is er nog veel RTTY in gebruik?

Op 11 november 2019 11:24:37 schreef grotedikken:
[...]
Uiteraard was het een verbetering tov handmatige morse . En dat ging al een stuk vlugger dan met vlaggen staan zwaaien op een toren.

daar valt wat van te zeggen , je het van die high speed cw clubs waar je minimaal 50 woorden per minuut moet kunnen lezen en zenden om lid te worden.
toen ze dat met vlaggen op een toren probeerden is de helicopter uitgevonden :p

@Bapactus

Ook heb ik een replica van een V!-zender gemaakt.

Wat leuk, misschien zijn we elkaar ooit op die school wel tegen gekomen. Ik zat daar rond 1990 ofzo. Toen had je dat geknutsel die aprs modems enzo. En mijn eerste proefjes met ATV op de 23cm band. Dat was destijds erg leuk.

Als ik jouw website lees heb jij ook erg leuke dingen gedaan. Die V! (Ik neem aan V1, staat zo op je website.), heb jij daar plaatjes of schema's van? Niet dat ik het wil bouwen ofzo. Ik vind het erg leuk om te zien hoe men destijds de technische problemen oploste. Ik leer daar "ondanks dat het fossiele techniek is" toch altijd wel weer iets van. Geen mens kan alles weten.

Mijn FT-857 doet het echt wel duizend keer beter dan mijn zelfgebouwde 80 meter buizentranceivertje. Maar het is wel 1000 keer leuker dat tranceivertje te bouwen en installeren dan een ft-857 te kopen en te installeren. En je leert ook 1000 keer meer.

@GD

Het is prima om de nieuwste technologie te gebruiken in plaats van de oude technologie. Alleen moet je die oude technologie niet vergeten. Die vijf bits baudotcode is om een reden bedacht. Net als de greycode, de BCD code enz. En er zijn zijn er nog veel meer. Met de technologie van toen werkte dat ook uitstekend. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat deze kennis in de toekomst niet meer nodig zou kunnen zijn. Geen mens weet hoe de techniek zich in de toekomst verder gaat ontwikkelen. Dat ik nog op school zat was ik bezig om zelf een nog onbetaalbaar modem te maken. 2400 baud was het maximum. De bandbreedte van een telefoonlijn ging immers niet hoger dan 3KHz. Meer kon echt niet. Ooit heb ik dat zelfs zelf beweerd?
Nu de tijd heeft die bewering wel ingehaald. De DSP processor laat staan de sdr techniek bestonden nog niet. Alleen wat theorieën in een stoffig boek. Wiskundig kon het n.l. allemaal al wel. Het principe van een lichtuitstralende halfgeleider is ook uitgevonden in 18-zoveel. Nu 100 jaar later maken we pas volop gebruik van leds.

Als iemand lekker wil knutselen met wat oudere technieken is daar denk ik niets mis mee. Gewoon leuk en laten gaan. Wie weet komt er zomaar opeens iets uit.

Ik ga nu weer lekker met mijn 3D printer lopen spelen. Daarmee kun ik hele mooie onderdeeltje voor mijn nieuwe zelfbedachte antenne maken. En ja het principe van die antenne al 100 jaar bekend en staat netjes in Rothammel beschreven. Gewoon de formules toepassen en bouwen en met de spectumanalyzer finetunen. Zo'n 3D printer is natuurlijk ook oude wijn in nieuwe zakken maar dankzij de ontwikkelingen in elektronica land heel erg betaalbaar geworden. En je hebt geen volledige werkplaats met draai en frees machines meer nodig om te maken wat je hebben wilt.

Anoniem

Op 11 november 2019 13:18:19 schreef Ex-fietser:
@Bapactus
[...]
Zo'n 3D printer is natuurlijk ook oude wijn in nieuwe zakken maar dankzij de ontwikkelingen in elektronica land heel erg betaalbaar geworden. En je hebt geen volledige werkplaats met draai en frees machines meer nodig om te maken wat je hebben wilt.

Geloof je dat echt?

Ik snap niet dat iemand gelooft dat je om het even wat even kunt namaken met een 3d printer. Een porceleinen beeldje kun je nog wel in plastic kopieren .
Wat heb ik er aan als ik een nieuwe stalen as nodig heb voor mijn fietswiel?
Met één te spuiten in plastic prut gaat mijn fiets niet rijden.

