hulp bij siemens s5

Goedendag,

ik heb een probleem met een siemens s5 hier op het werk.
als ik de machine opstart komt het vaak voor dat hij gegevens van de vorige dag kwijt is.
nu zit er een eprom in en als ik de machine opstart gaat het rode ledje snel knipperen en daarna naar groen.
kijk ik nu op de op5 dan verschijnen er verkeerde waardes vergeleken met wat de vorige dag is ingevoerd.
nu heb ik de siemens s5 vervangen door een ander exemplaar maar probleem blijft, daarna online een andere eprom gekocht en die erin gedrukt terwijl de goede waardes erin stonden en op de s5 op copy gedrukt in de hoop dat hij het wegschrijft op de nieuwe eprom maar dit in niet het geval.
op het forum heb ik geprobeerd om erachter te komen wat er mis kan zijn maar helaas geen succes.
wie heeft hier ervaring met een s5

groet

GJ_

Moderator

Nieuwe batterij. Het "batt" lampje zal ook wel branden. Batterij kost tussen de 30 en de 40 euro voor een 95/100 serie.

En blijf met je vingers van dat copy knopje af als je niet weet waar je mee bezig bent. ;-)

De gegevens worden nooit op de Eprom opgeslagen. Dat kan ook niet met een Eprom natuurlijk. Daar staat alleen het programma zelf op. Met het copy knopje kun je alleen naar een Eeprom schrijven/lezen. Maar ik heb al veel programma's in het niets zien verdwijnen door dit soort geklungel. Dan heb je dus een machine die niks meer doet.

mel

Golden Member

Idd, batterijtje vervangen, en probeer het eens zonder eprom...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Nee, gewoon het originele geheugen er in laten zitten en afblijven!!!!!

batterij had ik al vervangen voordat ik een andere s5 erin heb gezet,dit doe ik jaarlijks
het betreft een zaagautomaat met afbraamgedeelte en magazijn eraan vast.
je begrijpt dat wanneer de machine aan word gezet en het zaagblad komt te ver omhoog dat dit tot gevaarlijke situaties lijdt.
normaal gesproken bel je de fabrikant op met het verhaal wat erloos is maar daar zit nu net het probleem, men zegt het is een verouderd systeem en er zijn geen onderdelen meer van, blabla.
daarom ben ik er nu zelf iets ingedoken maar merk dat dit toch wel ingewikkelder is dan ik dacht.
als er op de eprom een programma staat dan is er in het verleden al waarschijnlijk mee geknoeid.
zoals ik het begrijp is hier alleen met een computerprogramma in te komen,
daar heb ik de middelen en de kennis niet voor.
wat ik dan niet begrijp is hoe de gegevens dan verloren gaan die de operator invoert, die moeten toch ergens opgeslagen worden?

Sine

Moderator

Bij dat soort oude dozen (we hebben er ook nog een aantal) haal ik al niet graag de spanning er af.

Laat dat ding gewoon aan staan, is het niet de hele machine dan in ieder geval de PLC.

Wat voor batterij heb je erin gedaan? Foto van? Welk type cpu?

Zelf heb ik ook nog 4 stukken antiek met een S5 erin draaien. Zoals sine al zegt: liever de plc gewoon onder spanning laten en verder zoveel mogelijk vanaf blijven. Ik heb gelukkig thuis alles om met S5 te kunnen werken maar op de zaak is er zo goed als niets beschikbaar op een enkele DI of DO kaart na en men is ook niet van plan te gaan investeren.

