teardown powerplus 20v 1,5a accu met vraagje

Beste mensen,
Ik heb onderstaande accupack gevonden in een recupelbak.
Ja, ik weet het, hij zal waarschijnlijk niet voor niets weggegooid zijn maar wie weet zit er nog een bruikbare cel in (zocht er nog voor een projectje) Dus daarom maar meegenomen.
Ik dacht, ik zet wat foto's van de teardown hier, wie weet nog interessant voor iemand. Plus een "waarschuwing" maar waarschijnlijk weten de meeste het al. flutkwaliteit en slechte beveiliging als je het mij vraagt.
Nu viel het me op dat deze accu geen bms heeft en niet echt een beveiliging behalve een zekering. Zit die beveiliging in de lader of is dit gewoon een bewuste keuze?
Nu heb ik hem voorzichtig opgeladen met mijn labvoeding tot 20v met kleine stroom en hem 2 nachtjes laten staan. Vandaag echter was hij weer gezakt naar ong 16,5v
Het was te verwachten, er zit een cel in die 0 v meet en de rest meet allemaal verschillende waardes. Dat er een dode cel in kon zitten verwachtte ik wel maar dat alle andere cellen zitten tussen 2,5 en 3,43v niet. Meestal zit er 1 of meerdere dode cellen in en zijn de andere ongeveer gelijk qua spanning is mijn ervaring.
Zijn het gewoon allemaal slecht gematchen cellen? Of komt dat omdat er geen bms in zit?
Zou ik degene die boven de 3v meten kunnen proberen los opnieuw te laden (met een 18650 lader) en kans maken dat die nog bruikbaar zijn voor een eenvoudig projectje?

Gereedschapsaccu's zonder balanceerinrichting heb ik ook wel eens van gerenommeerde merken gezien. Deze gebruiken dan wel "self balancing" lithiumcellen zoals Sony Konion. Wellicht zijn die cellen voor assemblage ook geselecteerd op gelijke capaciteit waardoor het in de praktijk best lang goed gaat.

Wat jij vasthebt mocht natuurlijk geen drol kosten, als het maar in de meeste gevallen de garantieduur overleeft... Als de cellen dermate in onbalans zijn, dan heb jij die met jouw laadactie op 20V wellicht enkele cellen overladen. De beste cellen (minste zelfontlading) zijn het minst leeg en krijgen de hoogste spanning voor hun kiezen waardoor de slechte cellen de goede kapotmaken.

Bij een pack met onbekende status altijd eerst alle individuele celspanningen meten, zo kan je dit vermijden. Bij onbalans steeds de cellen apart laden, of met een goede balancer.

Je kan zeker proberen de cellen individueel te laden/testen, misschien haal je er nog een goede uit. Succes!

Tja, daar heb ik inderdaad niet aan gedacht dat ik misschien wel enkele cellen heb kunnen overladen. Maar ik had van te voren gemeten en ze waren allemaal zo goed als leeg (minder dan 0,5v meen ik)
dus heb ik ze gewoon kort geladen (ongeveer 30 min) met ong 200ma (misschien beter op 10/c geladen met 150ma)
Volgens mij kan dat normaal gezien niet zo kwaad maar waarschijnlijk zat ik ernaast
Geeft niets, het was inderdaad maar een slechte kwaliteit accu en weer een wijze leerschool ;)
Ik heb nog geen "balancer", wel van plan zodra ik weer wat geld heb verdient om eentje te komen bij hobbyking, een emax b6 of zo.

De accu lijkt inderdaad geen BMS in te zitten.

Heb een Worx WX125 schroefmachine in gebruik, de accu/lader was ook niet gebalanceerd had ik het idee. Heb de originele adapter weggegooid en de oplaadbasis hergebruikt, ik laad de accu nu gebalanceerd op met een Turnigy Accucell 6 lader (oorspronkelijk bedoeld voor modelbouw wereld).

De boormachine gaat nu toch al weer een jaar of 5 mee, terwijl hij bij aanschaf nog geen €80 was. Het gebalanceerd laden komt de levensduur zeker ten goede.

Goeie Thinkpad, om gebala*nceerd te laden.

Ik heb recent een 20V van de Lidl gekocht* en nog een zooi losse accu's van 12V (voor projectjes, 10 euro voor zes 2Ah cellen die grote stromen kunnen leveren...). De 12V werd ergens op Youtube uit elkaar gehaald en had een BMS maar geen balancering! Ik ga er dus vanuit dat dit ook voor de 20V geldt, dus ga hier eens naar kijken.

Powerplus komt me zo bekend voor... Is dat niet een (oud) Aldi of Lidl merk?

NiMH's kun je *eeuwig* laden met 1/10 of 1/20 C, LiIons absoluut niet volgens mij. Dus als je ze gaat laden zou ik dat buiten op de tegels doen. Ik heb nog nooit een ontploffende LiIon gehad, maar geziend e waarschuwingen van mensen die dit wel hebben gehad lijkt me voorzichtigheid altijd aanbevolen bij onbekende cellen.

* Op Lidl site:
- 20V boormachine van 25 euro zonder 20V accu+lader.
- Bijbehorende 20V accu+lader was 25 euro zonder boormachine.
- (Op details miniem andere) 20V boormachine MET 20V accu+lader was 25 euro. Nog hier in interessante aanbiedingen gepost...

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 17 november 2019 13:15:49 (15%)

Op 16 november 2019 21:51:08 schreef brains:
Het was te verwachten, er zit een cel in die 0 v meet en de rest meet allemaal verschillende waardes. Dat er een dode cel in kon zitten verwachtte ik wel maar dat alle andere cellen zitten tussen 2,5 en 3,43v niet. Meestal zit er 1 of meerdere dode cellen in en zijn de andere ongeveer gelijk qua spanning is mijn ervaring.

Je moet je realiseren dat dit wel ongeveer klopt. Als de cellen origineel twee of drie procent van mekaar verschillen en je een paar keer "tot het randje" gaat, dan is de zwakste cel degene die schade oploopt en een zelfontladingsstroom gaat krijgen. Dat is de cel die je met 0V hebt gevonden. De rest is gewoon 0% tot 3% geladen en dat scheelt vrij fors op de spanning die je meet.

Als je nu gaat laden met 0.05C totdat de zwakste cel boven de 3.0V is en vervolgens doorlaad (zeg max 0.75A, 0.5C) totdat de sterkste cel 4.2V bereikt.... dan zul je zien dat ze allemaal in de 4.1 - 4.2V range zitten. Dat is tenminste wat ik verwacht.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

die accu van ts heeft wel de koppelpunten van de cellen naar de laadstekker lopen, balanceren kan dus in de lader worden gedaan, maar wel zonder historie per accu zoals de meeste merken het wel doen. echter zit er nooit een bms in zoals een laptop accupack dat heeft, met belasting per cel om de boel te vereffenen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zou dan ook in de lader kunnen zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/