Pasta die geleidend is

Voor afkoeling bestaat er die witte pasta. Of er voor goed elektrisch kontact pasta bestaat weet ik niet.
Daarstraks nog bezg geweest aan een aanhangwagen en lampjes met bajonetfitting. Je schuurt dat op en toch rammelt dat met uw voeten om soms niet aan te gaan.
Dat heeft nu zoveel raakpunten, denk ik of vonkt het ergens, brand in zodat er slecht kontakt ontstaat.
Bestaat daar geen geleidende pasta voor die rondom zit , tegen inbranden en trillingen?

Arco

Special Member

Gewoon goed schoonmaken en een beetje vaseline eraan moet genoeg zijn.
Er is wel electrisch geleidende pasta, maar dat is niet voor zulke lompe zaken als een lamp laten branden bedoeld.

Het kontakt op zich moet gewoon goed kontakt maken (daarom heet 't ook zo... :) ), het vet voorkomt korrosie.
(Een kontakt wat slecht is helpt niets tegen, alleen repareren...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ga nu waarschijnlijk enorm om m'n oren krijgen, maar af en toe smeer ik m'n contacten van de aanhanger en auto met koperpasta (-vet). Sinds ik dit doe geen slechte contacten meer gehad.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
vergeten

Golden Member

Op 23 november 2019 21:44:01 schreef fantomas:
Voor afkoeling bestaat er die witte pasta.

Is niet per se juist.
Het is thermisch geleidende pasta, dient voor koeling of verwarming, kan dus beide.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat koperpasta een goede oplossing is, zolang je het maar dun smeert.

Ik heb het ook wel eens als koelpasta (thermisch geleidende pasta) gebruikt in een automotive toepassing waar het huis van de transistoren contact mocht/moest maken met de koelplaat.

Als het gaat om electrisch contact maken, heeft het een dubbele rol. De rol van vet (beschermen tegen inwerking van vocht) en de rol van koper als geleider. Dat koper vult oneffenheden op, net als bij de functie als koelpasta.

Voor electrolytische corrosie hoef je denk ik niet uit te kijken zolang de contacten ook maar koperachtig zijn en zolang er geen vocht bij komt. Dat zal wel goed gaan door het vet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

De microscopisch kleine oneffenheden opvullen tussen twee materialen want er mag geen lucht tussen zitten. De fijnmetaal matrijzen en stempelmakers weten hoe dat werkt, er wordt gekleurde pasta op gesmeerd en de afdruk moet een egale film opleveren. Vlakken en spiegelglad polijsten? Professioneel werkt het zo http://www.verspaningstechniek.nl/leppen
edit Maarten was iets sneller met zijn reactie :-)
Het is natuurlijk ook zo wat voor eisen je stelt aan de thermische geleiding. Ik zie niemand zijn TO-3 transistors polijsten :-) Btw. Mica isolatie is these days ook zeer ouderwets, but I like it!

Arco

Special Member

De (electrische) geleiding van kopervet is niet geweldig, vaseline doet 't net zo goed omdat 't alleen voor bescherming is.
('t is alleen om water/oxidatie buiten de deur te houden; een goed mechanisch kontakt moet er sowieso zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mischien gewoon gewoon verse achterlichten monteren? zo duur zijn die niet voor een aanhanger. Kan je er weer jaren mee door.

zit sinds 2009 in de PV.
Evarist

Golden Member

Ik gebruik Contact60 voor het stopcontact en voor de lamphouders. Maanden lang geen problemen.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 23 november 2019 21:44:01 schreef fantomas:
Voor afkoeling bestaat er die witte pasta. Of er voor goed elektrisch kontact pasta bestaat weet ik niet.
Daarstraks nog bezg geweest aan een aanhangwagen en lampjes met bajonetfitting. Je schuurt dat op en toch rammelt dat met uw voeten om soms niet aan te gaan.
Dat heeft nu zoveel raakpunten, denk ik of vonkt het ergens, brand in zodat er slecht kontakt ontstaat.
Bestaat daar geen geleidende pasta voor die rondom zit , tegen inbranden en trillingen?