RAAF12

Golden Member

Maar wie de hele tijd achter zich kijkt knalt op een dag met zijn raap tegen een lantaarnpaal.

Dat heet nostalgie, niks mis mee, ook heden ten dage worden er nog Morse examens afgenomen https://a03.veron.nl/morse-examen-doen-in-belgie/ Volgens mij blijf je ook redelijk fit bij als je die piepjes goed en snel kan lezen/schrijven. Een soort Max geheugentrainer maar dan veel leuker :-)

Zo klinkt dat https://a03.veron.nl/cursus-nf-en-morse/#morsecursus

Ik snap niet dat iemand gelooft dat je om het even wat even kunt namaken met een 3d printer.

GD je denkt veel te extreem. Natuurlijk gaat dat niet. En ik heb ook nooit gezegd dat ik alles wil namaken. Dat maak jij ervan.

En ik maak niets na maar bedenk iets nieuws waarvoor ik plasic onderdelen nodig heb die ik anders zou moeten maken in een werkplaats met voldoende gereedschappen. Aangezien ik die niet heb zou ik het dus gewoon nooit maken. Die 3D printer heeft mijn mogelijkheden gewoon vergroot. Ik vind dat erg leuk. En als mijn fiets kapot is breng ik hem gewoon naar de fietsenmaker die de dan defecte naaf vervangt door een exemplaar gemaakt door of volgens de shimano specificaties.

De dingen die ik wil maken zullen ongetwijfeld al bestaan en waarschijnlijk beter en betrouwbaarder dan dat ik ze maak. Maar ik vind het leuk om te doen en om ervan te leren. Ik heb geen draaibank en evenmin ruimte om zoiets te plaatsen en ook ontbeer ik de kennis om het te gebruiken. Met de eenvoudige printer die ik heb kan ik leuke dingen doen die ik anders niet kan. En nee, een kalasjnikov kan ik er niet mee maken, evenmin kogellager voor mijn fiets. En ik heb daar geen enkele behoefte toe ook. Een kogellager koop ik gewoon en een kalasjnikov koop ik gewoon niet. Die is hoogstens goed voor de oud ijzerboer.

Het is toch leuker om iemand juist aan te moedigen om iets te gaan maken dan alles maar af te remmen door te zeggen dat iets ouderwets en fossiel is en het beter maar niet gedaan kan worden. Alleen als iemand iets stoms=(levensgevaarlijk of financieel erg onhandig of technisch onmogelijk) gaat doen is het denk ik handig om zo iemand af te remmen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 11 november 2019 15:02:15 (12%)

Anoniem

Op 11 november 2019 14:42:59 schreef RAAF12:
[...]

Dat heet nostalgie, niks mis mee, ook heden ten dage worden er nog Morse examens afgenomen https://a03.veron.nl/morse-examen-doen-in-belgie/ Volgens mij blijf je ook redelijk fit bij als je die piepjes goed en snel kan lezen/schrijven. Een soort Max geheugentrainer maar dan veel leuker :-)

Met een nostalgische bui is zeker niets mis. Maar ik heb tal van zeer bekwame technici gezien die op een dag afhaakten en zich wanhopig vastklemden aan de tijd toen ze nog op hun hoogtepunt waren.
Ik heb op school en daarna tot vervelens toe de ttl logica ingestudeerd en zelf vanalles ermee gemaakt.
Maar ik voel vandaag geen enkele behoefte om nog met een SN7400 een flipflop te maken.k heb trouwens de hele ttl serie een tijd geleden weggegooid. voor een reparatie heb ik ze al 40 jaar nooit 1 nodig gehad, en wegschenken? Niemand wil dat nog. Mijn neefje die in een technische afdeling zit bekijkt je alsof je de laatste der dinosauriers bent. Een arduino tot daar aan toe, maar een raacokastje vol ttl?? "Nonkel, gie ziet echt nie meer van deze tied."

