schema check

trix

Golden Member

hallo, graag wou ik vragen, of julie een blik kunnen werpen op het volgende schema, mischien zien julie nog wat dingen die verkeerd zijn ?
bedankt.

o ja..... ik heb geen programeer connector nodig, word los geprogrameerd en in een voetje geplaatst.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 24 november 2019 21:03:14 (24%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Even een Crop doen van de tekening dan is al dat wit weg... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn eerste gedachte: van 24V naar 5V met een 7805 is geen goed idee: je moet veel te veel spanningsverschil weg stoken! Je kunt daar beter een switching regulator, zoals bijvoorbeeld de TPSM84205 voor pakken. Dat is ook nog eens een drop-in replacement voor de LM7805! :)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
trix

Golden Member

een crop :?

die 7805 is eigenlijk om dat ik dat gewend ben, ik zal die switching regulator een bekijken.
schakeling gebruikt overigens heel weinig, er is maar 1 led tegelijk aan.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 24 november 2019 21:40:50 (26%)

eigenwijs = ook wijs

...die worden -volgens het schema- ook niet uit de 7805 gevoed. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

crop is het engelse woord voor bijsnijden.

maar ik vraag me af wat het doet. ik kan het niet lezen (je foto is 8 megapixel groot??) maar het lijkt op een RS485 bus.

waarom gebruik je bijv geen 74HCT595? als je per 24 LEDS een microcontroller plaatst, is het goedkoper om alles over een schuifregister te gooien. op 1Mhz bits klokken is sneller dan die RS485 bus, dus je verliest geen data.

als je daadwerkelijk maar 1 LED tegelijk aanstuurt heb je geen tor nodig, maar dan moet je de datasheet er even op naslaan.

moet je wel zwaardere lasten schakelen, kun je aan een ULN2008 denken, mooi 8 torren in een behuizing.

GMT+1
trix

Golden Member

tuurlijk worden die leds niet van uit de 7805 gevoed.... |:(
daar word een extern 36 kHz signaal voor gebruikt.

een 74hct595 is geen optie, omdat ik wat data moet opslaan en later moet versturen over een rs485 naar de hoofdprint.

die uln2008 gaat denk ik niet fysiek op de PCB passen, die moet namelijk smal blijven. maar dat ga ik eens bekijken.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Crop is alle onnodig spul eraf snijden. (je hebt nu een enorm wit vel met een relatief klein schemaatje erop)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je bent nog steeds bezig met je 3d scanner?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/140796

ik moest even terugklikken, maar al deze topics gaan over hetzelfde apparaat?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/144597
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142092
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144438
https://www.circuitsonline.net/forum/view/144432

nu je al 12 jaar lid bent weet je toch dat helpt als je dit soort informatie in de startpost gooit?

GMT+1
trix

Golden Member

klopt, zelfde ding nog steeds.
en nee...het bestaat uit diversen delen die electronisch nogal verschillend zijn. als je zo'n nieuw deel toevoegd aan de bestaande 1e post word dat minder gelezen. het is ook niet handig voor mensen die later de zoek functie gebruiken, je vind dan niet een topic over het betreffende onderwerp, maar een heel lange topic waar dan ergens het gezochte tussen staat.
ook is het grote geheel niet echt van belang om dit schema te beoordelen of er "gekke" dingen in staan.
al zijn er natuurlijk ook wel voordelen aan 1 lang topic :)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

zijn wel heel mooie dingen die TPSM84205 alleen niet heel makkelijk verkrijgbaar. en een beetje duur.

arco, bedankt voor de crop,...dat kan denk ik ook met paint ?

[Bericht gewijzigd door trix op maandag 25 november 2019 18:51:44 (24%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Op 25 november 2019 18:50:42 schreef trix:
zijn wel heel mooie dingen die TPSM84205 alleen niet heel makkelijk verkrijgbaar. en een beetje duur.
[...]

Altijd eerst even rekenen (voorkomt zowel verrassingen als verassingen)...

