Storing Ultrasoon reiniger

Goedemiddag iedereen,

Ik zit met een klein probleem. Als ik bij mijn ultrasoonreiniger de temperatuur schakelaar inschakel ( ongeacht de temp) klapt de schakelaar in de meterkast er na een 2 min uit. Waar zou dit aan kunnen liggen? Heb de ultrasoon nu open liggen en zien zo 1,2,3 niets geks.

Arco

Special Member

Welke 'schakelaar'? De zekering of de aardlek?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Hm, klinkt enorm naar een gaar verwarmingselement. Het zal de aardlek wel wezen.

Don't Panic!

Heel toevallig ben ik ook net met twee ultrasoon-reinigers van een paar honderd liter bezig. Aardlek eruit.

Bij beide is het verwarmingselement kapot. Bij 1 is en wat lek in de kOhm range waardoor de aardlek na enige tijd eruit gaat. Bij de andere is er een echte sluiting van een draad in het verwarmingselement naar massa.

Het is bij jou vast hetzelfde probleem. Eerst even reinigen en droogmaken, controleer op lekken. Dan de weerstand meten van element naar aarde. Die moet zeer hoog zijn, liefst een paar honderd kOhm.

Bij lek gewoon het element vervangen.

Maar die elementen zitten dus aan de zijkant? Word lastig bijkomen ben ik bang. Deze is maar 90 liter hoor ?

Hensz

Golden Member

Dan zul je mss beter nog wat foto's maken en/of merk en type geven. Met een beetje pech staat er zelfs iets in de handleiding die erbij zit.

Don't Panic!

Henz, handleiding heb ik niet meer. Maar het is een baier 2000. Ik ga wel even googlen. Dank voor deze tip, dat had ik namelijk niet bedacht. ?

pamwikkeling

Special Member

Is het niet zo dat de waterbak van een ultrasoon doorbarst als gevolg van het steeds heen en weer buigen onder invloed van de ultrasoon golven ?

Kan dat ook niet gebeuren bij de verwarmingselementen ?

Waar die dingen ook niet goed tegen kunnen is reinigen van een zure oplossing, vb om kalk te verwijderen.
Na tweemaal reinigen heb ik mijn ultrasoon toestelletje naar de eeuwige jachtvelden gejaagd.
Het schijnt dat je er een glazen pot in moet zetten als je met zuren wil reinigen.

Dan zal ik eens kijken of ik hem nog verder kan demonteren.

mel

Golden Member

Dat is een beveiliging tegen te hoge temperatuur, een zgn "klicson"

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pamwikkeling

Special Member

Kan je ons het schema bezorgen van de ultrasoon generator ?
Ik heb namelijk een aantal gelijkaardige trilelementen maar geen generator.

Helaas heb ik geen schema tot beschikking, anders had ik je die gegeven

Hier nog wat fotos, maar wat kan hier nu aan stuk zijn?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoek nu eerst het verwarmingselement eens op. Foto's van de ultrasoontransducers zijn niet relevant. Daar zit je probleem niet.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Dit is alles, die rode dingen zijn de verwarming

Wat voor weerstandswaarde meet je tussen de rode draden van het verwarmingselement en de (RVS) behuizing ?
Dan het liefst per verwarmingselement.

[Bericht gewijzigd door arnold geurtse op dinsdag 26 november 2019 12:42:39 (16%)

Meet liever tussen de ader en de bak. Ultrasoon maakt alles kapot, veel kans is de isolatie van die draad door en maakt hij contact met de bak.

Die weerstand moet toch wel enkele honderden kiloOhm zijn, liever nog zie ik megaOhms.