gezocht ;schakelklok landis en gyr voor kwh meter met maximumaanwijzing

Beste Mensen,

Wie kan mij helpen aan een schakelklok die om de 15 minuten 1 seconde in en uit schakelt van het merk landis en gyr voor kwhmeter met maximumaanwijzing.
Ik heb een kwh meter landis en gyr zie foto met meetnaald maar deze kwh meter heeft een uitwendige schakelklok nodig die de meenemer van de naald na 15 minuten weer naar de beginpositie brengt.De kwh meter komt uit het jaar 1972.
Op de kap moet staan schakelklok of relais voor meter met maximumaanwijzing.(15 min)
Dit waren zwarte metalen kastjes van landis en gyr.
wie o wie kan mijn kwh meter weer laten werken.
mvg richard

is dit niet het meterdeel van een oude meter die werkte op muntgeld? dan zou er een muntproever bij moeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nee, dit is wel een kW meter, maar ik zit de hele tijd met een groot vraagteken boven m'n hoofd: wat doet dat snoer en die stekker?
Is het een kW meter die met pulsen werkt? Zouden we het typeplaatje mogen zien? Ben zo nieuwsgierig.
Ik heb een oud topic opgescharreld met de zoekterm "SR klok".
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144688
Daar staat een bijdrage van mij in, en ik moet nog steeds op zoek naar die klok...
Misschien heb ik ook nog ergens zo'n 15 minuten ding liggen, moet gaan zoeken. Maar zo'n schakelingetje fiets je toch zo in elkaar?

Edit: en aan ts, het is wel handig om je emailadres in je profiel te zetten. Dus niet in het bericht zelf. Op deze manier kom je niet ver...

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 19 november 2019 23:04:45 (11%)

Bekend beeld. Tijdens de maandelijkse opnameronde heb ik heel wat van die wijzers teruggesteld. Maar dat waren dan wel 3-fasen meters.
Ik mis bij deze nog de voorziening waarmee je het terugstelmechaniek kon verzegelen.
Een schakeling die elke 15 minuten een 1 secondepuls geeft is niet zo moeilijk te maken. Tenzij je per se de originele klok wil hebben.

mvdk

Golden Member

@KlaasZ: hebben ze bij jullie bedrijf die meters niet omgebouwd? Een cumulatief telwerkje erin?
Bij ons werd het aantal grootverbruiksmetingen zo groot, dat het niet meer lukte om met de daarvoor aangewezen personen de maandelijkse ronde op tijd te maken. Dan zat je in de "nieuwe" maand naar de "oude" piek te kijken. Dat gaf gezeur.
Ik heb zitten googelen op "MF meter", kan niks vinden..

Ik heb deze kwhmeter zo aangekocht.Dat snoer en stekker is niet orgineel maar moet op een meterbord bevestigt worden.Het glazen venstertje is door de vorige eigenaar vernieuwt,was gesneuveld en de terugdraaiknop zit er niet meer op.Deze zoek ik nog van een (donormeter).Op het type plaatje staat.landis gyr,wisselstroom kwh meter.type CL2m ,220 volt 10(30)ampere 50hz 600 omw/kwh bouwjaar 1972 1P.
Op de gezochte schakelrelais moet staan;registreerperiode 15 minuten.het is geen muntmeter.mijn emailadres is;rwhdijen@gmail.com

Op 19 november 2019 23:24:39 schreef mvdk:
@KlaasZ: hebben ze bij jullie bedrijf die meters niet omgebouwd? Een cumulatief telwerkje erin?

Nu je het zegt, er zat inderdaad ook een cumulatief telwerk in. Waren niet omgebouwd, maar origineel af fabriek.
Wat mankracht betreft lukte het bij ons nog wel om alle grootverbruikers maandelijks af te lopen.

hierbij een foto van de gezochte relais.let op op foto staat er een van 10 minuten maar ik zoek er een voor 15 minuten.
mvg richard.

mvdk

Golden Member

Nei, das niet wat je zoekt. Das een TF ontvanger. (kan ik je ook wel aan helpen hoor, maar ik weet niet of dat zal werken waar je woont).
Ik ga vanmiddag en vanavond op zoek, zal nog wel wat van me laten horen.

