TV omtoveren naar monitor

maartenbakker

Golden Member

Het punt is dat Sony opzich wel coulance biedt op de reparatierekening zelf, alleen dat het alsnog een te dure reparatie is omdat ze belachelijk veel vragen voor het mainboard (normaal is ongeveer de helft, maar zo werkt het niet bij Sony).

Ik vraag me af wat de oorspronkelijke aanschafprijs was van het toestel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het prijsverloop voor dit toestel vind je op Tweakers: zowel boven als onder de €1000 en het toestel is nu niet meer leverbaar. 'T is maar net van wat voor aanbieding TS gebruik heeft kunnen maken. Verder voor ons ook niet heel relevant.

Ik denk dat het gunstig is dat TS met een groot bedrijf te maken heeft. Die weten precies wat de rechten van de consument zijn en die zul je ook krijgen, niets minder, maar ook niets meer. Van de dorpswinkelier moet je dat afwachten en als die zijn bokkenpruik op heeft kan het lastig worden.

De truuk is om op de juiste toon met de juiste mensen in gesprek te raken en zelf te weten wat je rechten zijn. Een vriendelijke en zakelijke toon werkt het beste, zeker in het begin. Minder vriendelijk worden kan altijd nog. En het is beter met de centrale klantenservice in eerste gesprek te gaan dan met de tiener op de winkelvloer. Die kan niks, mag niks en weet niks, behalve je een toestel verkopen. Gaan staan schreeuwen aan de balie zou ik zeker niet doen, want daar staat ook de juiste persoon niet. Dreigen met Tros Radar enzo moet je ook niet doen. Die gaan geen programma wijden aan één kapotte tv en dat weet de Media Markt ook.

Ik verwacht niet dat het nodig zal zijn, maar misschien nog het volgende: Advocaten bieden doorgaans de mogelijkheid tot een gratis eerste gesprek. Als je bij twee verschillende kantoren zo'n gratis gesprek doet, weet je aardig waar je staat en kun je je eigen plan trekken.

maartenbakker

Golden Member

Op 18 november 2019 16:58:20 schreef Kilian:
Het prijsverloop voor dit toestel vind je op Tweakers: zowel boven als onder de €1000 en het toestel is nu niet meer leverbaar. 'T is maar net van wat voor aanbieding TS gebruik heeft kunnen maken. Verder voor ons ook niet heel relevant.

Toch wel. Afhankelijk van de aanschafprijs kun je de restwaarde van het toestel vaststellen. De afschrijvingstermijn hangt ook een beetje van de prijs af maar als dat 5 jaar is, dan is de restwaarde van het toestel 2/5 van de aanschafprijs. Dat behoort de winkelier in zijn berekening van de coulance mee te nemen. Het zou best eens kunnen dat Sony een opzich redelijk correcte afschrijvingsberekening maakt op basis van de fors overdreven onderdelenprijs, dus dan heb je bij Sony zelf weinig meer te verhalen maar kan Mediamarkt alsnog commercieel tussenkomen door de restwaarde van het toestel op de een of andere manier ergens mee te verrekenen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 november 2019 14:20:58 schreef Tiempie:
Wat is het treurig op dit moment. ik zelf heb regelmatig dit soort gevallen gehad met diverse merken en bij de importeur/ fabrikant altijd coulance kunnen krijgen of afgedwongen. Het is maar wat een handelaar voor je wil en kan doen. Als lokale handelaar zijn we vaak gepasseerd door de consument omdat men dacht dan beter uit te zijn om aan te schaffen bij het grotere winkelbedrijf. En dan kom je weer van de koude kermis thuis zo blijkt. Met drie jaar gebruik heb je nog zeker een jaar coulance. Er wordt als het goed is een afschrijving in rekening gebracht over de gebruikte tijd van het apparaat. wel wordt dan verwacht dat je een soortgelijk apparaat van het zelfde merk weer aanschaft. In dit geval drie jaar, is een periode die Wettelijk gezien aangekaart kan worden bij een media markt of wie dan ook. ze kunnen er niet omheen. Ik vindt het belachelijk dat je na drie jaar gebruik al moet of wil gaan schipperen of ombouwen o.i.d.
Beetje stennis schoppen bij een receptie balie helpt vaak ook wel. Op je strepen staan in ieder geval. Ze moeten wat regelen met je. Veel succes !