Die 7805 moet de processor (ca. 10mA), twee LEDs (7mA) en de 485-driver (ca. 35mA) voeden.
Plus de basisstroom van alle LED drivers die op dat moment worden aangestuurd (ca. 1mA elk), al meen ik me te herinneren dat er gezegd is dat er slechts één tegelijk aan zal staan.

De totale stroom die de 7805 moet leveren is dus ca 53mA, laten we omwille van wat reserves rekenen met 70mA.
Die regelaar moet 24-5=19V wegwerken, bij 70mA gaat-ie dus 19*70=1330mW ofwel ruim 1.3W verstoken.

Nu heeft een 'kale' TO220 behuizing een warmteweerstand Rthj-a van grofweg 50 K/W *), zodat hij zonder verdere koeling een temperatuurstijging van een dikke 60 graden zal vertonen.
Dat levert bij kamertemperatuur een junction temperatuur op van tegen de 90 graden, dus koelen is -hoewel niet strikt noodzakelijk- wel aan te raden (vrijwel elk -klein- koelelement zal voldoen).
De praktijkdocent electronica op de HTS (groot voorstander van natte-vinger berekeningen) zei altijd: duw er een natte vinger tegenaan, als het sist moet-ie gekoeld worden. ;)

Koelelementen zijn ook niet gratis, nemen extra ruimte in en -niet geheel onbelangrijk- worden heet.
De afweging tussen een switcher of lineaire regelaar kan nu wat weloverwogener worden gemaakt, ze zijn er al vanaf minder dan €4.00.

*) Dat is enigzins fabrikant-afhankelijk, sommigen noemen 37, anderen 75; verreweg het merendeel zit tussen de 45 en 55.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik zie geen mogelijkheid om de zender met de ontvanger te synchroniseren, gezien je de leds een voor een laat werken moet de ontvanger toch weten welke led er AAN staat en of er iets tussen de zend/ontvanger zit?

Je gebruikt TSAL6100 high power IR leds, ze hebben wel maar een openingshoek van 10° maar op 1~3m zal het ook een hele opdracht zijn om de beam te focussen, een beetje afhankelijk hoever ze van elkaar staan.

Heb daar ook al eens mee geexperimenteerd voor een IR-geweer en moet zeggen dat ze met 50mA tientallen meters ver nog makkelijk 1200b RS232 kunnen verzenden naar een TSOPxxxx

edit: ik zou mij eens toeleggen op lasers, je kunt ze krijgen op printjes of los. Het voordeel hiervan is dat je kunt zien waar ze op gericht staan en ze hebben een veel kleinere openingshoek.
Die lasers hebben al een weerstand in serie staan maar ik zou er nog één tussen plaatsen, ik heb een vermoeden dat die originele weerstanden iets te klein zijn voor 5V en de lasers snel defect gaan (mijn ervaring).

edit2: ivm de synchronisatie, je zou de eerste led kunnen gebruiken als "startschot" van de scansequentie.

LDmicro user.

Toen ik het schema zag wilde ik meteen zeggen: dat moet wel een heel oude chip zijn als die niet uit z'n output pins een led kan aansturen.
Toen zag ik wat voor chip je gebruikt....

Een atmega heeft een spec: "Liever niet meer dan 20mA uit een output". 20mA kan ie zowiezo, maar daarboven gaat ie nog niet direct stuk. Het is het "te warm worden" waar ie kapot van gaat. Dus als je 16 outputs hebt die ieder maar 1ms aanstaan en maar 1 tegelijk, dan is 40mA in de praktijk ook geen probleem. Fatbeard heeft uitgerekend dat je van plan was 7mA door de led te gaan sturen (ik heb over de gegevens waar dat uitgehaald kan worden heen gelezen). Dat is zowiezo absoluut geen probleem.

Dan: Atmega8 en atmega16 zijn chips uit een verouderde generatie. Is er niet wat nieuwers? De atmega8 is tegenwoordig atmega 168 (ook al verouderd/nauwelijks meer gebruikt) en atmega328. Dan zal er toch ook wel een nieuwere zijn voor de atmega16? Als dat zo is, dan is ie vast pin-compatible en ook code-compatible.

