Groep laadpaal schakelt af en toe uit

de maximale stroom welke de auto mag opnemen wordt met een spanningsdeler van weerstanden gemaakt dacht ik. die dunne extra draad doet dat. de herkenning dat de stekker nog in de auto zit gaat met nog een draad via aarde.

waar ik dat kastje herstelde was de kabel een krulsnoer 3x 4mm2 en die dunne draad, welke aan de bovenzijde van de stekker zat. het gewicht van de kabel aan de stekker deed de dunne draad dus stevig oprekken steeds..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Maar goed, op z'n afrikaans: ik druk even die hoender z'n hol uit. Uit de openingspost en verder wat de ts aan info heeft gegeven, kun je niet opmaken hoe de "laadbox" is ingesteld. Hoe ziet zoiets eruit?
M'n fantasie gaat nu op hol, dan denk ik: De ts zegt, ik heb met m'n 3faseaansluiting 11kW ter beschikking, dat type ik in op de laadbox. Ergens gaat er toch iets niet goed, en die 11kW moet nu door die ene fase. Waar word dit soort fouten voorkomen?
Anders gezegd, hoe helpt de hard en software je dat je geen verkeerde instelling maakt?
Beetje off topic, maar wel terzake:
Ik probeer elektrische auto's te begrijpen. Laatst even staan praten met de bestuurder van een e-BMW, ik was wat nieuwsgierig.
Hij vertelde: Als je het geluk hebt dat je je auto op je eigen erf kan parkeren, kun je je auto met eigen aansluiting opladen. In de stad, met geen eigen grond voor de deur, is het verboden om een verlengsnoer over de straat te leggen. Er schijnt zelfs op te worden gelet.

Maar uiteindelijk zijn we na een paar dagen nog geen stap verder dan vrijdag.

Jammer dat TS niet in staat is om op simpele vragen antwoord te geven.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
KGE

Golden Member

Op 10 november 2019 20:14:00 schreef testman:
de maximale stroom welke de auto mag opnemen wordt met een spanningsdeler van weerstanden gemaakt dacht ik. die dunne extra draad doet dat. de herkenning dat de stekker nog in de auto zit gaat met nog een draad via aarde.

De weerstanden (in de kabel!) bepalen alleen wat de kabel mag hebben (auto kan bijv. 32A laden maar iemand heeft de kabel van de buurman gebruikt die maar 16A aankan) , daarnaast is er een pulsbreedte protocol, vanuit het laadpunt, wat aangeeft wat het laadpunt kan leveren. De communicatie van start en stop laden e.d. gaat met weerstanden in de auto.

Het laadpunt moet dus met beide rekening houden (niet meer dan wat de kabel aan kan aanbieden en de maximale stroom welke hij kan leveren daarop aanpassen).

Aan de auto de taak om niet meer stroom af te nemen dan het laadpunt aanbiedt.

Door tijdens het laden de pulsbreedte aan te passen kan het laadpunt de auto opdracht geven minder hard te laden, bijvoorbeeld omdat de oven/boiler/kookplaat thuis aangezet wordt, of juist een tandje bij mag zetten omdat de zonnepanelen genoeg extra energie leveren.

Dit alles kan zowel met 1 als met 3 fase, maar bij 3 fases geldt de stroom voor alle fases, dus geen verschillende stromen per fase .

In het laadpunt zit altijd een relais wat alle fases en de nul(!) tegelijk in- of uitschakelt

De Type 2 stekker is een uitbreiding op de SAE J1772 (1 fase) stekker/protocol. (o.a. herkenning van de kabel i.v.m. stroomsterkte)

Daarnaast hebben we CCS2 gekregen wat ook DC laden mogelijk maakt...

heb die laadpalen al vaker gezet, je kunt er ook meerdere op 1 groep zetten, middels een utp kabel koppel je ze dan, de laadpalen zijn ingesteld op de groep die ervoor zit, het vermogen wordt dan verdeeld onder de verbruikers. bijvoorbeeld 2 palen op een 32A groep waardoor ze ofwel 22kW voor 1 auto hebben ofwel 11kW voor 2 auto's.

voorheen zat de aardlek in de kast, maar nu heb je ook palen met de aardlek ingebouwd. nadeel is wel dat je het ding open moet maken om deze te resetten.

nu zit er wel veel elektronica in zo'n laadpaal, gprs modem, hulpvoeding, kWh meter, groot relais, communicatie enz, een dubbele lader zit dus goed vol. staat zo'n ding in de volle zon dan komen er weleens problemen mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Twee groepen omgedraaid en vandaag knalde weer de eerste groep eruit. Aan de automaat ligt het dus niet. Storing treed dus elke keer in dezelfde fase op. Waarom geen idee. Kan de auto zijn, laadpaal of grondkabel. Lastig om dit te testen lijkt mij. Wat zou ik nog kunnen proberen?

kortsluiting kan, maar dan moet je toch iets kunnen meten. gezien de aardlek niet eruit gaat, is het fase/nul of fase/fase sluiting dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 16 november 2019 17:33:25 schreef robbertos:
Wat zou ik nog kunnen proberen?

Er is zo terloops in dit topic het een en ander gevraagd.
Er word nog op antwoorden gewacht.
Bijvoorbeeld: wat word er ingesteld in de auto? Stroomwaardes in Amp. Loopt er in alle fasen ongeveer dezelfde stroom zolang de automaat niet is uitgeschakeld?
Wat je nog kan proberen: met een amperetang op de fasedraden in de meterkast meten. Geen Amptang? Iemand zoeken die zo'n ding heeft.

tje, eerst weten wat het is. onlangs nog een klacht gehad dat een aardlekautomaat van 6mnd oud al stuk zou zijn, ging er geregeld uit. bleek op die 4P B16 een 18kW frituur te zitten, stevig overbelast dus. frituur elementen hebben maar zeel zelden aardsluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De auto laad met 3 fase 16A op maximaal 11KW. Een ampère tang heb ik helaas niet. De laadpaal is een New motion advanced.

