instelbare puls generator voor aansturing auto bobijn

Voor een experiment zou ik een auto bobijn willen aansturen met een soort instelbare puls generator.
Ik zou een bougie tussen de ongeveer 1 en 20 keer per seconde willen laten vonken.
Ik neem aan dat een bobijn kan aangestuurd worden met een soort impuls generator.
Heeft daar iemand ervaring mee?

Welk soort impulsgenerator zou daar eventueel geschikt voor zijn?
Misschien een Chinees dingetje.

Of heeft iemand en ander idee hoe de bobijn kan aangestuurd worden.

Ter inlichting; de bobijn bevind zich niet in een auto maar op een proef opstelling met bougie.

Arco

Special Member

Simpel kan het met een schakelaar.

http://www.elektronicaforum.nl/files/bobine.jpg

Of een relais met verbreekkontakt dat zichzelf verbreekt.(frequentie kun je enigszins beinvloeden met een elco over de relaisspoel heen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ziet er extreem eenvoudig uit, maar lijkt mij toch dat de frequentie van de vonken niet instelbaar is.
Moet er bij deze configuratie die u voorstelt per vonk dat men wil hebben de schakelaar ingeduwd worden?
Belangrijk voor mij is dat ik de frequentie van de vonken kan veranderen tussen ongeveer 1 tot 20 keer per seconde.

Gelijktijdig met elk impuls dat naar de bobine gaat zou ik nog een 12 volt elektrische gasklep willen aansturen.
Waarschijnlijk zal het nodig zijn dat de vonk pas ontsteekt nadat de gasklep een fractie (bijvoorbeeld 1/10 van een seconde bij een ontstekingsfrequentie van 1 seconde)eerder dicht gaat dan de dat de bougie vonkt.
Er komt gas in een ontstekingskamer en deze mag pas ontsteken als de gasklep dicht is.
Dit weet ik echter pas zeker als ik het uitgeprobeerd heb.
Waarschijnlijk zullen snelheden van 20 keer per seconde niet haalbaar zijn, vanwege de mechanische traagheid van de gasklep.
Daarom heb ik liefst een regelbare aansturing waarvan ik de frequentie zelf kan instellen

Arco

Special Member

Ah,

't Wordt nu wat duidelijker.
Je wilt dus niet alleen een bougie laten vonken, maar eigenlijk een complete ontsteking maken... ;)
Met alleen een schakelaar gaat dat uiteraard niet (die vonkt inderdaad maar 1 keer)

Makkelijkst is dan een microcontrollertje dat een relais aanstuurt om de bobine periodiek te onderbreken.
Je zult dan toch ook wel iets van een sensor aan die gasklep moeten hebben zodat de controller weet wat er gebeurt?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is al wat minder eenvoudig.

Van micro controllertjes heb ik weinig verstand.
Is bijvoorbeeld de Arduino daarvoor bruikbaar?

Heb daar zelf nog nooit iets mee gedaan en weet ook niet echt hoe ik eraan moet beginnen.

Valt het maken van ontstekers niet buiten dit forum?

Vervangen DOOR.

@Baudie

Het is niet de bedoeling iets illegaals te maken, maar enkel een toestel voor bij re enactments shows te gebruiken voor het nabootsen van een machine geweer.

Hier een schema van het internet geplukt.

LDmicro user.

Ik heb een paar jaar geleden voor een maatje van me een bobine tester gebouwd voor zijn brommer bobine's te testen lijkt op de schakeling van MGP alleen komt deze hier van deze site .

Motortje weglaten en daarvoor de bobijn in de plaats .

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling…

[Bericht gewijzigd door daandc op vrijdag 22 november 2019 23:25:55 (15%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Thevel

Golden Member

De schakeling van deze site gaat niet werken, alleen de pulsbreedte is in te stellen, niet de frequentie.

Ook is de frequentie veel te hoog al kun je die wel verlagen door C1 te verhogen.

Tot nu toe bedankt voor jullie ideeën, maar heb nog niet echt een bruikbare oplossing.

Ik zal nogmaals uitleggen wat de bedoeling is.
Voor re enactment shows m.b.t. wereldoorlog II zou ik een namaak machine geweer willen uitrusten met een systeem dat zo natuurgetrouw de schoten en het vuur dat uit de monding komt kan nabootsen.

Dit kan met gas en zuurstof dat in de loop of voorkamer gemend en tot ontploffing wordt gebracht.

De ontsteking van het mengsel kan met een normale auto bougie en ontstekingsbobijn.

Deze dient echter aangestuurd te worden op een bepaalde frequentie.