Bapaktus

Special Member

@ex-fietser,
Misschien hebben we elkaar wel gezien, maar met de electronica bemmoeide ik mij niet meer.
Uiteindelijk was mijn laatste functie Manager ICT-Inkoop en Logistiek :)
Druk bezig met organisatie.
Ik ben in die richting gegaan omdat ik al vrijvroeg aan het knutselen met computers bezig was. Losse processor bordjes met 7502, Mnemonics en Forth programma's etc. OSI Superboard met 4k geheugen en cassette recorder opslag. Vroeger ;(
Voor wat betreft die V1, Würzburg antennes, de Nachtjagd, Duitse peilstation Teeroosen 1, 2 en 3. Ik heb ook bijna alle V1 lanceer -installaties op kaart gezet en bezocht. Die bezoeken moet ik nog als routes op mijn website zetten. Allemaal Garmin GPS info.
Die V1 FZG-76 staat als replica met de radio zender FuG 23 opgesteld in het museum https://www.museumdeelen.nl/.
Ik ben daar ook als vrijwillig medewerker aan verbonden. :)
Maar ik dwaal erg af van het oorspronkelijke onderwerp. Stoppen dus 8)7
Bijgevoegd wat info over die V1 zender. groet, ruud

Hubie

Special Member

Op 11 november 2019 00:17:12 schreef grotedikken:
Het telexprotocol moet natuurlijk altijd compatibel blijven zodat de bestaande ontvangstaparatuur het kan blijven ontvangen.
Wat heb ik met mijn navtexontvangertje aan boord dat bpsk ontvangt aan een signaal in 32QAM?

Zo formidabel zijn die nieuwe ontwikkelingen ook weer niet.
Klassieke RTTY haalt 48 Baud, hetzij een schamele
60 woorden per minuut.

De superperformante 32QAM versie haalt 5.5kb/s
De meeste andere communicatiemiddelen halen met gemak het duizendvoudige.
Enfin, er zal wel een grondige reden zijn om die telexbazaar te willen upgraden. Maar echt veel gebruik zal er toch niet zijn.
Een beetje alsof je de snelweg opwilt met paard en kar omdat je paard titanium hoefijzers heeft.

Dat er nu nog RTTY uitgezonden voor de scheepsvaart.wordt komt omdat het deel uitmaakt van GMDSS en SOLAS.
Een soort veiligheids back-up dus voor als al de rest zou uitvallen.
Net zoals een groot schip ook nog steeds een sextant en een magnetisch kompas en zeekaarten aan boord moet hebben, al gebruikt niemand die nog.

Tja Gd,
Een schamele 5,5 kb/s,paard en wagen etc.en meer van die uitspraken.
Dan is het toch wel heel vreemd dat er elk jaar weer een nieuw boek uitkomt van 550 pagina's en waar zo'n beetje 22.000 tot 25.000 frequenties in vermeld staan van div.Digimodi waarvan zo'n 85%
door allerhande overheidsinstellingen in gebruik is.
Zouden zij te veel geld te verteren hebben?
Of zou HF (met die slakkengang aan data throughput ) dan toch enig nut hebben?
Denk is even na man. ;-)
https://www.klingenfuss.org/utility.htm

Edit\Momenteel zijn ze bezig om het zenderpark van de Marine in Ouddorp,Goeree-Overflakee af te bouwen om het in Zeewolde weer op te bouwen,geen schotels voor satelliet(supersnel),maar HF zenders,modems en antenne's(paard en wagen volgens jou) Das ook raar. ;-)

Anoniem

Maar... dan heb je Mel's vraag op een prima manier beantwoord.
Met zoveel duizenden RTTY stations zal hij de eerste 100 jaar zoet zijn met ze allemaal te beluisteren. :-)
Zoals ik al zei, om veiligheidsredenen moeten passagierschepen nog steeds een zeekaart en een sextant aan boord hebben, maar ik heb ze nog nooit zien gebruiken.

En het nuttig besteden van belastingsgeld? Ik heb laatst een zwaar gesubsidieerde kunsttentoonstelling in een kasteel bezocht. Een wit golfballetje in een zwartgespoten schoenendoos, een kei aan een touwtje opgehangen, een gefotoshopte schilderij van Breughel waren de high-lights.

Straks vindt men nog dat lucifers slecht zijn voor het milieu. Bomenkap voor de houtjes en zwaveldioxide na gebruik. En dan gaat men silex vuurstenen promoten . Terug naar de flintstones? ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 13 november 2019 10:40:42 (14%)

Hubie

Special Member

GD schreef:Maar... dan heb je Mel's vraag op een prima manier beantwoord.

