is er nog veel RTTY in gebruik?

Voor de inbreker maakt het uit of de deur open staat, of dat ie de deur open moet breken. Dat maakt het verschil tussen huisvredebreuk of illegaal binnentreden, en inbraak, voor zover ik weet.
Zeker voor de inbraakverzekering is dat verschil heel erg belangrijk :+ in de zin van 'Sorry meneer, het raam stond open, er is geen schade, er is geen sprake van inbraak en tegen ongevraagd binnentreden bent u niet verzekerd!'

Maargoed. Gewoon gezond verstand en hoffelijkheid gebruiken. Prima als je als test eens gaat zien of je die rtty e-mailsignalen kan vinden, en een paar flarden daarvan opvangt, maar je niet doelbewust hele e-mails gaan onderscheppen. Denk niet dat dat ook het doel is van de TS of van anderen op dit forum.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Voor de grap zouden jullie de Nederlandse wet op dit punt er eens bij moeten pakken; hij is te Googelen. Ik ken de betreffende regeling natuurlijk, omdat het bij mijn werk hoort, maar ik ga 'm niet voorzeggen. Het is heel grappig er zelf achter te komen wat er nu precies staat. Je zult merken dat het verschil met België qua regeling niet groot is.

Wel zijn er in de loop van de laatste honderd jaar wat dingen in de praktijk, door jurisprudentie, aangepast in de uitvoering.
Zo zal bijvoorbeeld niemand meer zomaar een grote, lelijke antenne mogen plaatsen in een beschermd stadsgezicht alleen wegens 'Rome'; dat is allang onzin geworden. Er zijn andere manieren van nieuwsgaring, en desnoods ook andere plaatsen.

Maar aan de andere kant van de schaal: een dienst, die gegevens van mensen zomaar onversleuteld in de ether gooit, mag zich nimmer beroepen op een 'afluisterverbod'. Dat is absoluut onvoldoende. Dat is net zoiets als dat de bank jouw geld in een kartonnen doos op straat zet, en dan zegt: 'dat is volmaakt in orde, het is immers verboden het te stelen dus dat gebeurt heus niet'.
Dus als er dan iets misgaat, krijgt zo'n onvoorzichtig werkende dienst straf, en terecht. Het zomaar meelezen met bijvoorbeeld opsporingsberichten van Interpol kan daardoor al zo'n 40 jaar niet meer.

(klik voor groter)

--
Terug naar de oorspronkelijk vraag nog even: is er nog RTTY te beluisteren? Wel, als je daarmee bedoelt: rechtstreeks baudotcode als toontjes uitzenden - dan niet. Alleen op de amateurbanden, meestal tijdens een 'old skool' contest voor RTTY.

Maar het is wel zo dat bijna iéder signaal op de HF-band een datasignaal is. De enige uitzonderingen zijn enkele omroepstations (eigenlijk alleen nog staats- en Gristelijke propaganda) en de SSB-stations voor zee- en luchtvaart (en de amateurbanden natuurlijk). Praktisch alle andere zijn data.

Toen ik dat werk nog deed, heb ik heel wat kortegolf-telexstations van binnen gezien. Bij de ambassades, waar alles wat mag kosten, waren de leukste spullen te zien. Vette logper-antennes op het dak, en geautomatiseerde modems, die ook toen al zelf de banden in de gaten hielden met korte bakenuitzendingen, en als de verbinding goed was, de in het geheugen (of de ponsband!) opgeslagen berichten overbrachten met bijvoorbeeld 600 bps.
Dat is tegenwoordig alleen maar meer geworden, met hogere baudrates, want juist een ambassade wil niet afhankelijk zijn van alleen maar een satellietsysteem - al zullen ze daar normaal gesproken ook best mee werken. Google er maar eens naar bij bv. Rohde&Schwarz. Ambassade heet in het Duits 'Botschaft', je zult mooie brochures op hun site vinden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

"Gentlemen do not read each other's mail." was een uitspraak van Stimpson.(hoe naïief kun je zijn)Hij staat dan ook niet in de hall of fame bij de NSA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Chamber
Herbert yardley schreef er een mooi boek over.
Het kraken van het bekende https://en.wikipedia.org/wiki/Zimmermann_Telegram staat ook in dat boek beschreven.