Maar heb ik in dit geval gelijk als ik zeg dat ik recht heb op een volledige reparatie zonder kosten? Aangezien dit niet levensverlengend is.

maartenbakker

Golden Member

Wat Tiempie schrijft, heb je al half gedaan: coulance afdwingen bij de importeur. Weliswaar nog steeds duur (hangt ook af van de nieuwprijs die je niet genoemd hebt en mitsdien de restwaarde) en je kunt proberen de prijs omlaag te praten, maar grote kans dat ze weigeren of je naar de verkopende partij verwijzen. Als ik het uit de losse pols inschat heb je daar alsnog de meeste kans op een betere tegemoetkoming.

Bij een 3 jaar oud defect apparaat dat buiten garantie is, is niemand je een gratis reparatie verschuldigd (elke reparatie is levensduurverlengend als je het op die manier ziet). Als reparatie te duur uitpakt voor jou of mediamarkt, zal mediamarkt de restwaarde van het toestel bepalen en die op een of andere manier aan jou aanbieden. Bijvoorbeeld door korting op een nieuw toestel (als je geluk hebt met behoud van het wrak, zodat je alsnog kunt proberen om te bouwen of een goedkoper mainboard te vinden). De restwaarde wordt doorgaans bepaald door het toestel lineair af te schrijven over een redelijke termijn. Ik denk 5 jaar, maar dat hangt van de aanschafprijs af en van welke richtlijnen Mediamarkt hanteert.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 november 2019 14:06:03 schreef maartenbakker:
Wat Tiempie schrijft, heb je al half gedaan: coulance afdwingen bij de importeur. Weliswaar nog steeds duur (hangt ook af van de nieuwprijs die je niet genoemd hebt en mitsdien de restwaarde) en je kunt proberen de prijs omlaag te praten, maar grote kans dat ze weigeren of je naar de verkopende partij verwijzen. Als ik het uit de losse pols inschat heb je daar alsnog de meeste kans op een betere tegemoetkoming.

Bij een 3 jaar oud defect apparaat dat buiten garantie is, is niemand je een gratis reparatie verschuldigd (elke reparatie is levensduurverlengend als je het op die manier ziet). Als reparatie te duur uitpakt voor jou of mediamarkt, zal mediamarkt de restwaarde van het toestel bepalen en die op een of andere manier aan jou aanbieden. Bijvoorbeeld door korting op een nieuw toestel (als je geluk hebt met behoud van het wrak, zodat je alsnog kunt proberen om te bouwen of een goedkoper mainboard te vinden). De restwaarde wordt doorgaans bepaald door het toestel lineair af te schrijven over een redelijke termijn. Ik denk 5 jaar, maar dat hangt van de aanschafprijs af en van welke richtlijnen Mediamarkt hanteert.

Bedankt voor je reactie. Ik heb de tv gekocht voor rond de 850 euro dus inderdaad 5 jaar. Ik ben nu ook met de Mediamarkt bezig in plaats van met Sony.

In welke zin moet ik dat levensverlengend snappen. Is dit wanneer ik een computer koop en de videokaart gaat kapot dat ze met een snellere aan komen zetten omdat ze bijv. de oude niet meer kunnen leveren?

Of is het al levensverlengend als ze dus hetzelfde moederbord in mijn tv gaan zetten met dezelfde updates en niks sneller is.

Ik zie in optie 2 niet in waarom dit levensverlengend zou moeten zijn.

@maartenbakker:

Het gaat hier om een 3 jaar oud apparaat dat inmiddels niet meer in de handel is. Ergo: een verouderd model. Uneto-VNI hanteert afschrijvingstermijnen, gebaseerd op gemiddelde gebruiksduur, waarbij ze onder andere rekening houden met veroudering door de functionaliteit van nieuwere producten.

Door een nieuw mainboard in een oud apparaat te douwen heb je nog steeds een verouderd apparaat. Een nieuw mainboard in een antieke Nokia telefoon zal deze misschien weer laten werken, maar verhoogt de waarde ook niet. Ik denk daarnaast dat de pure technische levensduur van een tv niet uitsluitend bepaald wordt door het mainboard, maar daar heb jij waarschijnlijk meer kijk op. Ik ben dus van mening dat de economische levensduur van die tv niet ineens van 5 naar 8 jaar gaat door na 3 jaar een nieuw mainboard te plaatsen.

Overigens kun je je tv beter per ongeluk van de muur laten donderen en dan claimen bij je inboedelverzekering dan een claim op basis van 7:17 BW bij de winkelier op basis van Uneto-VNI afschrijvingstermijnen. Afhankeljk van de verzekeraar en aanschafprijs hanteren die afschrijvingstermijnen tot 10 jaar voor een tv. Dat is zowat het dubbele van de Uneto-VNI termijnen.

