Vraagje over KSGER soldeerstation - welke bout blijft het koelst?

kHeb een beetje rondgeneusd voor een soldeerstation.
Zo'n KSGER lijkt me wel wat.
Daar is hier al aardig wat over gediscussieerd.
Dit model lijkt me geschikt: https://www.aliexpress.com/item/32871815985.html die met de blauwe toolhouder.

Belangrijkste vraag: ik ben heel benieuwd naar ervaringen hoe hittebestendig die is als je hem op vol vermogen (75W) zet. Hoe warm wordt ie dan na langere tijd in de hand?
Ze zijn er ook in aluminium. Dat koelt beter maar geleid de warmte naar de hand óók beter: als ik een koele greep wil ben ik met alu dan beter of juist slechter af?

Tweede vraag: hij zou me €49,46 kosten met free shipping. Onduidelijk of de bout (toolhouder) er dan bij zit. Moet ik nog rekening houden met extra kosten, bv invoerrechten, inklaring?

Boven de 22 euro kunnen er kosten bij komen.
Om deze kosten te voorkomen heb ik eerst de controller besteld toen een paar dagen later de alu toolhouder.
Mijn volgende bestelling is een behuizing en daarna een voeding.

De enige keer dat ik boven de 22 euro bij ali bestelde kreeg ik ook inderdaad extra kosten en die waren ongeveer evenveel als wat ik besteld had.
Ze beginnen direct al met 15 euro voor de vervoerder om je invoerrechten en/of btw af te handelen voor je.

Kruimel

Golden Member

Bij mij waren er geen extra kosten. Ik heb zelf die blauwe handle in gebruik voor het in elkaar solderen van de CO 2019 voeding (waar best wat uren in gaan zitten) en ik heb totaal geen last gehad van verhitting van het handstuk. Je moet weten dat ik de auto-standby uit heb gezet waardoor hij langere aaneengesloten tijd op 320°C heeft vertoefd. Overigens zal hij alleen bij het opwarmen 75W opnemen. Mijn voeding doet maar 20V en dan trekt hij maar ~2,25A bij opwarmen. Hij fluctueert wat onder de 500mA in normaal bedrijf.

Ik heb net zo eentje gekocht. Puur omdat het net onder de 22 euro was (en ik een hetelucht wilde hebben, met name voor loshalen componenten). Maar nog niet uitgebreid getest.

Spog2, neem zo'n heel goedkoop printje/frontje van ksger. Zo eentje met bovenste regel in 't geel en Error en dat soort allesbehalve geruststellende kreten op het display. Het MOET in dit geval (*1 voor het gemak)versie 1.5 zijn. Pak een 20...24V trafo, brugcel, elco uit je voorraad of vanaf een beurs, of een andere aanbieding. Kastje... maak jezelf gek :-)
Je handle, en bijna klaar is Spog2.
O ja, nog wel even PTDreamer software erin flashen. Superieur t.o.v de Ksger (en vele andere) boutboeren. Je kan ervoor kiezen om zelf met behulp van Atollic/AC6 workbench enz toolchain de source's evt. aan je eigen geneugten aan te passen en te compileren of de kant en klare elfs (stm32 bin's :-)) te gebruiken.

Een startpunt om je in te leren: https://www.eevblog.com/forum/reviews/stm32-oled-digital-soldering-sta…

*1. Er schijnen wat problemen te zijn met nieuwere versie van het boardje, met ander oled display, en deze software van José.
Natuurlijk, het 1.5 board is al wat ouder, en de nieuwere 2.1(s) zijn nog niet helemaal reversed-e.

Een ander blog bij de aussie gaat over verbeteringen aan ksger versie 2.1(s), en over het ontwerpen van een verbeterde kloon. Zowel Cypress als STM32 zijn kandidaten. De PTdreamer software gaat tzt geport worden naar dit board.
Zie: https://www.eevblog.com/forum/reviews/t12-stm32-v2-1s-soldering-statio…

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Let inderdaad op je voeding, ik zou die niet van Ali halen. Een beetje common-mode storing van een matige voeding op een soldeerbout kan je schakeling ook beschadigen (en de matige net isolatie kan jou beschadigen als je niet oplet ;) ).

@Dratsabylgu
Bedankt voor de tip om de bestelling in stukjes <€22 te knippen.

