Formule DC naar AC?

Goede dag. Als ik een accu heb die kwa capaciteit 100AH 48vdc is, en wil dit dus naar 230vac omzetten. Hoeveel Ah 230vac kan ik dan uit die accu halen?

Alvast bedankt. Björn

benleentje

Golden Member

Je kan dit doen door de accu om te rekenen naar vermogens inhoud.

100Ah x 48V = 4800W gedurende 1 uur. Een waterkoker van 2000W zou dan in theorie ruim 2 uur kunnen werken.

In de praktijk is het wat moeilijker

Een accu kan je nooit helemaal leeg maken de betere gaan tot 20%
Een accu haalt zijn maximale capaciteit bij een belasting die er 20 uur of langer over doet om de accu leeg te maken. Dit is ook erg type accu afhankelijk en zie hiervoor de gegevens van de fabrikant.
Een omvormer om naar 230V te gaan verbruikt zelf ook wat energie en er zijn daar ook verliezen in de omzetting.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Als je uitgaat van bijv. een tractieaccu zou je waarschijnlijk iets van 14.6Ah hebben op 230v.
Ontlading tot 20%, en 10% efficiencyverlies in de converter. (4800 X 0.7) / 230 = 14.6

Bij een startaccu zit je veel slechter, daar mag je maar tot 50% ontlading gaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 november 2019 20:16:16 schreef benleentje:
Je kan dit doen door de accu om te rekenen naar vermogens inhoud.

100Ah x 48V = 4800W gedurende 1 uur. Een waterkoker van 2000W zou dan in theorie ruim 2 uur kunnen werken.

In de praktijk is het wat moeilijker

Een accu kan je nooit helemaal leeg maken de betere gaan tot 20%
Een accu haalt zijn maximale capaciteit bij een belasting die er 20 uur of langer over doet om de accu leeg te maken. Dit is ook erg type accu afhankelijk en zie hiervoor de gegevens van de fabrikant.
Een omvormer om naar 230V te gaan verbruikt zelf ook wat energie en er zijn daar ook verliezen in de omzetting.

Bedankt voor je reactie. Maar 4800w van 48vdc is toch niet gelijk aan 230vac? Daar heb je dan toch geen 4800w uit. Aangezien de spanning van 48v lager is dan 230v en je van dc naar ac ga? Of zit ik nu heel raar te denken?

Als ik een accupack van 48vdc 100AH heb, hoeveel Ah kan ik hieruit halen als het via een omvormer naar 230ac omvorm? Dan heb je toch geen 100Ah 230vac?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat om een accupack van 100x 18650 Li-ion cellen met 2500mah capacitijd. Dus heb ik 3.7v nominaal 2500Ah. Deze packs wil ik er 13 van maken en dan in serie zetten, dus heb ik een Accupack van 48v 2500AH.

Als ik hier een dikke omvormer aanhang naar 230vAC, hoeveel Ah 230vac kan ik dan uit dit accupack trekken?

Op 21 november 2019 20:34:15 schreef Arco:
Dat heb ik net uitgelegd...

Dus van 48vdc naar 230vac is het de capaciteit x 0.7

Ah is ook eigenlijk een hele onhandige term hiervoor. Het zegt namelijk (op zichzelf) niks over de hoeveelheid energie. Pas zodra je er een spanning bij weet wordt het betekenisvol.

100Ah maal 48V is 4800Wh (wattuur niet watt per uur of watt) of 4.8kWh (kilowattuur)
100Ah maal 230v zou 23kWh zijn.
Zonder de spanning te weten, weet je dus niks.

Stel dat de 48v --> 230v omvormer 100% efficient is, gaat er dus geen energie verloren in de omzetting.
Zowel voor als na de omzetting heb je dus 4.8kWh.
Bij 48V vertaalt dat zich naar de bekende 100Ah (4.8kW/48v).
Bij 230v naar 20.87Ah.
Nog steeds uitgaan van geen verliezen kun je 4800Wh gebruiken voor:
-een 1watt gebruiker voor 4800 uur
-een 4800watt gebruiker voor 1 uur
-en alle andere varianten daartussen (en buiten)

Daar komen natuurlijk nog de verliezen van de omvormer bij. en de hoeveelheid energie die je daadwerkelijk realistisch uit de accu kan halen. Dat is natuurlijk afhankelijk van de nodige factoren (zoals accu soort, specifiek type, snelheid van ontlading etc).

De conversie van DC naar AC zal ook een bepaalde efficientie hebben, die moet je daar bij meenemen.

maartenbakker

Golden Member

Je maakt de omrekening van Ah (spanningsafhankelijke energieinhoud) naar Wh (absolute energieinhoud) juist omdat het vermogen "wattage" niet spanningsafhankelijk is. Je hebt wel altijd omzetverliezen en je moet je accu niet volledig leegtrekken, dus zeg dat je hooguit 70% van de totale energieinhoud "wattuurage" van je accu haalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik snap dit gedeelte nu inderdaad.