Maar goed, laten we rustig afwachten welke reactie TS op zijn mail gaat krijgen.

"Overigens kun je je tv beter per ongeluk van de muur laten donderen en dan claimen bij je inboedelverzekering"

Dat kun je ook wel vergeten, de verzekeringsmaatschappijen hanteren dan breuk en dat moet dan een te verklaren oorzaak hebben. Ik had zo'n geval waarbij de tv eigenlijk total loss was. Mijn losgekomen schouw kwam naar voren na een windvlaag en storte zich op de tv erin. Promovendum (ja die dus gelijk opgezegd) hanteerde zowiezo eigen risico van 500 euro en dan nog geen dekking... dus deze verzekering had niet zoveel zin... Ook moet je polis all risk zijn en dan nog geldt vaak een eigen risico voor de tv van 100 of 20 euro (bijna de dagwaarde dus van een oudere tv) ... Ik zou toch gewoon beroep doen op de garantie van duurzame gebruiksgoederen die min 5 jaar is volgens gewoonterecht.

Trouwens Sony heeft mij zowiezo afgedaan qua A merk. Veel te duur met onderdelen en ze gebruiken ook onderdelen van andere merken dus onderscheidend is het niet echt meer. En de kwaliteit is niet echt beter dan de andere mainstream merken hooguit in afwerking.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op woensdag 20 november 2019 14:05:56 (14%)

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Sony gebruikt ook onderdelen van andere merken... Dat deden ze al in het Trinitrontijdperk, net als elke andere televisiefabrikant. Zelfs de beeldbuizen werden soms ingekocht (al waren die wel exclusief geleverd aan Sony en gebaseerd op Sonypatenten). Er is weinig verschil tussen een televisie van 1985 en een van 2015 qua inkoopgehalte.

Het enige probleem met Sony is dat ze prijzen hanteren alsof ze alles zelf maken. Onderscheidend is geen enkele fabrikant of merknaam verder. Hooguit TP Vision met ambilight of Vestel met flexibele productie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 november 2019 13:50:25 schreef Bart64:
"Overigens kun je je tv beter per ongeluk van de muur laten donderen en dan claimen bij je inboedelverzekering"

Dat kun je ook wel vergeten, de verzekeringsmaatschappijen hanteren dan breuk en dat moet dan een te verklaren oorzaak hebben. Ik had zo'n geval waarbij de tv eigenlijk total loss was. Mijn losgekomen schouw kwam naar voren na een windvlaag en storte zich op de tv erin. Promovendum (ja die dus gelijk opgezegd) hanteerde zowiezo eigen risico van 500 euro en dan nog geen dekking... dus deze verzekering had niet zoveel zin... Ook moet je polis all risk zijn en dan nog geldt vaak een eigen risico voor de tv van 100 of 20 euro (bijna de dagwaarde dus van een oudere tv) ...

....

Het ging mij om de grote verschillen in afschrijvingstermijnen. En ja, er zijn verzekeraars die liever niets uitkeren.

Ondertussen reactie gehad van de MediaMarkt (zie onderstaand). Zal ik hier mee akkoord gaan of kan ik hier nog een gratis reparatie uithalen?

bij deze wil ik u laten weten dat ik bevestigd heb gekregen dat er niemand thuis langs is geweest voor een officiële beoordeling.

Graag zouden wij u wel willen helpen met de keuze tussen herstel of afstand.
Omdat ik geen officiële bedragen heb kan ik geen exacte berekening uitvoeren.

De tv moet beoordeeld worden door een geautoriseerd service center. Dit kan middels homeservice of het aanbieden van de tv bij een Media Markt naar keuze.

Optie 1) De tv wordt aangeboden in een vestiging naar keuze: wij sturen de tv op naar een geautoriseerd service center en zij zullen beoordelen of de tv hersteld kan worden en zo ja hoe duur dit zou zijn. Deze offerte gaat eerst naar ons hoofdkantoor en hier zal er een berekening overheen gedaan worden alvorens u de uiteindelijke offerte doorgestuurd zal krijgen. In deze offerte kunnen 3 keuzes naar voren komen: 1: akkoord met kosten (economische levensduur berekening is er al overheen gehaald) met 3 maanden garantie tenzij anders aangegeven. 2: Niet akkoord, ik doe afstand van het product en ontvang de restwaarde. 3: Niet akkoord, ik wil hem ongerepareerd retour.

