Groep laadpaal schakelt af en toe uit

Op 17 november 2019 21:10:14 schreef mvdk:
[...]
Hoe is dat vastgesteld?

Dat kan ik zien in de app van Tesla.

EricP

mét CE

Die ene groep klapt er af en toe uit maar dus ook heel vaak niet.

Gaat nou een hele groep uit of alleen maar 1 fase van de 3 van een 3-fase groep? Ik meende dat laatste begrepen te hebben...

Heb je nou al eens 2 automaten omgewisseld? Of blijf je hier net zo lang vragen tot je een antwoord krijgt wat in jouw beleving past?

Vaststellen wat er aan de hand is doe je door middel van meten. Als je geen stroomtang hebt, dan houdt het daarmee gewoon een beetje op - anders dan zo'n ding kopen of iemand vinden die er wel eentje heeft.

KGE

Golden Member

Op 17 november 2019 21:00:52 schreef robbertos: Op 1 fase laad hij zeker niet.

Dat kan de Tesla zeker wel, anders zou je niet aan een gewoon stopcontact kunnen laden.

Wanneer de laadpaal zegt: "ik kan 11 kW leveren" en de Tesla detecteert géén 3 fases dan gaat het dus fout, want dan zal hij proberen met 7 kW of misschien wel 11 kW gaan laden uit één fase en je automaat tikt er uit.

Niet altijd blijkbaar maar soms..

Dus ik vermoed een losse verbinding in de kabel/stekker/laadpaal of haperend relais in de laadpaal.

ik heb weleens een amperetang tussen een tesla lader voeding gezet, die zit snel aan 11kW. het zou me niet verbazen dat je een C16 automaat nodig hebt, geen B16.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 november 2019 07:11:09 schreef testman:
ik heb weleens een amperetang tussen een tesla lader voeding gezet, die zit snel aan 11kW. het zou me niet verbazen dat je een C16 automaat nodig hebt, geen B16.

Ik denk inderdaad dat ik daar een fout heb gemaakt. Ik de handleiding van de laadpaal staat het volgende:

Overstroombeveiligingstoestel: C-karakteristiek

Aardlekbeveiliging: 30 mA Type B, of 30 mA Type A (Hi, Hpi, Si) in combinatie met geschikte
apparatuur die bij DC-lekkage van meer dan 6 mA de stroomvoorziening afsluit.

Ik gebruik nu:

  • 3 automaten 1P+N 16A B-kar type Flexomaat.
  • 1 Aardlekschakelaar ABB 4-P FH 204 A 40/0,03 (40A, 30mA)

Begrijp ik het dan goed dat ik de automaten moet vervangen voor c karakteristiek automaten of dus een ABB Automaat 3P+N C16 (ipv lossen groepen)

en volstaat de aardlek of moet ik deze ook vervangen?

Iedereen bedankt voor zover!

mvdk

Golden Member

Eerst meten.
Meten is weten.
En dan moet je ook nog weten wat je meet.
Kortom, meet nu eens aan het laadapparaat of daar die drie fasen binnenkomen.
Dat betekent ook meten dat je 3 keer 400V binnenkrijgt. Alleen vaststellen dat je 3x 230V binnenkrijgt is niet voldoende, want er kan altijd ergens iets verkeerd zitten.

Op 18 november 2019 08:52:51 schreef mvdk:
Eerst meten.
Meten is weten.
En dan moet je ook nog weten wat je meet.
Kortom, meet nu eens aan het laadapparaat of daar die drie fasen binnenkomen.
Dat betekent ook meten dat je 3 keer 400V binnenkrijgt. Alleen vaststellen dat je 3x 230V binnenkrijgt is niet voldoende, want er kan altijd ergens iets verkeerd zitten.

Ga ik vanmiddag meteen even doen als de auto weer moet laden. Ik laat het weten!

mvdk

Golden Member

Zet een brilletje op als je zo nabij de spanningen werkt.

Als de handleiding zegt dat je de minder gebruikelijke C-karakteristiek 16A automaten nodig hebt ipv de B-karakteristiek die er nu in zit, dan verwacht ik dat men ervaring heeft met: "anders vliegt soms de automaat er uit". Precies wat je hier ziet.

Het advies en wat je ziet zitten op 1 lijn. Ik zou gewoon het advies opvolgen.

Ik heb van het weekend het met iemand er over gehad en toen werd er gezegd dat het laad-vermogen in stapjes omhoog ging: ongeveer 20s tot 11kW. Dan lijkt het me niet nodig om een hogere karakteristiek te hebben, maar misschien is de tesla anders.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Of er komt een 'kleine' switcher bij voordat het laden echt begint en die heeft nogal een inschakelpiek.

Ik heb hier nog een (forse) lab voeding staan. Op een B16 automaat kun je die doorgaans ook niet inschakelen.

Op 18 november 2019 09:25:36 schreef rew:
Als de handleiding zegt dat je de minder gebruikelijke C-karakteristiek 16A automaten nodig hebt ipv de B-karakteristiek die er nu in zit, dan verwacht ik dat men ervaring heeft met: "anders vliegt soms de automaat er uit". Precies wat je hier ziet.

