Teaser knop in showroom met smart knop dat filmpjes afspeelt

Wild idee : Ik wil in onze showroom een grote rode drukknop hangen (smart via wifi) dat met de nodige pijlen en aanwijzing, de klant aanspoort om erop te drukken.

Elke keer dat er iemand op die knop drukt, wordt er op een TV een (promo- of uitleg-) filmpje afgespeeld dat ergens op een share van een NAS staat.

Iemand een idee hoe ik dit kan verwezenlijken ?

* IFTTT smart switch ? -> maar hoe koppelen aan een script om een willekeurig filmpje af te spelen ?
* TV gekoppeld aan vb een NUC die via HDMI verbonden is met de TV ?

Alle ideeën zijn welkom.

thx.

Geert

High met Henk

Special Member

draadloos keyboard of muis kopen en zorgen dat de bewuste toets een muisklik/combi geeft end e rest in de PC oplossen die afspeelt.

misschien kan het zelfs wel met een DVR.... die hebben vaak ook keyboard mogelijkheden!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
elmowww

Golden Member

Wij hebben dat eerder opgelost met een Raspberry Pi of een andere mini PC met een dedicated python script er op. Dat was dan weer verbonden aan een IO input.

Ik denk dat ik dat in de toekomst weer zou doen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Ik heb een vergelijkbaar ding gedaan met een raspberry pi.

Ik heb een python scriptje gemaakt wat wacht totdat er op de knop gedrukt wordt. Zodra dat gebeurt roept ie een ander scriptje aan. In jou geval moet dat andere scriptje het filmpje afspelen. Ik hier heb dat andere scriptje geleerd om een scan te maken en die dan aan mijn administratie toe te voegen. (de scanner had dat ook helemaal zelf kunnen doen, maar die is te dom geprogrammeerd).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op verzoek het scriptje.

code:

#!/usr/bin/python

import RPi.GPIO as GPIO
#import subprocess
import os
import sys
#use sys.argv

print "numargs = ", len (sys.argv)

butno=int (sys.argv[1])
cmd=sys.argv[2]

print "butno = ", butno , ", cmd = " , cmd

GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(butno, GPIO.IN, pull_up_down = GPIO.PUD_UP)

while True: 
  GPIO.wait_for_edge(butno, GPIO.FALLING)
  print ("Button pressed");
  os.system(cmd)

Edit: Ter info: Hier nu 10 maanden in gebruik. Hij triggert wel eens onterecht. 3-4 keer per maand. Als ik er weer in moet duiken dan zou ik ALS de boel triggerd nog 5x snel achter mekaar kijken of het knopje nog steeds is ingedrukt en zoja dan pas de actie uitvoeren. Op STM32 heb ik dat ook pas ge-implementeerd en dan kan ik me niet voorstellen dat het langer dan 0.2 microseconde duurt om nog 1 keer naar de pin te kijken. Dus gewoon 5x binnen 1 microseconde. Dat werkt goed. De stoorpulsjes zijn dus korter dan 1 microseconde denk ik. En Python gaat het zelfs op een tien tot 30x snellere ARM niet voor mekaar krijgen om binnen 1 microseconde de tweede READ te doen....

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 11 december 2019 15:25:45 (42%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vroeger wel eens iets dergelijks gemaakt op een Pc. tegenwoordig zou ik inderdaad een RPI gebruiken. Maar wat is in vredesnaam een smart knop? Wat is daar anders aan dan bijvoorbeeld en ouderwets belknoppie met een simpel aan uit contacje.

Of is dat smart tegenwoordig een soort van modewoord. Zoiets als mijn smart TV waar je voor dat smart extra betaalde en die nu een gewone tv is geworden. Net als dat digitale dingen altijd veel beter en dus duurder zijn dan analoge dingen.

Dus heb je het over een gewoon drukknopje op is er nog iets speciaals aan.