Aarde zonnepanelen en aardlek

Goedendag,

Ik zit er over te denken om een zonnepaneel set te kopen.
Hierbij zit in begrepen een SolarEdge SE3000H omvormer.
De panelen op het dak word een 2x5 portet opstelling. Ik heb dus 2x2 rails
Nu mijn vragen:

Moet ik elke rail apart aarden 4x en in serie doorlussen en dan naar de omvormer of is elke groep van 5 zonnepanelen aarden in serie en dan naar de omvormer voldoende. (dat laatste lijkt mij voldoende omdat alle panelen beide rails verbind)

Ik heb begrepen dat de aarddraad van het dak naar de omvormerbehuizing gaat. Moet vanaf dit punt (behuizing) er een aarddraad 2,5mm2 naar de aparte groep; Of intern vanaf de 230v aansluiting en dat is voldoende. Of moet er zelfs een 6mm2 naar de aard-rail in de meterkast?

Mijn huis moet nog opgeleverd worden maar ik heb begrepen dat er een aparte groep voor zonnepanelen is. Dit wil alleen niet zeggen dat er een extra aardlek (300mA) aanwezig is. Is deze verplicht? Ik kan mij voorstellen als de standaard 30mA tript kan via de omvormer op de overgebleven drie groepen nog stroom staan. Of schakelt de omvormer altijd af als de netvoeding wegvalt.?

Alvast heel erg bedankt.

Mvg Stefan

Als de netvoeding wegvalt stopt de (gewone) omvormer ook met AC leveren. heet beveiliging tegen eiland bedrijf.

een omvormer hoort achter een aardlek te zitten en een eigen groep te hebben, en een hoop omvormers kunnen niet op een 30mA ALS, dus gaan ze vaak op een 100 of 300 mA ALA. (100 is voldoende maar 300 mag ook en is vaak goedkoper)

Hij mag ook tot 3000WAC op een afgesplitste groep met een PV verdeler. (typisch de wasmachine groep)

Aarden....
hoe goed geleid een (geanodiseerd) allu paneel op een min of meer blanke rail.
En wat gebeurd er elektrisch als er een sluiting is naar aarde van dit zwevende DC net.
sind 1-1-17 moet een PV systeem geaard worden, maar of het daarvan veiliger word?
Over het algemeen word slecht 1 rail per rij / kolom geaard.
En deze hoort direct naar de MK te gaan, (als je de omvormer vervangt dan zou je een situatie kunnen krijgen dat de panelen ongeaard zijn tijdelijk. Vaak is dat lastig, dus word er ook wel gekozen om het naar de werkschakelaar te brengen.
Wij aarden meestal met blanke 6 mm2 wat je ook voor de badkamer etc, gebruikt.
Begin AUB niet met de discussie over aarden, ik denk dat er een reden is dat het niet hoefde tot 1-1-17, (teken maar een uit) en aarden buiten op allu?
het moet nu eenmaal.

zit sinds 2009 in de PV.
mel

Golden Member

Aarde over een werkschakelaar ?

Ga je eens diep staan schamen!
Aardes gaan NOOIT via een werkschakelaar... :(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 november 2019 03:40:42 schreef mel:
Aarde over een werkschakelaar ?

Ga je eens diep staan schamen!
Aardes gaan NOOIT via een werkschakelaar... :(

Gewoon via de aanwezige aarde klem in de werkschakelaar is gewoon toegestaan.

Nederland.
Dus gewoon de aarde van de losse groep pakken en daar de omvormer en rails mee aarden.

En de omvormer op een eigen groep op een eigen aardlekautomaat? Of aardlekschakelaar.
Er word een type b voorgeschreven maar die zijn 200euro en ik geloof niet dat iedereen die netjes installeert.

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Je omvormer moet geaard worden.
De bevestigingsconstructie van je panelen aard je NIET.
Je mag deze constructie wel met een bliksemafleiderinstallatie verbinden.

De panelen zelf aard je alleen als dat van de fabrikant moet, er moet een 3 aderig snoer (of 3 losse aders) of een deugdelijke aardbout op te zitten.