Optie 2) Homeservice komt langs ter beoordeling, hier zullen zij voorrijkosten voor rekenen en zij zullen een offerte geven. Aan de hand van die offerte kunnen wij kijken of u recht heeft op een verlaging van het reparatiebedrag. Indien u hem wel laat repareren krijgt u 3 maanden garantie (tenzij anders aangegeven) op de herstelwerkzaamheden. Indien u er voor kiest om hem niet te laten herstellen kunnen wij de restwaarde + voorrijkosten uit betalen zodra of wij of het reparatiecentrum in bezit zijn van de tv.

Als ik uit ga van de bedragen op de niet officiële offerte zou u circa €59,94 retour ontvangen op de reparatiekosten en indien u restwaarde uitgekeerd wilt hebben ligt dit rond de €233,00. Let wel dat tijd mogelijk invloed kan hebben op deze bedragen.

maartenbakker

Golden Member

233 euro klinkt niet onredelijk, alleen ben ik bang dat de reparatiekosten dusdanig hoog blijven (vanwege het overpriced mainboard) dat 60 euro terug op de reparatie alsnog een onverantwoord hoog bedrag oplevert voor een toestel waarvan je niet kunt voorspellen hoe lang het na de reparatie nog meegaat.

@Kilian: Je kunt het doen, en zolang het niets kost zou ik het ook niet afraden, maar wat schiet je ermee op? In mijn ogen mag de reparatie hooguit de helft kosten van wat Sony rekent, maar dat wordt op hoge onderdelenprijzen geschoven. Daar zou je tegen kunnen protesteren, maar dan zegt Mediamarkt dat je een fatsoenlijk aanbod hebt gekregen voor de restwaarde van het toestel... En dat klopt opzich. De oplossing is dan om je geld te pakken en nooit meer Sony te kopen.

Misschien is het wel een beter idee om eerst eens een offerte van Mediamarkt te verkrijgen en dan te zien waar je juridisch staat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wil je adviseren met je correspondentie gebruik te maken van het gratis inloopspreekuur van een advocaat. Gewoon even bellen en vragen hoe dat bij hun werkt. Sommigen hebben een vast tijdstip dat je binnen kunt wandelen en anderen doen dat op afspraak.

"Zoals belooft een reactie op 2 december. Wij hebben navraag gedaan bij de reparateur en ons hoofdkantoor. Zij geven beide aan dat het vervangen van essentiële onderdelen (zoals het moederboard of beeldscherm) altijd levensduur-verlengend is. Dit zou dan ook betekenen dat de reparatie niet 100% kosteloos uitgevoerd gaat worden. U kunt er nog steeds voor kiezen om afstand te doen van de televisie nadat het defect geconstateerd wordt door een geautoriseerd reparatiecentrum, u zou dan de restwaarde van het toestel uitgekeerd krijgen. Dit is precies zoals mijn collega in een eerdere mail aan u heeft uitgelegd."

Weer even een update. Dit mailtje kreeg ik vandaag binnen van de MediaMarkt. Ik weet niet of doorzeuren nou nog nut heeft maar ik ga het wel proberen(:

maartenbakker

Golden Member

Levensduurverlengend klinkt logisch, dat kan alles tussen 1 dag en 5 jaar zijn, maar aan de andere kant is er de afweging wat duurder is voor de mediamakkers: restwaarde uitkeren of een veel te duur mainboard plaatsen. Restwaarde is goedkoper. Ik vrees wel dat het eind van het liedje gaat zijn wat ik al vermoedde: restwaarde accepteren en nooit meer een Sony kopen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 december 2019 20:55:38 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 december 2019 20:52:01 schreef maartenbakker:
Levensduurverlengend klinkt logisch, dat kan alles tussen 1 dag en 5 jaar zijn, maar aan de andere kant is er de afweging wat duurder is voor de mediamakkers: restwaarde uitkeren of een veel te duur mainboard plaatsen. Restwaarde is goedkoper. Ik vrees wel dat het eind van het liedje gaat zijn wat ik al vermoedde: restwaarde accepteren en nooit meer een Sony kopen.

Maar de Mediamarkt zou volgens de regeltjes toch niet echt een keuze hebben? Ik vind het meer apart dat hun maar simpel kunnen zeggen "nee doen we niet. Het is een essentieel onderdeel om een tv te laten werken."