Blijf in elk geval met je vingers van die epromkaart af. Als er iets mee gebeurt ben je helemaal klaar wanneer je het originele plc-programma niet hebt.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Ook met een nieuwe batterij kan iets mis zijn.
Probeer eerst eens een nieuwe.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

batterij heb ik weer vervangen
siemens s5 is vervangen omdat de twee schakelaartjes die erop zitten kapot afgebroken waren en de machine zodoende niet mer op run kon zetten.
tevens hoopte ik dat het geheugenprobleem hiermee opgelost was maar helaas.
later heb ik een andere eprom gehaald met de gedachte dat hier wat mis mee wasmaar hier kan ik blijkbaar als leek niets mee.
het leek zo eenvoudig,kastje vervangen nieuwe eprom erin en rammelen maar.

als er op de eprom alleen een specifiek programma voor de machine staat waar zet hij de gegevens wat de operator intikt dan weg en is de batterij ervoor dat hij dit vasthoud?

De reactie van de fabrikant is begrijpelijk; ondersteuning van oude producten hebben overeenkomstig een alom gevoerd beleid, een gelimiteerde duur.
Het feit dat je niet over een programmeerapparaat of andere interface beschikt, met bijbehorende s/w om in de PLC code 'te komen' brengt je als technicus die met het onderhoud is belast, in een kwetsbare positie en maakt de bedrijfszekerheid van deze machine, nogal risicovol. Zo spoedig mogelijk, bij een geplande stop een up to date PLC inbouwen, zou het beste zijn. Dan slaap je wat dit betreft rustig en kun je weer jaren vooruit, mocht de machine het uiteraard nog waard zijn. Je hebt daarbij dan eventueel wel iemand nodig die het PLC programma voor deze zaagmachine gaat (her)schrijven

Op 18 november 2019 09:50:19 schreef Ric_:
als er op de eprom alleen een specifiek programma voor de machine staat waar zet hij de gegevens wat de operator intikt dan weg en is de batterij ervoor dat hij dit vasthoud?

Die zet hij weg in het zgn. 'vluchtige geheugen' (volatile memory) en dat geheugen heeft inderdaad een constante batterij voeding nodig.
P.S.: De mensen die je hebben aangeraden altijd de (230 V) spanning op deze oude PLC te laten staan zullen daar wel een goede reden voor hebben maar theoretisch zou dat niets uit mogen maken. Nogmaals, het geheugen wordt door de batterij gevoed.

Sine

Moderator

Op 18 november 2019 09:46:04 schreef Ric_:
later heb ik een andere eprom gehaald met de gedachte dat hier wat mis mee wasmaar hier kan ik blijkbaar als leek niets mee.
het leek zo eenvoudig,kastje vervangen nieuwe eprom erin en rammelen maar.

In de eprom staat het programma, niet variabelen die men kan ingeven.

Een eprom is een ROM (Read Only Memory) dus daar kun je maar eenmalig iets in wegschrijven, daarna moet hij weer door de UV wisser om er een nieuw programma in te kunnnen schieten.

@herbert
Precies.

@Ric_
Die batterijen willen wel eens niet lekker zijn als ze een tijdje gelegen hebben. Je kunt een luie cel "jumpstarten" door ze een paar tellen kort te sluiten.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 18 november 2019 10:20:30 (15%)

oke duidelijk weer wat geleerd.
het is dus beter om de s5 onder spanning te laten staan ivm kwijtraken van zijn geheugen.
ps. het programma op de eprom is dus aan te passen,dan bedoel ik bepaalde waardes veranderen in een veilige marge voordat het zaagblad weer vastslaat en kan zoiets gedaan worden iemand die er de middelen voor heeft of is het onbegonnen werk en zonde van de tijd en geld wat je erin steekt?

Sine

Moderator

Als je het programma zelf niet hebt kun je wel een dump maken van wat er nu in zit.

Maar dan mis je alle commentaar, afhankelijk van het programma is dat een flink zoekplaatje om uit te vogelen wat nou precies waar de bedoeling van was.

EricP

mét CE

Heb je al eens gemeten wat de spanning van de 'nieuwe' batterij is?
Ding kan wel 'nieuw' uit een magazijn komen, maar als-ie daar 15 jaar gelegen heeft, is het waarschijnlijk wel een nieuwe lege batterij...