Dit lijkt mij het aangesloten schijnbaar vermogen. UxIx√3 .
400V x 16A x 1,73 = 11kVA.

Edit: laat ik me weer vangen!! Dit voelt als een ezel die een wortel achtervolgd! |:(

[Bericht gewijzigd door 60204 op zaterdag 16 november 2019 23:54:26 (33%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mvdk

Golden Member

Op 16 november 2019 23:00:26 schreef robbertos:
De auto laad met 3 fase 16A op maximaal 11KW.

En als je de instelling eens verandert in de auto, tegen de laadapparatuur zegt dat je maar met 10A per fase wil laden? Dat moet toch kunnen?

Een ampère tang heb ik helaas niet.

Iemand zoeken, een installateur ofzo.

die new motion wordt ingesteld op het beschikbare vermogen bij de leverancier. dat kunnen ze ook op afstand zien via de 4G modem die erin zit.

als je de kap eraf haalt, er zit een kWh meter in die ook de stroom meet, paar keer drukken op t knopje en je kunt de stroom en spanning ook aflezen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

En nog weten we niet wat voor merk type auto het is.. Laadt die wel echt met drie fasen of is het 1 fase 32 Ampere ?

mvdk

Golden Member

Ik schat een Tesla model 3
Een witte.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

zoek, zoek...

Edit: de ts gebruikt z'n username ook op andere fora, denk ik zo.
Mooie auto.

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 17 november 2019 12:16:08 (76%)

Anoniem

Altijd met laden inderdaad maar ook heel vaak niet.
De grondkabel heb ik ook gebruikt met een vorige laadpaal en daar had ik het probleem niet.
Ik heb al een andere laadkabel geprobeerd maar ook daar heb ik het probleem mee ondervonde

Als met de aansluitingen niks mis is en de zekering ook afvalt (met alleen een laadpaal eraan) als de auto er niet aanhangt kan het een laadpaal met een probleem zijn.
Anders kan het ook wel eens een auto met een probleem zijn...
Amperetang met Imax uitlezing kan heel verhelderend zijn :)

Het is inderdaad een witte tesla model 3 en deze laad met 3 fase 16A.

Ik zal de New motion morgen eens bellen om te vragen hoe de paal is ingesteld. Mocht deze op 22kw staan kan dit dan het probleem veroorzaken? De auto kan toch maar max 11kw vragen?

De automaat schakelt niet uit als de auto niet laad.

Ik zal eens rond vragen naar een ampèretang. Ik heb wel een multimeter. Kan ik daar nog wat mee meten om het een en ander uit te sluiten?

mvdk

Golden Member

Op 17 november 2019 16:04:01 schreef robbertos:
(...)
De automaat schakelt niet uit als de auto niet laad.
(...)

Tis daarom dat ik vraag, stel em eens een beetje anders in, met een lager vermogen.
Ik denk, en ik schat zo in ook anderen hier, dat die laadcontroller die 11kW uit die ene fase wil halen.
Als die ene automaat uitschakelt, (eigenlijk horen die automaatjes gekoppeld te zijn, maar allez) stopt dan het hele laadgebeuren?

KGE

Golden Member

De Europese model 3's laden met drie fases en max 16 Ampere dus 11 kW maar hij kan ook laden met 1 fase 32 Ampere en dat is 7 kW.

Zou het kunnen dat de laadpaal niet alle fases goed inschakelt ? Daardoor zou de Tesla kunnen 'denken' dat er maar 1 fase laden mogelijk is en met 7kW gaat proberen te laden over 1 fase (32 Ampere en dat is teveel dus 'boem')

Anoniem

Zou het kunnen dat de laadpaal niet alle fases goed inschakelt ? Daardoor zou de Tesla kunnen 'denken' dat er maar 1 fase laden mogelijk is en met 7kW gaat proberen te laden over 1 fase (32 Ampere en dat is teveel dus 'boem')

Zou het kunnen dat de Tesla wel 3 fasen krijgt maar denkt dat er slechts 1 fase is?
Dan wordt het alsnog een probleem Tesla
Ervaring met 3f 16A laadpalen op andere locaties?

die hele uit losse automaten bestaande krachtgroep is nogal frot, zeker als er die busboard automaten inzitten. voor hetzelfde geld heeft ts wel een 3 fasen kast, maar geen 3 fase in huis. auto ziet dan 0V tussen de fasen en gaat laden op 230V, dus op L1, die dus eruit flapt omdat er 32A gaat lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de auto aan het laden is laad deze netjes met 3 fase op 11kw. Op 1 fase laad hij zeker niet. Hij laad ook vaker wel goed dan niet. Die ene groep klapt er af en toe uit maar dus ook heel vaak niet.

Ik heb een 3x25A aansluiting en een ABB 3 fase groepenkast met busboard. De 3 automaten zijn gekoppeld en als die ene uitvalt doet de laadpaal niks meer.

Bij publieke palen heb ik nog nooit problemen gehad en laad de auto ook vaak met 11kw

mvdk

Golden Member

Op 17 november 2019 21:00:52 schreef robbertos:
Als de auto aan het laden is laad deze netjes met 3 fase op 11kw.

Hoe is dat vastgesteld?