Als jij al een tijd met dit project bezig bent, dan lijkt het me dat je veel beter een commerciele DCDC converter van ebay kan halen dan dat je met een 1W stokende 7805 gaat werken.

Op 24 november 2019 20:58:14 schreef trix:
o ja..... ik heb geen programeer connector nodig, word los geprogrameerd en in een voetje geplaatst.

Tja, dat heb ik in het verleden ook wel eens gedacht. En daar kreeg ik spijt van. Ik doe er altijd een programmeer connector bij. Als je in 1x een werkend programma er in kan duwen omdat je iets nabouwt waar iemand anders de software voor geschreven heeft: dan bestaat de kans dat je 1x het programma er inzet en klaar! Maar
als je zelf moet ontwikkelen wordt je het snel zat om steeds de chip uit je schema in je programmer te zetten. Kleine moeite, gewoon doen.

Edit2: @fatbeard hieronder: Ah! nu snap ik hem. Tja, als je echt 100mA door die IR leds wil gaan sturen, dan zou een tor misschien wel handig zijn, ja.... Dan nog: Dan stook je 2.4W van je 24V weg om 0.12W in je led te stoppen. Een DCDC converter die eerst 5V maakt is dan VEEL efficienter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Op 26 november 2019 09:21:06 schreef rew:
[...] Fatbeard heeft uitgerekend dat je van plan was 7mA door de led te gaan sturen (ik heb over de gegevens waar dat uitgehaald kan worden heen gelezen). [...]

Euh... da's niet helemaal correct:
Die 7mA is de -ongeveer- totaalstroom door de twee LEDs (een "power on". LED17 en een "test") die op de 5V hangen.

Hoeveel stroom er door de IR-LEDs loopt weet ik niet (staat geen waarde bij de weerstanden dus ik ben uitgegaan van 100mA), maar die lopen op de 24V mee en worden door transistoren aangestuurd; de basisstroom voor die transistoren moet wel vanuit de 5V komen. Hoeveel die basisstroom is weet ik ook niet (ook bij die weerstanden staat geen waarde), maar gegeven de stroomversterking van een BC337 zal die basistroom ongeveer 1mA moeten zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Als er echt 100mA moet lopen door de led zou ik:

(ik mik nu op iets minder dan 100mA, als het echt 100 moet zijn mag de weerstand nog iets verder omlaag).

Ik vind het vervelend om leds op meer dan hun "continue toegestane" stroom te mikken. Tot nu toe plan ik dan om eerst de software geheel te debuggen terwijl de leds gewoon op hun max-continue stroom zitten voordat ik de weerstanden aanpas om daar overheen te gaan en (net) onder de "max puls" te gaan zitten. Tot nu toe is van dat laatste nooit iets gekomen: Steeds kom ik tot de conclusie dat het display ook prima te zien is terwijl de stroom op de "max continue" zit, maar dat er gemultiplexed wordt.

Als je echt een hekel hebt aan solderen dan kan je overwegen om HEEL bot te doen. De uitgangsimpedantie van een ATMEL GPIO is ongeveer 30 Ohm. Led direct op de pin en klaar. Formeel moet je plannen om een chip hiermee op te blazen en dan toch het originele plan te gaan volgen met weerstandjes en/of mosfets. Tja. Als je een print laat maken: liever in 1x goed doen.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 26 november 2019 10:10:45 (72%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

100mA zal het niet worden denk ik, de weerkaatsing van zo'n hoeveelheid gebundeld IR licht zal de andere ontvangers storen.

Niet de schakeling of de 7805 is zijn probleem maar de praktische kant van de opstelling zal een nog veel grotere uitdaging worden waarbij die 7805 futiliteit (koeling of bleeder weerstand) peanuts is.
Dat zie je ook aan de vele topics hierover en ik vraag mij af of hij al eens bv. enkele leds in zo'n realistische opstelling heeft gemaakt als testschakeling.

