trafo ingang variëren

Ik heb een spoelentrafo 230/12 V, 50 VA en wil de ingangsspanning hiervan kunnen variëren van 0-230 V. Heeft iemand daar een gedetailleerd schemaatje voor? Bij voorbaat dank!

vergeten

Golden Member

Dat kan met een variac ervoor, dat is een regelbare transformator.
De meeste variac's gaan tot boven de netspanning van 230 volt.
Pas daar mee op want 260 volt is voor je 230/12 volt trafo teveel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 november 2019 12:42:17 schreef vergeten:
Dat kan met een variac ervoor, dat is een regelbare transformator.

schema zoek ik nog even

Een Variac ken ik wel, maar dat is uiteraard niet de bedoeling. Wil zelf iets gaan bouwen om de ingangsspanning te variëren middels fase aansnijding. Zeg maar een soort 'dimmer' maar dan voor inductieve belasting.

vergeten

Golden Member

Dat kan ook.
Het veroorzaakte wel veel "rommel" op de 12 volt uitgangs spanning van je trafo, die faseaansnijding ook niet echt fijn vindt.

Maar omdat we niet weten wat je ermee wilt gaan voeden, zou dat geen bezwaar kunnen zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Meeste dimmers werken (met gepaste snubber) wel op zo'n relatief kleine trafo...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Onderstaand schema is specifiek ontworpen voor regeling van trafo's en wisselstroommotoren. Helaas heb ik geen details van de componenten. Vandaar mijn vraag in de OP.

https://homemade-circuits.com/wp-content/uploads/2012/04/simpletriacdi…

Arco

Special Member

Er zijn er ook genoeg met waardes erbij...

https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-d037e30095362ad3003193268104b399

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

gewoon een dimmer voor AC motor kopen. heb ik thuis op mijn kachelventilator ook gezet. een goedkope uit china. werkt al een jaar of 3 zonder problemen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

kunnen variëren van 0-230 V

0-230V is teveel gevraagd voor een fase aansnijdimmer, de diac geleidt bij 30V en ontsteekt dan de triac. Reken op een regelbereik van 30-230V. De aangesloten voedingstrafo ga je ook wel horen brommen bij zo'n regeling. Maar dat maakt niet uit, het werkt goed, hier gebruikt om een motor te regelen voor het wikkelen van draad op een trafo spoelkern.

Het schema van de TS heeft een pulstrein onsteking en is maar een principeschema.
In de PDF waar hij dat schema gevonden heeft staat wat lager een uitgewerkt schema met de waarden erbij (dat schema voor een lastrafo).

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 21 november 2019 14:25:15 (22%)

LDmicro user.
Sine

Moderator

@herbert116,
Als je nou eens verteld wat je precies wilt bereiken dan hoeven we niet te gokken naar oplossingen voor je probleem.

Een trafo kun je prima 'dimmen' met een doodnormale dimmer.

Kruimel

Golden Member

Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik hoor dat trafo's dimmen niet altijd gaat omdat normale dimmers niet symmetrisch genoeg zijn en dat de trafo daardoor verzadigt. Dat natuurlijk wel een issue dan... Er was eens een Elektuur voeding die zo een trafodimmer had geïmplementeerd waar ik vaker van hoor dat die dit probleem had.

Ik weet ook niet wat er gebeurt als er een brugcel en een elco achter hangen, want dan zou ik zeggen dat die dezelfde piekstromen te verwerken krijgt dan wanneer je dit doet direct op een brugcel. Lijkt me om eerlijk te zijn geen goed idee, in het bijzonder met een ringkern met een kleine lekinductie.

Een filmpje van bigclive over fase-aansnijding noemt een systeem om de instabiliteit van dimmers bij lage instellingen te verwijderen. Hij toont het schema uit 'application note' AN1003 van Littelfuse met 4 dioden die daarbij dienst doen:

Littelfuse_App_Note_AN1003.pdf

Het zou handig kunnen zijn hier ook naar te kijken.

PS Overigens ben ik het met Sine eens dat een uitleg van het echte probleem misschien wel handiger is... :)

Op 21 november 2019 15:20:09 schreef Sine:
@herbert116,
Als je nou eens verteld wat je precies wilt bereiken dan hoeven we niet te gokken naar oplossingen voor je probleem.

