Waar zitten de inverters op mijn Philips Ambilight 37pf9641d/10?

Hallo Mensen!
Ik heb een Philips Ambilight LCD 37pf9641d/10 en deze wil ik repareren.
Wanneer ik de TV aanzet, springt het beeld voor 1 seconde aan en dan gaat het beeld uit.
Wat ik op internet gelezen heb, komt dat door een defecte backlight-inverter. (Als dat niet zo is, hoor ik dat ook graag!!!)

Dus vol enthousiasme heb ik mijn elektrische schroevendraaier gepakt, dat bakbeest open geschroefd en ben ik opzoek gegaan naar de inverters!
Ik verwachte 1 inverter of 2 gelijke inverters te vinden. Maar nu lijkt het dat ik 3 inverters gevonden heb! Namelijk:
- 2x type: 3104 313 60975 (Deze zitten links en recht, met flatkables aan elkaar verbonden en zijn gemakkelijk bereikbaar) en
- 1x type: rdenc2283tpz (welke groter is, aan de linker kant zit, verstopt onder de metalen TV frame en plastic kap en zeer moeilijk bereikbaar) Ik heb ook een afbeelding toegevoegd.
Wat ik al geprobeerd heb is, kabels van deze printplaten losmaken en kijken of de TV anders reageert:
- Wanneer ik de flatkabels van de 2 gelijke printen afwisselend losmaak blijft het beeld 1 seconde zichtbaar.
- Wanneer ik de flatkabel van de grote print losmaak, gaat het beeld helemaal niet aan.

Dus mijn vragen zijn:
- Zijn er daadwerkelijk 3 inverters, of wat is/zijn de inverter(s)?
- Welke inverter zal defect zijn? En
- Kan ik dat op één of ander manier uitproberen/zeker weten?

Wie o wie kan mij helpen?

De inverters zitten aan elkaar met de bandkabels, andere print is de sturing daarvan.

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 23 november 2019 19:01:23 (66%)

maartenbakker

Golden Member

Die prints waarvan het kale printnummer met 3104 313 begint hebben een typenummer en misschien zelfs functiebeschrijving dat op een stickertje staat, maar ik gok dat die niet met het backlight te maken hebben. Vertrekken er kabeltjes uit die het LCD-paneel ingaan?

Die andere print is van Sharp en heeft op zeker iets met het paneel te maken, dus dat klinkt als een waarschijnlijker kandidaat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 23 november 2019 19:35:31 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De inverter is de rdenc2283tpz, deze heeft vaak een massa probleem waardoor de backlight uit gaat. Zie deze topic

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik ben met jullie informatie aan de slag gegaan:
Alleen de gelijke printen zitten met flatkabels aan elkaar.
Op alle prints zitten flatkables en ronde kabels die lijken op die aan de backlight TL-buisjes zitten, maar ik kon de kabeltjes niet verder het apparaat in volgen. Vandaar dat ik het verschil in de printen niet kon zien.
Nu heb ik de TV verder uit elkaar geschroefd. Het frame met de gelijke printjes gaan samen met het Ambilight van het LCD scherm en de grote print blijft op het scherm achter (met kabeltjes naar het scherm toe.
Dus ik ga er ook van uit dat deze lange print de backlight inverter is.

Ik heb het advies van de Topic via william1967 opgevolgd en de 3 massapunten aan het frame gesoldeerd. Helaas is de fix bij mij niet zo gemakkelijk…

Hebben jullie adviezen/ideeën wat er aan de hand kan zijn en wat ik kan uitproberen?

De printen met de nummers 3104 313 60975 zijn de Ambilight inverters en hebben niets met het beeld van doen. Als je 1 seconde beeld hebt en daarna de backlight uitvalt kan het ook een defecte trafo op de inverter zijn, even de uitgangen naar de lampen meten en kijken of 1 waarde veel afwijkt van de andere.

Bedankt William!

Het is weer weekend geweest, dus ik kon weer wat proberen.
-> Trafo’s primaire kant door gemeten: Alles heeft dezelfde waarde.
- >Connectoren van de TL’s losgemaakt om de secundaire kant te meten: ook alles hetzelfde.
- >Condensatoren/Elco’s gemeten: alles dezelfde waarde.

1. Ontstaat deze storing ook als een TL defect is?
2. Hebben jullie nog andere goede suggesties?!

Het is lastig om een vervangende rdenc2283tpz print op internet te vinden.
3. Weten jullie waar ik zo’n print wel kan kopen? Of
4. kan ik/jullie een alternatief bepalen?