Afluisteren bestond al voor het radio tijdperk.
(wire tappers)
Lang voor 9/11 luisterde ik vaak naar:https://en.wikipedia.org/wiki/Military_Auxiliary_Radio_System met packet radio 300 Bd.
De modem maakte je dan zelf met een AM7910 of TCM3105.
(Ik werkte toen bij een modem fabrikant,dus dat kwam mooi uit ;-) )
Na 9/11 waren alle M.A.R.S. stations met crypto.
Scheveningen radio is ook een mooi voorbeeld,iedereen met een communicatie ontvanger met SSB/BFO kon gewoon de telefoniegesprekken mee luisteren.
Zo ben ik ook jarenlang lid van de WUN geweest waar we frequenties van stations uitwisselden.
http://www.udxf.nl/WUN-str09.pdf
Ik zie daar geen kwaad in,het is gewoon een hobby.
En wees gerust,terroristen of ander tuig hebben echt geen info nodig van een clubje SWL's.

mel

Golden Member

Er staat ook ergens in de machtigingsvoorwaarden, dacht ik, dat er Geen mededelingen mag over worden gegeven, of opgeslagen van (onbedoelde )informatie.
Uitzonderingen zijn natuurlijk noodsignalen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 18 november 2019 03:14:06 schreef Hubie:

Scheveningen radio is ook een mooi voorbeeld,iedereen met een communicatie ontvanger met SSB/BFO kon gewoon de telefoniegesprekken mee luisteren.

Sterker nog, in de tijd van de buizenradio's had je mooi 'Visserij' op de afstemschaal staan. Veel middenklasse omroepontvangers hadden dat gewoon.
Kon je gewoon meeluisteren met wat er allemaal gebeurde in de kustvaart.
Telefoongeheim bestond toen al, maar ik weet niet of radiotelefonie daar ook toe gerekend werd.
Ik heb ook wel eens een toestel gehad waar 'Air' en 'Police' op de afstemschaal stond.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 17 november 2019 20:53:48 schreef Frederick E. Terman:Maar aan de andere kant van de schaal: een dienst, die gegevens van mensen zomaar onversleuteld in de ether gooit, mag zich nimmer beroepen op een 'afluisterverbod'. Dat is absoluut onvoldoende. Dat is net zoiets als dat de bank jouw geld in een kartonnen doos op straat zet, en dan zegt: 'dat is volmaakt in orde, het is immers verboden het te stelen dus dat gebeurt heus niet'.

Mja, dat is een probleem dat zich op veel groter formaat voordoet in de IT wereld. Perfecte beveiliging bestaat niet, dus hoe ver zou je moeten gaan? Hoe sterk - een kwalitatief begrip trouwens - zou je wachtwoord en kredietkaart versleuteld moeten zijn? Niemand heeft daar een perfect antwoord op. Net zo min elke auto te stelen, elke bank te beroven, en ieder huis te kraken valt.

Het is zoals meestal een economisch vraagstuk. Meer iets zoals verzekering, minder iets zoals beveiliging. Maar je kan blijkbaar een werkende (gestolen) kredietkaart voor een dollar of enkele dollars op de zwarte markt kopen, suggererende dat het niet zoveel waard is.

Dus als er dan iets misgaat, krijgt zo'n onvoorzichtig werkende dienst straf, en terecht. Het zomaar meelezen met bijvoorbeeld opsporingsberichten van Interpol kan daardoor al zo'n 40 jaar niet meer.

Da's ontzettend leuk. Je zou verwachten dat dit langs vaste telexen zou gegaan zijn, niet lands de ether.

Wel, als je daarmee bedoelt: rechtstreeks baudotcode als toontjes uitzenden - dan niet. Alleen op de amateurbanden, meestal tijdens een 'old skool' contest voor RTTY.

Als je de banden afschuimt tussen, zeg, 2 en 20MHz, kom je toch nog veel onophoudelijke riedels tegen. FSK dat dikwijls 85, 170, 200, 425/450 of 850 Hz verschuift. Te precies om toeval te zijn. Allemaal versleuteld. Soms kan je synchroniseren en krijg je bijvoorbeeld blokken van vijf letters binnen, zoals:

code:

...
YY6BC AG65H FPB4W AG65H FPB4W 
AG65H FPB4W AG65H FPB4W HNB3B
FPB4W AG65H FPB4W HNB3B LOIDW
...

