Batterij oplader schema vraag

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Er is 1 nadeel, ik denk dat de voeding mag niet wegvallen met de accu aangesloten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Voeding kan gewoon wegvallen. Accu wordt dan niet ontladen. Geldt zowel voor het schema van Arco als van CO. Geldt zelfs voor het schema van Elektuur

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 22 november 2019 22:39:29 (16%)

fred101

Golden Member

Ik had het over het basic LM317 stroombron schema. Niet zozeer vanwege het ontladen maar ivm met omgekeerde polarisatie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 22 november 2019 22:47:46 schreef fred101:
Ik had het over het basic LM317 stroombron schema. Niet zozeer vanwege het ontladen maar ivm met omgekeerde polarisatie.

Daar zit ook een sperdiode D1. De lekstroom van D1 schat ik zo laag in dat je geen last hebt van omgekeerde polariteit.

KGE

Golden Member

Ik dacht ook eerst dat de 1.25 Volt die genoemd werd in de berekening de B-E spanning + de extra diode was maar bedacht later dat het ook de ref. spanning is van de LM317 ... :+

Maar wel leuk om eens mee te experimenteren.

Andere manier om een LED aanduiding te maken is in serie met de uitgang een weerstand te zetten met daaroverheen een LED, die brandt dan op de laadstroom.

fred101

Golden Member

Op 22 november 2019 23:12:11 schreef ohm pi:
[...]Daar zit ook een sperdiode D1. De lekstroom van D1 schat ik zo laag in dat je geen last hebt van omgekeerde polariteit.

Daar had ik even overheen gekeken.

Ik had in mijn hoofd zitten dat een regelaar op zijn uitgang geen hogere spanning dan op zijn uitgang mag hebben maar ik denk dat ik dat verkeerd heb begrepen of het geldt alleen voor 78xx regelaars.

Bij de 317 raden ze een diode aan om een uitgangselco buiten de 317 om te ontladen maar het zou kunnen dat ze dat doen om te zorgen dat de elco ontladen wordt en niet om de 317 te beschermen. Die diode gaat dan van uitgang naar ingang. Ik heb ook appnotes gezien waar er twee diodes werden geadviseerd. 1 over de elco en een over de 317. Zo pas ik het zelf altijd toe. Een 317 krijg je makkelijk aan het oscilleren (bij inductieve lasten) Twee lange draden naar een accu (die in goede staat ohms is) kan een gil-feest worden. Het zou kunnen dat de Electuur oplossing daar rekening mee houdt.

Bij een 317 stroombron zit de accu direct op de adj. poot en die zit intern aan de negatieve voeding van de opamp. Ik weet niet of een diode in de plus lijn dan helpt. De massa van de voeding wordt meestal niet afgeschakeld. De accu kan dan mogelijk via de Vee van de opamp (en misschien via andere paden) in de 317 naar massa. Dat was volgens mij de reden dat je vroeger eerst de lader in moest pluggen en dan pas de verbruiker.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 23 november 2019 14:49:53 schreef KGE:
Ik dacht ook eerst dat de 1.25 Volt die genoemd werd in de berekening de B-E spanning + de extra diode was maar bedacht later dat het ook de ref. spanning is van de LM317 ... :+

Daarom vind ik het ook een vies :r elektuurschema. De referentiespanning staat ook over de diode en BE-overgang van de transistor. De stroom door de diode en de basis van de BC547 wordt sterk bepaald door de stroom-spanning karakteristieken van de 1n4148 en BC547. Je kunt dus niet ongestraft dioden of transistoren vervangen door andere typen. En dan heb ik het nog niet over de temperatuurstabiliteit van deze twee dioden.

Op 23 november 2019 18:52:39 schreef fred101:
Ik had in mijn hoofd zitten dat een regelaar op zijn uitgang geen hogere spanning dan op zijn uitgang mag hebben maar ik denk dat ik dat verkeerd heb begrepen of het geldt alleen voor 78xx regelaars.

Veiligheidshalve ga ik ervan uit dat dit ook geldt voor een LM317.
Zou een LM317 stuk gaan als de lekstroom verkeerdom door de LM317 gaat? Als iemand twijfelt, dan zou die een 1N4148 oid tussen de output en input van de LM317 kunnen plaatsen.

Die diode gaat dan van uitgang naar ingang. Ik heb ook appnotes gezien waar er twee diodes werden geadviseerd. 1 over de elco en een over de 317. Zo pas ik het zelf altijd toe.

Niks mis mee. Dan gaat de LM317 zeker niet stuk.

Arco

Special Member

Er zijn genoeg nieuwere regulators zoals de MIC2915x/30x/50x/75x die wel beschermd zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com