instelbare puls generator voor aansturing auto bobijn

Aangezien de TS zelf zegt niets met microcontrollers te kunnen, en dat waarschijnlijk niet op korte termijn verandert, vind ik dit wel een mooie oplossing, en hij is een stuk simpeler dan ik had verwacht.

Helemaal top dat Arco de tijd en moeite genomen heeft dat specifiek voor de TS te ontwerpen!

@Arco: waarschijnlijk gaat het in de praktijk wel goed zonder die weerstanden, maar dat blijft altijd een beetje gokken. Je zou het kunnen bouwen en meten of het binnen de specificaties blijft. Het zal sneller mis gaan als de condensators groter worden, of de voedingsspanning hoger.

@TS: ik zou je sterk aanraden en goed bereikbare schakelaar direct na de accu te zetten, zodat de gebruiker snel kan ingrijpen en er onverhoopt een gasklep open blijft staan. Je zou ook vlak voor het ventiel een kleine kamer als buffer kunnen zetten, met een dunne leiding daarheen; die leiding beperkt dan de maximale snelheid waarmee het gas kan ontsnappen als de klep open blijft staan, terwijl dat buffer bij normaal gebruik het gas kan leveren dat je nodig hebt in de korte tijd dat het ventiel open staat.

Ga je de lucht er met een ventilator of zo in blazen? Je zult toch de verbrandingsgassen weg moeten blazen met een overmaat aan lucht, denk ik. Tussen de verbrandingskamer en de ventilator heb je dan alleen een passieve terugslagklep nodig (zoals bij carter gespoelde tweetakt motoren), dat scheelt weer een magneetventiel en de aansturing daarvan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 24 november 2019 23:29:25 schreef SparkyGSX:
Tussen de verbrandingskamer en de ventilator heb je dan alleen een passieve terugslagklep nodig (zoals bij carter gespoelde tweetakt motoren),......

Bedoel je daar zo'n membraam mee die vroeger op de Yamaha FS1 zat? Zou dat sterk genoeg zijn, bij een tweetakt zit het membraam in het carter gedeelte, dat staat dus niet in verbinding met de verbrandingskamer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat bedoel ik inderdaad. Als het goed is, gaat de TS toch geen echt grote druk opbouwen in die kamer, want het is de bedoeling dat die gassen direct kunnen ontsnappen.

Ik vraag me eigenlijk wel af of je uit een open verbrandingskamer wel een goede knal krijgt, en niet een soort fluit van ontsnappend gas. Dat ligt waarschijnlijk vooral aan het gas dat je gebruikt, en of je de mengverhouding en vermenging met de lucht echt goed hebt.

Misschien is er nog een extra membraan of andere klep nodig, die ervoor zorgt dat er genoeg druk opgebouwd kan worden in de verbrandingskamer, voordat het gas kan ontsnappen.

Met waterstof krijg je een mooie scherpe knal, maar het lijkt me een heel slecht idee om met een fles waterstof rond te gaan lopen; een lekkende aansluiting of ander ongelukje loopt bijna gegarandeerd heel slecht af.

Acetyleen kan ook mooi knallen, maar ook dat zou ik sterk afraden; acetyleen kan onder bepaalde omstandigheden zonder zuurstof in de fles ontploffen, als daar een vlam bij komt.

Je zou kunnen proberen het waterstof ter plekke te maken, maar het lijkt me moeilijk om dat snel genoeg te doen. Als dat wel lukt, zou het best simpel kunnen zijn; stel dat je een stapel afwisselende elektrodes maakt, met textiel ertussen waar aangezuurd water in opgenomen is. Als je daar spanning op zet, krijg je door elektrolyse waterstof en zuurstof, in de perfecte mengverhouding om te verbranden. Gewoonlijk probeer je die twee gassen uit elkaar te houden, maar als je dit in de verbrandingskamer doet, is dat niet nodig, en hoef je het dus alleen nog maar aan te steken.

Echter, het lijkt me dus lastig om snel genoeg gas te produceren, dat ook nog eens tussen de platen uit moet ontsnappen, om de gevraagde 20Hz te halen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 25 november 2019 10:56:50 schreef SparkyGSX:
...; stel dat je een stapel afwisselende elektrodes maakt, met textiel ertussen waar aangezuurd water in opgenomen is. Als je daar spanning op zet, krijg je door elektrolyse waterstof en zuurstof, in de perfecte mengverhouding om te verbranden.

Dat zou best nog wel eens een goede oplossing kunnen zijn.

Echter, het lijkt me dus lastig om snel genoeg gas te produceren, dat ook nog eens tussen de platen uit moet ontsnappen, om de gevraagde 20Hz te halen.

Misschien als je meerdere compartimenten maakt waar het gas geproduceerd wordt, dat het dan snel genoeg gaat om die 20Hz te halen.

Het wordt denk nog een heel gedoe om het voor elkaar te krijgen en vooral om het veilig te laten werken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zat ook al aan meerdere compartimenten te denken, maar dan moet je weer voorkomen dat ze elkaar aan gaan steken, wat bij knalgas nog best lastig is, als die compartimenten allemaal op dezelfde loop uitkomen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Het wordt denk nog een heel gedoe om het voor elkaar te krijgen en vooral om het veilig te laten werken.

Daarom vind ik een hardwarematige oplossing het veiligst, mits je die vooraf goed test. Kans op 'rare' dingen is dan het kleinst.

Microcontrollertje kan ook wel, mits goed en failsafe ontworpen. (zodat er geen 'vastlopers' kunnen gebeuren met mogelijk ernstige gevolgen)
Ook bij eventuele softwarewijzigingen (met mogelijk bugs) kun je snel gevaarlijke situaties krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat zou ik precies nodig hebben als men dit wil bereiken met een microcontroller zoals bijvoorbeeld met de arduino?
Wat heb ik hardware matig nodig