Is dat dan RTTY? Ik weet het ook niet.

Maar het is wel zo dat bijna iéder signaal op de HF-band een datasignaal is. De enige uitzonderingen zijn enkele omroepstations (eigenlijk alleen nog staats- en Gristelijke propaganda) en de SSB-stations voor zee- en luchtvaart (en de amateurbanden natuurlijk). Praktisch alle andere zijn data.

De selcal toontjes zijn leuk voor de berichten voor de luchtvaart.

En dan zijn er nog de tijdssignalen, toch in de V.S., op exact 2.5, 5, 10, 15 en 20MHz. Die zijn ongeveer overal in de V.S. te ontvangen, en er zit ook regelmaatig USB voice bij.

Suffering from wiseass oneliner blackout
RAAF12

Golden Member

Op 18 november 2019 03:14:06 schreef Hubie:
Scheveningen radio is ook een mooi voorbeeld,iedereen met een communicatie ontvanger met SSB/BFO kon gewoon de telefoniegesprekken mee luisteren.

Hetzelfde gold voor de Visserijband op een huiskamer ontvanger. Met een zelfbouw converterprintje erbij van Philips, in het artikel hieronder staat erbij dat je gevoelige info wel mag beluisteren maar niet met derden mag delen, behalve mayday, mayday berichten......
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi…

@Bert_mc Ik kan me een nauwkeurige 10MHz zender uit de US herinneren waarmee een kristal oscillator op zero beat was te trimmen voor een TTL counter. https://en.wikipedia.org/wiki/WWV_(radio_station) De receiver was een Sony ICF2001

Op 18 november 2019 22:27:13 schreef Bert_mc:
[...]

code:

...
YY6BC AG65H FPB4W AG65H FPB4W 
AG65H FPB4W AG65H FPB4W HNB3B
FPB4W AG65H FPB4W HNB3B LOIDW
...

Is dat dan RTTY? Ik weet het ook niet.

[...]

Is dat geen SYNOPS?

Pas op met 10MHz als standaard frequentie, in Rusland is ook zo'n zender maar 4 kHz lager ...
https://en.wikipedia.org/wiki/RWM

/edit
Het is trouwens SYNOP
http://www.w1hkj.com/FldigiHelp-3.21/html/synop_page.html
Code is dan ook geen SYNOP...

RAAF12

Golden Member

De Sony ICF2001 heeft een keyboard, eenmalig 10.000 kHz inkloppen en dan op execute drukken was voldoende. Op zero beat afregelen ging prima. Ik vraag me alleen nog af waar die radio gebleven is, niet gestolen dus blijkbaar verkocht.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 18 november 2019 22:27:13 schreef Bert_mc:
Als je de banden afschuimt tussen, zeg, 2 en 20MHz, kom je toch nog veel onophoudelijke riedels tegen. FSK dat dikwijls 85, 170, 200, 425/450 of 850 Hz verschuift.

Oh, dat is waar ook, die heb je inderdaad en dat is nog Baudot. Jammer genoeg (of gelukkig, al naar het gewenste standpunt :)) kunnen we die vijflettergroepen niet ontcijferen. Maar de zenders geven soms netjes hun roepletters. In Noord-Holland is een heel veld met antennes van ook zulke zender; die zijn van Defensie.
En de FSK Baudot weerberichten hadden we geloof ik al genoemd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Er zijn ook CARB (Channel Availability Broadcasts.
PBB (Den Helder) of PBC (Goerree) geeft hiermee aan welk kanaal,in welke band 4,6,8,12,MHz kanaal A,B of C beschikbaar is.

https://www.youtube.com/watch?v=aqY-QNbjnyE

Ook Frankrijk heeft nog veel zulke CARB stations in de lucht.
De FUF,FUG, etc.etc.

CARB is altijd 75 Bd-850 Hz shift.

http://i56578-swl.blogspot.com/2014/08/royal-netherlands-navy-on-hf-us…

Lees ook even wat er onderaan de pagina staat.