Dat schijnt ook de bedoeling\format van een forum te zijn... ;-)

Als je echt werkelijk van mening bent dat communicatie over HF een fossiel medium is heb je:

1.30 jaar onder een steen gelegen.

2.Of 30 jaar geen info over dit onderwerp er op nageslagen via technische bladen\internet.

3. Of je bent een oude zeur die hier op CO iedereen lekker op de kast wilt jagen.

1,2, of 3 moet de lezer zelf maar uitmaken. ;-)

Anoniem

Op 14 november 2019 02:30:46 schreef Hubie:
GD schreef:Maar... dan heb je Mel's vraag op een prima manier beantwoord.

Dat schijnt ook de bedoeling\format van een forum te zijn... ;-)

Van zodra je wat stroop smeert ontgaat de lichte ironie de betrokkene ;-)

Als je echt werkelijk van mening bent dat communicatie over HF een fossiel medium is heb je:

1.30 jaar onder een steen gelegen.

Niet bepaald, ik heb dertig jaar bovenop die steen gezeten en rond mij gekeken en de evolutie van radio beroepsmatig op de voet gevolgd. En ik heb het gebruik van HF zienderogen zien afnemen. Tot in de jaren 60-70 waren grote HF zendstations in gebruik voor communicatie met Afrika. De komst van de geostationaire Eutelsat communicatiesatellieten en de grote zeekabels betekenden de doodsteek.
Op maritiem vlak, DE toepassing van HF heb ik de traffic jaar na jaar zien zakken tot een dieptepunt.. Er werden GSMmasten op zee gericht zodat de kustvaart en de pleziervaart daarop overging, en voor de grote afstanden werd steeds mer gebruik gemaakt van
satellietcommunicatie. Het zeer complexe en tijdsgebonden karakter van communicatie met HF over grote afstanden via de ionosfeer zijn daar niet vreemd aan. Via satelliet bel je waar en wannner je wil zonder een gunstige propagatie te moeten afwachten.Je hebt ook geen ervaren marconist meer nodig. Iedereen kan een nummer intoetsen en de hoorn opnemen. 70% van alle radiomaritieme kuststations zijn momenteel reeds gesloten. De rest is er nog voor de veiligheid, maar traffic is er nauwelijks nog. Heb laatst bij een opruststelling van een oud collega nog een kuststation bezocht en het lijkt meer ergotheratpeutisch centrum :-)

2.Of 30 jaar geen info over dit onderwerp er op nageslagen via technische bladen\internet.

Zie hierboven

3. Of je bent een oude zeur die hier op CO iedereen lekker op de kast wilt jagen.

Daar moet ik je dan weer 100% gelijk in geven. Door als een papegaai de anderen na te praten krijg je geen discussie.Ik bekijk graag de zaken eens vanuit een compleet ander standpunt, maar dat is niet per definitie fout.

Dus ik blijf bij mijn standpunt dat RTTY een sterk verouderde techniek is die enkel om veiligheidsredenen nog in stand gehouden wordt. En dat je weinig interessante boodschappen zult kunnen onderscheppen.
Het probleem met mensen die ergens een passie voor hebben is dat ze dat onderwerp in hun perceptie sterk uitvergroten en geen realistische kijk meer hebben op de zaak.

Uiteraard heeft men ondertussen een aantal stappen ondernomen om die aloude RTTY te optimaliseren met nieuwe protocols en modulatietechnieken, maar het blijft oude wijn in nieuwe zakken met veel beperkingen.

Tot slot: In de tijd die jij nodig hebt om een primitieve ASCII afbeelding van Fred Flintstone (hoe toepasslijk ;) ) over te seinen verzend ik via andere wegen een ganse tekenfilm.

Hubie

Special Member

Tja GD,
En zo kunnen we nog dagen doorgaan en ons vingers blauw typen ;-)
Het is eigenlijk heel simpel,als iets geen bestaansrecht(reden om er te zijn) heeft,dan verdwijnt het,of het gaat naar het museum.(stoommachines,gaslantaarn,tondeldoos etc. )
Zoals er b.v.geen bedrijf meer is die nog een telex over de landlijn heeft staan,die werden allemaal vervangen door een fax.
De fax vervolgens weer vervangen door de PC,smartphone etc.etc.
ISDN is inmiddels ook op de schop.
Blijkbaar hebben moderne digimodes via HF nog steeds recht van bestaan.Anders zouden zij toch niet meer bestaan?