Als ik de commentaren hier zo lees, dan wordt 'data' in RAM gefrut (anders had je die battery backup niet nodig). RAM 'slijt' in principe niet (zoals EEPROM dat wel doet). Dus tenzij het gewoon 'stuk' is, zou het met een batterij met de juiste spanning gewoon moeten werken.

[off topic]Het voordeel van zo'n oude PLC is dat die vaak op component niveau nog wel te repareren zijn. Echter, dat is waarschijnlijk duurder dan 'pak maar een nieuwe'. Daarnaast heb je dan iets waar alleen die ene fout uit gehaald is. Als het volgende chippie op het punt staat om te gaan hemelen, ben je terug bij af...
Het is hoe dan ook iets wat een 'levensduur' heeft en wat na de 'levensduur' niet zelden 'einde machine' betekent.

P.S.: De mensen die je hebben aangeraden altijd de (230 V) spanning op deze oude PLC te laten staan zullen daar wel een goede reden voor hebben maar theoretisch zou dat niets uit mogen maken.

Er zullen wel wat switchers enzo in zitten. Zolang dat draait, gaat het meestal wel goed als (met name) elcos slechter worden. Zet je het uit, dan moet je maar hopen dat het weer start. Idem met een processor.
Voor 'langere' tijd zo 'uit' zetten wellicht wat 'slijtage' schelen. Met natuurlijk het risico dat het niet meer 'op' komt als je het weer 'aan' zet.

Idem met harddisks. Vroegah was het devies ook heel vaak: laten draaien. Zolang het draait, werkt het wel. Zet het uit en 5-10% komt niet meer op in een serverruimte. Zeker bij bootdisks die nooit vervangen werden omdat ze nou eenmaal niet 'te klein' worden...[offtopic]

GJ_

Moderator

De PLC zelf heeft een gewone 24Vdc voeding. Als hij aan staat brand het "BATT" lampje dan wel of niet?

In de software aanpassingen maken zodat de parameters binnen veilige grenzen blijven is best te doen natuurlijk. Zit er een luxe HMI op of gewoon een OP393?

Dit is trouwens best een superdeluxe PLC met analoge I/O en telleringangen. Als er serieus problemen mee zijn zijn deze processoren nog wel te krijgen trouwens. Ik heb ze zelf ook nog gewoon op de plank liggen voor m'n eigen klanten.

Op 18 november 2019 13:45:14 schreef EricP: Het voordeel van zo'n oude PLC is dat die vaak op component niveau nog wel te repareren zijn. Echter, dat is waarschijnlijk duurder dan 'pak maar een nieuwe'. Daarnaast heb je dan iets waar alleen die ene fout uit gehaald is. Als het volgende chippie op het punt staat om te gaan hemelen, ben je terug bij af...

Op componentniveau word volgens mij niet gedaan. De bekende reparateurs halen hem leeg en vullen hem met nieuwe ingewanden.

als de plc aan staat dan brand het ledje van batterij niet!
er zit een siemens coros op5 op aangesloten.
Siemens 6ES5095-8MC01 S5-95U 1x
Siemens 6ES5385-8MB12 1x
Siemens 6ES5440-8MA22 4x
Siemens 6ES5482-8MA13 1x

Panel OP5-A1 6AV 3505-1FB01

als de machine in storing valt dan gaat de rode led run/stop/copy branden.
wanneer de schakelaar op run gezet word doet hij het weer met het risico dat de waardes weer veranderd zijn, dit controleren we dus iedere keer.

haasje93

Golden Member

Die DB error komt omdat het niet overeenkomt, OP5 en PLC.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
GJ_

Moderator

Je RAM is stuk. Of word door een ander defect geleegd. Die processor is afgeschreven.

https://www.unisgroup.nl/products/6es5095-8mc02/

Hou er rekening mee dat je niet heel veel opties hebt:
1) doorgaan met deze defecte met alle mogelijke risico's
2) medium diep in de buidel voor een vervanger/reparatie
3) diep in de buidel voor een moderne PLC/vervangen schakelkast.

die heb ik juist vervangen maar waarschijnlijk word hij zoals je zegt door iets anders geleegd.
het blijft zoeken zo naar een speld in een hooiberg.
ik kan proberen om de op5 nog uit te wisselen en anders is het einde oefening.
fijn dat er mensen zijn die met me meedenken!

