staande schemerlamp vervangen voor LED verlichting

Hallo forumleden.
IK heb in mijn oude schemerlamp een Halogeen lamp zitten van 300 watt
Een oude staaf lamp dus Ik wil nu een complete nieuwe led lamp kopen maar wel met de zelfde hoeveelheid licht (lumen ) Mijn vraag is nu hoeveel zou de ledlamp nu moeten zijn om het zelfde licht te krijgen Deze lamp komt op de zelfde plaats te staan als de oude
e de waele

die zijn er gewoon niet. een vervangende ledlamp voor R7s geeft altijd minder licht af, ledvervangers kunnen de warmte niet kwijt.

reken zo: hoe vaak heb je die 300W pit helemaal open staan? vrijwel nooit? dan kan een vervanger die max 100W licht geeft ook wel, die heb je wel. vergeet ook niet dat de ingebouwde dimmer niet meer werkt met een ledlamp, die ingebouwde dimmers willen vaak minimaal 50W zien, soms meer.

ik zou persoonlijk het ding wegkiepen en een led armatuur kopen. via het plafond licht hebben vergt een wit plafond wil je stroom besparen. een lamp die naar beneden gericht staat geeft direct licht af.

je hebt ledvervangers voor 118mm halogeenlampen, die zijn 17,5W en geven voor 150W halogeen aan licht af zegt de fabrikant. een 300W halogeenstaaf doet 5400 lumen tegen 2500 lumen van de ledlamp die voor 150W licht geeft..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik eens kijken dus voor wat minder watt Inderdaad ik gebruik deze 300 watt zelden of nooit Mijn plafond is niet zo heel hoog en is wel spier wit
Dus ik denk dat het wel kan Ik ga ook voor een nieuwe complete lamp Ik ga eens snuffelen op het net Bedankt nog voor de tip
e de waele

Tidak Ada

Golden Member

Je zou ook een COB-Led module kunnen kopen, die is weliswaar niet staafvormig, maar is in hogere wattages te koop. Wel koelblok er onder monteren en vrije convectie toestaan. liefst nog een computer fannetje er onder.
Zoek eens bij Banggood of AliExpress op COB-LED
Er zijn LED bouwlampen te koop tot zo'n 50W. Die zou je voor het doel kunnen slopen en in je lamp inbouwen. Kies voor 'warm white' of 'extra warm white' (3000 resp. 2700K).
Zoals TM al zegt koelen is essentieel en dimmen gaat niet zomaar, dat vergt een speciale dimmer en driver (of een combinatie daarvan).
Passende drivers krijg je ook bij de genoemde Chinezen.
Voor het dimmen moet je een dimmer hebben die bijv. bij minimaal 5 à 10 W begint en de volle 50W aan kan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je 300W halogeen nodig hebt om je kamer te verlichten, moet je misschien eens gaan nadenken :) Mijn bouwlamp is ongeveer dat. "Schemerlamp", ik zeg iets van 6W LED.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Zoals boven al vermeld 300W indirect is als verlichting tamelijk inefficiënt, maar schept wel sfeer...

Ik gebruik in schemer- en bureaulampen 8W LED-filamentlampen, warm wit.

6W LED indirect is een 'huilpit' en niet geschikt om bij te lezen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 november 2019 17:08:49 (42%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zoals jullie beschrijven ga ik voor een compleet nieuwe lamp en wat er standaard in zit Ik wil wel dat hij kan dimmen Maar als je er een koopt waar alles vanuit de fabriek in zit denk ik dat er geen probleem is
Ik ga dat uit zoeken Wat betreft die 300 wat in deze oude lamp zat van nieuw af aan een halogeen buislampje in van 300 watt dus
Ik ga kijken voor een nieuwe Let verlichting
e de waele

Lamparmatuur ombouwen naar een andere fitting en dan een E27 erin schroeven? Zie deze link voor inspiratie (daar gebruiken ze E14 en gloeilamp)
http://www.olino.org/blog/nl/articles/2009/02/24/ombouw-300w-halogeen-…

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op zondag 17 november 2019 18:01:26 (17%)

Dit is een hele mooie oplossing maar mijn probleem is dat de dimmer het heeft begeven Als ik de knop op uit zet blijft de lamp nu licht gloeien
En als ik hem harder wil laten branden dan springt de lamp na een tijdje kapot En dat bij een lamp van 300 wat ????
Ik kan dan toch beter een nieuwe let lamp kopen ?
e de waele

TinusTech

Golden Member

LED verlichting voor wat grotere vermogens is echt een probleem. Ik wilde zo'n 5 jaar geleden een uplight (ik dacht 150 watt) vervangen door een LED (incl. armatuur dus een volledig nieuwe lamp). Wat een drama. Bijna allemaal slechte lichtkleur of flikkeren (of beide) of te weinig licht. De enige goede was schrikbarend duur. Ik had de hoop dat de LED technologie de kinderziekten wel voorbij was. Vergeet het maar. Heb uiteindelijk een andere (niet led) oplossing gevonden.
Good luck. Het is 5 jaar verder, misschien is er wat veranderd.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Tinus,

Bedoel soms metaalhalide lampen? Die zij niet dimbaar en je moet steeds wachten tot ze afgekoeld zijn voor je ze opnieuw kunt ontsteken. Verder wel mooi licht, van wege de bijna puntvormige lichtbron.

Het eerste is de reden dat ik aan die LED-array's voor bouwlampen denk. Alleen mis je dan weer die puntvormige eigenschap van de lichtbron, hoewel dat voor indirect licht geen probleem moet zijn.

groet,

T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 november 2019 22:48:37 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

er is zoveel in led tegenwoordig, kantoorverlichting die je met een app via BT op de juiste kleur en lichtsterkte kunt instellen en wat niet meer.

overigens heb ik dat ook al jaren zo, ledstrips hoog aan t plafond die algemene verlichting geven via het wit van het plafond. de stroom staat doorgaans op een 20W ingesteld, tenzij ik iets aan t klussen ben, dan loopt er vaker een 80W aan ledlicht. direct belicht heb ik minder stroom nodig, maar ik krijg er dan snel koppijn van. als er weer iets nieuws voorbij komt dan verbouw ik t weer. komt wel voor dat onder garantie wat vervangen wordt, 3 stukjes dood van 10cm op een rol van 10 meter, leverancier hoeft het niet terug, dan fix ik dat wel weer :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Maar een LED-strip langs het plafond is toch iets anders dan een staande schemerlamp. Die dient niet uitsluitend voor werklicht, maar ook als 'ornament' in de huiskamer.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Iets meer dan een jaar geleden is hier zoiets voorbij gekomen.
Wel even een dimmertje fabriceren.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142165

Dat kump er noe van....