Met Zonnepaneel Powerbank laden

(Oplossing niet gevonden in relevante topics)

Ik zou graag voor een project een zonnepaneel gebruiken die een powerbank laad, zo dat ik de powerbank kan gebruiken voor project. (Staat klein deel dag aan).

Wat ik zelf heb gevonden:
Ik ben zelf al reeds opzoek gegaan, Het eerste waar ik aandacht waren de kant en klare powerbank met paneel ingebouwd. Maar ik ga voor dit project losse zonnepaneeltjes gebruiken en werkt dat dus niet.

Een tweede optie zou zijn om met lipo of lion cellen een eigen powerbank te creëren (inclusief chinees printje met laad en mppt). Maar mij lijkt het makkelijker om de paneeltjes direct een powerbank te laten bij laden. Nu is mijn vraag bestaan er standaard oplossingen voor of is eigen pcb ontwerp makkelijker en efficiënter ?

Ik heb nog geen panelen of powerbank gekozen dus sta open voor alle aanbevelingen. Voor de eventuele mppt lader bestaan er wel al bordjes op basis van de CN3065 IC.

Alvast bedankt.

Een powerbank met ingebouwd zonnepaneel kan ik afraden. Ik heb een paar jaar geleden zo'n ding van de Action gehad en weer teruggebracht. Dat ding werd in de zomer in de volle zon veel te heet en wilde niet laden. Als alternatief heb ik toen een opvouwbaar zonnepaneel met usb uitgang van de Lidl gekocht. Ik kan mijn powerbank dan in de schaduw houden. Dat werkt al een paar jaar prima. Die zonnepanelen zullen nu niet bij Lidl in het assortiment te vinden zijn, maar er is vast wel een vergelijkbaar iets met usb uitgang in China te vinden. Mijn powerbank (zonder zonnepaneel) komt wel van de Action en daar ben ik tevreden over.

Simpelste oplossing is een powerbank die geladen en tegelijkertijd belast kan worden. Sluit hier een USB-paneeltje op aan en je bent klaar.

Zoals vandeweek al gemeld is bij ons maar één van de ongeveer tien powerbanks in huis daartoe in staat (ook ideaal om twee telefoons en een powerbank 's nachts te laden uit een enkele USB-lader->powerbank aan de enkele lader en de twee telefoons aan de powerbank).

Overigens heb ik een 14W paneel van de Lidl gehad, maar ik was niet onder de indruk van het maximale vermogen (14W maar in volle zon hartje zomer kon ik er geen 5V 2A uitkrijgen met een dummyload). Niet om deze af te kraken, maar ik vond het reden genoeg 'm terug te brengen.

De zonnepanelen op de powerbanks zijn zelden meer dan 100mA bij 5V, dus zelfs mijn eerste 1,5Ah powerbank (>10 jaar oud) was op de meest perfecte dag nog niet vol te krijgen terwijl de capaciteit nauwelijks genoeg was om mijn telefoon op te laden.

Ik heb een paar panelen gekocht in de zomer en een review op Amazon geschreven:

https://www.amazon.com/gp/customer-reviews/R2AR18AY2FIIHT/ref=cm_cr_ar…

Suffering from wiseass oneliner blackout

bedenk wel dat je zonnepaneel een pak groter moet zijn dan je powerbank in formaat, en dat je veel uur zon moet hebben.

een zonnepaneel van 5W geeft, is al vlot 15x15cm en die gaat zijn 1W maar leveren in volle zon in de zomer. nu geeft die bijna niks met dat winterzonnetje.
een powerbank van 10 000mAh moet dus al 10 uur laden in die volle zon.
voorzie je powerbank meer dan groot genoeg zodat ze quasi niks ontladen worden en makkelijk een paar weken kan overbruggen op een lading. en dan je paneel groot genoeg dat die op een week of 2 met gemiddelde zon de boel kan volladen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 20 november 2019 05:54:35 schreef fcapri:
bedenk wel dat je zonnepaneel een pak groter moet zijn dan je powerbank in formaat, en dat je veel uur zon moet hebben.
een zonnepaneel van 5W geeft, is al vlot 15x15cm en die gaat zijn 1W maar leveren in volle zon in de zomer. nu geeft die bijna niks met dat winterzonnetje.

En dat is nog erg positief van je.

Dit ding van mij doet in de bakkende zon in het zuiden 11 Watt. Naar de zon gericht. Alles best-case scenario.

Ik kreeg er met heel veel moeite misschien 50 Watt-uur per etmaal uitgeperst.

Extrapolerend geeft dat 5W nog een pak groter gaat zijn dan 15cm kwadraat. In de bakkende zon. Ik zou zeggen maal drie.

Edit: of bedoel je 1 Watt in plaats van vijf? Dat komt aardig in de buurt.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Ik ging ervanuit dat het een typfoutje was en er 1A moest staan (5W en we hebben het over USB, dus 5V).