Voorafgaand aan de ontsteking van de bougie moeten 2 gaskleppen open gestuurd worden voor een instelbare periode (bijvoorbeeld 1/10 seconde).
Nadat de gaskleppen gesloten zijn mag de bougie vonken.
Het is belangrijk dat de frequentie van de schoten instelbaar is (bijvoorbeeld 1 schot per seconde, 2 schoten per seconde enz.

Weet er iemand een bruikbare schakeling voor dit te bereiken?
Kan dit eventueel met een arduino computertje of dergelijke?

De signalen genereren met een arduino kan inderdaad op een eenvoudige manier. De aansturing van bobine en gaskleppen vereist wel wat extra componenten, omdat de arduino maar max. 20 mA bij 5 V kan sturen.Een n-mosfet die de massa schakelt is de eenvoudigste oplossing. Opgelet, omdat het spoelen zijn, heb je zeker blusdiodes nodig. De bobine heeft ook een condensator nodig over de mosfet. Je hebt ook een stevige voeding nodig of batterij, de bobine en magneetkleppen trekken behoorlijk veel stroom. Heb je al een arduino en mosfets ?

Als je nou meteen duidelijk was geweest over de bedoeling, inclusief het aansturen van die magneetventielen, hadden mensen hun tijd niet hoeven verspillen aan andere oplossingen.

Als je alleen de bobine wilt aansturen, is het schema van MGP prima. Wil je die magneetventielen erbij, en dat onderling goed getimed, dan is een microcontroller (Arduino of iets anders) al snel de handigste optie.

De magneetventielen hebben blusdiodes nodig, maar de bobine zeker niet; dan doet hij zijn werk niet meer. Als je de bobine gaat schakelen zonder de bougie eraan, gaat vroeg of laat de MOSFET stuk. Er zijn speciale IGBTs met interne beveiligingen voor het aansturen van bobines, maar ik heb niet direct een typenummer bij de hand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Met een controller is dat zeker te doen, maar dan zul je die zelf moeten leren programmeren.
Voor een buitenstaander is dat onbegonnen werk om zoiets te programmeren, heb je al eens bekeken hoeveel tijdsinstellingen dat zou vragen inclusief de pauzes?

De programmeur kan die er vast insteken en/of een paar variabel maken, maar om te proberen of alles goed werkt en werken met het principe van trial and error is dat via een forum onbegonnen werk.

Ik zou een bougie tussen de ongeveer 1 en 20 keer per seconde willen laten vonken.

En dat inclusief gasventielen? is dat niet een beetje veel?

LDmicro user.

Op 22 november 2019 23:51:33 schreef Thevel:
De schakeling van deze site gaat niet werken, alleen de pulsbreedte is in te stellen, niet de frequentie.

Ook is de frequentie veel te hoog al kun je die wel verlagen door C1 te verhogen.

Met aanpassingen heb ik deze wel degelijk werkend gekregen.

Met een oude lekke disbobine van een vw golf/bora.

https://www.youtube.com/watch?v=R3K3Ekb_6cM

https://www.youtube.com/watch?v=kG8GQ_iMCqI

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Lambiek

Special Member

Op 23 november 2019 09:09:27 schreef techno:
Voorafgaand aan de ontsteking van de bougie moeten 2 gaskleppen open gestuurd worden voor een instelbare periode (bijvoorbeeld 1/10 seconde).

Kun je de gaskleppen niet beter vervangen door injectoren, die lijken mij een stuk sneller te reageren.

Weet er iemand een bruikbare schakeling voor dit te bereiken?

Ja met een microcontroller.

Kan dit eventueel met een arduino computertje of dergelijke?

Ja, of met een ander merk/type controller is dit een eitje.

En kijk wel uit met je gas en zuurstof. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Even een stukje over veiligheid. Je doet die act voor een publiek neem ik aan. Je gaat een gas (aardgas? butagas?, lpg?) mengen met zuurstof (Pure zuurstof of lucht?), vervolgens iets doen met een ontsteking.

Ik zou hier nog maar eens goed over nadenken. Er bestaan ook van die knal apparaten om vogels uit bijvoorbeeld fruitbomen te knallen. Die werken ook met gas. Misschien is het verstandig om hier eens naar te kijken. Die zijn al klaar en als het goed is is daar ook over veiligheid nagedacht. Marktplaats misschien?

Edit:

Ik bedoel zoiets:

https://www.macrovet.nl/knalapparaat-scatterbird-mark-3.html

Het is niet eens duur. Een magneetklep alleen al is duurder.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 24 november 2019 11:08:42 (14%)

Kijk nog eens goed, voor 33 euro krijg je alleen de acculader, met apparaat zelf kost 599 euro.

