http://lna4all.blogspot.com/2015/11/diy-137-mhz-wx-sat-bp-filter.html is dit dan de filter dat er tussen zou moeten?
Waar best te plaatsen dan?

Alvast bedankt,
Pascal

edit @Bapaktus,
de link dat u aangeeft is ook de gene die ik zou willen gebruiken om deze te bouwen.
Laatste tijd al veel op uw site gelezen en de PADAT137 wil ik graag nabouwen. En het word wel es tijd dat ik me lid maak van Kunstmanen :)

[Bericht gewijzigd door bordje op vrijdag 15 november 2019 19:44:51 (12%)

ASPA-tech.be

Ha bordje,

Ik denk toch dat de antenne die je nu gebruikt wisselende resultaten zal geven.
Een en ander is afhankelijk wanneer de satelliet zichtbaar voor je is als je net over de horizon het signaal oppakt zal de polarisatie overwegend lineair zijn maar als de satelliet nadert, stijgt deze hoek de polarisatie wordt dan toenemend circulair.
Om deze reden is een Quadrifilar-Helix-Antenne (QFH) beter geschikt.

Ik heb ook wel weersatellieten ontvangen zo'n 45 jaar geleden als antenne een kruis yagi dus ik moetst wel volgen 8)7 maar dat was ik voor Oscar 7 toch al wel gewent twee rotoren azimut en elevatie.
Verder een convertor en een omgebouwde BC603 als het goed is moet ik nog een boek hebben ik weet alleen de naam van de auteur niet meer.
En wat ik als schrijver gebruikte ben ik ook even kwijt ik dacht een omgebouwde facsimile van Lorenz :?

Nu is het allemaal wat gemakkelijker een antenne en RTL stik computer en stukje DSP software en de kaarten rollen naar je disk :D
Waarom heb je QFH niet meer in gebruik ?
Je kan last hebben van allerlei andere signalen maar dan helpt een bandfilter niet altijd.... als je interferentie op de zelfde frequentie zit is het snel over.
Maar om je ontvanger te oversturen dan moet de storing (buiten jou bandje) nog al sterk zijn.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hugo Welther

Moderator

Wat is de isolator bij de turnstile?
Als het nylon is dan kan vocht een rol spelen. Nylon is hygroscopisch.
Gebruik Delrin als isolator of simpel PVC.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi Hugo,

De kop van de turnstile is van Ertalon,
heb ook dit materiaal gebruikt bij bouw van de dipool.

Voor de te bouwen quad helix heb ik 32mm dikwandig afvoerbuis genomen.

ASPA-tech.be
Bapaktus

Special Member

@Electron920
@Verder een convertor en een omgebouwde BC603 als het goed is moet ik nog een boek hebben ik weet alleen de naam van de auteur niet meer.
Ik denk dat je het boek "Weersatellieten" bedoeld. Van Janssen en Schimmel.
Ik gebruikte ook de BC603 (Quackelstein Vlaardingen) en een omgebouwde 2-meter converter.
Op mijn school gebruikte we ook een crossyagi, naderhand heb ik een paar studenten als afstudeer project een Helix antenne laten maken voor 137 MHz.
Een beetje groot, maar ook draaibaar in Azimuth en Elevatie.
ruud

Ha Bapaktus,

Ja dat is helemaal goed boek heb ik nog steeds maar de apparatuur niet meer 2 meter convertor is weer naar twee meter deze bewaar ik uit nostalgie gebouwd met koperen balpen stiften als lecher lijntjes :P mooie tijd.
Kijk dat is een echte het betere werk :7 ik had 4 x een kruis yagi van cushcraft en twee rotoren merk ben ik even kwijt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Bapaktus

Special Member

@electron920 twee rotoren merk ben ik even kwijt.
Stolle ? of Channelmaster ?
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op vrijdag 15 november 2019 22:26:39 (13%)

Bapaktus

Special Member

@ bordje.
Radio Exterior de Espana op 6.055 en andere rond die freq ontvang ik heel goed, ook 135.125 en zelfs 425.000

Mag ik er dan vanuit gaan dat antenne goed is? En het signaal overstuurd is? Of zie ik het te simpel?

Nee en ja ;) , daar mag je niet van uit gaan, een goede antenne moet qua afmetingen zijn afgestemd op de gewilde ontvangst frequentie.

En eigenlijk zo smalbandig als mogelijk is, dus een hoge Q.
Waarom ga je niet verder met de RQHA?
Op die Belgische site kan je precies de door jou gekozen materialen invoeren (bochten en buisdiameter) en dan de afmetingen aflezen. Let wel op, hoe dunner de buis of coax des te hoger de Q en smalbandiger en ook gevoeliger qua afmetingsfouten. Hoe dikker .......
Een goed gebouwde RQH antenne heeft een uniform stralings patroon.
Soms lees ik dat iemand met zo'n RQH antenne door ronddraaien om z'n as stoorsignalen kan uitnullen. Nu, dan klopt er geen barst van die antenne :(
En ik gebruik in de kop POM. Nylon is inderdaad niet bruikbaar.
POM of Delrin is goed en makkelijk te bewerken en toch stevig.
ruud

Goedemorgen allen,

heb mn turnstile gedemonteerd, heb enkele probleempjes gevonden denk ik.

Intern in de buis was alles vochtig nat, er was wel een gaatje voorzien naast antenneplug, deze zat dus verstopt.
Aangepast door er nu 3 gaatjes bij te boren.

Ook de massaverbinding zag er niet meer zo gezond uit.

Dus zal ik deze nu voorzien van nieuwe bekabeling, alsook de verbindig van coax naar stralers verbeteren.

Is het een goed idee om alle verbindingen (na het soldeerwerk) in te spuiten met plastiekspray, Plastik 70 ?

@Bapaktus, de RQHA zal ik bouwen als ik terug op het werk ben,
daar beschik ik over meer en beter materiaal om de gewilde precissie te halen. Momenteel zit ik thuis aan ziekenkas met een krachtloze linkerarm vol onstekingen. Dus is het zonde van het materiaal om toch maar iets te bouwen waar ik achteraf niet tevreden van zal zijn. Het materiaal loopt niet weg.
En zo kan ik dan mss 2 goede antennes op de mast zetten. Deze moet ik ook nog gaan afbreken, hier thuis sokkel gieten en dan terug opzetten. Dus er is nog genoeg tijd. Maar bouwen zal ik ;)

ASPA-tech.be
Bapaktus

Special Member

@bordje,
beterschap en succes.
Je kan mij altijd vragen stellen, geen probleem.
ruud exPA0ROJ.

Dank :)

Denk dat ik nog fout in mn zelfbouwsel heb gevonden,

namelijk de reflectors, die maken bij mij contact met de massa.

ASPA-tech.be

Hoi,

heb met jullie raad turnstile iet aangepast.

De nylon kop is weg, aansluiting naar stralers is nu gesoldeerd.
Reflectors maken geen contact meer met massa.
Afstand van stralers tot reflectors is ook ingekort, is nu 46cm

Heb de indruk dat ik nu verbetering heb qua ontvangst, van 120.000 tot een 135.000 ontvang ik heel goed. Ervoor kwam ook 425.000 binnen,
nu niks meer
Maar de satelietten is niet goed. Nu is het paar uur wachten tot vanmiddag.

Zal es kijken om een sdr stick te kopen en een discone antenne

[Bericht gewijzigd door bordje op zondag 17 november 2019 11:36:43 (19%)

ASPA-tech.be