trafo ingang variëren

Kruimel

Golden Member

Op 22 november 2019 00:36:21 schreef herbert116:
[...]
Wat ik wil 'dimmen' is de primaire wikkeling van een trafo. Dit staat in de OP plus is schematisch weergegeven bij de reactie van @Jeever.

Wat een onzin, niemand gebruikt een transformatorwikkeling los. Wat zit er aangesloten aan de secundaire? Moet er iets trager lopen of minder licht geven? Het maakt veel uit of er een brugcel+elco achter zit of een gloeilamp. Als je het niet wil zeggen dan ga je kristallen boloplossingen krijgen: dingen die bij iemand ergens wel zouden kunnen werken, maar misschien wel of misschien niet bij jou. Als je dan ook nog eens componentwaarden nodig hebt dan denk ik dat je het beter kan vragen bij het kaarleg- en horoscoopleesforum.

Precies, vertel nou gewoon wat er achter hangt want dat bepaalt mede het gedrag van de transformator. En als je dat niet wil vertellen dan houdt het voor mij op want ik heb een hekel aan dit soort geheimzinnigheid.

Sine

Moderator

Op 22 november 2019 00:36:21 schreef herbert116:
[...]
Wat ik wil 'dimmen' is de primaire wikkeling van een trafo. Dit staat in de OP plus is schematisch weergegeven bij de reactie van @Jeever.

Jeever

Golden Member

Op 22 november 2019 10:25:54 schreef Kruimel:
[...]Wat een onzin, niemand gebruikt een transformatorwikkeling los. Het maakt veel uit of er een brugcel+elco achter zit of een gloeilamp.

In de Chinese BK-938 SMD-soldeerbout wordt ook de primaire kant van de trafo geregeld. Ik heb dat product onderzocht en het onderstaande schema gereconstrueerd:

Bij belasting van de trafo met de resistieve belasting van de soldeerbout levert de trafo de onderstaande secundaire spanningen bij diverse instellingen van de dimmer:

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Op 21 november 2019 22:04:41 schreef herbert116:
[...]
@fcapri:
Is inderdaad een optie. Heb daar echter wel wat vragen over:
1. Is deze dimmer absoluut stil of is eventueel gebrom moeilijk te horen vanwege het ventilator geluid?
2. Hoe is de werking in het onderste regelgebied, o.a. wat is de minimale belasting? (mijn max. belasting is 50 W)
3. Heb je nog de bestelgegevens van deze dimmer?

Bij voorbaat dank.

dimmer hoor ik niet, die staat 30cm van de kachel in de muur geplaatst. hoe meer ik open draai, hoe meer de ventilator blaast.

op 1 bepaalde toerental komt de ventilator in een resonantie gebied waardoor de metalen behuizing wat trilt, dan zet ik die gewoon iets zachter of iets harder en het is weg.
ik kan van 0 tot maximum regelen

kan aan de exacte specs niet meer aan, maar het was er zo eentje
https://www.aliexpress.com/i/32952902731.html

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 22 november 2019 13:02:37 schreef Jeever:
[...]
In de Chinese BK-938 SMD-soldeerbout wordt ook de primaire kant van de trafo geregeld. Ik heb dat product onderzocht en het onderstaande schema gereconstrueerd:

Precies, dat is een klassieke dimmer. Afhankelijk van de belasting kan die prima voldoen.

Allemaal vriendelijk bedankt voor het meedenken. Met name de bijdragen van @fcapri, @Rontronix, @MGP en @Jeever waren bijzonder waardevol en voor mij zeker iets om op voort te borduren.