@Kruimel
Ik begrijp dat je bij gemiddeld gebruik geen temperatuur problemen hebt.
Ik ben het wel eens dat die 75W zelden langdurig gebruikt gaat worden.
Maar ALS je het toch doet zal je het wel voelen denk ik.

@TonHek
Eigenlijk wou ik gewoon een kant en klaar apparaat kopen.
Maar blijkbaar moet je aan elke oplossing toch aanpassingen doen.
Ik twijfel nu of ik wel zo'n KSGER of QUICKO moet hebben. Als er een real time clock in zit met een batterijtje, dan moet die minstens 5 jaar mee gaan. Laat hem anders weg.
Een hoekje van een koelplaat afknippen kan ik nog wel, maar ik heb schrik van STM32 en programmeren in C.
Ik ben meer vertrouwd met AVR en Bascom/assembler. Een knutselsoldeerbout voor mij moet dan een AVR hebben, bijvoorbeeld https://www.hackster.io/sfrwmaker/soldering-iron-controller-for-hakko-…

Je reactie heeft me ingeleid naar de nieuwste ontwikkelingen.
Inmiddels is er dus een Pace en een JBC-kloon (Jabe), m.i. prima apparaten voor rond €200.
PACE ADS200 Accudrive https://www.youtube.com/watch?v=WXL-pWD44pc
Marco Reps https://www.youtube.com/watch?v=erKCA71q7cg

Een Icon Pico vind ik dan niet interessant meer.
Ik kijk nog even wat langer rond of er nog foutloze, uitontwikkelde T12 stations gaan komen uit China.

Ik vond nog deze video van iemand die echt een schitterend menusysteem had gemaakt. Mooie interface, maar voor mij iets te veel instelmogelijkheden voor een eenvoudige thermostatische soldeerbout.
https://www.youtube.com/watch?v=5-hmIIDxpjk&feature=youtu.be

Kruimel

Golden Member

Op 19 november 2019 23:16:47 schreef Spog2:
Ik begrijp dat je bij gemiddeld gebruik geen temperatuur problemen hebt.
Ik ben het wel eens dat die 75W zelden langdurig gebruikt gaat worden.
Maar ALS je het toch doet zal je het wel voelen denk ik.

Volgens mij klopt je redenering niet. Als je langere tijd op 75W zit dan werkt je regeling niet en smelt je bout. Je stelt ook nergens het vermogen in, maar alleen de temperatuur. Ik heb het weleens gehad met een goedkope (48W) 936-kloon dat de schakeling stuk ging en de bout aan bleef. Dan wordt hij inderdaad heel heet, maar dan klopt de ingestelde temperatuur niet. De bout is dan ook sneller stuk dan de handgreep opwarmt. Mijn ervaring is dat de blauwe handgreep van de bout die langere tijd op 320°C ingesteld stond niet noemenswaardig opwarmde. Als hij continu 75W trekt zal hij veel heter dan 320°C worden en dan heel erg snel overlijden.

Ik zie ze wel eens proefjes doen om op een massief stuk koper (munt) te solderen. Dan moet er full power in, dus 75W.
Of als je een groot soldeerhulpstuk gebruikt. Er zit dan toch niets anders op dan de temperatuur bij de warmtebron te verhogen teneinde de warmte te laten stromen?
En die extra warmte stroomt deels richting handgreep. Misschien kan de plek van het meetpunt wel zo gekozen zijn dat ogenschijnlijk de temperatuur gelijk blijft. De warmtebron zit tussen het voelelement en de handgreep in.
Je kunt (m.i.) dus niet stellen dat de handgreep een constante temperatuur houdt als je de punttemperatuur maar netjes op 320 graden houdt.

Kruimel

Golden Member

Zelfs met het solderen met een dikke punt (BC3) op een kopervlak heb ik het niet voor elkaar gekregen het vermogen van een warme bout op maximaal te krijgen, daarvoor is de thermische geleiding gewoon niet voldoende, zelfs al ik je bout van puur zilver. Ik vind het een beetje onrealistische 'user case' om te verwachten dat je je bout doorlopend op een koud kopervlak zou houden, dat zijn altijd maar korte perioden, deels door beperkte warmtegeleiding, en deels doordat je werkstuk opwarmt voordat je handgreep dat doet. Daarentegen wil ik wel open staan voor testresultaten, als je een hinderlijke opwarming waarneemt bij zware solderingen hoor ik het graag. Ik denk dat het wel zal meevallen echter gebaseerd op mijn ervaringen.