Oplader met te hoge spanning aangesloten, wat gaat er dan kapot?

Wij hebben een Leifheit raamwisser en die is per ongeluk op een oplader aangesloten van de stofzuiger.
Dus in plaats van 5V op een 30V oplader. Is dit nog te repareren? En wat zou ik kunnen gaan vervangen? Ik had gehoopt op een zekering maar die zag ik zo snel niet zitten. Wel lijkt er een condensator opgeblazen.
Iemand ervaring of een tip?

Je hebt het apparaat blijkbaar al open liggen, maar had niet bedacht dat foto's van de print wellicht handig zouden zijn voor ons?

Als je heel veel geluk hebt zit er een TVS in die nu kortgesloten ligt, maar gezien de opgeblazen condensator lijkt dat niet waarschijnlijk. De kans is groot dat er een switchmode converter is gebruikt, die mogelijk niet tegen die spanning kan.

Een scherpe foto en nummers op ICs die in de buurt van spoelen liggen zou helpen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat is er nu stuk de lader de zuiger of beide ? Zeer goed mogelijk een geluk bij een ongeluk, als er een lithium accu in zit was deze ontploften of in brand gevlogen met alle gevolg schade van dien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
maartenbakker

Golden Member

Er zit heus wel een lithiumaccu in, en de voorliggende laadelectronica (die zit eigenlijk altijd in het apparaat) kan deels opgeblazen zijn. Foto's brengen misschien uitkomst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 16 november 2019 14:14:09 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Een foto zegt meer..Je kunt geluk hebben dat er wat protectie of een laad IC/BMS kapot is. Of je hebt pech en er is veel meer kapot.

De enige manieren zijn:
- Alles vervangen (steeds na 1 onderdeel testen of hij nu weer werkt. Dat wordt lastig als er custom made spul op zit (of firmware) en je hebt fatsoenlijk (de)soldeer spul nodig.
- meten. Of dat lastig is ligt aan de print. Ook zonder schema kun je een hoop meten. Datasheets van componenten geven vaak applicatie voorbeelden en vaak gebruikt men die in een toepassing. Spanningval over weerstanden vertellen of er stroom loopt. Rook en warmte natuurlijk ook ;-_

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Stel je sluit de 5V van een TV aan op 30V. Dan verwacht ik een hele zwik ICs in dat ding die 5V gebruiken en van 6, 7 of 8V kapot gaan. Echt een hele bende spullen stuk.

Bij een telefoon of iets dergelijks: Daar werkt vast vrijwel alles op minder dan 5V. Je loopt dus het risico dat je daar wegkomt met 1 of een paar ICs die met de 5V te maken hebben die kapot zijn. Worst case is het echter zo dat ze kapot gaan en dan bijvoorbeeld de 3.3V in het systeem kortsluiten met de 5V. Dan ben je net als met de TV de sjaak.

Ik heb opgezocht wat een "raamwisser" is. Dat lijkt een "stofzuiger" achtig apparaat te zijn. Als die een 5V input heeft, dan is dat om de lithium accu op te laden. Dus dan verwacht ik eigenlijk dat je lithium-laad-chip kapot is en... verder niets, omdat er verder niets IN zit....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie snelle reacties! Bij deze de foto's.
Mijn eerste hoop was dat de accu defect zou zijn. Dit type komt veel voor en heeft een ingebouwde zekering die naar buiten plopt en die je weer terug kan drukken. Maar helaas was het niet zo makkelijk.

Op de foto met het printplaatje met "Invenio" er op komt de voedingsdraden van de oplader binnen. Daar zie ik een condensator.
Op de achterkant van de printplaat zie je links dat het er allemaal wel twijfelachtig uit ziet.Zie ook vergroting.

er zit ook een rood dingetje op een klein apart printplaatje. Zou dat een zekering kunnen zijn?

Ik kwam op dit forum omdat ik wel met succes een TV gerepareerd heb, precies zoals anderen dat ook gedaan hadden. Daar hoefde ik alleen een condensator + zekering vervangen. Bij nader inzien ziet dit printplaatje er wel erg slecht uit. Het is wel zo dat het een apparaat is wat water moet aanzuigen, dus een beetje vocht kan ook de oorzaak zijn.

fred101

Golden Member

Als je nu eens was begonnen met die fotos.... Dit is net iets meer schade dan een geplofte elco. Ik repareer regelmatig printplaten met brandschade dus ik schrik niet snel maar jou printplaat ziet eruit alsof het zo uit een kern reactor komt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 16 november 2019 19:42:11 schreef -jouke-:
Dit type komt veel voor en heeft een ingebouwde zekering die naar buiten plopt en die je weer terug kan drukken. Maar helaas was het niet zo makkelijk.

Ik weet ook niet alles, maar heb zoiets nog nooit gezien ;)

Op 16 november 2019 19:42:11 schreef -jouke-:
Op de achterkant van de printplaat zie je links dat het er allemaal wel twijfelachtig uit ziet.Zie ook vergroting.
[...]
Het is wel zo dat het een apparaat is wat water moet aanzuigen, dus een beetje vocht kan ook de oorzaak zijn.