Hubie

Special Member

Op 11 november 2019 09:30:08 schreef Frederick E. Terman:
[...]Aaahhh, ja hoor, dat is hem. Dit is het eerste product van de broers Per en Lars Thrane (vandaar Thrane&Thrane). Van zichzelf was deze modem hemelsblauw, maar 'second-sourced' door andere leveranciers had hij andere kleuren.
De TT-1585 is van 1982. Het was een moderner alternatief voor de Philips-apparatuur die daarvoor de markt beheerste (de STB-75 en later de STB-750). Hoewel nog steeds niet goedkoop, was de TT-1585 een succes.
Ook op de visserij, waar hij gek genoeg in het begin feitelijk illegaal was (deze modulatie kwam in de radiovergunning niet voor; er was eenvoudig nooit bij stilgestaan dat een visser SITOR zou willen kopen). Radio Holland leverde de modems en betaalde de boete, en na een klein jaartje kwam de wetgever erachter dat SITOR niet verboden, maar juist aangemoedigd moest worden. :)

Vijf jaar later kwam T&T met een betaalbare Standaard-C satellietterminal op de markt. Daarmee kon je óók alleen tekst zenden en ontvangen, maar de installatie was uiterst simpel: de antenne hoefde niet te draaien maar was rondstralend, en vrij klein, zodat je hem altijd wel kwijt kon. Je had er dus de kortegolfinstallatie niet meer voor nodig.
Wat je daarna zag, was dat de (nog verplichte) kortegolfset een eenvoudige zendontvanger op de brug werd, met een Std-C terminal op een hoekje van de kaartentafel of in de hut van de kapitein. Daarna werd niet veel SITOR-apparatuur meer verkocht. Behalve natuurlijk dat de NAVTEX-ontvanger deze standaard gebruikt, maar daarmee verzend je geen telexen, je ontvangt er alleen weerberichten en waarschuwingen mee.

Déze ontwikkelingen speelden zich in de jaren tachtig af, het T&T/Debeg/Sailor/Hagenuk-tijdperk. Ik denk dat @GD daaraan dacht. Maar mijn (gebruikers)ervaring ligt in het tijdperk daarvóór, het Philips-tijdperk.

Bedankt voor de info Fet!
Het was ff zoeken,ik kreeg eerst een modern scheerapparaat en een afstandsbediening bij het zoeken op Philips STB-750 ;-)

Mss dat Maarten kan verklaren hoe een Philips typenr. van een ARQ modem en een scheerapparaat hetzelfde zijn?

Deze is het dus:http://www.armyradio.wiki/doku.php?id=de:stb_750

Na wat verder snuffelen kwam ik dit tegen:

http://www.armyradio.wiki/doku.php?id=de:se-450_ii

Ik kan helemaal lyrisch worden van dit soort apparatuur. ;-)

(Geen zorgen mensen,het is een onschuldige afwijking ;-) )

Anoniem

Op 15 november 2019 02:56:30 schreef Hubie:
Tja GD,
En zo kunnen we nog dagen doorgaan en ons vingers blauw typen ;-)

Ik wist dat wel van vooraf.
Ik vroeg eens een aanbellende JHVH prediker binnen. Ik vond dat die mens zijn neus al plat genoeg was. :-) En we hebben de ganse avond bij een fles wijn gediscuteerd over de zin en onzin van oude bijbelteksten. Maar ik ben er toen ook niet in geslaagd hem van zn geloof af te brengen ;-)

Blijkbaar hebben moderne digimodes via HF nog steeds recht van bestaan.Anders zouden zij toch niet meer bestaan?

