hifi keten barco

oude keten op de kop getikt:tuner Barco CT2100 en versterker Barco CA 2130

de signaallampjes van de versterker zijn stuk:welk vermogen mogen deze hebben?(het zijn draadlampjes)-spanning 13.60V gemeten.

ook lampje van de tunning is stuk,zal wel hetzelfde zijn ??
bij deze tuner is de displayverlichting ook stuk(2 lampjes)
wat is het vermogen daarvan??
deze vragen om voldoende lichtsterkte op de schalen te hebben,en toch de voeding niet over te belasten.
alvast bedankt voor de reacties.

Van hier uit is daar natuurlijk vooralsnog geen zinnig antwoord op te geven, behalve: probeer er eens een aantal.... :7
Wat staat er op de oude lampjes, dat zou een schot in de goede richting moeten zijn.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
RAAF12

Golden Member

:-) @TS Gooi eens een foto van de lampjes naar ons toe. Er zijn zoveel verschillende types in afmeting, spanning en stroom. Opmeten en met een duidelijke omschrijving erbij kan natuurlijk ook. 13.6V is wel apart 12V lijkt mij waarschijnlijker. Vooral als de versterker voor 220V is ontworpen kan de spanning op de lampjes hoger zijn.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 19 november 2019 00:35:01 (27%)

Hugo Welther

Moderator

Ziet er erg "Japans" uit.

https://i.pinimg.com/564x/76/ea/73/76ea7315a6e395a333fcff38e6d09bf0.jpg

Gangbaar zijn 14V lampjes.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hierbij foto van de beide lampjes.nogmaals spanning gemeten en kom nu op 19.5v uit,dit door beter contact op de printplaat.de wijzerverlichting is
+/-18mm lang en diameter 4,2mm.
de displayverlichting is diameter 4mm kant lamp en 5mm kant draden,lengte +/- 14mm.
foto's van de toestellen kloppen.
graag u advies ivm de toegelaten amperage(mA)en eventueel waar te verkrijgen.

RAAF12

Golden Member

Voor de verlichting van de meters zou ik 80mA nemen. Heb je op de DC stand gemeten? Soms worden lampjes uit de trafo gevoed? Die voor de tuner schaalverdeling zijn meerdere lampjes in serie?

Hier staan een aantal lampjes.
https://www.conrad.nl/o/microlampen-miniatuurlampen-0234050

Hugo Welther

Moderator

Maak eens foto's van de print in bijv. de versterker. Welke namen en nummers staan daarop? Misschien e.e.a ergens naar te herleiden.

(zo had ik Panasonic ST2400 FM/AM tuner ter reparatie waar af fabriek een Technics FM/AM print in zat)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
mel

Golden Member

Dat is logisch .Technics IS van Panasonic..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ziet eruit als een OEM product uit de schuur van Pioneer. Foto's van de binnenkant kunnen meer duidelijkheid bieden. Wellicht is er een gelijkend schema van een Pioneer waarop wel waardes staan.

fred101

Golden Member

Op 19 november 2019 19:26:42 schreef macosoni:
Hierbij foto van de beide lampjes.nogmaals spanning gemeten en kom nu op 19.5v uit,dit door beter contact op de printplaat.

Dat klinkt als AC meten in de DC stand met een niet echt geweldige multimeter. Meet eens in de AC stand.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is inderdaad AC-zowel op wijzers als op tunerdisplay.
Voor de versterker is de spanning op de schalen 13.5vac en voor de twee die de tunerdisplay verlichten 19vac.De tunerschaal is ook 19vac.

Arco

Special Member

Als je met kapotte lampjes hebt gemeten is de spanning veel hoger, hebben vaak een serieweerstand. Waarschijnlijk allemaal 14v lampjes.

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 20 november 2019 11:17:11 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lampjes, lampjes, lampjes, en nog meer lampjes.
https://elektronica-online.nl/lampjes-laagspanning
Nee, ik heb geen aandelen.
Succes.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Jammer dat er geen schema's te vinden zijn.
Iedereen bedankt voor de tips,zal wat lampjes aankopen en testen.

Evarist

Golden Member

Ik wist niet dat Barco ooit stereospul had gemaakt. Ik ken hen alleen van de TV's maar dat is normaal. TV herstellingen waren mijn core-business.

Kan je niet bij Barco zelf ofwel het schema vragen ofwel de lampjes bestellen?

Nihil est verum, quod non probatur primo.

onderdelen bij barco halen van apparatuur van 35+ jaar oud? denk dat ik het antwoord wel kan raden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 november 2019 12:31:02 schreef Evarist:
Ik wist niet dat Barco ooit stereospul had gemaakt. Ik ken hen alleen van de TV's maar dat is normaal.

Ook platenspelers en ketens in Europese stijl a la Telefunken, Dual en Grundig.

Die zijn overigens met radio's begonnen Belgian American Radio COrporation.

KGE

Golden Member

Op 24 november 2019 14:13:10 schreef New Beetle:
[...]Ook platenspelers en ketens in Europese stijl a la Telefunken, Dual en Grundig.

Die zijn overigens met radio's begonnen Belgian American Radio COrporation.

En natuurlijk die grote projectoren (destijds 3 x projectiebeeldbuis vloeistofgekoeld) Tegenwoordig LED schermen.

Alle lampjes vervangen,en verlichting terug ok.

versterker met platendraaier speelt perfekt.
versterker met cd-speler(aux)speelt perfekt.
versterker met radio heeft krakende box links,uitgangen radio verwisselen en
de fout overplaatst naar rechtse box.fout komt dus van de radio.

Weet iemand raad ??

Evarist

Golden Member

Op 24 november 2019 13:27:41 schreef testman:
onderdelen bij barco halen van apparatuur van 35+ jaar oud? denk dat ik het antwoord wel kan raden..

Ik heb een tijdje geleden van Barco vernomen dat er een leverancier alle onderdelen had opgekocht.
Maar dat is ook al weer lang geleden.

Nihil est verum, quod non probatur primo.