Hubie

Special Member

Op 17 november 2019 20:53:48 schreef Frederick E. Terman:
Voor de grap zouden jullie de Nederlandse wet op dit punt er eens bij moeten pakken; hij is te Googelen. Ik ken de betreffende regeling natuurlijk, omdat het bij mijn werk hoort, maar ik ga 'm niet voorzeggen. Het is heel grappig er zelf achter te komen wat er nu precies staat. Je zult merken dat het verschil met België qua regeling niet groot is.

Wel zijn er in de loop van de laatste honderd jaar wat dingen in de praktijk, door jurisprudentie, aangepast in de uitvoering.
Zo zal bijvoorbeeld niemand meer zomaar een grote, lelijke antenne mogen plaatsen in een beschermd stadsgezicht alleen wegens 'Rome'; dat is allang onzin geworden. Er zijn andere manieren van nieuwsgaring, en desnoods ook andere plaatsen.

Maar aan de andere kant van de schaal: een dienst, die gegevens van mensen zomaar onversleuteld in de ether gooit, mag zich nimmer beroepen op een 'afluisterverbod'. Dat is absoluut onvoldoende. Dat is net zoiets als dat de bank jouw geld in een kartonnen doos op straat zet, en dan zegt: 'dat is volmaakt in orde, het is immers verboden het te stelen dus dat gebeurt heus niet'.
Dus als er dan iets misgaat, krijgt zo'n onvoorzichtig werkende dienst straf, en terecht. Het zomaar meelezen met bijvoorbeeld opsporingsberichten van Interpol kan daardoor al zo'n 40 jaar niet meer.
[bijlage](klik voor groter)

--
Terug naar de oorspronkelijk vraag nog even: is er nog RTTY te beluisteren? Wel, als je daarmee bedoelt: rechtstreeks baudotcode als toontjes uitzenden - dan niet. Alleen op de amateurbanden, meestal tijdens een 'old skool' contest voor RTTY.

Maar het is wel zo dat bijna iéder signaal op de HF-band een datasignaal is. De enige uitzonderingen zijn enkele omroepstations (eigenlijk alleen nog staats- en Gristelijke propaganda) en de SSB-stations voor zee- en luchtvaart (en de amateurbanden natuurlijk). Praktisch alle andere zijn data.

Toen ik dat werk nog deed, heb ik heel wat kortegolf-telexstations van binnen gezien. Bij de ambassades, waar alles wat mag kosten, waren de leukste spullen te zien. Vette logper-antennes op het dak, en geautomatiseerde modems, die ook toen al zelf de banden in de gaten hielden met korte bakenuitzendingen, en als de verbinding goed was, de in het geheugen (of de ponsband!) opgeslagen berichten overbrachten met bijvoorbeeld 600 bps.
Dat is tegenwoordig alleen maar meer geworden, met hogere baudrates, want juist een ambassade wil niet afhankelijk zijn van alleen maar een satellietsysteem - al zullen ze daar normaal gesproken ook best mee werken. Google er maar eens naar bij bv. Rohde&Schwarz. Ambassade heet in het Duits 'Botschaft', je zult mooie brochures op hun site vinden. :)

Een collega van jou gaf een keer een lezing over het installeren van HF apparatuur in een ambassade.Hij ging heel de wereld over om het te installeren.Dat was eind jaren 80 of begin jaren 90 bij de Veron afdeling Dordrecht.
25 zendamateurs zaten daar te kwijlen bij die dia show.Man man wat een spul!! Ik vroeg hem:Ik weet dat er op ambassades T&T F7B (twinplex)modems in gebruik zijn,kunt u mij daar wat meer over vertellen?
Zijn antwoord:Daar zou ik u boeiende dingen over kunnen vertellen maar dat ga ik hier niet doen. ;-)
Vele jaren later kwam ik voor mijn werk 3 keer in de week in Houten om de voorraad aan te vullen van de servicewagen (OV Chipcard)
Ik kwam dan langs R&S met die loeier van een HF Log.Per.die daar op het dak staat.
Prachtig spul!!