Uiteraard;, maar welk? Zoals ik al gezegd heb zullen er zeker nog enkele niches zijn die dit verantwoorden. Vooral veligheidsback-up.
De internationale afspraken voor de veiligheid op zee GMDSS,SOLAS, verplichten onder andere de navtex.
En de NATO militairen hebben ook nog wel een opgewaardeerd telexsysteem dat onder de STANAG valt.
Ik beweerde ook nooit dat de hele HF band niet meer gebruikt wordt.
De vraag van Mel was of er nog veel RTTY stations in de lucht zijn buiten de zendamateurs.
Ik vrees toch ondanks de indrukwekkende lijst met stations die je aanvoerde dat 99% van wat je ontvangt weerberichten en navigatiewaarschuwingen zullen zijn. En de STANAG berichten zullen wel flink gecodeerd zijn. Gezien het merendeel van de andere RTTY stations vooral veiligheidsback-ups zijn verwacht ik daar vooral testberichten en free-channeling.

Ook in dunbevolkte gebieden wordt RTTY niet als alternatief voor communicatie gebruikt.Ik heb nog nooit in een documentaire in de tent van Mongoolse nomaden een telex zien staan naast de kom met kamelenmelk. Maar de lui van National Geographic hadden wel een satcom bij.

Nu ja, veel plezier met je RTTY hoor. Persoonlijk ga ik niet met mn staart kwispelen bij het ontvangen van een berichtje: Start...gale warning for the Orkney Islands...stop

PRW3LXV SNR54LV PRR77RT 68TDMX55X8G8M VVBNC5XX RT AAA 5FFTH8BDPDD
Als je dit STANAG MIL 768 gecodeerd berichtje kunt ontcijferen dan wordt het vast wat interessanter om de militaire boodschappen af te luisteren. Ik ben benieuwd. :-)

Hubie

Special Member

GD schreef:Ook in dunbevolkte gebieden wordt RTTY niet als alternatief voor communicatie gebruikt.Ik heb nog nooit in een documentaire in de tent van Mongoolse nomaden een telex zien staan naast de kom met kamelenmelk. Maar de lui van National Geographic hadden wel een satcom bij.

Nou,de 7 wereldzeeën lijkt mij toch een aardig dun bevolkt gebied ;-)
De meeste kleine zeiljachten gebruiken Sailmail met een Pactormodem,dat kost namelijk(bijna) niets en is snel genoeg voor email verkeer.

Zij zullen ook best wel een satphone aan boord hebben maar dat is nog steeds een dure grap,ik dacht zo'n $2 per minuut.
Van een landlijn naar een satphone bellen is dacht ik $15 per minuut.

http://www.cruiserswiki.org/wiki/Email_at_Sea

Demo kort:
https://www.youtube.com/watch?v=HY-cxQby6iE

Demo lang:
https://www.youtube.com/watch?v=z1MqyQiDVrs

Praat toch gewoon Engels,eigenwijze Fransman

Dat stukje crypto kom ik nog op terug. ;-)

Anoniem

Ik moet toegeven dat ik niet gedacht heb aan Sailmail
Dat is een platform dat gebruik maakt van veel verschillende wegen. Onder meer satelliet. Maar de PACTOR is idd voor wie over de juiste apparatuur beschikt en lid is van het Sailmailnetwerk, gratis.

Al kan ik me voorstellen dat wie zich met een yacht duizend km uit de kust waagt niet om een paar Euro belkosten verlegen zit.

Maar ook daar heb ik enig bezwaar. E-mail is niet openbaar.
En dus versleuteld.

Als ik op een naaktstrand zou liggen, dan wil ik niet dat een gluurder mij met een telelens filmt en dat op sociale media deelt. Ik denk dat weinig vrouwen gecharmeerd zijn om op een openbaar toilet of kleedkamer gefilmd te worden zonder hun medeweten. Als ik op reis ben wil ik niet telkens mijn hotelkamer eerst afspeuren naar mogelijke verborgen webcams. Toch staan er op erotische tubes honderdduizenden van dat soort filmpjes.

Als ik een privé mail verstuur, dan wil ik dat enkel de bestemmeling die kan lezen en evenmin dat elke radio-geilaard mijn berichten zit af te scannnen.
Luisterfananten die met alle middelen proberen berichten te decrypteren die niet voor hen bestemd zijn vallen voor mij onder dezelfde noemer als de kleedhokjes voyeurs.
Nog afgezien dat de inhoud kan misbruikt worden voor minder fraaie doeleinden.