Het advies en wat je ziet zitten op 1 lijn. Ik zou gewoon het advies opvolgen.

Ik heb van het weekend het met iemand er over gehad en toen werd er gezegd dat het laad-vermogen in stapjes omhoog ging: ongeveer 20s tot 11kW. Dan lijkt het me niet nodig om een hogere karakteristiek te hebben, maar misschien is de tesla anders.

Ja dat denk ik dus ook. De groep valt ook alleen maar af en toe uit bij het inschakelen van het laden. Nooit tijdens het laden zelf. Dat zal dan komen door de piekspanning.

Wat ik mij dan nog afvraag gebruik ik de juiste aardlek. Is een 40A dan niet veel te hoog aangezien er met 16A wordt geladen?

EricP

mét CE

Ja dat denk ik dus ook. De groep valt ook alleen maar af en toe uit bij het inschakelen van het laden. Nooit tijdens het laden zelf. Dat zal dan komen door de piekspanning.

Je blijft verwarring zaaien. Zo nu en dan heb je het over een groep, maar zo nu en dan ook over 1 automaat van 1 fase. Wat is het nou?

Zekeringautomaten schakelen niet uit omdat de spanning hoger / lager wordt. Ofwel: een piekspanning is niet relevant. Zekeringautomaten reageren op stroom.

Als je nou om te beginnen eens vertelt wat er gebeurt zonder misbruikt jargon... Is dat een idee?

Anoniem

Ik de handleiding van de laadpaal staat het volgende:
Overstroombeveiligingstoestel: C-karakteristiek

Is het prob gekomen nadat deze auto er is gekomen, nadat deze laadpaal er is gekomen, nadat ...
.

Ik gebruik nu:
3 automaten 1P+N 16A B-kar type Flexomaat.

Eigenlijk begrijp ik het ook nog steeds niet...
... enkel foto gaat duidelijkheid brengen

Op 18 november 2019 11:36:53 schreef EricP:
[...]Je blijft verwarring zaaien. Zo nu en dan heb je het over een groep, maar zo nu en dan ook over 1 automaat van 1 fase. Wat is het nou?

Zekeringautomaten schakelen niet uit omdat de spanning hoger / lager wordt. Ofwel: een piekspanning is niet relevant. Zekeringautomaten reageren op stroom.

Als je nou om te beginnen eens vertelt wat er gebeurt zonder misbruikt jargon... Is dat een idee?

Excuus dat ik het jargon niet onder de knie heb. Daarom ben ik ook hier op dit forum beland.

Het gaat om 3 automaten die gekoppeld zijn tot een krachtgroep van 11KW waarvan de 1e automaat van de totaal 3 soms uitschakelt. Hoop dat dit duidelijker is zo? Zo niet hoor ik dat graag.

Ik bedoel inderdaad een piek in Ampère waardoor de automaat wellicht uitschakelt.

Op 18 november 2019 12:02:06 schreef anoniem015:
[...]
Is het prob gekomen nadat deze auto er is gekomen, nadat deze laadpaal er is gekomen, nadat ...
.

[...]Eigenlijk begrijp ik het ook nog steeds niet...
... enkel foto gaat duidelijkheid brengen

Ik kan op dit moment geen foto maken maar heb even een foto gezocht op dit forum. Dit is niet mijn installatie maar de krachtgroep die je hier ziet is op dezelfde manier aangesloten als die van mij. Hoop ook dat dit meer duidelijkheid schept.

Als die 3 automaten gekoppeld zijn, hoe weet je dan dat de eerste de boosdoener is? Dan gaan ze toch alle 3 tegelijk uit?

EricP

mét CE

@KlaasZ: ik denk dat TS er erg goed in is om ons te verwarren. Jargon niet kennen, maar het wel gebruiken... Je zou er haast een manager in herkennen :+
Ik interpreteer 'gekoppeld' als in: 3 automaten die samen 1 3-fase groep maken.

Jij interpreteert 'gekoppeld' (inmiddels) als in: zitten mechanisch aan elkaar - wat op zicht ook de juiste interpretatie van de text in de context is :)

Al met al lijkt het erop dat het 3 losse, dubbelpolige1P+N automaten zijn die mechanisch niet gekoppeld zijn. Afgezien van of dat 'vies' is of wel kan, heb je zo wel een mooie indicatie van wat er gebeurt. :+

Dan hebben we TS aangeraden om eens 2 automaten te wisselen - wellicht is er eentje erg trigger happy. Tot op heden is daar geen 'resultaat' uit gekomen.

We hebben TS gevraagd wat de stroom is die er loopt. Tot op heden is ook daar geen resultaat uit gekomen.

Als dat allemaal teveel gevraagd is, dan is de enige mogelijkheid nog om het spul te vervangen door een 3P+N C16 automaat. Maar ja... als 2 automaten wisselen teveel gevraagd lijkt... Gaat 3 automaten omruilen voor wat anders dan wel werken?
Veel meer kan ik er ook niet meer van maken...