De stroom vanaf de panelen moet via een aardlekschakelaar gaan van 30 mA voor dat het bij de gebruikers ziet (behalve bij oude installaties)
Dat betekend dat je van de groep voor de zonnepanelen geen aftakking mag maken voor bv een stopkontakt. De kabel moet rechtstreeks naar de meterkast en daar op een aparte groep.
Het is afhankelijk van je aarde/aarding of de groep voor de panelen een 30 mA of 300. A aardlek moet hebben.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2019 06:26:17 schreef Peter112:
Gewoon via de aanwezige aarde klem in de werkschakelaar is gewoon toegestaan.

Precies.

Maar of aarden van je panelen echt zin heeft betwijfel ik, het frame van de panelen is vaak geanodiseerd en dat geleid zeer slecht. Maar kwaad kan het ook niet om te doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 november 2019 03:40:42 schreef mel:
Aarde over een werkschakelaar ?

Ga je eens diep staan schamen!
Aardes gaan NOOIT via een werkschakelaar... :(

Ze worden wel in de werkschakelaar aangesloten, maar niet geschakeld
natuurlijk.
Omdat daar de kabel vanaf de MK aan komt en je dan niet het risico loopt dat de aarde naar de panelen vergeten word aan te sluiten bij het vervangen van een omvormer.
Zoals Peter 112 ook aangeeft.

@toeter.. sinds 1-1-2017 MOET het frame en de panelen en al het andere ijzer werk (goten) aan aarde liggen.
Niet dat ik dat daar mee eens ben, maar goed. Als je controle krijgt, dan kan je aan de slag.
Dus dan wel aan een bliksem installatie, als die r al is, of komt, dan wel naar de MK.

En niet alle omvormers zijn geaard, er zijn er zelfs die af fabriek met een euro stekker komen.

(bijna) Niemand gebruikt die B type die op ook DC foutstroom werkt.
Hij moet een eigen eindgroep hebben, en het is heel verstandig om m achter een eigen aardlek te hangen, gezien ze nog al eens uit gaan anders. In het boekje dat er bij zit van de fabrikant is te lezen welke aardlek word aangeraden. Vaak een (minimaal) 100 mA variant.
Dus dan is een ALA handig.
Het is dus afhankelijk van de OMVORMER of je een 30 / 100 / 300 mA uitvoering moet hebben.

Op 25 november 2019 10:31:43 schreef Lambiek:
[...]
Precies.

Maar of aarden van je panelen echt zin heeft betwijfel ik, het frame van de panelen is vaak geanodiseerd en dat geleid zeer slecht. Maar kwaad kan het ook niet om te doen.

Kwaad kan het helaas wel, dat is juist mijn bedenking bij dit verhaal.

Als er een fout is in de DC die dan aan een kant aan aarde ligt, dan kan je dus een opn*&ker krijgen als je de andere kant vast pakt, waar makkelijk 600+ VDC op staat. met mooi weer kan daar ook een leuk vermogen achter zitten.
Normaal kan je de blote draden van een zonnepanelen string per stuk gewoon vastpakken (ik voel altijd toch wel even eerst heel kort, en dunnefilm panelen kunnen wat prikken), en dat doen we ook om er een stekker / adereindhuls aan te knijpen, omdat het een zwevend net is. En dus veilig net als een scheer WCD in een hotel.

Dus ga je knutselen, en je weet niet of het frame aan aarde ligt, dan eerst meten aan de + & - t.o.v. aarde, heb je daar een redelijk vaste waarde, en aan de andere kant de rest die je verwacht over de string, pas dan maar op.

zit sinds 2009 in de PV.
help

Golden Member

Let er ook op dat de verdeler (groepenkast) berekend is op de maximale stroom die (theoretisch) er kan lopen.

Voorbeeld:
Aan een eenfaseverdeler wordt een groep toegevoegd voor een 3kW PV-Omvormer. Deze omvormer heeft een nominale stroom van 13A. Het railsysteem en de aardlekschakelaar in de verdeler zijn geschikt voor 40A. Wanneer de omvormer 13A levert aan de verdeler kan er samen met de netvoeding totaal 53A worden afgenomen zonder dat dit leidt tot afschakelen van een beveiliging. In dit geval kan het railsysteem worden overbelast en kan ook de aardlekschakelaar overbelast raken.

Bron: NPR3510

mel

Golden Member

Dus een zonnepaneel, iets wat spanning afgeeft, daar zit een stekker aan?
Zou dat geen socket moeten zijn?
Nou is dat toch al raar, iets wat van 2 kanten spanning krijgt, een omvormer....
Dit is volgens mij schending van alle veiligheids eisen..
Als je een steker beetpakt, krijg je dus een oplazer...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Op 25 november 2019 17:26:37 schreef andre1973:
[...]
@toeter.. sinds 1-1-2017 MOET het frame en de panelen en al het andere ijzer werk (goten) aan aarde liggen.

Vreemde situatie, kun je aangeven waar dat staat in de NEN1010?
Als ik een wandcontactdoos (wcd) op een stalen kolom monteer dan hoef ik die kolom toch ook niet te aarden?
Nog vreemder met een schakelaar op een metalen kolom, waar al helemaal geen aarde naar toe gaat.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 november 2019 20:02:48 schreef mel:
Dus een zonnepaneel, iets wat spanning afgeeft, daar zit een stekker aan?
Zou dat geen socket moeten zijn?
Nou is dat toch al raar, iets wat van 2 kanten spanning krijgt, een omvormer....
Dit is volgens mij schending van alle veiligheids eisen..
Als je een steker beetpakt, krijg je dus een oplazer...

Nee, want die omvormer stopt er direct mee als de netspanning er af is. Een socket zou pas gevaarlijk zijn. Als je die ontkoppelt zit je aan de andere kant met een steker waar direct netspanning op staat.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/144149

Hier dezelfde vraag van mij.

Uiteindelijk heb ik een 100 mA ALS toegepast. Installateur was het hier mee eens. Type B had het eigenlijk moeten zijn, maar die zijn al gauw 5 x duurder.
Bij solaredge geven ze aan dat het van de norm afhangt.
Echter hoeft er in NL geen aardlekschakelaar geplaatst te worden achter stopcontacten waar je niet bij kan (bijv achter systeemplafond) of achter vaste aangesloten systemen.

Solaredge werkt altijd met optimizers. Wat wil zeggen, als je de omvormer afschakelt, er nog maar 1 volt per paneel op een string komt te staan. De omvormer geeft door de string heen aan dat de optimizers actief mogen worden.

Liggen ze bij jou alle 10 op 1 orientatie? Je moet nl even goed kijken welke optimizer je pakt (minimaal zonnepanlen per string, etc).

Op 25 november 2019 00:57:24 schreef andre1973:

Hij mag ook tot 3000WAC op een afgesplitste groep met een PV verdeler. (typisch de wasmachine groep)

.

Ik dacht dat je altijd tot met 500 W (2,25A) op 1 groep terug moet voeden. Stel voor dat de PV omvormer samen met de wasmachine op 1 groep zit, dan helpt de omvormer mee met de eventuele kortsluitstroom.

https://www.legrand.nl/producten/energiebeheer-distributie/zonne-energ…

[Bericht gewijzigd door Corné 12 op maandag 25 november 2019 21:14:44 (23%)

Op 25 november 2019 20:02:48 schreef mel:
Dus een zonnepaneel, iets wat spanning afgeeft, daar zit een stekker aan?

Een omvormer (en dus niet het paneel) duwt als het ware een paar Volt bij op de netspanning. Het genereert zelf geen 230V~. Als je dus geen netspanning aanbiedt, doet ie niets. Je zou bijna zeggen dat er over nagedacht is :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 25 november 2019 21:09:23 schreef Corné 12:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144149

Hier dezelfde vraag van mij.

Uiteindelijk heb ik een 100 mA ALS toegepast. Installateur was het hier mee eens. Type B had het eigenlijk moeten zijn, maar die zijn al gauw 5 x duurder.
Bij solaredge geven ze aan dat het van de norm afhangt.
Echter hoeft er in NL geen aardlekschakelaar geplaatst te worden achter stopcontacten waar je niet bij kan (bijv achter systeemplafond) of achter vaste aangesloten systemen.

Solaredge werkt altijd met optimizers. Wat wil zeggen, als je de omvormer afschakelt, er nog maar 1 volt per paneel op een string komt te staan. De omvormer geeft door de string heen aan dat de optimizers actief mogen worden.