Voor fanaten van telex kun je als zendamateur je gading vinden met AMTOR.
Ook het beluisteren van openbare berichten kan voor de liefhebbers spannend zijn.
Maar e-mail afluisteren???? foei!

Hubie

Special Member

Ik moet toegeven dat ik niet gedacht heb dat...

Nou,dat mag wel in de krant dan. ;-) GD geeft iets toe?
In welke krant gaan we dat publiceren?

https://www.hln.be/ of https://www.standaard.be/

Even serieus,https://www.rodekruis.nl/en/ werkt nog steeds in afgelegen gebieden met Pactor 4, een gemodificeerde versie met crypto.Sat. of Pactor is een kosten/ baten afweging.

Global Wireless (commercieel )was tot 4 jaar terug een ware plaag in de amateurbanden met knuppelharde signalen met ook een Pactor 4 versie.Bestaat nog steeds.

Er was ook nog Bushmail (Pactor 1 en 2)in donker Afrika,maar door hoor ik weinig meer van.

Anoniem

Op 16 november 2019 21:22:22 schreef Hubie:
Ik moet toegeven dat ik niet gedacht heb dat...

Nou,dat mag wel in de krant dan. ;-) GD geeft iets toe?
In welke krant gaan we dat publiceren?

In een objectieve krant tuuurlijk, als die nog bestaan tenminste.

Dus je ziet er geen graten in om andermans private berichten te onderscheppen?

Hoe noem je eigenlijk het auditieve equivalent van een voyeur? Een auditeur? ;-)

Hubie

Special Member

Ik ben bang dat er op dit draadje in korte tijd een slotje komt.
Er is zoiets wat heet "verdrag van Rome" .Wat er in het kort op neer komt dat alles wat er in lucht uitgezonden wordt vrij te ontvangen moet zijn.
In de jaren 70,80,90 kregen hadden we de debiele situatie in Baarle -Hertog Baarle-Nassau.(daar is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen waar de grens ligt)
Radioscanners waren verboden bij de Belg,in NL niet.Als je daar stond te pissen in een cafe WC stond je linkerbeen in Belgie en je rechterbeen in NL.
Een scanner kopen voor een Belg was (letterlijk) 2 stappen lopen.
(En dat deden ze ook) ;-)
Was streng verboden. ;-)

Na dit eindeloze gelul wat al een paar weken duurt zou ik op Mel zijn vraag willen antwoorden:Ja,er zijn nog plenty RTTY stations buiten de amateurbanden maar digimodi is een betere benaming.

Amen ;-)

punt.

Anoniem

Dat slotje zou niet opportuun zijn , het wordt net interessant.

We hebben het immers niet over of aan de reeds bonte Pietenverzameling van de Sint nog andere minderheidsgroepen moeten toegevoegd worden .

De discussie of je zomaar privé mail mag proberen te ontcijferen is on topic.

We zijn het ondertussen eens dat er wereldwijd nog heel wat RTTY of verwante uitzendingen gebeuren.
Een groot deel daarvan zijn maritieme weerberichten en waarschuwingen
die verplicht zijn in het kader van de SOLAS en GMDSSS.
Verder zijn er wat militaire toepassingen en natuurlijk die Sailmail .
Een initiatief van yachting organisaties.
De laatste twee categorieen zijn natuurlijk niet openbaar en dus versleuteld.

Ik weet dat men daar bij ons veel strikter in was dan in Nederland.
Zo luisterden taxibedrijven elkaars radioverkeer af met scanners om de klanten weg te snoepen. Niet netjes, en bij ons terecht niet toegelaten.

Jij beroept je op het verdrag van Rome maar geeft geen details.
Er bestaat echter ook nog zoiets als het briefgeheim.
Ik vind het niet kunnen dat je iemands mail kraakt gewoon omdat je bij het signaal kan.
Als je je buurs telefoonlijn zou aftappen om zn gesprekken af te luisteren zou je volgens mij strafbaar zijn. Ook in Gedoogland.

In Nederland is het recht op vrije nieuwsgaring zeer belangrijk. Zo belangrijk, dat je vaak bij de rechter kan afdwingen dat je een kortegolfantenne op het dak van je huurhuis mag zetten, ook al bepaalt je contract dat het niet mag.
Maar er zijn veel situaties bedenkbaar waarin die vrijheid conflicteert met de privacywetten.

