Op 8 november 2019 14:12:24 schreef raf janssens:
pic basic code:
remmen:
f = 0
h = 100
PulseOut PORTB.1, 10 , High
While 1 = 1
DelayMS 200
h = h - 1
If h = 0 Then PulseOut PORTB.1 , 12 , High
If h = 0 Then Return
Wend
het staat er wel degelijk dat dit het stukje is waarop het programma de remlichten laat aan gaan hoor
"remmen:"
Die variabele f staat ook nog op andere plekken.
mijn verwijzing naar de z80 is dat ook de 16f628 maar 1K geheugen heeft en ik geen TB ter beschikking heb om veel anders te programmeren dan nodig
Dat je spaarzaam met geheugenruimte om moet gaan heeft echt werkelijk NIKS met de lengte van een variabelenaam te maken.
setten: is het aan zetten van de betreffende lampen
setten2: is het uitzetten van de gekozen lampen
Tja, ik denk dat ik tegen een muur aan praat inmiddels, maar ik zou die labels dan iets van 'aanzetten' en 'uitzetten' genoemd hebben. Je bent hier elke keer in dit topic dingen over de werking/bedoeling van je code aan het uitleggen die juist door wat duidelijkere namen van labels/variabelen voor zich hadden kunnen spreken.
ik vind juist "FunctieBezig1" een onduidelijke beschrijving
want welke functie is met wat bezig ???
Okee, prima argument, maar ik kon uit jouw info niet meer opmaken. FunctieBezig1 is nog altijd meer info dan a1, zoals jij die vlag noemde. Geef hem dan een naam die beter beschrijft wat er voor functie bezig is.
net zoals StopGoFlag onduidelijk is want is het nu "stop" of "go"
Dan noem je hem Stop óf Go, of bRemFlag, of je noemt hem Stop_nGo om duidelijk te maken dat 0=Go. Mogelijkheden te over, en alles begrijpelijker dan f.
en "flag" er worden geen vlaggen gezet
bStopGo B word als teller gebruikt en heeft geen stop of go functie
Je zegt zelf dat f alleen 0 of 1 kan worden. Is voor mij een soort vlag, of op z'n minst een boolean. Geen counter.
ik begrijp wat je wil bedoelen hé maar voor mij is jullie manier van programmeren onduidelijker dan wat ik reeds een 30 jaar doe
Nou heel eerlijk, wat je hier aan het doen bent is echt gerommel. En dat is niet erg, want je komt ook om hulp vragen. Maar nu sla je goedbedoelde adviezen in de wind en steek je je kop in het zand.
Ik ben nog niet eens begonnen over constructies zoals deze:
pic basic code:
While 1 = 1
DelayMS 200
h = h - 1
If h = 0 Then PulseOut PORTB.1 , 12 , High
If h = 0 Then Return
Wend
Leuk dat je het al 30 jaar zo doet, maar waar denk je dat een while-conditie voor is? Je maakt een oneindige loop, en daarin verstop je dan de return-conditie. Los van het gebrek aan fatsoenlijk inspringen...
en als het werkt waarom overschakelen
Werkt het allemaal? Waarom dan die 2 topics? Jij wilt nu iets bijzonders met interrupts gaan doen, terwijl je huidige code op niks trekt. Dan is het toch fijn als mensen je goed op weg proberen te helpen?
Nee hoor, Raf doet het al 30 jaar zo! Waarom veranderen?
zo word me aangeraden in flash of c of cc+ te programmeren en wat is de meer waarde buiten dat ik een nieuwe programmeer taal moet gaan leren
snelheid ???? heb ik echt niet nodig want buiten de pinkers is er niets tijdgebonden .
Ho ho, nu haal je er iets heel anders bij. Ik ben geen aanhanger van Basic (zeker niet voor een uC), maar ik ga iemand die net een beetje de taal onder de knie heeft echt niet naar een andere programmeertaal lopen pushen.