Die OP5 heeft een project aan boord deze moet je wel kunnen overzetten naar een nieuwe OP5 anders heb je er nog niets aan.

Hebben jullie de originele programma's van deze machine nog op diskette ofzo? Meestal werden die er wel bij geleverd.

Ik heb het dan niet over de S5 programmeersoftware maar de werkelijke programmatjes die in de PLC en de OP5 zitten.

Einde oefening is nog wat voorbarig, je zult wellicht even iemand in moeten schakelen met S5 kennis en spullen.

[Bericht gewijzigd door Dominic op dinsdag 19 november 2019 07:51:48 (14%)

GJ_

Moderator

Op 19 november 2019 07:51:15 schreef Dominic:...Meestal werden die er wel bij geleverd...

vrijwel nooit dus.

Op 19 november 2019 07:40:36 schreef Ric_: ik kan proberen om de op5 nog uit te wisselen...

lijkt me zinloos. Die slaat zelf niks op.
Je hebt de CPU vervangen en die doet het zelfde???? Dat is wel heel erg raar natuurlijk. Weet je wel zeker dat de CPU niet in storing valt door iets anders dan een geleegd RAM geheugen? Wat nog wel eens stuk wil gaan zijn precies de delen die je vergeten bent in je lijstje: je hebt drie stuks 6ES5-700-8MA11 in je PLC zitten. Die zijn meestal onterecht onverdacht en kunnen ook stuk. De PLC gaat dan ook in error. In de USTACK is niet een speciaal bit hier voor en dus lastiger terug te vinden.

Ik zie nu ook dat je vergeten bent te vermelden dat je een outputmodule hebt die ook in storing gaat.
Dan gaat je CPU ook in storing. Die LED betekend dat een van de volgende fouten aanwezig is:
-kortsluiting op de uitgang
-zekering in de uitgang defect (bij jou nvt)
-geen voeding op de uitgang
-defecte transistor

Die fout komt in een aantal gevallen pas naar voren als deze uitgang word aangestuurd. Aangezien dat er maar vier zijn zijn die snel gecontroleerd. Bij deze kaart horen nog twee ingangen met twee foutbits die de zoektocht wat kunnen vereenvoudigen.
In dit geval zijn dat ingang 1.0 en ingang 1.1
Deze kun je bekijken via "steuern variabele" in de meeste S5 software.

GJ in de tak van de sport waar ik werkzaam ben hebben we van elke machine het programma beschikbaar gehad. In elk geval de oer-versie, ik heb het dan niet over later aangebrachte wijzigingen. Of het nu een automatische zetbank was of een gigantische ontgassingsinstallatie voor vloeibaar staal.

Zelfs bij de aangekochte CNC draaibanken (jaren '90) zit keurig in de map met de schema's en handleiding een insteekhoes voor diskettes met daarop de programma's van de plc, hmi en parameters van de drives.

GJ_

Moderator

Dan heb je geluk gehad. Met name Duitse machinebouwers zijn nooit erg scheutig geweest met de software.
Bij CNC gereedschap zit het er vaak wel bij. Ik kom in alle takken van industrie en constateer dat het er in de meeste gevallen niet bij zit.

Pas wel een Zwitserse machine met een compleet meegeleverd project tegengekomen. Alleen jammer dat alle commentaren en symbolieken in het Tsjechisch waren :-) Maar toch punten voor de moeite.