Antieke mes schakelaar koppelen aan KilkAan/uit

Op zolder vond ik deze geweldige oude mes schakelaar.

Deze wil ik koppelen aan de draadloze klikaan/uit schakelaar voor licht en audio in de woonkamer.

De draadloze schakelaar heeft twee drukschakelaars voor kort maak-contact.

Het vraagstuk is dus hoe ik de twee permanent-maak contacten van de messchakelaar kan omzetten naar de twee kortstondig-maak contacten van de draadloze schakelaar? Ik dacht iets met een vertragend relais?

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Zou het niet te doe zijn met een rc netwerkje ?

Ja, een relais in serie met een elco. Als elco vol is stopt de stroom en valt het relais weer af. Wel alles overbruggen met een weerstand om de elco weer te ontladen.

Op 5-5-19 was hier ook al een topic over: "Puls na krijgen spanning".

Gebruik deze zender:
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/awmt-003-ingebouwde…

Die doet al precies wat de bedoeling is.
Deze gebruik ik weleens om een bestaande schakelaar draadloos te kunnen gebruiken.

[Bericht gewijzigd door teunhaperen op donderdag 14 november 2019 11:15:46 (22%)

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Als je de 555 gebruikt, wordt er dan wel een 2de puls gestuurd als je de schakelaar weer opent.

Bij klik aan is het toch zo, 1ste keer drukken aan, 2de uit, 3de aan enz.

Wel een gaaf idee, met die schakelaar.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op donderdag 14 november 2019 12:47:02 (11%)

De messcheider heeft twee schakelstanden dus daar kan je gebruik van maken. Naar boven aan, onder uit. (Zo kan je twee pulsen genereren).

De RC schakeling zou zo ook kunnen werken.

Een derde mogelijkheid is een deel van de contacten bekleden met een slijtvast isolerend materiaal. Het contact wordt enkel gemaakt bij openen of sluiten van de scheider.
Mss wat simpel qua uitvoering maar zo heb je geen bijkomende sturing of voeding nodig.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Nee, bij KAKU is één kant van de schakelaar aan, de andere uit. Zijn twee plusdrukkertjes. In geval van aansturing van een dimmer is 1x op 'aan' drukken de dimmer inschakelen, nogmaals op 'aan' drukken start een loop waarbij de lichtsterkte varieert van laag naar hoog en weer laag. Bij nogmaals drukken op 'aan' blijft de dimmer staan in de op dat moment bereikte lichtsterkte. Je zult dus inderdaad twee pulsjes moeten maken, eentje voor 'aan' en eentje voor 'uit'.

vergeten

Golden Member

aan @bas.s

Hou met alle ideeen en je geknutsel wel de galvanische scheiding van het lichtnet in de gaten!

Anders doet iemand het licht aan/uit en gaat meteen bij hem/haar ook het licht uit :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

|:( Ik zag enkel die leuke scheider en dacht TOF! Niet stilgestaan bij de IP...

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 14 november 2019 11:15:05 schreef teunhaperen:
Gebruik deze zender:
https://www.klikaanklikuit.nl/nl/producten/zenders/awmt-003-ingebouwde…

Die doet al precies wat de bedoeling is.
Deze gebruik ik weleens om een bestaande schakelaar draadloos te kunnen gebruiken.

Ook mijn eerste gedachte. Zonder al te veel gedoe de beste oplossing voor een paar Euro.

@teunhaperen & @T-sec:
Die kaku zender lijkt makkelijk, maar werkt helaas niet.
Een normale lichtschakelaar heeft twee standen: AAN / UIT.
Echter de mes schakelaar naar boven is AAN en het mes naar onder is ook AAN.

@Vergeten:
Natuurlijk alles gescheiden anders wordt het heel spannend.

@60204 & @Aart:
Ik heb bovenstaand RC even geknutseld maar de relais geven geen krimp.
Doe ik iets verkeerd?

Thevel

Golden Member

C2, R3 en D kunnen vervallen.
R1 moet veel hoger bv 100kΩ.

En plaats een blusdiode over de relaisspoelen!

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 14 november 2019 16:43:33 (28%)

Op 14 november 2019 16:14:13 schreef bas.s:
@teunhaperen & @T-sec:
Die kaku zender lijkt makkelijk, maar werkt helaas niet.
Een normale lichtschakelaar heeft twee standen: AAN / UIT.
Echter de mes schakelaar naar boven is AAN en het mes naar onder is ook AAN.

@Vergeten:
Natuurlijk alles gescheiden anders wordt het heel spannend.

[bijlage]
@60204 & @Aart:
Ik heb bovenstaand RC even geknutseld maar de relais geven geen krimp.
Doe ik iets verkeerd?