Anoniem

Eind jaren 80 was een woelige periode ivm het Oostblok. Met een enorme omwenteling die in een totale oorlog had kunnen ontaarden.
Ook in die periode werd verenigd Europa een feit ,wat gelukkig vreedzaam verlopen is,maar waar lang niet iedereen achter stond.
En in het midden-Oosten broeide er ook vanalles.

Men had nog niet de middelen die we vandaag hebben en ook niet de spionagemogelijkheden.

Ik vind het dan ook bijzonder onprofessioneel van die installateur van communicatiemiddelen om wat dan ook over zijn werk openbaar te maken.
Zulke mensen hebben een absolute zwijgplicht.

Vandaag zou de impact enkel daarvan zeer beperkt zijn, maar toen was elke info over een potentiele vijand welkom. En na zo'n interessante uiteenzetting, werd dat natuurlijk doorverteld. En iedereen met slechte bedoelingen wist dan meteen wie een potentiele bron van informatie was.

Moest ik bij staatsveiligheid werken, zou ik zeer argwanend zijn om een zendamateur dergelijke taken toe te vertrouwen.

Anderzijds was het professionele radiowereldje erg klein.
Diegenen die echt grondige kennis hadden werkten vaak bij de gekende
producenten van zendapparatuur en toebehoren en omdat radio zo interessant is, waren velen ook in hun vrije tijd daarmee passioneel bezig. Dat waren dan ook steevast de beste technici.

Niet in het minst omdat ze een streep voorhadden op de andere zendamateurs. Ze mochten vaak oogluikend in de pauze het enorme instrumentenpark gebruiken om hun eigen apparaten te testen. En konden soms afgeschreven meetinstrumenten aankopen of uit de schrootcontainer halen.

Enfin, gezien die persoon over meer info beschikte dan hij uiteraard losliet, was hij een interessante bron die onder druk kon worden gezet.

Misschien niet genoeg om er Mr Bond op af te sturen, of juist wel????
hopelijk is hij niet kort na die lezing verongelukt?

Hubie

Special Member

Toch was dat niet ongebruikelijk in die tijd.
Radio Holland en Holland Signaal(nu Thales) gaven ook lezingen voor aan de VERON en VRZA.
Ik denk dat dit een manier was om personeel te werven.
Bij zendamateurs zaten zij natuurlijk in de juiste vijver te vissen.

Van je hobby je beroep maken,dat is toch het mooiste wat er is?
En nog vet betaald worden ook,en elke dag fluitend naar je werk gaan. ;-)

RAAF12

Golden Member

Thales is ook aanwezig in een tent op het militaire vliegveld Leeuwarden als er een vliegshow wordt gehouden. Die jongens kunnen mooi vertellen over de apparatuur die ze ontwikkelen. Sensors wordt gekoeld met stikstof om de ruisvloer naar beneden te krijgen. Zo ver kom ik nou nooit voor mijn hobby projectjes. Maar wel leuke dingen om te weten.

RAAF12

Golden Member

Voudje.. > dev/null svp

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 24 november 2019 03:09:52 (38%)

Hubie

Special Member

Over RTTY,ik zou er een boek over kunnen schrijven.

Maar dat is al gedaan door Joerg Klingenfuss
De meest bizarre telex berichten staan in dat boek.
Soms ook met een QSL kaart/brief.

mel

Golden Member

Op 23 november 2019 19:09:19 schreef Hubie:
Toch was dat niet ongebruikelijk in die tijd.
Radio Holland en Holland Signaal(nu Thales) gaven ook lezingen voor aan de VERON en VRZA.
Ik denk dat dit een manier was om personeel te werven.
Bij zendamateurs zaten zij natuurlijk in de juiste vijver te vissen.

Van je hobby je beroep maken dat is toch het mooiste wat er is?
En nog vet betaald worden ook,en elke dag fluitend naar je werk gaan. ;-)

Hoe denk je dat ik indertijd bij Sperry Marine terecht ben gekomen? ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 17 november 2019 20:53:48 schreef Frederick E. Terman:

Wel zijn er in de loop van de laatste honderd jaar wat dingen in de praktijk, door jurisprudentie, aangepast in de uitvoering.
Zo zal bijvoorbeeld niemand meer zomaar een grote, lelijke antenne mogen plaatsen in een beschermd stadsgezicht alleen wegens 'Rome'; dat is allang onzin geworden. Er zijn andere manieren van nieuwsgaring, en desnoods ook andere plaatsen.
)

Wat bedoel je met Rome? Ik ben tamelijk vers als zendamateur ;-) Vanuit directe omgeving heb ik begrepen dat het niet zoveel uitmaakt wat er in de wet staat, maar wat de welstandscomissie vind, althans tot op een zeker punt. En de vraag is hoever je wilt gaan.

