Warmtepomp split comfee

We hebben een comfee warmtepomp met binnen en buitenunit. Sinds enig tijd kunnen we niet meer warmen met dit toestel. De ventilator van de buitenunit draait, de binnenunit kan lucht blazen, maar het is enkel maar koude lucht die we krijgen. Iemand een idee wat er fout kan zijn? Het systeem hebben we zelf geïnstalleerd en heeft altijd gewerkt, we hebben het echter verplaats en sindsdien zijn de problemen ontstaan (heeft wel nog gekoeld/gewarmd). Een technieker laten komen en die zei dat de condensator stuk was ... kan dit of zien jullie andere mogelijkheden; ik dacht eerst dat er geen gas/koelvloeistof meer in de leidingen was?
dank

Koele lucht werkt nog wel?? Of beide niet meer?? Als beide standen niet meer werkt heb je gas te kort of niet een defecte condensator, maar een defecte condensor mogelijk ( lek)

de keerklep voor koelen/verwarmen op de buitenunit kan niet werken, soms heeft deze een eigen draad voor de aansturing vanuit de binnenunit. maar als de unit niet koelt en niet warmt zou ik ook denken aan weggelekt koudemiddel. een condensator voor de compressor zou ik niet zo zeker van zijn, ook hier geld dat dan de koude lucht ook niet werkt, tevens zijn die warmtepompen doorgaans modulerend, dus geen condensator..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Zo te lezen lijkt het meest waarschijnlijk dat er een misverstand is ontstaan bij het woord condensator ( elektrisch onderdeel) en de condensor ( een zeer essentieel onderdeel van de mechanische installatie).
Met een defecte condensor ( lek?) zal het systeem niet meer functoneren.

Wellicht bij het verplaatsen een leiding en/ of koppeling beschadigd dan wel niet goed vastgedraaid?

festina lente

Het systeem koelt (ttz blaast koude lucht), maar geen warme lucht meer. Mss zoals je zegt gaat het om de condensor. Kan dit vervangen worden of ligt de kostprijs te hoog in vergelijking met de aankoop van een nieuwe buitenunit. De verbinding tussen de binnen en buitenunit is 5*1.5G. De stroom wordt genomen vanaf de buitenunit.

kan het de compressor zijn? ik meen dat de technieker daar ook iets van zei?

Waarom heb je die technieker het niet meteen laten maken?
Lijkt me niet erg aangenaam zonder verwarming nu het bijna vriest snachts

Op 17 november 2019 10:25:50 schreef geertdt:
Het systeem koelt (ttz blaast koude lucht),

het ding is een warmtepomp. Als ie goed werkt, onttrekt ie warmte aan de buitenlucht, (ook bij -5 graden!) en pompt dat naar je huis. Als dat "warmte onttrekken" niet lukt, en hij gewoon "buitentemperatuur" naar binnenpompt dan zal je in dit seizoen toch ook "koele lucht" voelen.

Als ie echt kouder-dan-buitenlucht naar binnenblaast dan heeft 1 van de reageerders gelijk dat er een driewegklep die tussen koelen en warmen schakelt...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe heb je het voor elkaar gekregen de installatie te verplaatsen zonder verlies van je koelmiddel?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

niet zo moeilijk, persleiding dichtzetten en compressor een 20 seconden laten draaien, alle koudemiddel zit in de compressor. zuigkant ook dichtzetten en compressor uit, dan kun je het systeem verzetten ( mits de leidingen niet lang zijn, en er dus koudemiddel is toegevoegd met de installatie, dan is er meer koudemiddel als dat er in de compressor past. ) maar dat hebben 95 van de 100 airco installaties niet..

dat het ding koude lucht blaast zegt niks, als je dat doet, word er dan 1 van de koelleiding aansluitingen op de compressor duidelijk kouder? anders is het gewoon koude in de binnenunit. echt koelen is een graad of 6 bij de binnenfan na een minuut of 7 draaien als deze unit lang niet heeft gedraaid.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 17 november 2019 14:44:00 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer