AEG Lavatherm warmtepomp droger werkt slecht

Ik weet dat er op het forum al veel voorbij is gekomen maar wil graag de vraag stellen alvorens mijn hele droger te slopen.

Ik heb een AEG Lavatherm 59820, de droger wordt wel warm en doet ongeveer 3 uur over een droog beurt maar na afloop is de was nog steeds erg vochtig,
ook zit er condens aan de binnenkant van de droger en op de vloer ligt water.

Ik heb voor het gemak overal foto's van gemaakt en de meeste componenten doorgemeten, de condensators van de compressor en ventilator? zijn goed.
Ook heb ik de filters van de deur en verdamper grondig gereinigd.

Ik moet er wel bij vermelden dat de ventilator achter de condensor een beetje rommelend geluid maakt tijdens het opstarten, hij draait verder wel heel soepel.
Als ik de droger uitlees krijg ik een storing E32 bij de stand (jeans)

Iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?

klinkt als een gevalletje condensor die vervuild is. de fan loopt wel goed? als die te zacht draait door lagers oid kan dat ook de reden zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Condensor ziet er niet heel stofvrij meer uit, dat klopt :)
Als ik de fan een zetje geef loopt ie heel soepel maar je hoort de lagertjes wel

Nog een foto van condensor/verdamper in graden C.

Als de condensor er zo uit ziet en er ligt water op de vloer, zit zeer waarschijnlijk het waterpompje onderin verstopt.

Zo'n vermoeden had ik ook al, ga ik om te beginnen naar het afvoerpompje kijken, bedankt.

Ik zie dat de droger wel een beetje erg vervuild is en geef het advies om alles goed te reinigen!!! Je krijgt er spijt van als je hem weer moet demonteren! Reinig vooral goed de verdamper/ condensor, het is sloopwerk en voorzichtig met de leidingen omgaan Aluminium NL..

Smd, Wat vind je van de temperaturen zoals op bovenstaande foto?
Is dit normaal of heeft dit juist invloed op het temperatuurverloop van de condensor/verdamper vanwege het stof

Is dit eigen aan warmtepompdrogers dat die zoveel stof ophopen?
Meer dan een condensdroger of met gewone luchtafvoer?

Bij deze droger zijn de filters naar vrijwel elke droogbeurt stofvrij gemaakt, dit is het resultaat van ongeveer 9 jaar.

Foto 5 zit alles veel te vuil, dit moet eerst gereinigd worden en dan pas kijken naar temperaturen of wadever

Op 14 november 2019 19:27:31 schreef Jeroennr:
Smd, Wat vind je van de temperaturen zoals op bovenstaande foto?
Is dit normaal of heeft dit juist invloed op het temperatuurverloop van de condensor/verdamper vanwege het stof

Met die temperaturen daar gemeten ben je niet veel.
Als je wil weten of de warmtepomp zelf nog goed is laat je hem gewoon draaien met een natte handdoek in, je doet na 30-40 min de deur open en moet toch een goeie 40-50 graden zijn. Bovenstaande zin is onder voorwaarde dat het een droogkast met warmtepomp is.
Ps natuurlijk heeft stof hier een invloed op, warmtepomp zal meer moeite moeten doen

Temperaturen zijn op zich niet echt verkeerd hoor. Als een droger slecht condenseert door vervuiling gaan de temperaturen omhoog, is een bekend euvel bij deze types.Ik vind het niet schokkend. Hb zelfs 2 x 90 Gr, 45/55 Graden gehad.

Ok, dat is goed om te horen, had het vermoeden dat er misschien te weinig koudemiddel in zat.

Ga morgen maar eens even aan het slopen en dan zal ik mijn bevindingen weer plaatsen.

De onderbak eronderuit en je kunt de condensor met water uitspoelen.

Op 14 november 2019 19:34:26 schreef fabrice:
Is dit eigen aan warmtepompdrogers dat die zoveel stof ophopen?
Meer dan een condensdroger of met gewone luchtafvoer?

Ja en nee... Bij een luchtafvoer waait alles naar buiten, bij een condensdroger kun je de relatief grote condensor eruit halen en uitspoelen, warmtepomp heeft een radiator met nauwe ribben en hij kan er niet uit..

Echter de kwaliteit zal ook meehelpen wbt filtering. Mijn 6 jaar oude Miele ziet er nog brandschoon uit achter de filters.

Zo, vandaag flink aan de schoonmaak geweest en naar mijn idee is het aardig schoon geworden.

Ook de lagers van de ventilator vervangen en de contacten van de relais gesoldeerd.

Had alleen nog even een vraag over de condensator van de motor die de trommel draait, ik meet namelijk 6uF ipv 8uF moet ik die condensator vervangen of kan die nog wel even mee.

[Bericht gewijzigd door Jeroennr op zondag 17 november 2019 19:54:19 (14%)

Ronald45

Golden Member

Die zou ik zonder meer vervangen. Ze kosten ook geen drol.

6 uf kan nog wel hoor een jaartje. Ik kom ze tegen met slechts 2 uf, ja en dan starten ze niet meer!! Ziet er weer netjes uit hoor!

Bedankt smd, die dingen kosten toch al gouw een kleine 20 euro, ik wacht nog even tot ie het begeeft.

A.s. weekend maar eens alles in elkaar zetten en dan laat ik weer weten of het geholpen heeft.

Als je de verdamper/ condensor echt uit de bak heb gehaald en goed doorgespoeld heb, moet het gaan lukken..

Ik heb de verdamper/condensor voor de helft in de bak laten zitten i.v.m. leidingen dus de bodemplaat er in z'n geheel af en grondig met warm water, compressor,stoomreiniger en waterstofzuiger alles tussen de lamellen gehaald, met een lamp kun je er weer doorheen kijken.
Kwam erg veel stof tussen weg.

Denk dat dit zeker wel problemen gaf.
Ook het filter op de bodemplaat voor de verdampen zat compleet dicht waardoor het condenswater waarschijnlijk niet opgepompt kon worden.

We zullen het meemaken, iniedergeval bedankt voor de goede tips die ik heb gekregen van iedereen!

Vanmiddag droger weer in elkaar gezet en een wasje laten drogen maar helaas was kwam er klam uit.
De compressor word wel 90 graden en de achterste leiding naar de condensor is ook zeker wel 80 graden, de buizen die daarvoor lopen zijn rond de 30 graden.
De ventilator en trommel draaien goed en de afvoerpomp werkt ook als ik water in de bak laat lopen alleen niet tijdens het drogen, dan komt er nog geen druppel in de watertank.

Ik heb een thermometer in de droger gehangen om eens te kijken wat de daadwerkelijke temperatuur was, zoals op de foto te zien is is dit veel te weinig..

Persoonlijk denk ik dat er te weinig koudemiddel in zit of zou het toch wat anders zijn?

er komt veel minder warmte uit een warmtepompdroger als uit een elementdroger, vergelijk het maar met een airco op verwarmen. het duurt sowiso langer als een gewone droger, 3 uur is niets abnormaals.

gaat er wel afdoende lucht door de condensor en verdamper?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 november 2019 22:41:43 schreef testman:
er komt veel minder warmte uit een warmtepompdroger als uit een elementdroger, vergelijk het maar met een airco op verwarmen. het duurt sowiso langer als een gewone droger, 3 uur is niets abnormaals.

gaat er wel afdoende lucht door de condensor en verdamper?

Ik heb nieuwe lagers in de ventilator gezet en als ik het filter voor de condensor weg haal komt er flink wat lucht door.

Het volgende las ik op een ander forum, klopt dit?

"Luchtafvoerdrogers werken meestal met temperaturen rond 85 - 110 ° C,
met condensordrogers is de bedrijfstemperatuur zelfs nog hoger, namelijk meestal bij 100 - 125 ° C.

Warmtepompdrogers werken daarentegen bij veel lagere temperaturen, die meestal alleen bij 45 - 60 ° C zijn.
Dit zorgt onder andere voor een aanzienlijk lager stroomverbruik."

Vergeet niet dat een WP-droger eigenlijk een omgekeerde koelkast is en alleen de afvalwarmte ervan wordt gebruikt om te drogen ...

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 24 november 2019 08:33:59 (14%)

Dat klopt fabrice, alleen nog geen 28 graden is wel erg weinig als de droger al zeker 2 uur aan staat, om te condenseren heb je naar mijn idee een hogere temperatuur nodig en de verdamper kant in de droger moet kouder zijn.

Dat er geen water (condens) afgepompt word komt omdat de droger niet of nauwelijks condenseert maar dit is mijn idee, misschien zit ik er wel naast.