Edit: tzou kunnen dat er in zo'n TF ontvanger zo'n 15 minuten loopwerkje erbij geknutseld werd, bij ons bedrijf heb ik ze niet meegemaakt.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 20 november 2019 14:58:37 (25%)

Kan best zijn dat in die TF ontvanger een klokje ingebouwd zit. De toevoeging mye in het typenummer zou daar op kunnen wijzen. Ik weet het niet zeker want wij hebben zulke TF ontvangers niet gehad.

@dyr74: in het klemmendeksel zit een aansluitschema. Misschien geeft dat uitsluitsel.

mye staat voor sycroonmotor.als ik een tf ontvanger met een 15 minuten klokje zou tegenkomen dan kan ik al vooruit.in mijn tf ontvanger zit een loopwerkje van 10 minuten dus ik was er bijna.

mvdk

Golden Member

Ik begrijp best dat je zo'n bijpassend 15minuten ding wilt, maar je kan met de aanwijzingen die ze hier kunnen geven ook een tijdrelais maken.
Zo heel nauwkeurig komt 't nou ook weer niet voor hobbytoepassingen.

werkten die TF frequenties nog wel? die zijn gebied afhankelijk en of die nog bestaan in dat gebied is het volgende, zeker als die afwijken van de standaard boiler,kwh ,verlichting schakelmomenten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De 15 (of10) minutenpuls wordt niet via TF overgedragen maar wordt in het apparaat zelf gegenereerd door een synchroonmotortje.

beste mensen,ik ben eruit wat ik precies zoek.
het is een landis gyr schakelklok type;KYA1uums.zie foto.wie mij eraan kan helpen mail mij aub even op ; rwhdijen@gmail.com.
vriendelijk bedankt richard.

dat is een 24minuten schakelklok. de 24 uurs uitvoering van die types kwam je vroeger vaker tegen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

er staat op het typeplaatje registratieperiode 15 minuten.dit heeft mijn maximumkwh meter nodig.de meenemer moet om de 15 minuten even afgeschakeld worden.er zal in deze klok ook wel een sycroonmotertje zitten

mvdk

Golden Member

Maar wat is het bezwaar van een electronisch tijdrelais?
Heb ik al eerder gezegd, als je daar op het forum om vraagt, zullen er mensen zijn die je daar mee kunnen helpen.
Zelf iets knutselen is toch leuker?
Het gaat er in deze situatie om het ding werkend te krijgen, of die 15 minuten 930 sec of 870 sec is, is in dit geval niet zo belangrijk.
Ook met exact 900 sec moet het verbruik niet groter zijn dan de meter aan kan, anders draait ie alsnog door de naald.

Heb al gezegd, ik ben op zoek, maar weet niet waar het ding gebleven is. De mijne is een type SR, als er "voor meter met maximumaanwijzing" opstaat, zit je goed. Er bestonden ook van die kleine kastjes, in hetzelfde formaat als de bedrijfsurentellers die ze ook maakten.

Edit: nog een leuk YT'je. In dit filmpje zie je het cumulatieftelwerk in actie. De wijzer word teruggesteld, de meteropnemer heeft dus de hele maand de tijd om langs te komen in plaats van een vaste dag in de maand.
Op de eerste foto in dit topic zie je óók een telwerk, maar daar worden volgens het opschrift kWh's geregistreerd.
Op de meter in het youtube filmpje worden kVA's geregistreerd, merkwaardig.

Edit2: een beetje zoekend met google kwam ik mezelf tegen dat ik al in maart dit jaar beloofd heb om die klok te gaan zoeken.
Nog steeds niet gevonden....