Het briefgeheim is vastgelegd in onze grondwet. Inmiddels zou e-mail ook tot het briefgeheim moeten worden gerekend: https://www.hetrechtenstudentje.nl/nieuws/tweede-kamer-wil-briefgeheim…

In de praktijk zal het afhangen, van hoe hard de ontvanger z'n best doet om de berichten te ontvangen. Als het om versleutelde e-mails gaat, en de ontvanger heeft de e-mails ontsleuteld, dan is de ontvanger absoluut het haasje.

Als het zo simpel is als je all band ontvanger op RTTY te zetten, en je komt toevallig een stukje van iemand's e-mail tegen als je de band afscant, dan zal er vermoedelijk (ik ben geen rechtsgeleerde!) geoordeeld worden, dat het toegestaan is dat je naar de signalen luistert die vrij in de ether te ontvangen zijn.

Omdat het zo triviaal is om ze op te vangen, is het ontvangen van P2000 pager berichtjes legaal. Zie bijvoorbeeld https://www.livep2000.nl/monitor/

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 17 november 2019 15:02:41 schreef Ledlover:
In Nederland is het recht op vrije nieuwsgaring zeer belangrijk. Zo belangrijk, dat je vaak bij de rechter kan afdwingen dat je een kortegolfantenne op het dak van je huurhuis mag zetten, ook al bepaalt je contract dat het niet mag.

Ik heb ook wel uitspraken gelezen waar de rechter in het belang van de verhuurder besliste. Omdat bijv. de antenne constructie afbreuk deed aan het pand. Een ander argument was dat de vrijelijk vergaarde info via een antenne ook op een andere manier binnen gehaald kon worden.
Er zal jurisprudentie over zijn als je even zoekt.

Ja, daarom zeg ik ook 'vaak' en niet 'altijd'.

Je maakt niet veel kans om toestemming te krijgen voor een antenne tussen de gevels van een paar amsterdamse grachtenpanden, maar allicht wel op het dak van een anonieme woonbunker in Nieuw West om het maar zo te zeggen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Ik ben het eens met Ledlover en Raaf12.
Het verdrag van Rome dat het recht op vrije nieuwsgaring vrijwaart
gaat erover dat niemand het recht mag ontzegd worden om informatie of nieuws te verzamelen van de bronnen die hij zelf verkiest. Het is idd voorgekomen dat het mogen plaatsen van een buitenantenne daarmee afgedwongen werd. Al is dit natuurlijk een drogreden.
In bepaalde landen (China) mogen enkel bronnen geraadpleegd worden die onder censuur van de overheid staan.
Het recht andere bronnen te mogen raadplegen is wat met dit verdrag bedoeld wordt.

Maar nergens w ordt in dat verdrag het recht verleend om andermans private briefwisseling in te kijken.

In sommige landen als Nederland wordt onversleutelde gesprekken of data beschouwd als openbaar.
In België is men daar strikter in en mag je niets beluisteren die niet voor jouw oortjes bestemd is. Zie mijn voorbeeld van de taxicentrales. Volgens mij ook ergens terecht.
Ondertussen door modernere technieken wat achterhaald, maar het principe blijft.
Als iets versleuteld is, zal het principe van de versleuteling primeren bij het gerecht. Het doet er niet toe hoe complex die versleuteling is.
Het feit dat je anderen daarmee aangeeft dat ze niets met jouw privéboodschappen te maken hebben is voldoende.

Net zoals een voordeur een principiele grens is. Het is niet omdat iemand een simpel slot heeft dat makkelijk open te peuteren is dat
ongewenst bezoek het recht heeft om die deur open te maken en zich toegang te verschaffen.
Wie zich met een valse sleutel toegang verschaft pleegt een misdrijf.
Als de deur daarentegen wagenwijd openstaat kan men zich er soms nog uitkletsen. Alhoewel...

RAAF12

Golden Member

Dat is in bij Nederlandse wet ook strafbaar en heet dan insluiping en huisvredebreuk als er wat gejat wordt. De straffen verschillen wel, in de voor de nachtrust bestemde tijd wordt het delict zwaarder bestraft.

edit ledlover hieronder inbraak geeft braaksporen en wordt veel zwaarder bestraft

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 17 november 2019 17:34:26 (18%)