Elektrisch geleidende pasta bestaat wel en ben ik o.a. tegengekomen op de glijcontacten - zowel hoofdstroom als hulpstroom - van grote, uitrijdbare schakelaars in o.a. generator panelen. Dit was dus een pasta met eigenschappen voor elektrische toepassingen maar had daar duidelijk een smerende functie. Schakelende contacten insmeren met vet ben ik nog nooit tegengekomen.

https://www.sanchem.com/docs/NO-OX-ID%20A-Special%20Electrical%20Grade…

Over trillingen gesproken, de lampen van een auto trillen toch ook niet los? Terwijl die, uitgaande van een zuigermotor, bij 5.000 tpm toch aan heel wat meer trillingen bloot staan dan die in een 'rustig' meerollende aanhangwagen. Dan moet je toch wel haast hele slechte fittingen hebben.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 24 november 2019 00:52:28 schreef andre1973:
Mischien gewoon gewoon verse achterlichten monteren? zo duur zijn die niet voor een aanhanger. Kan je er weer jaren mee door.

Ellendige wegwerpmentaliteit. Bah!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
RAAF12

Golden Member

Ja, blijkbaar nooit op onderstaande website gekeken. Die hele dikke vlek zit boven Nederland en Belgie. Industrie, ammoniak uitstoot en veel andere activiteit zorgen ervoor dat de mens zieker wordt, korter leeft en zijn leefomgeving verpest. 100km/u rijden heeft daar weinig invloed op. Er zijn veel meer maatregelen nodig maar daar is (nog) geen draagvlak voor. Auto onderdelen in de grijze container gooien betekent meer vervuiling, terwijl de reparatie, hierboven aangedragen heel simpel is. De ouderen onder ons kennen het boekwerkje wel van de Club van Rome, uit begin jaren 70 van de vorige eeuw, Grenzen aan de groei. Daarin werd al uitgebreid gerapporteerd over de problematiek.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Limits_to_Growth

Hieronder de link naar de foto vanuit de Tropomi satelliet gezien.

GJ_

Moderator

Op 23 november 2019 21:53:11 schreef 60204:
Ik ga nu waarschijnlijk enorm om m'n oren krijgen,..

Valt wel mee. Kopervet bevat zo'n 25% (gewicht) kopervlok en is behalve voor de bekende doelen ook bedoeld voor het verbeteren van de geleidbaarheid. Staat gewoon in de datasheets.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 november 2019 12:27:46 schreef Evarist:
Ik gebruik Contact60 voor het stopcontact en voor de lamphouders. Maanden lang geen problemen.

Dan heb je geluk dat het om grofstoffelijke contacten gaat. Kontakt 60 is alleen om oxide te verwijderen en biedt geen geschikte bescherming.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 24 november 2019 12:44:08 schreef big_fat_mama:
[...]

Ellendige wegwerpmentaliteit. Bah!!

Ergens houdt het repareren een keer op en wordt het aanmodderen. Dan is het toch echt tijd voor de kliko.
Zeker bij dingen waarvan het toch niet geheel onbelangrijk is dat ze hun werk doen.

En sommige dingen zijn 'nieuw uit doos' al prul. Dat is veel erger.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

En als ie er nou led lampen in SOLDEERT??

Tidak Ada

Golden Member

Warme soldeer IS een pasta, maar wat gedacht van soldeerpasta voor SMD? Als het gaat knetteren bakt het ook vanzelf vast (over later losmaken praat ik niet O-) ).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De soldeerpasta voor SMD toepassingen blijkt prima te geleiden. Dat merk je als de boel net niet warm genoeg is geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor jullie tips. Door een lampje dat niet oplichtte na 2 x te zijn opgeschuurd maakte ik een verkeerde conclusie en soldering in de kabelboom.
1 m 7-draad vervangen en stekker. De originele draad naar achter was een 6 draad en incl mistlamp.
Dus alles opnieuw door een koppig lampje.

Frustrerend, maar nu weet je dat het goed is.