Elektor PA-300 met meanwell voeding

Goedendag,
Het ontwerp van de PA300 van elektuur is dit forum al meerdere keren gepasseerd. Maar nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met deze (of andere ontwerpen) om de transformator te vervangen door een geschakelde voeding. En dan in mijn geval door 2x 48V 320W variant.
Ik hoor graag jullie ervaringen/aanbevelingen.

Volgens mij heeft de PA300 een positieve en negatieve spanning nodig van 60V i.p.v. 48V

This is the world we know best, the world of madness

Hierin staat als voedingsvoorstel 2x40V. Als ik dan 2 voedingen parallel in serie zet waarbij ik de - van de ene aan de + van de andere koppel en dat dan GND maak. Dan heb ik toch + en - 40V?

Ik citeer nog een stukje uit het artikel:
"Om aan een gelijkgerichte spanning
van 2 x 60 V te komen, dient de tra-
fo twee sekundaire wikkelingen van
42,5 V te bezitten. Bij het testen van
ons proefmodel gebruikten wij een
ringkerntrafo van 2 x 40 V en daar-
mee haalden wij net geen ±60 V. Op
zich is dat natuurlijk niet erg, maar
puristen zal het misschien storen
dat de 300 W dan niet gehaald
wordt. Nu is het bij een ringkerntrafo
vrij gemakkelijk om zelfde sekun-
daire wikkelingen uit te breiden, dus
dat hebben we even uitgeprobeerd.
Het bleek dat als aan elke sekundai-
re 4 windingen werden toegevoegd,
we precies op 2 x 42,5 V uitkwamen.
Met de aldus gemodificeerde trafo
zijn dan ook de meetresultaten van
de versterker opgetekend."

Het staat al in je tekst....

Met een 40V trafo kwamen ze op iets minder dan 60V uit en werd het vermogen dus niet volledig gehaald.

Met de trafo aangepast naar 60V ging het wel prima.

En jij wilt nu met 40V voeden?

Zoals blackfin al aangeeft: Dat ding heeft gewoon 60V nodig.

Maar als je de voeding geschakeld wilt doen (gewicht/warmte?) waarom dan geen class-D amp?

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op maandag 25 november 2019 11:23:01 (14%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zoals je ook daar ziet moet de uiteindelijke gelijkspanning +60 en -60 worden.
Je idee van voedingen in serie (niet parallel!), met het midden aan massa, is wel goed, maar met 2x 48 V haal je dan je vermogen niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 november 2019 11:21:49 schreef Frederick E. Terman:
Zoals je ook daar ziet moet de uiteindelijke gelijkspanning +60 en -60 worden.
Je idee van voedingen in serie (niet parallel!), met het midden aan massa, is wel goed, maar met 2x 48 V haal je dan je vermogen niet.

Oeps, foutje. Heb het gelijk even aangepast.

Ja, betreft het vermogen, de 320W zou dan het dubbele moeten zijn natuurlijk?!

Op 25 november 2019 11:21:40 schreef DJSmiley:
Het staat al in je tekst....

Met een 40V trafo kwamen ze op iets minder dan 60V uit en werd het vermogen dus niet volledig gehaald.

Met de trafo aangepast naar 60V ging het wel prima.

En jij wilt nu met 40V voeden?

Zoals blackfin al aangeeft: Dat ding heeft gewoon 60V nodig.

Maar als je de voeding geschakeld wilt doen (gewicht/warmte?) waarom dan geen class-D amp?

Het was meer een vraag betreft beschikbaarheid/prijs/nieuwsgierigheid..

Als je een Meanwell SP-320-48 voeding zou gebruiken dan kan je de uitgangsspanning opschroeven naar maximaal 56V. Omdat je niet aan de 60V komt zal je dit al gauw het nodige aan vermogen inleveren, vooral als je het belangrijk vindt dat het vermogen maar een beperkte vervorming mag hebben.

Hoe goed deze schakelvoeding zich houdt voor audiotoepassingen zal moeten blijken, eventueel kun je de respons verbeteren door het bijplaatsen van bufferelco's.