Op 18 november 2019 13:31:29 schreef EricP:
@KlaasZ: ik denk dat TS er erg goed in is om ons te verwarren. Jargon niet kennen, maar het wel gebruiken... Je zou er haast een manager in herkennen :+
Ik interpreteer 'gekoppeld' als in: 3 automaten die samen 1 3-fase groep maken.

Jij interpreteert 'gekoppeld' (inmiddels) als in: zitten mechanisch aan elkaar - wat op zicht ook de juiste interpretatie van de text in de context is :)

Al met al lijkt het erop dat het 3 losse, dubbelpolige1P+N automaten zijn die mechanisch niet gekoppeld zijn. Afgezien van of dat 'vies' is of wel kan, heb je zo wel een mooie indicatie van wat er gebeurt. :+

Dan hebben we TS aangeraden om eens 2 automaten te wisselen - wellicht is er eentje erg trigger happy. Tot op heden is daar geen 'resultaat' uit gekomen.

We hebben TS gevraagd wat de stroom is die er loopt. Tot op heden is ook daar geen resultaat uit gekomen.

Als dat allemaal teveel gevraagd is, dan is de enige mogelijkheid nog om het spul te vervangen door een 3P+N C16 automaat. Maar ja... als 2 automaten wisselen teveel gevraagd lijkt... Gaat 3 automaten omruilen voor wat anders dan wel werken?
Veel meer kan ik er ook niet meer van maken...

Sorry maar het wisselen van de automaten daar heb ik zeker wel op gereageerd. Ik bedoelde natuurlijk automaten. Excuus.:

Op 16 november 2019 17:33:25 schreef robbertos:
Twee groepen omgedraaid en vandaag knalde weer de eerste groep eruit. Aan de automaat ligt het dus niet. Storing treed dus elke keer in dezelfde fase op. Waarom geen idee. Kan de auto zijn, laadpaal of grondkabel. Lastig om dit te testen lijkt mij. Wat zou ik nog kunnen proberen?

Het klopt dat het 3 losse, dubbelpolige1P+N automaten zijn die mechanisch niet gekoppeld zijn.

Op 18 november 2019 13:31:29 schreef EricP:
Jij interpreteert 'gekoppeld' (inmiddels) als in: zitten mechanisch aan elkaar - wat op zicht ook de juiste interpretatie van de text in de context is :)

Ik ga er van uit dat ik het juist interpreteer, want dat is precies wat hij in die foto laat zien, 3 automaten met een koppelbalkje er overheen. En als bij zijn automaten dat balkje er niet op zit, ja dan is hij bezig ons te verwarren.

Op 18 november 2019 13:40:34 schreef robbertos:
Het klopt dat het 3 losse, dubbelpolige1P+N automaten zijn die mechanisch niet gekoppeld zijn.

Waarom laat je dan een foto zien van 3 automaten die wel mechanisch gekoppeld zijn? Is het nou echt zo moeilijk om correcte informatie te geven?

mvdk

Golden Member

Ik zou voor willen stellen: vervang die ene die elke keer tript, door een C16 exemplaar.
Als daarmee het probleem is gevonden en opgelost, laat ik het aan de andere forum members over om ts te overreden om toch alsjeblieft een gekoppelde 3P+N C16 te plaatsen.
Als je geen middelen hebt om de stroom te meten, is dit de goedkoopste oplossing om uit te vinden wat er aan de hand is.

Edit: tekst iets aangepast.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 18 november 2019 13:56:25 (11%)

EricP

mét CE

3 automaten met een koppelbalkje er overheen.

Verrek... je hebt gelijk! Het leek lichtval. Pas bij klikken op de foto zie je (of eigenlijk: zie ik) een koppelbalkje. Excuus (verwarren... ik kan het soms ook :) )

Ik bedoelde natuurlijk automaten. Excuus.:

OK, je hebt dus automaten gewisseld. Werd al wat verwarrend met 'groepen wisselen' ;(

Anyway... het lijkt erop dat je laadpaal danwel vierwieler op de fase die aan de eerste automaat hangt de boel wat zwaarder belast dan de automaat leuk vindt. Dat kan een configuratie dingetje zijn (auto die om welke reden dan ook 11kW op 1 fase gaat laden), het kan zijn dat er iets een inschakelpiek veroorzaakt waar die automaat op tript.

Je zou inderdaad de boel door een C16 automaat kunnen vervangen (eh hey, als je dan toch bezig bent... klus er gelijk een 3P+N exemplaar in...). Als het een inschakelpiek is zal het je probleem oplossen. Als het probleem is dat die auto om welke reden dan ook op 1 fase begint te laten zal het er niet beter van worden...

[edit]Ik kijk nog eens naar die foto... Ik zie van dat gekoppelde spul eigenlijk geen 0 weg gaan. Iemand anders wel?

Die foto is niet relevant want die is niet van zijn eigen installatie.

Allen bedankt. Ik ga de adviezen uitvoeren ik kom later met de resultaten terug. Voor zover nogmaals bedankt!