Liggen ze bij jou alle 10 op 1 orientatie? Je moet nl even goed kijken welke optimizer je pakt (minimaal zonnepanlen per string, etc).

[...]

Ik dacht dat je altijd tot met 500 W (2,25A) op 1 groep terug moet voeden. Stel voor dat de PV omvormer samen met de wasmachine op 1 groep zit, dan helpt de omvormer mee met de eventuele kortsluitstroom.

https://www.legrand.nl/producten/energiebeheer-distributie/zonne-energ…

Sinds kort ook ergens in 2017, moeten alle omvormers, ook de kleintjes die tot max 2,25 A AC kunnen leveren een eigen groep hebben.

Let op met dat aardlek verhaal. er zijn woningen waar een aardpen is die minder dan 1 Ohm weerstand heeft (bouw tot 1975 ongeveer), en daar mag je in principe zonder aardlek iets op aansluiten.
Maar verstandig is het niet omdat er door verandering in grondwaterstand en veel meer de waarde van de aardpen kan veranderen.
Bouw van na 1975 heeft vaak een aardpen + circuit van minder 166 Ohm. en dat komt precies overeen met de 50V (max. veilige spanning) en 300 mA (max toegestane ALS).
En alles wat je daar niet achter een aardlek zet, kan blijven functioneren met een aardfout, dus ook omvormers, dus dat mag niet!
Dat het vaak wel zo verkocht word omdat er in PV land heel veel offertes worden gevraagd en de goedkoopste vaak wint, en een b16 automaatje goedkoper is dan een B16/0,1, end at ze eigenlijk een ALA / automaat met ALS moeten verkopen dan tijdens de klus, die toch meestal uitloopt......
Ik zit zelf sinds 10+ jaar full-time in de PV en heb een hoop meegemaakt en gezien intussen, gelukkig hoef ik niet meer op die manier op pad.

zit sinds 2009 in de PV.
mel

Golden Member

Op 25 november 2019 20:56:00 schreef KlaasZ:
[...]Nee, want die omvormer stopt er direct mee als de netspanning er af is. Een socket zou pas gevaarlijk zijn. Als je die ontkoppelt zit je aan de andere kant met een steker waar direct netspanning op staat.

nee, de andere kant bedoel ik, aan de zonnepanelen zelf..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 november 2019 19:25:30 schreef help:
Let er ook op dat de verdeler (groepenkast) berekend is op de maximale stroom die (theoretisch) er kan lopen.

Voorbeeld:
Aan een eenfaseverdeler wordt een groep toegevoegd voor een 3kW PV-Omvormer. Deze omvormer heeft een nominale stroom van 13A. Het railsysteem en de aardlekschakelaar in de verdeler zijn geschikt voor 40A. Wanneer de omvormer 13A levert aan de verdeler kan er samen met de netvoeding totaal 53A worden afgenomen zonder dat dit leidt tot afschakelen van een beveiliging. In dit geval kan het railsysteem worden overbelast en kan ook de aardlekschakelaar overbelast raken.

Bron: NPR3510

dit komt idd vaker voor, pas is nog een kast van 400A rails naar 630A omgebouwd ivm het extra vermogen vanuit de PV installatie. dat wordt door panelenboeren vaak achterwege gelaten in de offerte, want dan hebben ze een klus niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb al 1 epc zonnepaneel op het dak. Deze zit op een eigen groep. Ik ga er van uit dat er geen eigen ALS voor deze groep zit omdat het 1 paneel is.
Als er een ALA zit op de rail na de hoofdschakelaar in plaats van een ALS met vier groepen dan is het goed toch?
Of mag er geen ALA gebruikt worden?

In het geval van gedeelde groepen op een 30ma aardlekschakelaar;
Een nieuwe ALA 300ma B en de groep verwijderen.
of een nieuwe ALS 300ma B voor de pv groep.

Als er niet genoeg ruimte is plaats ik of een ALS of een pv verdeler op zolder. Ik zag voor de rond de 100euro een complete met 300ma type b als. https://www.vekto.nl/pv-verdeler-green-line-1xwcd-aardlekautomaat-16a-…
Als je dit alleen op de pv groep met 30ma ALS en de andere gedeelde groepen plaats schiet je voor de te snelle afschakeling niks mee op en moet je als nog je meterkast omleggen.