"Verdrag van Rome" zegt dat iedere burger recht op vrije nieuwsgaring heeft. Ofwel, je moet je kunnen informeren over dingen die gebeuren in de wereld, en dat niet alleen via de staatsomroep (neem als voorbeeld Rusland of NK).

En ehm, "het maakt niet uit wat er in de wet staat" bedoel je niet heel serieus neem ik aan? De wet geldt altijd, ook voor die commissie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt; en het is weleens gelukt een antenne te mogen plaatsen door te verwijzen naar dat verdrag. Dat ging ongeveer zo:

- Het Verdrag geeft mij het recht op 'vrije nieuwsgaring';
- Daarvoor heb ik per se de kortegolf nodig;
- Die kan ik alleen ontvangen met een knots van een antenne;
- Ergo: volgens 'Rome' heb ik recht op een knots van een antenne.

Vanzelfsprekend is op die redenatie wel wat af te dingen. Om te zenden is soms een flinke antenne nodig; om te ontvangen echter niet. En er bestaan, vooral tegenwoordig, ook andere nieuwsbronnen.

Het is wel grappig dat veel amateurs zich weliswaar beriepen op dit Verdrag, maar er verder niets over wisten te vertellen. Bijvoorbeeld dat dit het verdrag is waarin de EEG werd opgericht.
Het verdrag is enkele keren bijgewerkt, en heet tegenwoordig Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

Zo komt het dat sommige van de grootste 'Europa-bashers', tegelijk zich beroepen op het stichtingsverdrag van de EEG als ze eens zelf iets willen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Dat is de nagel op de kop. Wetten zijn ingewikkeld en de meesten onthouden enkel wat in hun kraam past.
Als er dan al eens een enkele uitspraak is die goed uitkomt dan wordt die aan de tapkast een urban legend.
Het probleem is dat er een basisregel is die zegt dat jouw rechten ophouden waar die van een ander beginnen. En dat er bij belangenconflicten prioriteiten moeten gesteld worden.

Een recht is nooit absoluut. En een rechter moet in zo'n geval rekening houden met andere domeinen die ook van toepassing zijn.

Als er een straat verkeersvrij gemaakt wordt aan een school of in snelheid beperkt , is dat omdat het recht op veiligheid voor de kinderen primeert op het recht zich vrij te verplaatsen.

Hubie

Special Member

Op 24 november 2019 08:30:22 schreef mel:
[...]Hoe denk je dat ik indertijd bij Sperry Marine terecht ben gekomen? ;)

Sperry Marine maakt ook prachtig mooi spul.
https://www.sperrymarine.com/integrated-bridge-system-ecdis-radar-and-…

Hubie

Special Member

Op 18 november 2019 22:52:24 schreef RAAF12:
[...]
Hetzelfde gold voor de Visserijband op een huiskamer ontvanger. Met een zelfbouw converterprintje erbij van Philips, in het artikel hieronder staat erbij dat je gevoelige info wel mag beluisteren maar niet met derden mag delen, behalve mayday, mayday berichten......
https://www.robkalmeijer.nl/techniek/electronica/electronicabladen/Phi…

@Bert_mc Ik kan me een nauwkeurige 10MHz zender uit de US herinneren waarmee een kristal oscillator op zero beat was te trimmen voor een TTL counter. https://en.wikipedia.org/wiki/WWV_(radio_station) De receiver was een Sony ICF2001

Dat was een mooie tijd.!
In de Philips hobbyskoop bladen sprak men niet over een BFO maar over
een "zweving(s)-oscillator" ;-)
Een mooi Nederlands woord.
Hoezo zweven? Je wilt toch zero beat? ;-) ;-)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..