Mig apparaat

benleentje

Golden Member

Als je de ELCO in het midden van een spoor met 3 banen doet heb je links en recht een aansluiting voor een draad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik heb het helemaal begrepen
als ik het zo zie is het zeer logisch...

bedankt

benleentje

Golden Member

Hou de diode op ruime afstand (1 - 2 cm) van de print. Het ding kan redelijk warm worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2019 23:17:56 schreef Elfried 19:
als ik het zo zie is het zeer logisch...

Dat is met alles als je weet hoe het werkt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De regelaar is eergisteren toegekomen uit China en gisteren hem gemonteerd.het was nogal krap om alles binnen de behuizing te krijgen maar is uiteindelijk gelukt.
Het digitale schermpje heb ik vooraan kunnen monteren.
En het werkt fantastisch.Snelheid lijkt nog beter te regelen dan met de vorige.Op de max 2 stand-meer kan niet- ongeveer 46 V dus dat kan ie wel aan.
Nu maar hopen dat ie het blijft doen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en vooral benleentje.
Misschien dat ik nog 1 vraag zou willen stellen.
De diode en de elco , de waarden ervan op wat zijn die gebaseerd? Of hoe bereken je welke diode en elco je voor zoiets nodig hebt.Dit puur uit interesse.

benleentje

Golden Member

De waarde van de elco en diode heb ik even gewoon gegokt ;). In een licoln elektric zit een transformator van ca 150W op 24V. De motor kan dus max 150W zijn en dat is op 24V CA 6A. Jouw motor zal vergelijkbaar zijn in vermogen maar dan met ruim 40V. Dat is dan ongeveer 4A max en daarmee is een diode van 6A genoeg. Voor de de stroom heb ik 1000µF per Ampere genomen en dat is 4700 daar net iets boven. Dit is een vuistregel die vaak word toegepast.

Voor gestabiliseerde voedingen neemt men vaak 2000µF/A, maar voor een motor is dat niet nodig.

En het werkt fantastisch.Snelheid lijkt nog beter te regelen dan met de vorige.

Ik had een goede regeling wel verwacht dus is niet echt een verrassing voor mij. De condensator en diode zorgen ook voor een stabielere werking.
Goed om te horen ik heb deze regelaar ook besteld voor mijn lasapparaat staat al een tijdje om mijn todo lijst.

Nog een foto van de inbouw en het werkende display zou wel leuk zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Sta op het punt op vakantie te vertrekken en de zijkanten van het lasapparaat zitten er al weer opgeschroefd.
Zoals gezegd moest ik de regelaar noodgedwongen op het zijpaneel bevestigen en dit is niet zo handig als die zijkant eraf moet ,maar het gaat eigenlijk wel.
Als ik terug ben stuur ik enkele fotos op.Beloofd.

Oja voor de aansluitingen op de regelaar staan enkel Chinese tekens maar op de site staan de aansluitingen wel duidelijk aan gegeven.

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Zoals beloofd de fotos
De regelaar aan de zijkant gemonteerd. Met als nadeel dat als het apparaat open moet alles moet ontkoppet worden
De elco print achteraan vast gemonteerd
En vooraanzicht met de digitale toerenregeling gemonteerd in het voorpaneel

Ikben er stik tevreden mee

benleentje

Golden Member

Zit er goed uit en nu weet je ook precies je instelling.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Precies
Eerst leek het mij een beetje een onbenullige optie maar het is echt handig hoor
Je kunt je toevoersnelheid precies instellen en dus ook onthouden hoeveel je voor welke klus nodig hebt

Zo ,bijna de ganse auto gelast en gister b
egaf het apparaat het.
Beetje rook eruit.Direct afgezet.
Laten afkoelen,visueel niks binnenin te zien.
Apparaat aan,geen rook,toorts ingedrukt,motor draait netjes.
Geprobeerd stukje te lassen maar krijg alleen maar gloeiend puntje.
En beetje rook ,lijkt wel in de buurt van de grote trafo,maar ben niet zeker.
Weet iemand hoe na te gaan of de trafo,de diodebrug ofiets anders de boosdoener is?

Mvg

METEN
Kijk of er wisselspanning staat voor de diodebrug als je het knopje indrukt. Misschien een los contact, defecte diodes, wikkeling van het trafo.

Jacques van Montfort

Ik heb een schema toegevoegd, hoe zo'n bedraad kan zijn. Makkelijk voor de beeldvorming als je gaat meten

Jacques van Montfort

Hallo Jacques,

Bedankt voor het antwoord en het schema.
Ik meet met ingedrukte knop ong 30 V wisselspanning dit is op de 2 dikke draden van de trafo die naar de gelijkrichter gaan.

Mvg

Oei ,vandaag nog eens tijd voor gehad
Aangezet en knop ingedrukt
Meer lawaai als normaal.motor draait even en huiszekering vliegt eruit...
Nog eens geprobeerd,zelfde en ik meet ook niks meer op de uitgangen van de trafo naar de gelikrichter...

Ziet er niet goex uit

Bij nadere inspectie zie ik op het 24v relais aan elke kant een verbrande plek op het doorzichtig omhulsel
Het relais schakelt nog wel maar met een vrij grote vonk.
Zou het daaraan kunnen liggen?
Waar kan ik best zo een finderrelais 65.31 bedt bestellen?

Mvg

benleentje

Golden Member

Bij conrad verkopen ze die.

https://www.conrad.nl/p/finder-653182300300-steekrelais-230-vac-30-a-1…

Ik ben alleen bang dat niet het relais de oorzaak is maar dat je transformator in sluiting licht en dat daarom je relais kapot is gegaan. Kan ook zijn dat je gelijkrichterbrug in sluiting licht.

Maak de draden naar de gelijkrichter los en tape ze even zodat ze nergens tegenaan kunnen komen en probeer dan als je relais binnen is of de transformator wil inschakelen. Kijk ook even of er niets tussen de platen van de gelijkrichter is gevallen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hoi benleentje,

Heb de 2 aansluitingen van de trafo naar de gelijkrichter losgekoppeld en afgetaped.

Als ik nu de knop indruk geeft hij weer het oude lawaai en de zekering vliegt er niet uit.
Als ik meet op de 2 losgekoppelde draden meet ik 63v wisselspanning.
Tussen decplaten van de gelijkrichter zie ik niets dat ertussen gevallen is ofzo.
Het relais schakelt nu zonder vonk.

Oja die 63v is op de hoogste stand
Op de laagste stand meet ik 48 V

Waarschijnlijk is de gelijkrichter defect. Kan je de diodes per stuk doormeten. Een kant geleidend, andere kant niet geleidend. Je kunt het gelijkrichtblok in elkaar laten zitten tijdens het doormeten.

Jacques van Montfort
benleentje

Golden Member

ja nu eerst gelijkrichter doormeten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb er hem vantussen gehaald en de diodes gemeten,rode pin bovenop de diode en zwarte onderaan.Ik neem aan dat het zo moet.
Multimeter op continuiteit gezet
Dus

Linksonder. 0.000. en. 0.000
Linksboven. 0.000. en 0.000
Rechtsonder. OL. en. 0.000
Rechtsboven. OL. en. 0,466

Eerste 2 zijn zowiezo slecht denk ik en 4 misschien ook.
Op de diodes staat er NORMA 25 PO. 400
Op de gelijkrichter. M 80/33-SP2505/2. 8811

Kan niks ervan op het net vinden...