Solaredge:
Een externe aardlekbeveiliging selecteren en installeren
Wanneer op grond van lokale voorschriften een externe aardlekbeveiliging gebruikt moet worden, dient de installateur te controleren welk type aardlekbeveiliging nodig is voor de relevante elektrische regelgeving. Installeer de aardlekbeveiliging volgens de geldende lokale normen en richtlijnen. SolarEdge adviseert een aardlekbeveiliging van type A te gebruiken. De aanbevolen aardlekbeveiliging heeft een waarde van 100 mA of 300 mA, tenzij er op grond van specifieke lokale elektrische voorschriften een lagere waarde is vereist.
Een aardlekbeveiliging van type B is toegestaan mits de lokale voorschriften dat toestaan. (een hele erg rare omschrijving natuurlijk, want type B is altijd beter maar is niet altijd toegestaan... :/)

Kwa aarding weet ik dat je moet aarden. Dat is dus geen discussie. Ik aard gewoon alle vier de railsen. De opstelling is 2x5 in de zelfde richting.

Mijn ouders hebben vorige maand zonnepanelen gekregen en daar loopt een 6mm2 aarddraad naar de panelen. Of dit op de rails uit komt weet ik niet. Het andere eind zit wel op de omvormer behuizing. Vandaar heb ik niet gekeken, maar als ik het zo snel zag zit er geen 6mm2 aarde naar de aardpen.
De vraag is dus mag dit op de 2.5mm2 aarde van de groep op zolder.

Als een set zonnepanelen vlak langs 50mm2 bliksemleiding loopt, moet je hiervoor dan nog iets ondernemen? Bijvoorbeeld een overspanningsbeveiliging opnemen in het zonnepanelencircuit, of in het primaire voedingscircuit?

Lambiek

Special Member

Op 25 november 2019 17:26:37 schreef andre1973:
Als er een fout is in de DC die dan aan een kant aan aarde ligt, dan kan je dus een opn*&ker krijgen als je de andere kant vast pakt, waar makkelijk 600+ VDC op staat.

Dat kan volgens mij alleen als de min van het paneel aan aarde ligt, het kan natuurlijk zijn dat zoiets in de omvormer gebeurt. Al verwacht je eigenlijk dat zoiets gescheiden is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

We dwalen af.... Ik wil graag mijn zonnepanelen installeren zoals het hoort en laten inspecteren voor de verzekering etc.

Lambiek

Special Member

Je hebt je antwoord toch al? Kijk naar de reactie van andre1973.

code:


Sinds kort ook ergens in 2017, moeten alle omvormers, ook de kleintjes die tot max 2,25 A AC kunnen leveren een eigen groep hebben.

Let op met dat aardlek verhaal. er zijn woningen waar een aardpen is die minder dan 1 Ohm weerstand heeft (bouw tot 1975 ongeveer), en daar mag je in principe zonder aardlek iets op aansluiten.
Maar verstandig is het niet omdat er door verandering in grondwaterstand en veel meer de waarde van de aardpen kan veranderen.
Bouw van na 1975 heeft vaak een aardpen + circuit van minder 166 Ohm. en dat komt precies overeen met de 50V (max. veilige spanning) en 300 mA (max toegestane ALS).
En alles wat je daar niet achter een aardlek zet, kan blijven functioneren met een aardfout, dus ook omvormers, dus dat mag niet!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nou niet wat betreft of er een ALS moet- of ALA gebruiktmag worden.
Hoe te aarden etc.

Lambiek

Special Member

Ja dat moet aan de 230VAC kant, bij je nieuw te plaatsen groep in de meterkast. En dat kan 30, 100 of 300mA zijn, ligt helemaal aan het vermogen wat je terug gaat leveren en is afhankelijk van het type omvormer.

Ik heb hier een 30mA aardlek in combinatie met een 16A automaat voor zes panelen 1770Wp, bij mij blijft die er gewoon in.

Frame, panelen, ballastgoot en dergelijke aarden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.