Elk onderdeel in een tv is om het te laten werken 8)7

maartenbakker

Golden Member

Ze hebben zoals ik het begrijp de keuze tussen bijdragen aan een reparatie en de restwaarde uitkeren, en die keuze vullen ze liefst zo in dat het voor hen het goedkoopst is.

Dat de reparatie niet kosteloos is, is logisch. Het toestel is uit garantie en het zou theoretisch kunnen dat het toestel door de reparatie langer meegaat dan 5 jaar, zodat je er nog een economische meerwaarde van hebt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, want de LED-strips of voeding kunnen ook wel voor 3/5 versleten zijn. Ik vind dat dubieus, dus misschien zit er wat onderhandelruimte in. Alsnog heb je met de belachelijke onderdelenprijs van Sony, goede kans dat de reparatie ook met vergoeding de tweedehandswaarde van het toestel overtreft.

Je zou kunnen proberen om de restwaarde uitgekeerd te krijgen met behoud van het defecte toestel, misschien vragen ze dan onderzoekskosten. Dan kun je zelf altijd nog experimenteren om er een monitor van te maken, of ergens een goedkoper mainboard vinden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 3 december 2019 18:39:13 schreef maartenbakker:
Ze hebben zoals ik het begrijp de keuze tussen bijdragen aan een reparatie en de restwaarde uitkeren, en die keuze vullen ze liefst zo in dat het voor hen het goedkoopst is.

Dat de reparatie niet kosteloos is, is logisch. Het toestel is uit garantie en het zou theoretisch kunnen dat het toestel door de reparatie langer meegaat dan 5 jaar, zodat je er nog een economische meerwaarde van hebt. Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, want de LED-strips of voeding kunnen ook wel voor 3/5 versleten zijn. Ik vind dat dubieus, dus misschien zit er wat onderhandelruimte in. Alsnog heb je met de belachelijke onderdelenprijs van Sony, goede kans dat de reparatie ook met vergoeding de tweedehandswaarde van het toestel overtreft.

Je zou kunnen proberen om de restwaarde uitgekeerd te krijgen met behoud van het defecte toestel, misschien vragen ze dan onderzoekskosten. Dan kun je zelf altijd nog experimenteren om er een monitor van te maken, of ergens een goedkoper mainboard vinden.

https://www.consumentenbond.nl/tv/gratis-tv-reparatie-in-de-praktijk

"Garantie op tv buiten garantietermijn

Ook na de garantieperiode van de winkel of fabrikant kun je nog recht hebben op gratis reparatie of vervanging. Dat is je wettelijk recht op een deugdelijk product. Wel moet je kunnen aantonen dat het product buiten jouw schuld kapot is gegaan."

Hier staat dus dat het wel moet.

maartenbakker

Golden Member

Je kan het natuurlijk altijd proberen, het zou natuurlijk mooi zijn en misschien heeft Mediamarkt ook geen zin in gedoe...

Het probleem met het artikeltje van de consumentenbond, is dat het in de laatste alinea waar het om gaat, geen gangbare praktijk of recht beschrijft maar een eigen interpretatie van de wet/afschrijvingstermijn. Verder staat er nergens dat de reparatie gratis moet zijn (tenzij het product ondeugdelijk is, maar dat is het bijna nooit), dus het is dan een discussie over afschrijven in 5 jaar of in bijvoorbeeld 7 jaar. Ik vraag me af of een rechtsbijstand daarin mee zou gaan dus dan moet je het waarschijnlijk van je eigen overredingsvermogen hebben als je in discussie gaat met Mediamarkt.

Zou je besluiten het over die boeg te gooien, ben ik zeer benieuwd hoe het afloopt.

P.S. Hoe graag ik, net als de Consumentenbond, ook zou zien dat de afschrijvingstermijn van televisies langer is dan in de Uneto/VNI-lijst, ik denk dat dat met de huidige bouwkwaliteit toch ook een beetje wishful thinking is. Dat 20% hun TV al meer dan 6 jaar gebruikt is voor mij niet echt een stevige weerlegging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

A: Ga bij een advocaat langs voor een gratis beoordeling, zodat je optimaal beslagen ten ijs komt.

B: Stel MM in de gelegenheid het apparaat te onderzoeken, zodat de discussie concreet wordt.

C: Hoor graag wat er uit komt.

maartenbakker

Golden Member

Bij A kun je proberen de wet in je voordeel uit te leggen zoals de consumentenbond probeert maar niet onderbouwt. Bij B is de diagnose gewoon bekend en MM gaat niets aan het toestel vinden dat Sony al niet vond.