Mijn eerste reactie was 'halleluja'... toen ik de foto's zag. Ik denk eerlijk gezegd dat je conclusie klopt wat betreft vocht, want ik vind de schade zeer groot voor 'slechts' een te hoge spanning.

Gezien de schade zou ik de oplader die je gebruikt heb (de verkeerde dus) ook maar eerst testen (als dat kan).
Grote kans dat ook daar wel iets mis gegaan is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Thevel

Golden Member

Voor zo'n geval is er maar één oplossing:
Kliko open, Leifheit raamwisser erin, kliko dicht.
Opgelost! :)

Holy crap, daar is weinig meer van over. Als ik eens mag gokken, denk ik dat het lader IC stuk is gegaan van de te hoge spanning, daarbij is sluiting is gevallen, en de accu daar vervolgens een flinke stroom door heeft gejaagd. Gezien de brede koperen sporen die compleet los zijn gekomen van de print, kan die stroom nooit alleen uit de lader zijn gekomen.

Ik denk dat je heel veel geluk hebt gehad dat dit je huis niet in brand heeft gestoken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 16 november 2019 20:42:52 schreef Thevel:
Voor zo'n geval is er maar één oplossing:
Kliko open, Leifheit raamwisser erin, kliko dicht.
Opgelost! :)

Correctie: accu apart inleveren in de batterijenbak :) (en de raamwisser kan ook beter naar het milieupark / WeCycle-bak). Diagnose wel mee eens ;)

OK, dat is dan duidelijk, in de kliko er mee. :) Bedankt voor het meedenken.
Ik was denk ik wat overmoedig door die snelle reparatie van de TV....

Arco

Special Member

Om iets te kunnen repareren, moet er wel genoeg over zijn om te repareren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 16 november 2019 22:53:49 schreef -jouke-:
OK, dat is dan duidelijk, in de kliko er mee. :) Bedankt voor het meedenken.
Ik was denk ik wat overmoedig door die snelle reparatie van de TV....

Het kan nog steeds doodsimpel zijn. In het beste geval alleen een zekering. Een-na-beste een transzorb of zener en een zekering. In het slechtst geval een handjevol onderdelen.

Het lijkt me een ideaal startpunt voor de rest van je repatiecarriere.

Je zou er eens een paar foto'tjes van kunnen maken zoals gevraagd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Op 16 november 2019 22:53:49 schreef -jouke-:

Ik was denk ik wat overmoedig door die snelle reparatie van de TV....

De meeste reparaties zijn heel wat lastiger dan die van een aantal modellen TVs die zo vaak kapot gaan dat het algemeen bekend is wat je moet vervangen.
Ik heb zo'n 40 Secutests (een meetapparaat) gerepareerd en slechts een stuk of 5 hadden het zelfde defect.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 17 november 2019 00:13:20 schreef maartenbakker:
[...]Het kan nog steeds doodsimpel zijn. In het beste geval alleen een zekering. Een-na-beste een transzorb of zener en een zekering. In het slechtst geval een handjevol onderdelen.

Het lijkt me een ideaal startpunt voor de rest van je repatiecarriere.

Je zou er eens een paar foto'tjes van kunnen maken zoals gevraagd.

Misschien moet je even terugscrollen. Hij had al foto's geplaatst en er is een deel van de printplaat ontploft.

Op 16 november 2019 22:31:56 schreef ThinkPad:
Correctie: accu apart inleveren in de batterijenbak :)

Als die 30V lader voldoende power had gehad, was die accu bijna gegarandeerd in rook opgegaan. Waarschijnlijk op spectaculaire wijze.

Meeste accu's zeuren niet gauw als misbruik maar kort duurt. Dus als die er nog normaal uitziet, waarschijnlijk nog wel te gebruiken. Al is de aangegeven capaciteit niet denderend voor dit type accu. En moet je er natuurlijk een toepassing voor hebben :) (+ aparte Li-ion lader).

Zoals anderen al zeiden: geen tijd verdoen aan die print, dat ga je niet meer rechtbreien. En daarmee rest van die raamwisser ook bye-bye...

maartenbakker

Golden Member

Op 17 november 2019 00:36:45 schreef Kilian:
[...]

Misschien moet je even terugscrollen. Hij had al foto's geplaatst en er is een deel van de printplaat ontploft.

Foutje bedankt, ik scroll bij topics die ik al ken direct naar het einde. Kennelijk een stukje gemist. Dit ziet er vrij dramatisch uit. Ik zou in zo'n geval de boel eerst even schoonmaken met wat alcohol of Kontakt WL en dan nog eens kijken om de daadwerkelijke schade te overzien (kan alsnog een zener of transzorb zijn waarbij een printspoor als zekering heeft gediend).

Maar je komt hier inderdaad wel gevaarlijk dicht in de buurt van de wecycle-kliko, zeker als je niet super-ervaren bent. En als de schade na schoonmaken nog steeds dramatisch is, dan is een enkele reis naar die kliko niet zo'n gek idee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."