Precies! Wat hangt er aan de 12V en waarom wil je hem primair regelen?

In het novembernummer van 1987 van Elektuur stond een dimmer voor inductieve lasten, helemaal uitgewerkt en met componentenwaardes.

Groeten, Ron.

Op 21 november 2019 15:20:09 schreef Sine:
Een trafo kun je prima 'dimmen' met een doodnormale dimmer.

Ik weet niet wat je precies met "doodnormaal" bedoelt maar volgens mij zijn er buiten R- en C-dimmers ook specifieke L-dimmers. De verwijzing naar een (principe)schema daarvoor, had ik al eerder bijgevoegd.

Op 21 november 2019 16:44:24 schreef Rontronix:
In het novembernummer van 1987 van Elektuur stond een dimmer voor inductieve lasten, helemaal uitgewerkt en met componentenwaardes.

Groeten, Ron.

Bedankt Ron, maar hoe kom ik bij die informatie?

Arco

Special Member

Even 'elektuur november 1987' in Google intoetsen?... ;) (en dan downloaden)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jeever

Golden Member

Op 21 november 2019 12:39:19 schreef herbert116:
Ik heb een spoelentrafo 230/12 V, 50 VA en wil de ingangsspanning hiervan kunnen variëren van 0-230 V. Heeft iemand daar een gedetailleerd schemaatje voor? Bij voorbaat dank!

Uit de tijd dat ik Kemo-modules verkocht weet ik mij te herinneren dat Kemo Electronic een speciale module had voor het primair regelen van draadgewikkelde trafo's: de M050. Niet vaak verkocht, maar ook nooit klachten over vernomen.

Weliswaar officieel verdwenen uit het pakket, maar via eBay nog wel te koop voor prijzen rond € 15,00.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 21 november 2019 16:44:24 schreef Rontronix:
In het novembernummer van 1987 van Elektuur stond een dimmer voor inductieve lasten, helemaal uitgewerkt en met componentenwaardes.

Groeten, Ron.

Fantastisch artikel! Ook al vanwege de theorie en uitleg omtrent de typische inductieve belasting van een transformator wikkeling.

Op 21 november 2019 14:01:19 schreef fcapri:
gewoon een dimmer voor AC motor kopen. heb ik thuis op mijn kachelventilator ook gezet. een goedkope uit china. werkt al een jaar of 3 zonder problemen

@fcapri:
Is inderdaad een optie. Heb daar echter wel wat vragen over:
1. Is deze dimmer absoluut stil of is eventueel gebrom moeilijk te horen vanwege het ventilator geluid?
2. Hoe is de werking in het onderste regelgebied, o.a. wat is de minimale belasting? (mijn max. belasting is 50 W)
3. Heb je nog de bestelgegevens van deze dimmer?

Bij voorbaat dank.

Arco

Special Member

Of een dimmer wel of niet bijgeluidjes maakt verschilt per dimmer en belasting, kwestie van proberen...
(en van wat je storend vindt. Wat de een vreselijk vindt, hoort een ander niet eens...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 21 november 2019 17:16:53 schreef herbert116:
[...]
Ik weet niet wat je precies met "doodnormaal" bedoelt maar volgens mij zijn er buiten R- en C-dimmers ook specifieke L-dimmers. De verwijzing naar een (principe)schema daarvoor, had ik al eerder bijgevoegd.

Dat klopt, maar afhankelijk van je belasting heb je die wellicht niet nodig.
Als in: dan voldoet een doodnormale R C diac triac dimmer vaak prima.

Daarom nogmaals, wat wil je dimmen? Een ventilator?

Op 21 november 2019 22:18:17 schreef Sine:
[...]
Dat klopt, maar afhankelijk van je belasting heb je die wellicht niet nodig.
Daarom nogmaals, wat wil je dimmen? Een ventilator?

Wat ik wil 'dimmen' is de primaire wikkeling van een trafo. Dit staat in de OP plus is schematisch weergegeven bij de reactie van @Jeever.

Arco

Special Member

Zoals gezegd: iedere dimmer maakt in meer of mindere mate wel bijgeluidjes afhankelijk van type en belasting.
Is vaak heel zacht: of je dat storend vindt is een persoonlijke kwestie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com