Dit komt min of meer neer op schieten met blanks, en dat is ook niet zonder gevaar; als er iets van vuil in de loop zit, wordt dat als projectiel afgeschoten.

Aangezien je een chemische verbrandingsreactie gebruikt, zou een dergelijk het geweer wettelijk wel eens daadwerkelijk een vuurwapen kunnen zijn.

Ik zou toch eens kijken naar een andere manier om de knal te maken, en het lichteffect apart te doen met paar en hele felle LEDs of zo.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 24 november 2019 14:17:43 (15%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

De 40106 maar weer eens van stal gehaald... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat lijkt me eigenlijk best een simpel en doeltreffend ontwerp zo.

Ik zou nog wel een paar kleine weerstanden in serie met de ingangen van de schmitt triggers zetten, nu trek je ze negatief waarbij de stroom wordt beperkt door de uitgangsimpedantie van het poortje ervoor. Je loopt het risico dat de clamping diodes bij de ingang, of de transistors aan de uitgang stuk gaan. Als je 470 ohm neemt of zo zit je heel ruim binnen de specificaties, en dat ga je niet merken in de timing.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@ Lambiek, Is misschien wel een goed idee om injectoren te gebruiken i.p.v. gaskleppen.
Alleen zijn deze nieuw redelijk prijzig, maar kunnen wel ergens uit een oude wagen gedraaid worden.
Alleen weet ik niet goed hoe men deze moet bevestigen opdat er volgends mij geen schroefdraad aan zit.

Een micro controller is misschien de beste oplossing maar helaas heb ik geen verstand hoe deze dingen dienen gebruikt en geprogrammeerd te worden.

@ex fietser. Zolang men niet heel kort voor de loop gaat staan is dit 100% veilig.
Deze techniek wordt in de filmwereld en re enactment overal gebruikt.

@ Arco. Ziet er een interessant ontwerp uit.
Mij lijkt het echter wel dat de frequentie niet instelbaar bij dit ontwerp niet instelbaar is.
Wordt de bobine bij dit ontwerp pas ontstoken wanneer de kleppen gesloten zijn.

Arco

Special Member

Deze schakeling geeft 1 cyclus na indrukken knop.
Lengte klep open is voor beide apart instelbaar, voor de bobine ook. Vertraging tussen klep open en bobine vonk is ook instelbaar. (alles wel hardwarematig, potmeter kan ook)

Met een kleine wijziging is repeteren ook wel te doen (onder rode lijn). R10 evt. een potmeter voor de snelheid

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 24 november 2019 20:29:05 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je zou van de eerste poortje een oscillator kunnen maken als je een weerstand met de drukknop in serie naar de uitgang van dat poortje zet. Een nadeel is wel dat het dan mogelijk is dat je halverwege en cyclus stopt, en dus gas hebt ingespoten wat je niet ontsteekt.

Edit @Arco: je bent de weerstand bij C4 vergeten, en ik zou er ook één in serie zetten met D1. Nu wordt de uitgang van IC1a flink belast door C3.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 24 november 2019 20:45:37 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Zo dan:
(in de praktijk is de 470 Ohm niet echt nodig: in het verleden duizenden van dit soort schakelingen uitgeleverd en nooit 1 kapot gehad...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Sparky, Inderdaad niet goed gekeken. Is ook wel heel veel duurder.

Toch lijkt mij een kant en klaar apparaat minder gevaarlijk dan een zelf geknutseld iets. Dat dergelijke apparaten net als mistapparaten in de filmwereld gebruikelijk zijn weet ik wel. Dat is de issue ook niet hier. Ik ben van mening dat je heel goed moet weten wat je doet om zoiets zelf te gaan maken en gebruiken. Ook de apparatuur gebruikelijk in de filmwereld zal wel aan een aantal keuringen en eisen moeten voldoen denk ik.

Dit komt min of meer neer op schieten met blanks, en dat is ook niet zonder gevaar; als er iets van vuil in de loop zit, wordt dat als projectiel afgeschoten.

Een slim persoon kan van vrijwel alles alles een wapen MacGyveren. Om die reden zijn bepaalde topics hier op ook not done. Maar je hebt gewoon gelijk dat dit soort dingen of je het nu zelf maakt of niet gewoon gevaarlijk kan zijn.

@Arco, leuk schema heb je bedacht. Zelf zou ik iets gedaan hebben met een ne555 ofzo en een regelbare instelling van de timers.
Een cpu'tje kan hier ook wel op zijn plaats zijn.