Zijn "volume-stappen" te wijzigen op HIFI set?

Beste forum gebruikers,

Ik heb voor slechts 5 euro een PHILIPS MCD708 set gekocht en gebruik daarvan de CD en radio functie.

Set is netjes en doet het meer dan prima.

Echter : als ik op het apparaat / of met de afstandsbediening het volume verander dan gaat dat met net iets te snelle stappen.

Ik mis als het ware wat meer subtiliteit / zou willen dat het wat geleidelijker zou gaan.

Nu is het geluid bij normaal gebruik net iets te zacht , of net iets te hard.

Ik vermoed dat het via een chip o.i.d. gaat en dat het onmogelijk zal zijn maar toch de vraag :

Kan er nog iets in / aan zo'n apparaat worden bijgesteld /aangepast?

Advies en tips zijn als altijd welkom, dank alvast!

Ik ben bang van niet. Volume wordt, net als andere instellingen zoals bas, treble en balans, door de microcontroller geregeld en via I2C naar de betreffende sound controller gestuurd.

Groeten, Ron.

Door omstandigheden kon ik niet eerder antwoorden.

Mijn hartelijk dank voor de twee reacties.

Zeer zeker die met de link naar de service manual! :)

Op 6 november 2019 12:18:02 schreef Rontronix:
..door de microcontroller geregeld en via I2C naar de betreffende sound controller gestuurd.

Toch zou er ergens weer analoge audio moeten ontstaan wat naar de eindtrap gaat. Als je daar een U-deler zet gaat het audio in volume naar beneden. Helaas ook het max volume, maar da's geen probleem lijkt het.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
RAAF12

Golden Member

Inderdaad, twee instelpotjes op de input van het linker en rechter kanaal aanbrengen en dan eenmalig het gewenste niveau instellen.

Wederom dank voor deze berichten!

Maar zo'n specifieke ingreep gaat me wat boven m'n pet. :P

de speakers op de grond zetten, op hoogte hoor je de hoge tonen veel eerder als zijnde irritant.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 17 november 2019 14:05:58 schreef Max1966:
Wederom dank voor deze berichten!

Maar zo'n specifieke ingreep gaat me wat boven m'n pet. :P

Je kan bij de 5k6 weerstanden R324 en R326 een spanningsdeler maken of met een instel potmeter óf een vaste weerstand naar aarde. Kijk of 2k2 de juiste verzwakking geeft in jouw geval. Er kan niks kapot, als het volume te weinig verzwakt neem je twee weerstandjes van 1k naar de massa.
Te solderen over de bestaande C3049 en C3050, maar dan op de achterkant van de print. Zal wel SMD zijn (niet gechecked) dus even kijken wat het beste past.
@BFM ik was druk bezig te editten, zo goed? :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat lijkt het goede idee, @RAAF; misschien is het nuttig om te precizeren dat de toe te voegen weerstanden parallel komen aan C3049 resp. C3050.

@hierboven: sorry hoor, er was geen aanwijzing dat je niet uitgetikt was :) We zijn wel lekker akkoord, dat is al heel wat!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 17 november 2019 18:02:14 (31%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

Op 16 november 2019 16:14:03 schreef RAAF12:
Inderdaad, twee instelpotjes op de input van het linker en rechter kanaal aanbrengen en dan eenmalig het gewenste niveau instellen.

[bijlage]

De volume verandering per (digitaal)stapje blijft gewoon ongewijzigd!
Het max volume is wel te beperken, of de TS dat wil als ik naar zijn topic kijk.....?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Klopt, maar dat is geen probleem als in de endregie dmv een verzwakker wordt beslist welk volume optimaal is. Blijkbaar doet die digitale stappenverzwakker in de pre-amp te grote > -3dB(?) stappen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ aub verwijderen ]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 17 november 2019 18:02:29 (92%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
vergeten

Golden Member

Het 4-Channel Input Audio Processor IC PT2314 die het uitgangssignaal levert voor de TDA8920 eindtrap, doet volgens de datasheet een vaste 1,25 db/step.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Dat zou een mooie regeling moeten geven. Maar blijkbaar voldoet het niet aan de eisen van de topic starter. Of Philips heeft het vernaggeld en slaat een paar stappen over. Maar dat is een wilde gok...
Als de topic starter een meter heeft die dB kan meten is het te checken. Of omrekenen op het mV AC bereik naar dB op de meter. Maar twee weerstanden bijplaatsen is de kortste klap in tijd, de rest is fun :-)

Wat ik aangaf in de eerste post : het is dat ik net een "tussen stapje" mis bij het volume afstellen.

Gradueel gaat het net iets te hard / snel.

Met nadruk op "iets" want een ander zal zich er wellicht niet aan storen.

Waarom PHILIPS dat zo heeft gedaan weet ik niet, dit is de eerste keer dat ik dit tegenkom bij een apparaat waar ik het volume kan instellen / bijstellen.

Inmiddels ben ik er wat aan gewend en laat ik het maar zo.

De bovengenoemde / gesuggereerde stappen gaan mijn pet echt te boven.

Maar dank wederom, het blijft fascinerend om zo een diepere inkijk in de elektrotechniek te krijgen.

;) _/-\o_

vergeten

Golden Member

Op 18 november 2019 11:27:05 schreef Max1966:
Maar dank wederom, het blijft fascinerend om zo een diepere inkijk in de elektrotechniek te krijgen.
;) _/-\o_

Elektronica zul je bedoelen! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 november 2019 12:50:03 schreef vergeten:
[...]
Elektronica zul je bedoelen! :)

Mijn welgemeende excuses : "een diepere inkijk in de elektronica te krijgen." ;)