water/water warmtepomp

Momenteel ben ik aan het uitzoeken of het mogelijk is een 20 kW aan watergekoelde computers te koppelen aan ons verwarmingssysteem.

De opwarming zal gebeuren op de retour naar de CV middels een platenwisselaar en een extra pomp met een klep.

Aan de ene kant is het circuit naar de watergekoelde computers met, deze verwarmd altijd de platenwisselaar. In dit circuit zit een eigen circulatiepomp. Parallel op dit circuit komt er nog een externe waterkoeler.

De verwarmingingskant van de platenwisselaar zal aan het einde van een string radiatoren zitten, deze retourleiding is ongeveer 70 meter lang naar de CV-installatie, natuurlijk zal er ook weer energie worden verloren maar feitelijk krijgen we de energie gratis.

Mijn vraag is of het temperatuurverschil genoeg is om dit te doen, het verwarmingscircuit zou 65 graden moeten zijn bij de ketel, ik denk dat dit aan het einde van de leiding ongeveer 55 graden is. Stel dat het water uit de computers 90 graden is krijg ik het gevoel dat er te weinig temperatuurdelta is om genoeg te koelen. Waarschijnlijk wil men de chips maximaal bijvoorbeeld 60 graden laten zijn. Ik zal dan dus een warmtepomp in moeten zetten voor 20 kW aan warmte met twee platenwisselaars.

Waarschijnlijk moet ik wat meer gaan verdiepen in de verdamping van de koudemiddelen e.d. om hier een goed beeld van te krijgen. Wat denken jullie?

Ik denk ook dat je hier een warmtepomp moet toepassen. Koelwater van een computer met een temperatuur van 900C? Arme computer.
Je zal wel op ruwweg 7kW uitkomen voor je warmtepomp.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 24 november 2019 23:38:39 (17%)

zelfs als je CPU 90° is, zal je retourwater dat nooit bereiken, anders is er te weinig flow.

teken het eens uit? qua temperatuur denk ik eerder aan vloerverwarming.

je hebt tegenwoordig ook speciale radiatoren die geschikt zijn voor warmtepompen, daar zitten CPU fannetjes in, zodat ze al bij 40 graden aardig de ruimte verwarmen.

GMT+1

Je hebt nu denk ik gewone radiatoren. Die kan je vergroten (van tyoe 11 naar type 33 gaan waar dat past, of een eentje ophangen die langer is) zodat je meer oppervlakte krijgt, en dus meer afgifte mogelijkheid, en daarmee kan de temperatuur omlaag. Je kan ook ventilatoren toepassen zoals speedcomfort, en combineren natuurlijk. Of eventueel over gaan naar convectoren, deze zijn er ook gewoon voor aan de muur, en eventueel uitvoeren met DBE. Dan kan je met een aanvoer temperatuur van rond de 45 graden af. Met vloerverwarming kan je nog lager gaan.

Overgaan naar grotere (langer &/ dikker) radiatoren waar dat kan is vaak heel goedkoop en simpel als ze dezelfde hoogte hebben.

Ik ben hier ook over gegaan naar een hele grote radiator (gratis van een vriend) en naar een hoop convectoren van marktplaats.En ook die zo groot mogelijk en beneden ook met DBE.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op maandag 25 november 2019 00:45:55 (30%)

zit sinds 2009 in de PV.

Houdt er rekening mee dat de externe koeler ruim bemeten is, voor als er geen warmte vraag en vooral zomers als het bovendien al extra warm is. Bekijk ook gezien het vermogen of de koeling en de computers een noodstroom voorziening moeten hebben.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?