Zo'n ingewikkelde constructie lijkt me volkomen zinloos, en bovendien SLECHTER voor de relais dan gewoon schakelen.
Ten eerste gaat het niet over een DC stroom, maar over een gelijkgerichte AC stroom, waarbij de stroom dus ook steeds 0A wordt, waardoor een vlamboog volgens mij net zo gemakkelijk zal doven als bij AC. Voor zover ik weet is het de nuldoorgang, en niet de wisseling van polariteit, waardoor de boog dooft.
De interne constructie van 12V en 24V automotive relais is volgens mij identiek, afgezien van het aantal windingen en de draaddikte van de spoel. De contacten zijn in ieder geval niet verschillend. Een 24V systeem voert gewoonlijk tussen de 27.6 en 28.8V, dus 30V lijkt me niet bepaald een probleem.
Het is geen inductieve last waardoor de contacten zouden inbranden.
Een van de failure modes van automotive relais (waar blijkbaar maar weinig mensen van op de hoogte zijn) is het schakelen bij een te LAGE belasting, waardoor de contacten oxideren, een grote overgangsweerstand krijgen, en uiteindelijk verbranden. De contacten moeten schoon worden door de kleine vlamboog die ontstaat wanneer ze een last moeten onderbreken, en in een goede datasheet staat ook hoe groot die stroom minimaal moet zijn voor een bepaald relais.
Zelfs als je al een vlamboog zou trekken tussen de beide contacten, zou de stroom veel groter moeten worden, waardoor de primaire of secundaire zekering (die je sowieso nodig hebt) zou springen. Hoeveel moeite wil je doen voor het beschermen van een relais dat 5 euro kost? Als de correcte werking van het systeem echt belangrijk is, heb je toch al een andere manier nodig om die werking te kunnen controleren, bijvoorbeeld door de stroom te meten, of daadwerkelijk de product van chloor of waterstof vast te stellen.