multimeter

IK heb een vraagje over de capaciteitstestfunctie van een AM-510 multimeter.( Amprobe)
Vandaag een nieuwe AM-510 in gebruik genomen. Uiteraard alle mogelijkheden eens doorgenomen.
Als ik de multimeter op de stand zet om een condensator te meten geeft hij zonder dat de meetpennen op de condensator zijn aangesloten zijn een waarde aan van 12,2 nF.
Ik heb de manual doorgenomen maar vind niet waar deze waarde vandaan komt.

Ik heb ook een Fluke multimeter en die geeft een startwaarde van 0

Ik dacht eerst nog aan een fout in de meter maar een andere AM-510 geeft dezelfde waarde.

Er zal vast een logische verklaring voor zijn. Iemand een idee?

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
benleentje

Golden Member

Er zijn vanaf de multimeter gezien een hoop parasitaire capaciteiten. Ook wel ongewenste capaciteiten genoemd. Grootste daarvan zijn de meetsnoeren zelf. Sommige multimeter kunnen die parasitaire capaciteiten in een zelf calibratie procedure bepalen en deze van de meetwaarde afhalen.

Ik vind 12,2nF wel aan de hoge kant voor parasitaire capaciteiten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

De banaanbussen op meetbruggen en oude LCR meters zijn meestal 3 tot 4 pF voor de echt goede waar binnenin de nodige zorg aan guarding is besteed (van die uitsteek schroef banaanbussen op de standaard afstand van elkaar)
Maar die werken allemaal met een AC meetsignaal.

Die multimeter gebruikt DC en zet (op en/of ontlaad) tijd om in capaciteit. Ze hebben meestal moeite met kleine waarden (bv onder 100 pF)
En dan kan ik die 12,5 pF niet zo goed plaatsen. Waarschijnlijk iets met statische lading. Kan je hierbij ook een soort parasitair gebeuren zien :-)

Doet hij dat zonder meetsnoeren ?

Oeps, het is 12,2 nF. Dat is wel erg veel. Poets de meter en meetsnoer eens met wat afwasmiddel (wat je bij analoge multimeters doet als de display geladen is)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 22 november 2019 19:44:00 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ok. Goed dat je wel handmatig kunt nullen.
De fluke zal dat automatisch doen.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
vergeten

Golden Member

Gebruik beter zo kort mogelijke meetsnoeren bij capaciteits metingen, ook bij stroommetingen!

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 22 november 2019 23:50:14 (36%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.