LDmicro user.
trix

Golden Member

een foto voor de beeld vorming, en de waardes v/d weerstanden. dit is getest met 2x zo'n PCB boven elkaar (32 x IR led en 32 x een TSOP 4836). over een afstand van ca. 600 mm.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

maar ik zat net eens te denken, die externe 36 kHz bron komt voort uit de testen met de 74HC595. die schuif register was de 1e opzet, echter was dit niet te realiseren. dus toen ben ik over gestapt op een atmega, daar kan je gewoon een schuifregister in programeren + extra's. bovendien heeft die 32 I/O pinnen. waardoor ik een PCB kan maken met 24 LED's op rij = 240 mm. ik dacht eerst ook dat een PCB van 240 mm duur zou zijn, maar dat valt wel mee.
maar waar ik naar toe wil praten, is dat ik nu ook die 36 kHz in de atmega kan programeren, dus geen extern signaal meer nodig.
overigens iedereen bedankt voor de input.

trouwens die warmte berekeningen met een 7805 van fatbeard, was ik ook zelf aan het doen, maar dat koste nogal wat moeite, te lang geleden om hat paraat te hebben ;)

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 26 november 2019 19:31:14 (12%)

eigenwijs = ook wijs

Op 26 november 2019 19:04:19 schreef trix:
een foto voor de beeld vorming, en de waardes v/d weerstanden. dit is getest met 2x zo'n PCB boven elkaar (32 x IR led en 32 x een TSOP 4836). over een afstand van ca. 600 mm.
[bijlage][bijlage]

Heel raar dat de naastliggende TSOP's niet belicht worden en dat op 60cm?
Ik heb daar andere ervaringen mee hoor.

LDmicro user.
trix

Golden Member

ze gaan niet allemaal tegelijk aan maar 1 voor 1.
en dat geld ook voor de ontvanger.

[Bericht gewijzigd door trix op dinsdag 26 november 2019 19:55:54 (27%)

eigenwijs = ook wijs

En hoe synchroniseer je die dan? ik zie geen verbindingen in uw tekening.
Dat was eigenlijk mijn opmerking op uw tekening.
Je gaat toch niet werken met besturingssignalen en data via dezelfde RS485 lijn? of zie ik dat verkeerd?

edit: het kan ook zijn dat het niet persé de tegenovergestelde led zijn die moet oplichten, maar dan heb je waarschijnlijk niet zoveel leds nodig als je de TSOP's inscant.

Sorry dat ik zover uitweidt en niet enkel uw schema bekijk maar ik stel mij altijd voor hoe ik het zou aanpakken en programmeren.
Maar ik kan mij nog altijd het eindresultaat niet inbeelden ;)

LDmicro user.
trix

Golden Member

de besturing en de data gaan inderdaad over dezelfde rs485 bus.
stel dat er 10 van deze printen boven elkaar komen, zowel bij de zender als bij de ontvanger plus een hoofdprint. dan heb je dus 21 printen die aan een en dezelfde RS485 bus hangen.
dan is het inderdaad van belang dat bij de zender en de ontvanger de 1e led/TSOP op hetzelfde moment actief is. dat is nog een punt waar van ik nog niet weet hoe dit exact te doen.
als de zender en de ontvangs zijde eenmaal zijn gesynchroniseerd dan kan hij alle 250 lichtsluizen aansturen (in werkelijkheid gebeurt dit b.v. in 10x 25 lichtsluizen tegelijk voor de tijdswinst). die data word in de atmega opgeslagen. als de totale scan kompleet is (bovenstaande gebeurt 300x) word de data v/d TSOP printen naar de hoofdprinten getuurd. dus het sturen v/d scan en het versturen v/d/ data gebeurt na elkaar.

o ja,..het is gewoon jij, ander voel ik mij zo oud ;)
em je bemoeienis word zeker op prijs gesteld.

eigenwijs = ook wijs

Ik zie nog altijd niet in waarom je zoveel leds gebruikt maar ok... ;)
Je hebt in ieder geval nog heel veel werk.

LDmicro user.