This is the world we know best, the world of madness

En stel ik ga het geheel geheel mono opbouwen. Dus 2 losse monoblokken. Kan ik er dan simpel vanuit gaan dat ik per versterkerprint een trafo kan toepassen van 350VA en 42.5V? Wat uiteindelijk resulteert in 60V.

Een transformator van 350VA is meer dan toereikend. Dit soort Elektuur ontwerpen zijn meestal voorzien van ruim over gedimensioneerde transformatoren. Een Versterker die 300W kan leveren heeft geen voeding nodig die constant 300W kan leveren, een audiosignaal is namelijk zeer dynamisch en bij lange hoeft niet constant dit vermogen geleverd te worden.

This is the world we know best, the world of madness

Ik heb hier nog 2x 19"Delta M60-5 (4x half rack) staan, da's genoeg voor 2 mono blokken. In het verleden ook voor de PA-300 gebruikt. Neem per mail contact op indien belangstelling.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De Elektuurvoeding is niet gestabiliseerd en er is dus sprake van muziek en continu vermogen. Muziekvermogen, is het vermogen wat gehaald wordt, zolang de elco's nog niet gedeeltelijk ontladen zijn.
De Elektuurvoeding is niet gestabiliseerd en zakt dus wat in elkaar bij vollast. Overigens levert een versterker bij een normaal muzieksignaal gemiddeld slechts 1/8 deel van het max vermogen af. De voeding kan daarom best een stuk lichter zijn.

Het toepassen van 2x 48 volt DC kan wel werken. De versterker levert 300 Watt aan 4 Ohm. De wisselspanning die daar bij hoort bedraagt ca 34,6 volt. Daarvoor is een top-top DC spanning voor nodig van pakweg 3x34,6=103,8 Volt. De meanwell voedingen kunnen kennelijk wat hoger ingesteld worden. Zo kan ook rekening worden gehouden met de verzadigingsspanning van de eindtrap.
In tegenstelling tot een ongestabiliseerde voeding, levert de versterker met een gestabiliseerde voeding nooit meer dan in dit geval 300 watt.
Bij een 8 Ohm belasting loopt er minder stroom, maar de voedingsspanning neemt niet toe. Het maximum vermogen bedraagt derhalve P=ExE/R=34,6x34,6/8=149,6 Watt

De berekening is wat natte vingerwerk, maar komt aardig in de buurt van de praktijk.
Houd er verder rekening mee, dat een halvering van het vermogen slechts 3dB minder geluidsdruk geeft en dat is voor onze oren niet erg goed waarneembaar. Een paar watt meer of minder merk je dus niets van.
Meestal wordt vergeten dat een beetje luidspreker, minimaal zo'n 96dB spl op een meter geeft bij 1 watt input, soms nog veel meer.
Een beetje hiFi luidspreker komt heel vaak nog niet aan 90dB. De eerste luidspreker heeft dus maar een vierde deel van het vermogen nodig om even hard te klinken.

TinusTech

Golden Member

Op 25 november 2019 13:50:59 schreef Ricotjuh:
En stel ik ga het geheel geheel mono opbouwen. Dus 2 losse monoblokken. Kan ik er dan simpel vanuit gaan dat ik per versterkerprint een trafo kan toepassen van 350VA en 42.5V? Wat uiteindelijk resulteert in 60V.

Een trafo is niet hetzelfde als een voeding. Veel mensen weten het verschil niet en gebruiken deze begrippen door elkaar.
Een trafo is een blok ijzer met koperdraad eromheen en zet wisselspanning om in andere wisselspanningen. Die zet je dan met een extra gelijkrichter en andere onderdelen om in een gelijkspanning. Die is hoger dan de wisselspanning waarvoor de transformator is gespecificeerd.

Een voeding is een kastje waar je (in de meeste gevallen) een gelijkspanning uithaalt. Van het juiste voltage. Er zitten ook trafo's in en nog veel meer onderdelen, maar voor deze uitleg kun je het beschouwen als een black box.

Dus óf
- je bouwt met een trafo van 42 volt (wisselspanning) en een aantal externe onderdelen een voeding van 60 volt gelijkspanning voor je versterker.

óf

- je koopt een (of 2) (meanwell) voedingen met precies de juiste uitgangsspanning. 60 volt gelijkspanning dus.