Realistisch gezien is er bij A alleen winst te behalen als MM je zat is en extra tegemoet komt. Bij B is er alleen winst te behalen als je het mainboard op componentniveau kunt repareren of een tweedehands bord vindt. Vandaar dat ik al suggereerde dat je kunt proberen het defecte toestel te behouden naast uitkering van de restwaarde.

Neemt niet weg dat het geen kwaad kan om het nog even aan een advocaat te vragen, en daarna kan het zeker geen kwaad om nog met MM te onderhandelen. Naar de uitkomst ben ik ook benieuwd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

MM zal zelf, via hun eigen procedures en kanalen, willen vaststellen wat het defect is en wat de kosten zijn. En die gelegenheid moet je ze geven. Natuurlijk komt er geen andere diagnose uit dan Sony al stelde, maar dan is het voor hen "officieel".

maartenbakker

Golden Member

Ik ging er een beetje vanuit dat het een papieren handeling zou betreffen... Maar ik ga je hier meer dan gelijk geven. Als MM inderdaad een eigen technische dienst inschakelt, kan daar nog een andere uitkomst uitkomen dan bij Sony. Misschien wel dezelfde diagnose maar een andere oplossing of onderdelenprijs.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 4 december 2019 14:45:04 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 18 november 2019 16:58:20 schreef Kilian:
Ik denk dat het gunstig is dat TS met een groot bedrijf te maken heeft. Die weten precies wat de rechten van de consument zijn en die zul je ook krijgen, niets minder, maar ook niets meer. Van de dorpswinkelier moet je dat afwachten en als die zijn bokkenpruik op heeft kan het lastig worden.

Dat is maar de vraag. Zelf een akkefietje gehad bij bol.com bij aankoop van een camera. Model kon na bestelling ineens niet meer voor die prijs geleverd worden. Overleg hielp niet. Pas na een officiële waarschuwing dat ik er werk van zou gaan maken koos men eieren voor zijn geld.

Op 2 december 2019 19:30:49 schreef Munchakoopas:
"Zij geven beide aan dat het vervangen van essentiële onderdelen (zoals het moederboard of beeldscherm) altijd levensduur-verlengend is.

Dat vervanging van het moederbord levensduurverlengend is eigenlijk wel bewijs dat ze aan planned obsolencence doen. Een moederbord van een TV is 100% elektronica en moet dus op z'n sloffen 20-25 jaar levensduur halen. 3 jaar op 25 noem ik geen echte levensduur verlengen, op 5 jaar is het dat idd wel.

Don't Panic!
maartenbakker

Golden Member

Als je voldoende bezuinigt, is de bepalende factor niet planned obsolescence (zwakke punten inbouwen) maar juist het proberen om alle onderdelen goed genoeg te dimensioneren dat het toestel lang genoeg blijft werken. Het tegenovergestelde van planned obsolescence dus.

Bij dat verlengen van de levensduur heb ik ook wel vraagtekens. Immers kan het bij een 3 jaar oud toestel best zo zijn dat na het mainboard, de voeding of de LED-strips het begeven. Dan is het het met deze onderdelenprijzen niet meer de moeite waard (uitgezonderd bepaalde LED-strips die bij Sony juist extreem goedkoop zijn, heel vreemd) en blijkt achteraf dat de levensduur niet meer verlengd is. Toch is het zo dat je mag verwachten dat het mainboard niet opnieuw stukgaat - dus er is wel een enkel aspect van de levensduur verlengd, zelfs al heb je er als gebruiker niet persé iets aan.

Aan de andere kant is 20 tot 25 jaar levensduur bij gemiddeld gebruik onrealistisch. Hooguit voor een slaapkamertoestel dat wel regelmatig aangezet wordt maar nooit veel uren maakt en ook niet langdurig standby staat. Zelfs in een perfect overgedimensioneerd ontwerp zitten slijtagedelen en kunnen er incidentele materiaalfouten en externe oorzaken voor defecten zijn. 5 jaar bij normaal gebruik is voor budgettoestellen helemaal niet zo gek, maar ik zou wel graag zien dat duurdere toestellen, bijvoorbeeld vanaf 1000 euro, 10 jaar meegaan. Gezien de huidige lage electronicaprijzen denk ik niet dat je meer van de ontwikkelaars kunt eisen. Hooguit volledige transparantie over de te verwachten levensduur in speeluren, gewoon ernaast zetten op het milieulabel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."