Als ik nu 25A 230vac moet trekken uit me accupack van 48v, hoeveel stroom gaat er dan lopen door me accupack, dit is uiteraad wel veel hoger. Welke formule hoort hier bij?

Arco

Special Member

Je moet ook nog rekening houden met de leeftijd van de accu's en wat ze hebben meegemaakt. Reken minimaal op 10% capaciteitsverlies per jaar.
Verder kun je met een langdurige lage belasting er meer uithalen als met een kortstondige zware belasting...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 november 2019 20:47:39 schreef kilzone:
Als ik nu 25A 230vac moet trekken uit me accupack van 48v, hoeveel stroom gaat er dan lopen door me accupack, dit is uiteraad wel veel hoger. Welke formule hoort hier bij?

P = U*I

25A*230V = 5750W.
5750W / 48V = ca 120A.

Let op, ook dit is zonder verliezen (en met die vermogens ga je die zeker hebben).

Wat wil je gaan doen?

Niet lullig bedoelt, maar 25A@230v is niet niks. En gezien de vragen die je stelt vraag ik me af of je de kennis wel hebt om dat goed en veilig te doen.
En 120A uit die accu's trekken is nog veel erger. Dit is een vakgebied op zich. De kans op brand of exploderende accu's is zeker niet klein als je niet weet wat je doet.

Op 21 november 2019 21:04:26 schreef timberleek:
[...]

P = U*I

25A*230V = 5750W.
5750W / 48V = ca 120A.

Let op, ook dit is zonder verliezen (en met die vermogens ga je die zeker hebben).

Wat wil je gaan doen?

Niet lullig bedoelt, maar 25A@230v is niet niks. En gezien de vragen die je stelt vraag ik me af of je de kennis wel hebt om dat goed en veilig te doen.
En 120A uit die accu's trekken is nog veel erger. Dit is een vakgebied op zich. De kans op brand of exploderende accu's is zeker niet klein als je niet weet wat je doet.

Sorry, ik ben zelf electromonteur, dus bekabeling aanleggen enz is geen probleem, alleen mijn theoretische kant is niet zo goed. Schakelkast bedraden of regeltechnisch aansluiten is voor mij zeker geen probleem. Maar kwa theroie doe ik er te weinig mee.

Op 21 november 2019 21:04:26 schreef timberleek:
[...]

P = U*I

25A*230V = 5750W.
5750W / 48V = ca 120A.

Let op, ook dit is zonder verliezen (en met die vermogens ga je die zeker hebben).

Wat wil je gaan doen?

Niet lullig bedoelt, maar 25A@230v is niet niks. En gezien de vragen die je stelt vraag ik me af of je de kennis wel hebt om dat goed en veilig te doen.
En 120A uit die accu's trekken is nog veel erger. Dit is een vakgebied op zich. De kans op brand of exploderende accu's is zeker niet klein als je niet weet wat je doet.

Ik heb een PV installatie van 8400WP en wil de energie die ik niet gebruik opslaan in accupacks met BMS uiteraad. Zelf heb ik de pv 3F isstallatiebook aangelegt, warmtepomp geplaatst en cv vervangen. Vandaar dus dat ik hiermee (eerst kleinschalig testen) daarna groter een pack wil maken.

benleentje

Golden Member

Als ik nu 25A 230vac moet trekken uit me accupack van 48v, hoeveel stroom gaat er dan lopen door me accupack, dit is uiteraad wel veel hoger. Welke formule hoort hier bij?

Het enige wat deze combineert is vermogen.
25A x 230V = 5750W Dat is het totale vermogen wat je gaat gebruiken nu wil je weten wat dat met een 48V accu doet?

Eerste de omvormer verliezen meenemen > 5750 / 0.7 = 8214W
De stroom uit de accu word dan > 8214W / 48V = 171.13A

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Als je de energie wilt opslaan in accu's dan zou ik voor nog hogere spanning gaan dan worden de stromen vanzelf een stuk kleiner. 171A ìs niet niks elk stukje kabel geeft daar grote verliezen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 21 november 2019 20:36:33 schreef kilzone:
Het gaat om een accupack van 100x 18650 Li-ion cellen met 2500mah capacitijd. Dus heb ik 3.7v nominaal 2500Ah.

Leest iedereen hier overheen of zie ik het verkeerd? Geen 2500 Ah maar 250 Ah.

Arco

Special Member

Je moet wel alles laten zien, er stond nog wat achter... ;)

Deze packs wil ik er 13 van maken en dan in serie zetten

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 21 november 2019 23:13:38 schreef aobp11:
[...] Leest iedereen hier overheen of zie ik het verkeerd? Geen 2500 Ah maar 250 Ah.