De opgegeven KaKu zender heeft ook 2 aparte maakcontact ingangen die los van elkaar schakelen. Op die manier kun je de twee maakcontacten van je messchakelaar exact zo aansluiten en bedienen.
Messchakelaar naar boven is contact-1 aan, messchakelaar naar beneden is contact-2 aan. Blijft de messchakelaar in het midden dan zijn beiden contacten uit.
Is dit wat je wilt, of wil jij een andere manier van bedienen zien?

Op 14 november 2019 16:14:13 schreef bas.s:
Die kaku zender lijkt makkelijk, maar werkt helaas niet.
Een normale lichtschakelaar heeft twee standen: AAN / UIT.
Echter de mes schakelaar naar boven is AAN en het mes naar onder is ook AAN.

Die KaKu zender doet echt precies wat je wil. Als je één kant van de messchakelaar op één van de twee contacten van de zender aansluit zal deze een ‘aan’ signaal sturen als je de messchakelaar sluit en een ‘uit’ signaal sturen als je de messchakelaar opent. De andere kant van de messchakelaar kun je los laten. De zender werkt op batterijen en is dus volledig veilig, komt geen netspanning aan te pas. Al je problemen in één keer opgelost....

Sine

Moderator

Dat geeft niet het effect wat de TS wilt, boven = aan, onder = uit, halverwege = laatste stand vasthouden.

Correct @Sine:
Hey idee is dat de schakelaar een 180 graden slag maakt voordat er van aan/uit gewisseld wordt.

Pak snel nog over op ESP8266 en het MQTT protocol, dan heb je een universele oplossing waar je nog een legio van andere zaken mee kan bedienen. Én dat hele puls probleem is ook weg.

Lucky Luke

Golden Member

Op 14 november 2019 10:26:55 schreef Aart:
Zou het niet te doe zijn met een rc netwerkje ?

Zoiets? Lijkt mij best kunnen. Misschien wat grotere condensatorwaarden (1u, 2u2, etc.) als de puls te kort is...

code:


                 470n
|----------------| |---------------------- Bovenkant Messchakelaar
kaku print    |      |
druktoets      --RR--
voor Aan.       10M
|
|---common----------------------------- MiddenVanMesschakelaar
|
kaku print
toets voor
uit
|
|               470n
----------------| |-------------------------------Onderkant Messchakelaar
              |        | 
               ---RR---
                 10M

Aannemende dat die schakelaars een gemeenschappelijke aansluiting hebben, die aan 1 van de voedingslijnen hangt. En de andere kant een pullup of pulldown.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 november 2019 23:29:11 schreef bas.s:
Correct @Sine:
Hey idee is dat de schakelaar een 180 graden slag maakt voordat er van aan/uit gewisseld wordt.

Dan een flipflop met een klein (dil)relais er aan? Set aan de bovenkant en reset aan de onderkant van de schakelaar. Relaiscontact aan de KaKu.

High met Henk

Special Member

Let even op met gevaarlijke spanningen. Ik ken het kaku schema van geen van allen, maar als ze niet galvanisch scheiden van lichtnet met die pulstoetsen is direct eraan hangen gewoon levensgevaarlijk!!

Een dergelijke messchakelaar mag in praktijk alleen door bevoegde personen geschakeld worden...

Nou snap ik dat het hier waarschijnlijk ter decoratie is, maar dan zou ik de schakelspanning:
.1 onder 50 v houden
.2 galvanisch gescheiden van het lichtnet

En zoals gezegd: ik ken het kaku schema niet, maar zie geen trafo o.i.d. Zou best kunnen zijn dat ze een c gebruiken of een hele kleine smps. En een smps hoeft niet galvanisch gescheiden te zijn...

EDIT.. Bedenk me net dat het spul ook op een batterij zou kunnen draaien. Dan heb ik niets gezegd. Maar nogmaals heb geen idee. Werk nooit met dit spul.. Vraag me wel af waar dan het schakel element (relais, triac) zit.. Maar vast niet op printje wat ik hier zie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@lucky lucke: de kaku werkt op een knoopcel, moet hier niet een voeding bij?

@hogehenk, al eerder toegelicht maar het is gescheiden. De kaku werkt draadloos en middels knoopcel.

@Hans60: kan je dat verder toelichten?

Thevel

Golden Member

Op 17 november 2019 20:23:41 schreef bas.s:
@lucky lucke: de kaku werkt op een knoopcel, moet hier niet een voeding bij?

Het idee van Lucky Luke zat ik ook al aan te denken en zal best eens kunnen werken, gewoon proberen.
En je hebt dan geen voeding nodig.

Google eens op ‘RS-flipflop’ en zie wat zo’n ding doet...
Je kunt trouwens ook een bi-stabiel relais nemen, heeft twee spoelen waarmee je de stand kunt wijzigen. Heel erg old-school en past daarmee helemaal bij je schakelaar....