stabiel 9 volt uit een 12 voltaansluiting in de auto

Ik ben bezig met het aansluiten van een Philips bluetooth module in een Volvo V70 uit 2007. Ik heb daarvoor een aftakking gemaakt bij de sigarettenaansteker achter (waar de aux ingang zit) en deze met een stepdown dc dc omvormer aangesloten. Deze:
https://www.budgetronics.eu/index.php?item=&action=article&group_id=75&aid=16277&lang=nl#.XdKAmldKhaR

Maar als de motor draait houdt hij er mee op. Wat doe ik fout?

Wat er mis gaat weet ik niet, heb je al gekeken of op de aansteker wel spanning blijft staan? Krijgt de voedingsmodule ook nog spanning?

Ofwel: is het de dc-dc omvormer die er mee op houdt, of is het de bluetooth module?

Ik zou het allemaal wat simpeler houden:

De aansluiting wordt onderbroken door het contactslot, en gaat dan natuurlijk weer aan als de sleutel weer wordt omgedraaid. Ik zal nog wat dingen doormeten. Blijft de voltageregulator die jij toont continu 9 volt leveren? ook als de ingangsspanning fluctueerd? en met hoeveel ampere? De module gebruikt 333 Mah

Op 18 november 2019 13:45:24 schreef Bert65:
De module gebruikt 333 Mah

Mah, wat zijn dat voor dingen?
Zo'n voltage regulator heeft minstens 3 volt extra op de ingang nodig. In dit geval dus 12 volt. Maar bij het starten gaat de accuspanning onderuit, die zakt misschien wel naar 8 volt en dan hou je aan de uitgang nog maar 5 volt over.
Met die DC/DC converter gebeurt hetzelfde, die krijgt even te weinig ingangsspanning en haakt dan af.

Eerst meten, misschien is het iets simpels. Wellicht kan de omvormer niet goed omgaan met het kort onderbreken van de accuspanning (door het starten). Of het is iets anders.... :-)

Met die 7809 die ik liet zien bouw je dan dit schema na, je kunt de gelijkrichters aan de linkerkant weglaten. Dus alleen die paar condensatortjes zijn nodig.

Levert maximaal 1 ampere, wel koelplaatje er op. Het ding verstookt in jouw geval (12 - 9) * 0.333 = 1 watt. Die dingen zijn verder vrij bullet-proof.

fred101

Golden Member

De LM2596S op jou voeding moet volgens een datasheet 3A kunnen leveren dus dat zou moeten werken. (ik neem aan dat je 330 mA bedoeld ipv Mah)

Ik zou eerst eens meten. Wat je zou kunnen doen is er een lampje op aansluiten. Dan kun je zien wat er gebeurd en dan kun je ook meten met een aangesloten belasting. Anders meten of er stroom naar je module gaat lopen als je het contact aanzet.

Een 7809 lijkt me niet de beste keuze vanwege wat KlaasZ al schrijft. Die heeft daar waarschijnlijk meer last van dan die LM2596S. Neem dan een low drop versie bedoeld voor automotive gebruik (die kunnen beter tegen spanningpieken)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als we even aannemen dat met de 333Mah bedoeld wordt 333 mA, dan gaat de 7809 dikke 1,5 Watt opnemen - is dat niet wat veel van het goede, zelfs met een koelplaatje?

Rekenwijze: stroom door de 7809 = 0,333, spanning over de 7809 = 14V in minus 9V uit = 5V; 5 x 0.333 geeft, hm, bijna 1,7 Watt zelfs.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Een MIC29152 of MIC29302 is wat veiliger, die heeft een drop-out van minder als 0.5v...
(voor een 7809 wordt 't krap tijdens starten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 18 november 2019 12:30:44 schreef Bert65:
Ik ben bezig met het aansluiten van een Philips bluetooth module in een Volvo V70 uit 2007. Ik heb daarvoor een aftakking gemaakt bij de sigarettenaansteker achter (waar de aux ingang zit) en deze met een stepdown dc dc omvormer aangesloten. Deze:
https://www.budgetronics.eu/index.php?item=&action=article&group_id=75&aid=16277&lang=nl#.XdKAmldKhaR

Maar als de motor draait houdt hij er mee op. Wat doe ik fout?

Dus er is wel een BT verbinding werkend als de motor niet draait? Audio stream is aanwezig op de car stereo?

Dan zakt de spanning blijkbaar in. Koop zoiets* voor 5€, is kant en klaar en werkt prima. De voeding is een ingebouwde knoopcelaccu en opladen gaat via een 12V aanstekerplug adapter met een meegeleverd 5V USB plug snoertje. De unit heeft ook een mic voor handsfree bellen. Eenmalig pairen met je device en het werkt. Die 9V Philips BT module trekt veel stroom en is bedoeld voor in home toepassing. https://www.youtube.com/watch?v=pEsyRvd9Elc

* China made BT carkit https://www.bol.com/nl/p/aux-bluetooth-draadloze-ontvanger-muziek-stre…