Volgens mij lees je dat goed, 250 Ah dus.

Kan je eigenlijk 3 laders aansluiten op 1 accupack? Ik heb namelijk een 3-fase systeem die van elke fase afzonderlijk de accu kan en mag laden. Ik weet alleen niet of de bms van het accupack pikt dat er op de zelfde tijd geladen en ontladen wordt.

Commercieel is het moeilijk zat zo een systeem te maken. Ook kan het voorlopig (in NL in ieder geval) absoluut niet uit als je kunt salderen.

Grotere accupacks hebben ook, naast een BMS, vaak andere voorzieningen zoals een zekering per cluster van cellen. Zo maar even 1300 cellen aan elkaar knopen is niet iets dat ik mezelf toe zou vertrouwen... Maar op Youtube zijn er wel wat filmpjes te vinden van mensen die inderdaad meerdere kW systemen hebben gebouwd van afgedankte laptop cellen, maar dan meestal stand-alone systemen voor als de stroom uitvalt in huis of zo.
(Recent een paar van deze filmpjes zitten kijken: de 3kW versie start zijn apparatuur prima op maar de 8kW versie blaast steeds op ;) )

Het hangt van de laders af of deze parallel kunnen staan. Als de laders vrij dom zijn en de meeste intelligentie zit in het BMS, dan kun je gewoon 3 gelijke DC-spanningen aan elkaar knopen. Maar dan verdeel je dus verder niet actief de load: als één van de spanningen een volt hoger is, zal deze veruit de meeste stroom leveren.

heb je de batterijen al? anders laat je het idee best vallen.
de aankoop van de batterijen kost meer dan ze ooit aan energie gaan besparen.

verder moet je dat accupack goed gaan balanceren, moet je zien dat je een goeie controller hebt die de laadstroom begrensd als ze vol zijn (dus dan doen je zonnepanelen nog steeds niks)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Goede dag, ik heb momenteel 5000 cellen leggen met een capacitijd van ca 2500mah. Er zijn programmas om een geballanceerd pakket te maken die zegt waar in het pakket de cell moet zitten om een geballanceerd pakket te krijgen. Kwa afzekering om te begrenzen tegen de laad/ontlaadstroom kan het per cell met de juiste diameter koperdraad. De cellen kunnen maximaal 10A belasting hebben (volgens specificaties). Ik gebruik geen laptop cellen aangezien deze geen hoge ontlaadstroom aan kunnen.

Ik weet zelf ook dat het momenteel met salderen niet efficient is om energie op te slaan. Het systeem zal daarom ook pas vanaf 2023 in werking gaan als ze de saldering gaan belasten.

Even voor de goede orde: Je rekent het beste met Wh en niet met Ah.

Dus je hebt cellen van 3.7V * 2.5Ah = 9.25 Wh.

Heb je er 1000 van, dan is dat 9.25kWh heb je er 5000 van dan wordt dat 46kWh. Simpel.

Nu is het zo dat als je een 48V accupack maakt dan heb je verliezen als je er 230V van probeert te maken. Die 48V is wel een plan, omdat dit nog een veilige spanning is, dus kan je redelijk veilig aan de accu-kant van het systeem werken. Voor de conversie kan je voor natte-vinger-berekeningen het beste ongeveer 80% rendement rekenen. Dus op 230V hou je nog maar 36kWh over. Dat is nog steeds best een hoop.

De implementatie van het accupack is NIET TRIVIAAL. Je krijgt dingen als BMS, zekering etc etc.

Bijvoorbeeld iets wat bij kleinere accus niet speelt is dat het best verstandig kan zijn om een "firewall" te maken tussen kleinere modules. Het idee is dat als een cel perongeluk in kortsluiting gaat, je niet een "thermal runaway" in je hele accupack triggert.

Een ander idee is om bijvoorbeeld packs van 6*13 cellen te maken. Je krijgt dan packs van 48V, 15Ah. 720Wh, met wat knutselen kan je dat best als accupack op je fiets zetten. Met 64 van die packs thuis, kan je naar hartelust ze 1 voor 1 een weekje op je fiets gebruiken.

Bovendien is het voor /zo'n/ accupack relatief eenvoudig om een BMS te vinden. En je kan ieder pack zo afzekeren. Het geheel met 64 van deze accumodules is echter nog het monster waar je naar opzoek was... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 22 november 2019 12:19:24 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 november 2019 23:43:15 schreef Arco:
Je moet wel alles laten zien, er stond nog wat achter... ;)

Deze packs wil ik er 13 van maken en dan in serie zetten

Ja, maar daar stond vervolgens

dus heb ik een Accupack van 48v 2500AH.

dus die factor 13 zit in de verhoogde spanning en niet in een verhoogde stroom.